سه مرحلهی فرایند کوش دادن
گوش کردن در سه مرحله انجام میپذیرد:
مرحله۱- دریافت: در این مرحله، پیام فرد سخنگو را از طریق حسهایتان، به ویژه از طریق شنوایی و بینایی دریافت میکنید. درحقیقت، شما به همان اندازه که با حس شنواییتان گوش میدهید، با حس بیناییتان نیز گوش میدهید. (صحبت کردن با تلفن یک استثناست.) چشمانتان به شما در دریافت جنبهها غیرکلامیِ پیام کمک میکنند.
به همین علت است که اگر میخواهد مشکلی را با فردی حل و فصل کنید، بهتر است حضوری دیدار کنید. دیدار حضوری به شما امکان میدهد تا درک بهتری از تفکر و احساس آن شخص داشته باشید.
مرحلهی۲- پردازش: پس از دریافت پیام فرد سخنگو از طریق حسهایتان، فرآیند درونی آغاز میشود. این فعالیت در ذهن شما انجام میشود و شامل تحلیل، ارزیابی و ترکیب است. این فرآیند به منظور معنا بخشیدن به پیام انجام میشود؛ یعنی به شما کمک میکند که برای پرسشِ «منظور او چیست؟» پاسخی بیابید. از آنجا که تمامی این فرآیند درونی است، فرد سخنگو هنوز هیچ واکنش قابل مشاهدهای از شما دریافت نکرده است.
اگر در این مرحله از فرآیند گوش دادن، مشکلی ایجاد شود، احتمالاً به غلت سطح توجه و یا میزان استرس است. اگر توجه شما بر یام فرد سخنگو متمرکز نباشد، پیام او را دریافت نمیکنید. همچنین زمانی که استرس زیادی دارید، بیشتر به جزئیات پیام واکنش نشان میدهید تا توجه به کل آن. در نتیجه این مرحله از فرآیند برای دریافت منظور فرد سخنگو نیازمند تمرکز بسیار است.
مرحلهی۳- پاسخگویی: مرحلهی سوم در فرآیند گوش کردن، مرحلهایست که در آن فرد سخنگو آنچه را که شنونده اظهار میکند، میبیند و میشنود. در این مرحله، شنونده به شیوهی کلامی و یا غیرکلامی بیان میدارد که پیام را دریافت و درک کرده است.
زمانی که فرد سخنگو احساس میکند که شنونده به او احترام نهاده و او را درک کرده است، پیوند محکمی میان آنها برقرار میشود و بازدهی افزایش مییابد. اما هنگامی که فرد سخنگو از سوی شنونده با موانعی رو به رو میشود – خواه موانع غیرکلامی و خواه کلامی – فرآیند ارتباط مشکل میشود. در این حالت بازدهی کاهش و استرس افزایش مییابد.
منبع : بخشی از کتاب آداب معاشرت به زبان آدمیزاد
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد نظرات: 1
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
چرا دیگران حرفم را نمی فهمند؟
گاهی ممکن است حرفی عادی بزنیم و به بدترین شکل ممکن تعبیر شود. بررسی میکنیم که چرا دیگران حرف ما را نمی فهمند؟
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
لیست انواع مهارتهای ارتباطی
در این نوشته به این میپردازیم که ارتباط یعنی چه و برای برقراری ارتباطاتی خوب و حرفهای، به چه مهارتهایی نیاز داریم؟
راهکارهایی برای داشتن ارتباط بهتر با دیگران
دیگه چی ، سوالی که قفل مغزمان را باز میکند!
چطور کتاب بنویسیم
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
دیدگاهتان را بنویسید