گزارش مهم برنامه توسعه سازمان ملل متحد -شاخص توسعه منابع انسانی در سال ۲۰۱۴
برنامه توسعه سازمان ملل متحد مطابق روال سالانه خود، اقدام به انتشار گزارش مهم شاخص توسعه منابع انسانی کرده است.
این گزارشها از سال ۱۹۹۰ تاکنون بهصورت سالانه برای کشورهایی که برای بررسی در این طرح اعلام آمادگی و مشارکت داشتهاند، تهیه میشود. این گزارش با موضوع «ترقی پایدار بشر: کاهش آسیبپذیریها و افزایش جهشها»، حاوی موارد بسیار مهمی درخصوص کلیه کشورها ازجمله کشور عزیزمان ایران است.
گزارش سالجاری نشان میدهد روند جهانی شاخص توسعه منابع انسانی مثبت است، اما به دلیل بروز بلایای طبیعی، برخی منازعات بین کشورها وضعیت زندگی، معیشت و توسعه نیاز به بهبود دارد. نتایج این گزارش بر رویکرد یکپارچگی و بهم پیوستگی کشورهای جهان تاکید دارد و دقیقا در کشورهایی که رفتارهای انفعالی نسبت به دیگر کشورها وجود دارد، میزان آسیبپذیری بیشتری در توسعه منابع انسانی مشاهده میشود.
یکی از موارد مهم اشاره شده در این گزارش میزان آسیبپذیری در دورههای مختلف زندگی است. برای مثال میزان آسیبپذیری در ۱۰۰۰ روز اول زندگی یک کودک، دوران فعالیت کاری افراد و دوران کهولت و بازنشستگی بهصورت جداگانه بررسی میشود. این گزارش حاوی توصیههای مهمی برای پیشگیری از بحرانهای قابل پیشبینی در ارتباط با آسیبپذیری انسانی است.
چه افرادی در معرض آسیبپذیری قرار دارند؟
بیشتر افراد آسیبپذیر در جهان، در معرض شوکهای ناشی از بروز بلایای طبیعی، بحرانهای مالی و اقتصادی، درگیریهای مسلحانه و مشکلات مزمن اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی هستند. با وجود اینکه گزارش حاضر نشاندهنده کاهش فقر در سال ۲۰۱۴ است، اما متاسفانه هنوز بیش از ۲/۲ میلیارد نفر در جهان فقیر هستند یا نزدیک به شرایط فقر زندگی میکنند.
شاید این مطلب برای شما مفید باشد!
چالش های سودآوری و رشد در سازمانهای قائم به ذات
پیامهای کلیدی گزارش
پیام اول– آسیبپذیربودن، توسعه منابع انسانی را تهدید میکند مگر اینکه بهطور نظاممند و با تغییر سیاستهای کلان و هنجارهای اجتماعی بهطور نظاممند مورد توجه قرار گیرد.
پیام دوم- سیاستگذاریهای کلان باید همراستا با ارتقای قابلیتها و حمایت از افراد آسیبپذیر در هر کشور باشد. انتخاب مواضع و سیاستهای صحیح میتواند از آسیبپذیری افراد جوامع پیشگیری کند.
پیام سوم- برای هر فردی از جوامع باید حق ادامه تحصیل، مراقبتهای بهداشتی و دریافت دیگر خدمات اساسی را قائل بود. این اصل کلی به ویژه برای افراد در معرض آسیب در اولویت است.
پیام چهارم– حمایت اجتماعی جهانی از جوامع در معرض آسیبهای توسعه انسانی، به بهبود وضعیت کلی از نظر توسعه انسانی و اقتصادی در دنیا کمک میکند.
پیام پنجم- اشتغالزایی یک هدف مهم سیاسی در تمام جوامع توسعه یافته است، چرا که بیکاری بهعنوان عاملی ریشهای در بروز بسیاری از آسیبهای جدی در جوامع است.
پیام ششم– اثرات بروز بحرانهای آسیبپذیری در توسعه منابع انسانی با آمادگی و بهبود تلاشهای هدفمند تا حد قابل ملاحظهای قابل کنترل و کاهش است.
پیام هفتم- آسیبپذیریهای توسعه منابع انسانی در سطح جهانی نیاز به اراده جمعی و در سطح بینالمللی دارد. مواردی مانند آلودگیهای زیستمحیطی، درگیریها و منازعات، تغییرات آب و هوایی و بحرانهای اقتصادی به مرزهای کشورها وابسته نیست و تنها میتواند با اراده و تصمیم جمعی جوامع برطرف شوند. برای بهبود جدی در شاخص توسعه منابع انسانی تلاشی جهانی نیاز است.
جایگاه ایران در گزارش شاخص توسعه منابع انسانی ۲۰۱۴ چگونه است ؟
کشور ایران با دو پله بهبود نسبت به سال گذشته در جایگاه ۷۵ از میان ۱۸۵ کشور و در دستهبندی کشورهای با توسعه منابع انسانی بالا است.
هرچند که ممکن است گزارش سالانه شاخص توسعه منابع انسانی جنبه کلان داشته و از پیچیدگی و جزئیات زیادی برخوردار باشد، اما به نظر میرسد با تعمق به آن میتوان برنامهریزیهای بسیار خوبی در سطح کلان و حتی در سطح بنگاههای خصوصی متمرکز بر مباحث توسعه منابع انسانی داشت. متن کامل این گزارش از سایت رسمی برنامه توسعه سازمان ملل متحد به آدرس http://hdr.undp.org در دسترس است.
سیدمحمد اعظمینژاد
عضو هیاترئیسه کمیته تخصصی توسعه – انجمن مدیریت منابع انسانی ایران
منبع: hdr.undp.org
……………………………….
………………………..
۲۰۱۴ Human Development Index
Very high human development |
High human development |
Medium human development |
Low human development |
۱ Norway | ۵۰ Uruguay | ۱۰۳ Maldives | ۱۴۵ Nepal |
۲ Australia | ۵۱ Bahamas | ۱۰۳ Mongolia | ۱۴۶ Pakistan |
۳ Switzerland | ۵۱ Montenegro | ۱۰۳ Turkmenistan | ۱۴۷ Kenya |
۴ Netherlands | ۵۳ Belarus | ۱۰۶ Samoa | ۱۴۸ Swaziland |
۵ United States | ۵۴ Romania | ۱۰۷ Palestine, State of | ۱۴۹ Angola |
۶ Germany | ۵۵ Libya | ۱۰۸ Indonesia | ۱۵۰ Myanmar |
۷ New Zealand | ۵۶ Oman | ۱۰۹ Botswana | ۱۵۱ Rwanda |
۸ Canada | ۵۷ Russian Federation | ۱۱۰ Egypt | ۱۵۲ Cameroon |
۹ Singapore | ۵۸ Bulgaria | ۱۱۱ Paraguay | ۱۵۲ Nigeria |
۱۰ Denmark | ۵۹ Barbados | ۱۱۲ Gabon | ۱۵۴ Yemen |
۱۱ Ireland | ۶۰ Palau | ۱۱۳ Bolivia (Plurinational State of) | ۱۵۵ Madagascar |
۱۲ Sweden | ۶۱ Antigua and Barbuda | ۱۱۴ Moldova (Republic of) | ۱۵۶ Zimbabwe |
۱۳ Iceland | ۶۲ Malaysia | ۱۱۵ El Salvador | ۱۵۷ Papua New Guinea |
۱۴ United Kingdom | ۶۳ Mauritius | ۱۱۶ Uzbekistan | ۱۵۷ Solomon Islands |
۱۵ Hong Kong, China (SAR) | ۶۴ Trinidad and Tobago | ۱۱۷ Philippines | ۱۵۹ Comoros |
۱۵ Korea (Republic of) | ۶۵ Lebanon | ۱۱۸ South Africa | ۱۵۹ Tanzania (United Republic of) |
۱۷ Japan | ۶۵ Panama | ۱۱۸ Syrian Arab Republic | ۱۶۱ Mauritania |
۱۸ Liechtenstein | ۶۷ Venezuela (Bolivarian Republic of) | ۱۲۰ Iraq | ۱۶۲ Lesotho |
۱۹ Israel | ۶۸ Costa Rica | ۱۲۱ Guyana | ۱۶۳ Senegal |
۲۰ France | ۶۹ Turkey | ۱۲۱ Viet Nam | ۱۶۴ Uganda |
۲۱ Austria | ۷۰ Kazakhstan | ۱۲۳ Cape Verde | ۱۶۵ Benin |
۲۱ Belgium | ۷۱ Mexico | ۱۲۴ Micronesia (Federated States of) | ۱۶۶ Sudan |
۲۱ Luxembourg | ۷۱ Seychelles | ۱۲۵ Guatemala | ۱۶۶ Togo |
۲۴ Finland | ۷۳ Saint Kitts and Nevis | ۱۲۵ Kyrgyzstan | ۱۶۸ Haiti |
۲۵ Slovenia | ۷۳ Sri Lanka | ۱۲۷ Namibia | ۱۶۹ Afghanistan |
۲۶ Italy | ۷۵ Iran (Islamic Republic of) | ۱۲۸ Timor-Leste | ۱۷۰ Djibouti |
۲۷ Spain | ۷۶ Azerbaijan | ۱۲۹ Honduras | ۱۷۱ Côte d’Ivoire |
۲۸ Czech Republic | ۷۷ Jordan | ۱۲۹ Morocco | ۱۷۲ Gambia |
۲۹ Greece | ۷۷ Serbia | ۱۳۱ Vanuatu | ۱۷۳ Ethiopia |
۳۰ Brunei Darussalam | ۷۹ Brazil | ۱۳۲ Nicaragua | ۱۷۴ Malawi |
۳۱ Qatar | ۷۹ Georgia | ۱۳۳ Kiribati | ۱۷۵ Liberia |
۳۲ Cyprus | ۷۹ Grenada | ۱۳۳ Tajikistan | ۱۷۶ Mali |
۳۳ Estonia | ۸۲ Peru | ۱۳۵ India | ۱۷۷ Guinea-Bissau |
۳۴ Saudi Arabia | ۸۳ Ukraine | ۱۳۶ Bhutan | ۱۷۸ Mozambique |
۳۵ Lithuania | ۸۴ Belize | ۱۳۶ Cambodia | ۱۷۹ Guinea |
۳۵ Poland | ۸۴ The former Yugoslav Republic of Macedonia | ۱۳۸ Ghana | ۱۸۰ Burundi |
۳۷ Andorra | ۸۶ Bosnia and Herzegovina | ۱۳۹ Lao People’s Democratic Republic | ۱۸۱ Burkina Faso |
۳۷ Slovakia | ۸۷ Armenia | ۱۴۰ Congo | ۱۸۲ Eritrea |
۳۹ Malta | ۸۸ Fiji | ۱۴۱ Zambia | ۱۸۳ Sierra Leone |
۴۰ United Arab Emirates | ۸۹ Thailand | ۱۴۲ Bangladesh | ۱۸۴ Chad |
۴۱ Chile | ۹۰ Tunisia | ۱۴۲ Sao Tome and Principe | ۱۸۵ Central African Republic |
۴۱ Portugal | ۹۱ China | ۱۴۴ Equatorial Guinea | ۱۸۶ Congo (Democratic Republic of the) |
۴۳ Hungary | ۹۱ Saint Vincent and the Grenadines | ۱۸۷ Niger | |
۴۴ Bahrain | ۹۳ Algeria | ||
۴۴ Cuba | ۹۳ Dominica | ||
۴۶ Kuwait | ۹۵ Albania | ||
۴۷ Croatia | ۹۶ Jamaica | ||
۴۸ Latvia | ۹۷ Saint Lucia | ||
۴۹ Argentina | ۹۸ Colombia | ||
۹۸ Ecuador | |||
۱۰۰ Suriname | |||
۱۰۰ Tonga | |||
۱۰۲ Dominican Republic |
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
تحلیل هزینه – فایده چیست ؟
تحلیل هزینه – فایده روشی نظام مند برای تخمین زدن نقاط قوت و ضعف گزینه های مختلف و انتخاب و تصمیم گیری بین آنها باشد .
ناهماهنگی شناختی چیست؟ راههای کاهش ناهماهنگی شناختی
ناهماهنگی شناختی (تعارض شناختی) برای توصیف ناراحتی ذهنی استفاده میشود که ناشی از داشتن دو اعتقاد، ارزش یا نگرش متضاد با اعمال و واقعیت های بیرونی استفاده می شود. ناهماهنگی شناختی باعث ایجاد حس رنجش روحی درونی می شود ، تصمیم گیری های ما را ضعیف و بهره وری مان را در زندگی شخصی و حرفه ای کم می کند .
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید