سنجیدن تن صدا در زبان بدن
یک استاد دانشگاه استنفورد در کلاس روانشناسی اش برای یک آزمایش(سنجیدن تن صدا در زبان بدن) ، صداهای ضبط شده ی دکترهایی که با مریضانشان حرف میزدند را تهیه کرد.
حال، نصف آن دکترها به علت تشخیص غلطشان دادگاهی شده بودند. استاد صداها را برای دانشجوهایش پخش کرد تا ببیندچه کسی میتواند پزشکهایی که متهم شده بودند را تشخیص بدهد.
اما یک مسأله ای اینجاست که محتوای صداهای ضبط شده فیلتر شده بود، یعنی هر چی که دانشجوها شنیدند به جای کلمات واقعی، کلمات تحریف شده ی فرکانس پایین بود.
با کمال تعجب، آنها هنوز میتوانستند تفاوت را تشخیص بدهند. دکترهایی که متهم شده بودند تن صدایشان خصومت آمیز و حاکمانه بود در حالیکه گروه دیگر گرم و همدلانه بود.
بک عنوان یک رهبر، مطمئن باشید که افراد فقط به کلماتتان گوش نمیدهند، بلکه آهنگ صدایتان را هم میسنجند، چیزی که میگویید را چطور میگویید.
برای مثال فکر کنید آهنگ صدا چطور میتواند وقتی احساس موفقیت میکنید تغییر کند،” بله درسته” به “بله، درسته” همراه با لحن کنایه آمیز،یا میزان افزایش سطح و شدت صدا در”همین الان متوفقش کن” بخاطر احساسات تشدید شده و فوریتی که نشان میدهد، توجه را جلب میکند.
گوش بدهید تا بفهمید چطور تغییر زیرکانه در نوسان صدا میتواند معنی جملاتی که میگویم را تغییر بدهد. “لازمه که تلاش کنیم” “لازمه که تلاش کنیم” “لازمه که تلاش کنیم”.
پنج نکته برای استفاده ی موثر از صدایتان وجود دارد. نکته ی اول به آسانی تنفس است. تنش نفس کشیدن را سخت میکند و گلو را تنگ میکند که باعث میشود صدایتان بلرزد.
ترفندی که باید بکار ببرید این است که تنفس شکمی داشته باشید. مقابل را نگاه کنید بطوریکه چانه تان به موازات زمین قرار بگیرد و گلویتان راشل کنید.
در حالی که هوا را به داخل میکشید شکمتان را به بیرون بدهید و آرام تا ۶ بشمرید. بعد مجدد تا ۶ بشمرید و هوا را به بیرون بدهید. انجام این تمرین چهار پنج بار قبل از سخنرانی باعث میشود تا صدایتان راحت و تحت کنترل شنیده بشود.
همچنین باید تن صدایتان را تغییر بدهید تا از یک تن صدای یکنواخت که باعث میشود بی حوصله یا بی علاقه بنظر برسید جلوگیری شود .من مدیرانی را دیده ام که کلمات تحسین کننده را با یک تُن صدای یکنواخت بکار بردند که هیچکدام از افراد احساس قدردانی واقعی نکردند.
نکته ی بعدی تغییر سطح صدا و نرخ حرف زدنتان است. بلند و تند صحبت کردن باعث میشود مطمئن بنظر برسید البته تا آن حدی که تبدیل به داد زدن نشود که باعث میشود بی احساس و بی ادب بنظر برسید.
ملایم حرف زدن میتواند برای گفتن یک پیام مهم و محرمانه موثر باشد، اما اطمینان حاصل کنید که صدایتان به اندازه ای بلند باشد که شنیده شود و یادتان باشد صریح و واضح حرف بزنید.
نکته ی بعدی شامل پیدا کردن گام دقیق صدایتان، تحت فشار یا هیجان است، گام صدا میل به افزایش دارد.
خانمهایی که طبیعتا صدای بلندی دارند لازم است که این را بدانند چون افراد عمق صدا را با قدرت و صلاحیت ارتباط میدهند.
تکنیکی رابه شما می گویم که از یک گفتاردرمان یاد گرفته ام. قبل اینکه وارد اتاق جلسه بشوید یا یک تماس تلفنی مهم برقرار کنید، لبهایتان را روی هم بگذارید و این صداها را در بیاورید، مم همم مم همم مم هممم تا گام صدایتان به گام پایین تر و بهینه اش برسد.
نکته ی پایانی از بین بردن اوج گرفتن است.
هیچ چیز به اندازه ی افزایش صدا در پایان جمله به سرعت اعتبار جمله را از بین نمیبربد. اینطور بنظر میرسد که دارید یک سوال میپرسید یا نیاز به تایید دارید.
وقتی که دارید یک جمله اخباری میگویید، مطمئن شوید که قوس اعتبار را بکار ببرید، اینطوری که، صدایتان در یک نوت آغاز میشود، در طول جمله گام صدایتان افزایش پیدا میکند و در پایان جمله افت میکند.
راستی، وقتی که دارید یک مطلبی را ارائه میدهید، به فکر این نباشید که همه ی لحظات را با یک کلمه پر کنید، گاهی مکث کنید.
ممکن است خودتا ن احساس کنید که مکث کردنتان خیلی طولانی میشود، امابرای شنونده ها طولانی بنظر نمیرسد. امتحانش کنید. باعث جلب توجه و مطمئن بنظر رسیدن میشود.
چه چیزی باعث اثربخش شدن یک فرد در فروش میشود؟
چگونه میتوان در مشتریان احساس سود متقابل به وجود آورد؟
چگونه مشاور مشتریان خود باشیم؟
چگونه با نگاه کردن به مشتری، نیازهایش را حدس بزنیم؟
چگونه تفاوت بین ارائه یک محصول و ارائه یک راهکار را متوجه شویم؟
چگونه مشتریان بالقوه خود را بشناسیم؟
آیا تابهحال اتفاق افتاده است که به خاطر عدم شناخت درست از مشتری و نیازهایش مشتریتان را از دست داده باشید؟
چگونه موقعیتهای بهدستآمده در فروش را به موفقیت در فروش تبدیل کنیم؟
چگونه میتوان بهعنوان مشاور، به مشتری محصولات بیشتری را فروخت؟
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات: 4
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
چرا دیگران حرفم را نمی فهمند؟
گاهی ممکن است حرفی عادی بزنیم و به بدترین شکل ممکن تعبیر شود. بررسی میکنیم که چرا دیگران حرف ما را نمی فهمند؟
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
لیست انواع مهارتهای ارتباطی
در این نوشته به این میپردازیم که ارتباط یعنی چه و برای برقراری ارتباطاتی خوب و حرفهای، به چه مهارتهایی نیاز داریم؟
راهکارهایی برای داشتن ارتباط بهتر با دیگران
دیگه چی ، سوالی که قفل مغزمان را باز میکند!
چطور کتاب بنویسیم
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید