شبکه سازی حرفه ای – مرحله سرمایه گذاری
شبکه سازی حرفه ای یکی از مهارتهای مهم مدیران موفق در عصر حاضر است که با سرمایه گذاری آغاز می شود . در این مطلب به آنچه باید در این زمینه توجه داشت ، اشاره می شود.
در مرحله سرمایه گذاری ،افراد وقت و انرژی خود را صرف ایجاد ارتباطات مفید میکنند . در این مرحله باید به شدت تلاش نموده و صبور باشید تا در بلند مدت اعتماد دیگران را جلب نمایید.
ایجاد تصویر مثبت
در مسیر شبکه سازی ،تاکنون ، شما بیشتر در مورد خودتان چیزهایی آموخته اید و کمتر به این سوال که “از کجا باید شروع کرد؟” فکر کرده اید. به هر حال اکنون زمان آن فرا رسیده که به منظور شبکه سازی بهتر ، با دیگران ارتباطات اثر بخشی را برقرا رکنیم. این ارتباطات با توجه به نقشه ها و اهدافی که برای شبکه تعیین نموده ایم شروع میشوند ، در عین حال لازم است یک تصویر مثبت از شما در شبکه وجود داشته باشد.
تصویری که در این ارتباطات از شما ساخته میشود ، به این مفهوم است که دیگران ،فعالیت های شمارا در شبکه تا چه اندازه حرفه ای ،سازمان یافته و موثر تلقی میکنند.چگونگی ایجاد یک شبکه سازمان یافته و حرفه ای ، به خود فرد و اهداف او از ایجاد شبکه بستگی دارد. بدیهی است که اصولا برای افراد مختلف روش یکسانی وجود ندارد ، اما یک نکته کاملا مسلم است . (یک شبکه ساز باید یک کارت ویزیت مناسب برای خود داشته باشد که شامل اطلاعات مفیدی درباره او باشد و بتواند آن را به دیگران ارائه نماید). توجه داشته باشید که این نکته هرگز نباید نادیده گرفته شود.
کارت ویزیت
اگر چه اطلاعات رسمی و دقیقی در این مورد وجود ندارد ، ولی تخمین زده میشود که ۹۰ درصد افراد کارت ویزیت ندارند، در این مورد، میتوان افراد را به گروه های زیر تقسیم نمود :
- ۹۰ درصد افراد کارت ویزیت ندارند. از ۱۰ درصد باقیمانده افرادی که دارای کارت ویزیت هستند.
- تنها ۲۵ درصدشان دارای کارتی هستند که حاوی اطلاعات مفید می باشد.
- ۳۵ درصدشان دارای کارتی هستند که فقط حاوی نام ،آدرس و شماره تلفن آنهاست.
- ۴۰ درصدشان دارای کارت هایی هستند ک اطلاعات موجود بر روی آن تغییر یافته است.
بنابراین فقط ۲۵ درصد از ۱۰ درصد افراد یعنی ۲/۵ درصد افراد دارای کارت هایی با اطلاعات صحیح و به روز که در آن شغل و مهارتشان ذکر شده هستند (و در نتیجه تصویر کاملی از خودشان را به دیگران ارائه می دهند).
همیشه کارت ویزیت خود را همراه داشته باشید
اگر می خواهید که یک شبکه ساز موفق باشید حتما باید کارت ویزیت مناسب با اطلاعات صحیح خود را همراه داشته باشید ، توجه داشته باشید که حتی اگر کارت سفید همراه داشته باشید بهتر از این است که هیچ گونه کارتی همراه نداشته باشید ! زیرا نباید انتظار داشته باشید که هر آنچه را که هنگام ملاقات به یک نفر می گویید ، او به خاطر بسپارد.
از سوی دیگر اگر بخواهید ملاقات با دیگران شماره تلفن و یا اطلاعات دیگر خود را روی یک کاغذ بنویسید و به آنها بدهید چندان کار خوشایندی نیست. کارت ویزیت شما میتواند شکل و ظاهر ساده ای داشته باشد ولی آنچه که حائز اهمیت است گویا و مفید بودن اطلاعات آن است . یک کارت ویزیت حداقل باید شامل شماره ، فکس ، آدرس پست الکترونیکی ، شماره تلفن همراه و یا تلفن منزل نیز باشد.
به جای عنوان شغلی بر روی مهارت هایتان تمرکز کنید
اگر توجه کرده باشید می بینید که ما با عنوان شغلی را در لیست اطلاعات کارت ویزیت قرار نداده ایم ، این بدین معنا نیست که قرار دادن عنوان شغلی در این کارت کار اشتباهی است اما باید توجه داشته باشید که اگر در فضای خالی زیر نام خود ، قابلیت های کاری و مهارت هایتان را به شکل مختصر و دقیق توضیح دهید، اطلاعات بهتر و مفید تری را در اختیار دیگران گذاشته اید و آنها شناخت بهتری از شما خواهند داشت.
استفاده از عباراتی همچون طراح پل و جاده ، یا فروشنده زمین و ساختمان بهتر از عبارت مهندس یا مشاور فروش است. فراموش نکنید که اطلاعات موجود بر روی کارت ویزیت به دیگران کمک میکند تا مهارت ها و فعالیت های کاری شما و خدمات ارائه توسط شما را بشناسند . به عنوان مثال به جای استفاده از عنوان منشی میتوانید عنوان “متخصص واژه پردازی و حروفچینی” را بیان نمایید که مسلما اطلاعات مفید تری است.
ایجاد یک تصویر شفاف
اگر بخواهید به صورت موثر در شبکه فعالیت کنید، می بایست تمام اطلاعاتی را که جمع آوری میکنید به خاطر و یا در دسترس داشته باشید. اگر در این کار نظم نداشته باشید با مشکلات زیادی روبرو می شوید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب ، باید یک سیستم موثر پیگیری داشته باشید ، لزومی ندارد که این سیستم ، خیلی پیچیده باشد ، اما لازم است هر فردی را که ملاقات میکنید در این سیتم ثبت نمایید
. یک روش ساده برای ثبت اطلاعات این است که از کارت های ویزیت استفاده کنیم این کارت ها باید با نظم و ترتیب نگهداری شوند. میتوانیم پشت کارت ویزیت اشخاص ، اطلاعات مفید در مورد هر شخص را بنویسیم تا بعدا در پیگیری هایمان از این اطلاعات نیز استفاده کنیم. این موارد شامل نکات زیر باشد :
- خصوصیات ظاهری شخص
- زمان و با هدف ملاقات
- معرف آن شخص
- موضوعات و عناوین گفتگو
- شیوه پیگیری ارتباط با او…
تنها کارت ویزیت ها را جمع اوری نکنید ، ارتباط ایجاد کنید
هنگامی که با دیگران ملاقات میکنید معمولا کارت ویزیت خود را به آنها داده و کارتی نیز جهت تماس بعدی از آنها میگیرید. گفتیم برای شبکه سازی موثر نگهداری منظم این کارت ها لازم است اما توجه داشته باشید که هدف اصلی برقراری ارتباطات است نه اینکه بخواهید یک مشت کارت جمع کنید.
بنابراین باید تلاش کنید که تاثیر خوبی بر روی شخصی که با او ملاقات میکنید داشته باشید و در این ملاقات ضمن ارائه یا دریافت کارت سعی کنید با برخورد مثبت و روحیه ای صمیمانه ، ذهنیت خوبی از خود در مخاطب ایجاد نمایید(هرگز با تکبر و غرور با دیگران برخورد نکنید) . سعی کنید هنگام ملاقات ،ایده ها ، رهنمود ها و راه حل های هوبی ارائه و دریافت نممایید و این ذهنیت را برای شخص مقابل ایجاد کنید که شما همواره تفکرات خلاق و ایده های جالبی دارید. علاوه بر این آمادگی ذهنی شما می تواند عامل بهره مندی و مطلع شدنتان از فرصت ها و موقعیت های ایجاد شده در طول یک ارتباط باشد ، در این صورت ، هر بار که کار خودمان را به شخصی می دهیم و از او نیز کارت ویزیت دریافت میکنیم بایستی خوشحال باشین ،حتی اگر آنهایی که کارت مارا دریافت کرده اند دیگر نخواهند با ما ارتباط داشته باشند، زیرا نه تنها چیزی از دست نداده ایم بلکه اطلاعات مفیدی را نیز کسب نموده ایم.
ایجاد ارتباطات
از آنچه تا کنون گفته شد میتوان نتیجه گرفت که ، در شبکه سازی موثر ، یکی از مهم ترین نکات مبادله هوشمندانه توانایی ها ی طرفین است بنابراین ارتباطی ایجاد کنید که در هر بار ملاقات اطلاعات مفیدی مبادله گردد ، حتی اگر تصور میکنید که این ملاقات ها ادامه نمی یابد. یک ارتباط بسیار خوب هنگامی ایجاد می شود که شما هنگام ملاقات و صحبت با مخاطبین خود ، فردی مثبت ، مودب و حرفه ای باشید و آنها را تحت تاثیر قرار داده و به آنچه به شما میگویند با دقت و توجه کامل گوش فرا دهید.
تقویت مهارت گوش دادن موثر در شبکه سازی حرفه ای
یکی از بهترین را های موفقیت در شبکه سازی تقویت مهارت گوش دادن موثر است چرا ؟ بنا به دلایل زیر :
۱) بسیاری از مردم به قدری گرفتار و درگیر کار هستند که فرصت ندارند به سایرین بگویند که شغلشان چیست یا چه نیاز هایی دارند و به چه چیزهایی علاقه دارند ، حتی فرصت ندارند به درستی به صحبت های دیگران گوش دهند.
۲) به منظور برقراری ازتباط موثر با دیگران ایتدا باید بفهمیم که چه نکاتی برای آنها با ارزش است و تحقق این امر در گرو گوش دادن موثر به سخنان آنها است.
به عنوان یک قانون در مکالمات شبکه سازی بهتر است که بیشتر شنونده باشیم تا گوینده .”شبکه ساز موفق کسی است که برای شنیدن ، دو تا سه برابر صحبت کردن ، وقت میگذارد”
گوش دادن با تمرکز یک هنر است و احتیاج به توجه ویژه ای دارد . زیرا اگر در ارتباط با دیگران ، ارتباط چشمی خوبی برقرار نموده ، اشتیاق خود را نشان داده و حرف گوینده را قطع نکنید در مدت زمان کم ، اطلاعات زیادی به دست خواهید آورد و باعث میشوید افراد به راحتی به طرف شما جذب شوند.
سوال های خوب در شبکه سازی حرفه ای
زمان یک مکالمه ی نا محدود نیست و شمما نمی توانید تمام وقت خود رابه شنیدن اختصاص دهید لذا باید هم زمان با تقویت مهارت گوش دادن موثر مهارت پرسش سوال های خوب را نیز کسب نمایید. البته در این امر باید کاملا مراقب باشید زیراهنگام ملاقات با یک فرد غریبه و یا کسی که اورا به خوبی نمیشناسید طرح برخی سوالات به ویژه سوالات صریح ممکن است باعث ناراحتی او شود. سوالات خوب ارتباط مخاطب را تلطیف میکند و به شما کمک میکند تا اطلاعات مفیدی را برای تکمیل آنچه شنیده اید کسب نمایید. سوالات پرسش گر های خوب در زمینه توسعه ارتباط و تکمیل شناخت از طرف مقابل است لذا باید از مطرح کردن سوالاتی که تنها برای خودمان جالب است پرهیز کنیم. کلید این کار ایجاد فضای صمیمیت ،همدلی و همراهی است. اگر با ذهن متمرکز و دقت در گوش دادن ، به دیگران اجازه بدهید صحبت خود را به صورت کامل بیان کنند و برای سخنان و نظرات آنها ارزش قائل شوید این امر محقق خواهد شد.
کلام خود را با اعمالتان مطابقت دهید
یکی از راه های کلیدی در تلاش های شما برای ایجاد ارتباطات موثر و بلند مدت این است که رفتار شما به گفته هایتان مطابقت داشته باشد. به عبارتی دیگر و پیگیری های شما بایستی سریع و مطابق با قول هایی که داده اید باشند. به عنوان مثال ، هنگام صحبت با دوستی (از اعضای شبکه) که نیاز به کمک دارد. شاید بگویید که فردی را برای کمک و همکاری می شناسید و میتوانید با او تماس بگیرید. اگر چنین قولی را دادید پس حتما باید به آن شخص زنگ بزنید و نتیجه را به اطلاع دوست خود برسانید و بگویید آنچه را که قول داده بودید انجام داده اید. این امر تعهد شما به قول هایتان را نشان می دهد و باعث افزایش احترام و اعتبار شما در شبکه میگردد.
قول های نسنجیده ندهید
عادت به قول دادن و بیان وعده هایی که توانایی انجام آنها را ندارید مثل این است که سر دوستان خود کلاه بگذارید و در نهایت این عادت به ضرر شما تمام میشود. معمولا ما می خواهیم بیشترین تلاش را نموده و فکر میکنیم که می توانیم تعهدات خود را انجام دهیم در صورتی که هنگامی که با دادن وعده تلاش میکنیم تا خشنودی یک نفر را در کوتاه مدت فراهم کنیم ممکن است در بلند مدت به دلیل نادیده گرفتن مشکلات موانع و یا محدودیت های زمانی پیش رو متضرر شویم. تمایل و گرایش طبیعی به وعده و وعید دادن را فقط از طریق تلاش های مداوم میتوانیم تغییر دهیم.
منبع: کتاب کلید طلایی ارتباطات – مدیران ایران
شبکه سازی حرفه ای
در این دوره، اصول و قواعد ساختن یک شبکه کاری حرفه ای بیان می شود. این مجموعه بصورت فیلم بوده و توسط شرکت لیندا ساخته و توسط تیم «مدیران ایران» دوبله شده است.
|
|
- باشگاه مدیران ایران ، فرصتی برای شبکه سازی حرفه ای با مدیران کسب و کارهای مختلف است .
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات: 1
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
چرا دیگران حرفم را نمی فهمند؟
گاهی ممکن است حرفی عادی بزنیم و به بدترین شکل ممکن تعبیر شود. بررسی میکنیم که چرا دیگران حرف ما را نمی فهمند؟
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
لیست انواع مهارتهای ارتباطی
در این نوشته به این میپردازیم که ارتباط یعنی چه و برای برقراری ارتباطاتی خوب و حرفهای، به چه مهارتهایی نیاز داریم؟
راهکارهایی برای داشتن ارتباط بهتر با دیگران
دیگه چی ، سوالی که قفل مغزمان را باز میکند!
چطور کتاب بنویسیم
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید