سبک های مختلف برنامه ریزی استراتژیک یا جامع

اصل مطلب:

3 (2) ۱- در بعضی سازمان ها تعیین اهداف کلی و ماموریت های آینده سازمان بر اساس نظر شخصی و

...
آنـچه در این مقاله می‌خوانیم
3
(2)

strategy7

۱- در بعضی سازمان ها تعیین اهداف کلی و ماموریت های آینده سازمان بر اساس نظر شخصی و قضاوت فردی مدیر است .اخذ تصمیم در این سبک بیشتر بر اساس بینش و جنبه اشراق و دریافت های فرد مدیر دارد و قاعده ای خاص بر آن حاکم نیست.

۲- در سبکی دیگر با توجه به استراتژی ها ی وضع شده قبلی وبا ایجاد تغییرات جزئی و اندک تعیین استراتژی های سازمانی انجام می گیرد. فایده این روش مخاطره بسیار کم آن .و از کاستی های آن این است که سازگاری با شرایط متحول بیرونی به راحتی امکان پذیر نیست.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد!

۲۵ استراتژی برای موفقیت به عنوان یک مدیر جدید

۳- در سبک سوم که به نام برنامه ریزی جامع یا استراتژیک معروف است تعیین اهداف بر اساس نظوم و قاعده ای خاص است که بررسی می کنیم:

الف) تعیین و تدوین اهداف آینده سازمان
مهمترین مرحله می باشد و بر عهده مقامات عالی سازمان است .تعیین هدف شامل درک و تشخیص صحیح ماموریت ها و مقاصد سازمان و بیان آنهاست .کارهای مهم در این مرحله :رابطه سازمان با جامعه ودلیل وجودی آن مورد بررسی قرار می گیرد.توجه به ارزش ها ،انتظارات و امکانات و منابع سازمان.

ب) شناخت اهداف و استراتژی های موجود سازمان
توجه به اهداف و ماموریت های فعلی و بررسی وجود افتراق و اختلاف با هدفهای تعیین شده.

پ) تجزیه و تحلیل شرایط محیطی سازمان
در این مرحله تهدیدها و فرصت های محیط خارجی شناسایی و تحلیل می شوند.

ت) تجزیه و تحلیل منابع  وامکانات سازمان
شمایی از امکانات سازمان برای تحقق اهداف آینده بدست می آید.و همچنین ضعف ها و نارسایی های داخلی سازمان نیز شناسایی و مشخص می شوند.

د) شناسایی وضع موجود سازمان
این مرحله حاصل اطلاعات جمع آور شده در سه مرحله پیش است .باید تصویری کامل از اهداف موجود ،شرایط محیطی و امکانات سازمان بدست آید  و آثار و هماهنگی آنها بر یکدیگر بررسی شود.

ز) تعیین تغییرات مورد لزوم در استراتژی ها
برنامه ریز باید فاصله بین هدف ها و استراتژی های آینده را دریابد و ضرورت انجام تغییراتی را در هدف ها یا نحوه اجرای هدف بنماید.

ر) تصمیم گیری در مورد استراتژی مطلوب
استراتژی های منتخب یا کاملا استراتژی های جدید هستند و یا استراتژی های گذشته اند که با تغییراتی برای نیل به اهداف مطرح شده اند.انتخاب براساس معیار های:عملی بودن،مفید بودن،قدرتحل مشکلات،هم راستایی با خط مشی ها و…

ژ) اجرای استراتژی جدید
انتخاب استراتژی جدید پایان کار نیست بلکه باید اجرا و عملا آزمون شود.

و) کنترل و سنجش استراتژی جدید در عمل

منبع: کتاب مدیریت عمومی، دکتر سید مهدی الوانی

تهیه و تنظیم: طاهره قربانزاده فاراب| مدیران ایران

این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات: 2

آموزش پیشنهادی

دوره جامع هوش مصنوعی برای مدیران

قیمت اصلی: 14,000,000 تومان بود.قیمت فعلی: 7,700,000 تومان.

آموزش پیشنهادی

ارتش تک نفره با هوش مصنوعی

قیمت اصلی: 4,900,000 تومان بود.قیمت فعلی: 1,290,000 تومان.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.