شبکه سازی حرفه ای – ایجاد ارتباطات مستحکم تر با رسانه های دیجیتال
ایجاد ارتباطات مستحکم تر با رسانه های دیجیتال یکی از ابزارهای مهم در شبکه سازی حرفه ای است .
در نظر داشته باشید که توانایی ما در برقراری ارتباط با دیگران، چطور در طول چند قرن اخیر، تغییر کرده. اوایل، ارتباطات ما تا حدود زیادی به افرادی که در نزدیکی ما زندگی می کردند محدود می شد، چراکه افراد دیگه، خیلی دور از ما زندگی می کردند. بعدها که حمل و نقل توسعه پیدا کرد، ارتباطات دور دست، شاید تا صدها مایل دور تر نیز میسر شد. اختراع تلفن، این ارتباطات رو حتی به نواحی خیلی دورترنیز رسوند. این موضوع ادامه پیدا کرد تا اینکه امروزه ما به جایی رسیدیم که می تونیم بطور لحظه ای، با هر شخصی، در هر گوشه ای از دنیا ارتباط داشته باشیم. و این نوآوری و فن آوری بود که ارتباطات سریعتر و دور دست تر رو برای ما میسر کرد.
شاید این مطلب برای شما مفید باشد!
شبکه سازی حرفه ای – ایجاد ارتباطات مستحکم تر با رسانه های دیجیتال
مفهوم شبکه های اجتماعی آنلاین، یک واقعیت زود گذر نیست. وب سایت هایی که هر روز به اونها سر می زنیم و ابزارهایی که ازونها استفاده می کنیم، مطمئنا در سالهای آتی تغییر پیدا میکنند، اما این واقیت که: استفاده از رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی باقی خواهند ماند، حقیقتی ماندگار و جداناپذیز از زندگی ما خواهد بود. اگه شما هم این واقعیت رو درک کنید و پیشنهاداتی که در طول این دوره آموزشی مطرح می شه رو دنبال کنید، احتمالا خیلی سریع خودتون رو در بین شبکه ای بزرگ از افرد خواهید دید. ممکنه از خودتون بپرسید که چطور می تونم با همه ی این افراد کنار بیام، بخشی از پاسخ به شبکه های اجتماعی بر می گرده.
شبکه های اجتماعی، ابزارهایی مؤثر در حفظ ارتباط با گروه بزرگی از افراد هستن. و بخاطر دلایلی که گفته شد، لازمه که بیشتر به اونا توجه بشه. بدونید تا وقتیکه از ارتباطات شخصی با افراد صحبت می کنیم، قوانین یکسانند، چه در دنیای فیزیکی و چه در دنیای مجازی. یعنی شما باید… اول بخشید، نام افراد رو بکار ببرید، روی مخاطب تمرکز کنید و رابطه رو حفظ کنید. فقط، نحوه ی استفاده از این قوانینه که تغییر پیدا میکنه. در ویدیوهای بعدی درباره ی برخی رویه ها و ابزارهایی که شما می تونید ازونا استفاده کنید تا ارتباطاتون در عصر دیجیتال رو شکل بدید، بحث خواهیم کرد.
انتخاب شبکه های اجتماعی مناسب
امروزه شبکه های اجتماعی زیادی وجود داره و مهم، اینه که شما تصمیمی عاقلانه بگرید که از کدوم اونها میخاید استفاده کنید. سایت های شبکه های اجتماعی رو دقیقا مثل شبکه های کسب و کار شخصی خودتون بدونید، عضو بودن در تعدادی از اونا میتونه ایده ی جالبی باشه. اگر برنامه تون این باشه که عضو تعداد زیادی از این شبکه ها بشید، خیلی خوب نیست چراکه ارتباطتون با افراد در دنیای آنلاین ممکنه خیلی سطحی بشه. بهمین خاطر پیشنهاد من به شما اینه که، در هر زمان مشخص عضو سه تا از این شبکه ها باشید.
به خاطر داشته باشید که منظور از یکه شبکه، تو این ویدیو، یک وبسایت اینترنتی است که افراد اونجا جمع میشن تا اطاعاتشونو به اشتراک بزارن، تعامل داشته باشند و بحث کنند. فارغ از اینکه چه تعداد شبکه وجود داره و چقدر سریع اونها تغییر پیدا میکنند، سؤال اینجاست که از کجا بفهمیم اون سه شبکه ی اجتماعی مناسب برای ما کدوما هستن؟ در وهله اول، محبوبیت اونها رو در نظر بگیرید. مطمئنا تو منطقه یا کشور شما، شبکه های اجتماعی وجود دارند که محبوبتر از بقیه هستند، پیشنهاد می کنم عضو محبوبترین شبکه هایی بشید که در دسترستونه.
دوم، بازاره هدفتون رو در نظر بگیرید. مشتریان شما، افرادی هستند که شما سعی دارید خدمات خودتون رو به اونها عرضه کنید. این بازار هدف ممکنه یک صفحه اجتماعی داشته باشند، جاییکه تمایل دارند جمع شن و بحث کنن، این جا همون جاییه که شما باید عضو شید. و در نهایت زمینه ی اون شبکه رو در نظر بگیرید. برای مثال، مای اسپیس، از قدیم برای جنبه فان طراحی شده، در حالیکه لینکد این، یک شبکه ایجتماعی برای افراد متخصص در یک حوزهی کسب و کار مشخصه. پشنهاده من اینه که عضو شبکه هایی بشید که به شما شانس تعامل با افراد دیگه، هم به صورت حرفه ای و هم شخصی رو میده. چــــرا؟ خب یک قاعده ی مهم وجود داره که هم تو دنیای فیزیکی و هم دنیای دیجیتال صادقه، وقتی شما کسی رو ملاقات می کنید، اگه فقط راجع به کسب و کار صحبت کنید و نـــه چیزه دگه، مکالمتون معمولا خیلی خشک پیش میره و به یک ارتباط حرفه ای قوی منتج نمیشه. به هرحال اگه فقط یک ذره راجع به سرگرمی هاتون، خانوادتون، علائقتون و حتی چیزهایی که خوشتون نمیاد صحبت کنید، مطمئنا این رابطه غنی تر و عمیقتر میشه، و چنین رابطه ای دوستانه تر و ماندگارتره. با ترکیب چند شبکه اجتماعی با اهداف و زمینه ای مختلف، شما می تونید با افرادی در سطوح مختلف رابطه برقرار کنید. فقط مراقب باشید که خـــــیلی اطلاعات شخصیتون و هر چیزی که خصوصی هست رو به اشتراک نگذارید.
اطلاعات در فضای آنلاین ممکنه در دسترس خیلی ها قرار بگیره. بر روی سه شبکه اجتماعی مناسب خودتون، تمرکز کنید، و بطور مرتب به اونا سر بزنید. خواهید دید که بدین ترتیب ارتباطات حرفه ای شما بهبود خواهد یافت.
استفاده از رسانه ای اجتماعی برای برقراری ارتباط
لازمه که تفاوت بین رسانه اجتماعی و شبکه ی اجتماعی رو به عنوان واژه هایی که امروزه خیلی استفاده میشن، توضیح بدم. شبکه اجتماعی، وقتی به وجود میاد که شما، در جمعی آنلاین، با سایر افراد اطلاعات به اشتراک بذارید، تعامل داشته باشید و بحث کنید.اون یک تعامل انسانیه که در دنیای دیجیتال اتفاق میوفته. از طرفه دیگه، رسانه اجتماعی هم وسیله ای برای انتشار اطلاعات که شما ازون استفاده می کنید و هم یک استراتژیه که شرکت شما ازون استفاده میکنه تا برند سازی کنه و پیام های خودشو به مشتریان برسونه.
تفاوت این دو واقعا مهمه، چراکه وقتی موضوع مشارکت در فعالیتهای رسانه اجتماعیه شرکت شماست، شما باید مطمئن باشید که در راستای اهداف و چشم انداز سازمان پیش میرید. من به شخصه معتقدم که ،تمامی کارکنان بهتره در فعالیت های مربوط به رسانه ی اجتماعی سازمان، تا اونجایی که ممکنه شرکت کنند، اینطوری، اجزای انسانیه بیشتری به اون اضافه خواهد شد. به هرحال، لازمه که سیاست سازمانتون در قبال رسانه های اجتماعیی رو مطالعه کنید. بعضی شرکت ها تعاملات رسانه های اجتماعی رو فقط به برخی افراد محدود می کنند و بعضی ها در مورد اینکه چه چیزهایی رو میشه گفت یا انجام داد، محافظه کارند.
در کنار این نکته، من میخانم تا چند باید و نباید کلیدی رو در مورد شرکت در رسانه اجتماعی، با شما به اشتراک بزارم. اول، بایدها، شماره یک، رسانه ی اجتماعی رو به سمت مشتریان سوق بدید. به عبارته دیگه بخشنده اول باشید، از رسانه ی اجتماعی برای فهمیدن اینکه مشتریانتون و ارتباطاتتون چه چیزی میخاهند، استفاده کنید. بهتره از رسانه اجتماعی برای شناخت هربیشتر اونها، افزایش تعداد اونها و همچنین رضایتمندی بیشتر اونها، بهره ببرید. با تعاملات بیشتر با مشتریان، اونها واقعاً بیشتر به شرکت شما علاقمند می شن.
شماره دو، ارزش آفرینی کنید. لینک ها، ویدیوها، داستان ها و تصاویری تهیه کنید، که برای بازار هدفه شما، معنادار هستند. اگه به چندتا ایده نیاز دارید، از قانونه سه صدای معنا دار استفاده کنید، که در یکی از ویدیوهای قبلی به اون اشاره کردم. افراد از چیزهایی که آگاه کننده هستند یا آهاااان، دلگرم کننده هستند، آاااا و شوخی آمیز هستند ، ها هاااا، لذت می برند. شماره سه، سریع پاسخ بدید، وقتی مردم درباره شرکت شما چیزهای خوبی میگن، سریع پاسخ بدبد و ازونا تشکر کنید، وقتی مردم راجع به شرکت شما چیزهای بدی هم می گن، سریع پاسخ بدید و عذرخواهی کنید یا اقدامی انجام بدید که رضایت اونا جلب بشه، انجام چنین کاری به اشخاصی که هنوز مشتری شما نشدند، نشوم میده که حتی اونها هم مهم هستند.
و حالا سه نباید، اول اینکهُ، مخفی نشید، بعضی از شرکت ها اصلا اعتقادی به لزوم استفاده از رسانه اجتماعی ندارند و اونو یک امر غیر ضروری میدونند، برخی شرکتای دیگه هم از اینکه خودشون رو در معرض عموم قرار بدن میترسند، با امید اینکه از انعکاس عمومی بازخوردهای منفی، اجتناب کنند. توجه کنید که مردم، چه شما بخاین چه نخاین، درباره شرکت شما در فرومهای عمومی صحبت می کنند. به هرحال اگه شما، نقطه آغازی که مکالمات شروع میشن رو کنترل کنید، میتونید جو مکالمات رو مثبت نگه داشته و حتی در شرایط سخت و بحرانی، مفید حاضر بشید.
بنابراین، مشارکت داشته باشید، بخشی از رسانه اجتماعی بشید و اونو بپذیرید. شماره دو، بزور سعی نکنید چیزیو به مردم بفروشید، اینکار یعنی سعی در اینکه مردم رو در یک جمع عمومی برای گرفتن یک تصمیم سریع تحت فشار قرار بدید. هیچکس، احساس اینکه بزور چیزی بش فروخته بشه رو دوست نداره، مخصوصا زمانیکه مردم دیگه دارن تماشا می کنند. رسانه اجتماعی، درست مثل جایگاهی میمونه که شما در مقابل خیلی از افراد دیگه در حال مکالمه با مردم هستید. اگه شما سعی کنید پیشنهادات مثمر ثمر بدید به جای اینکه اونا رو وادار به انجام کاری بکنید، اونوقت شما به عنوان یک قهرمان در جمع مخاطبان پذیرفته خواهید شد به جای یک آدم کلاه بردار.
و نهایتا اینکه، اسپم نفرستید، معنی کلاسیکه اسپم یعنی اینکه پشت سرهم برای مردم ایمیل ناخواسته بفرستید. همینکار به معانی متفاوت در رسانه اجتماعی اتفاق میوفته، اغلب افرادیو میبینید که تو سایتهای مختلف رسانه های اجتماعی لینک هاشونو گذاشتن با هدفه اینکه مردم روی اونها کلیک کنن. حتی اگه نیات شما پسندیده باشه، قرار دادنه تصادفه لینک در هر جایی که به دستتون برسه، شما رو در خیلی از سایتهای اجتماعی به درده سر میندازه و ممکنه به عنوان فردی که میخاد از دیگران سوء استفاده بکنه مشهور بشید.
پیروی از سیاست شرکتتون و این بایدها و نیابدهای ساده، شما رو در رسیدن به موفقیت هرچه بیشتر در استفاده از رسانه
اجتماعی برای ارتباط با مشتریانتون، کمک خواهد کرد.
متعادل کردن زمان شما برای شبکه های اجتماعی
درسته که شبکه های اجتماعی میتونند ابزاری فوق العاده برای کمک به شما در ایجاد روابط باشن، اونا مییتون تو راهی قد بزارن که میزان ارزشمندی شما رو مشخص کنند، اگه باعث بشن که شما تمرکزتون رو از دست بدید. همه ما تا حالا شده که فقط بخاطر کیکه تصادفی رو لینک های مختلف یا انجام بازی های آنلاین، به شبکه های اجتماعی سر بزنیم. اما برای اینکه همزمان بتونید هم تمرکزتون رو حفظ کنید و هم ایجاد ارتباط کنید، بهتره که یک بودجه زمانی به اینکار اختصاص بدید. خیلی سادست، بودجه زمانی به شما میگه که چه میزان زمان رو من میخام روزانه یا هفتگی به استفاده از شبکه ای اجتماعی اختصاص بدم.
از خودتون بپرسید که، چقدر زمان فکر می کنید نیاز دارید تا به این گونه سایتها اختصاص بدید. مقدار این عدد به اینکه شما کی هستید و جه سمتی دارید بستگی داره. اگه اکثر ارتباطات شما بصورته آنلاین ، در اینصورت شما باید زمان بیشتری اختصاص بدید، شاید روزی نیم ساعت یا یک ساعت. اگه ارتباطات آنلاین، اونقدرا برای شما یا بازاره هدفتون مهم نیست، اونوقت شاید هفته ای نیم ساعت تا یک ساعت براش وقت صرف کنید. صرفه نظر از اینکه این عدد چقدره، پیشنهاد میکنم تقویم کاریتون رو چک کنید و یک زمان مشخص به اینکار اختصاص بدید. و طبق برنامه، سره موقع به شبکه های اجتماعی تون سر بزنید.
زمانیکه تو سایت هستید، پیشنهادم اینه که آلارم یا هشداریو تنظیم کنید، تا زمان از دستتون در نره. از آلارم گوشیتون استفاده کنید، حتی برنامه های کامپیوتری مخصوصه اینکار وجود داره که میتونید استفاده کنید. فقط کافیه تو اینترنت یک سرچ کوچیک کنید حتما پیدا میکنید. تنظیم یک آلارم که به شما یاداوری کنه که دیگه کافیه، به شما کمک میکنه تو تله ی کلیک رو لینک های مختلف نیفتید و حواستون پرت نشه. همینطور پیشنهاد میکنم که از ابزارهای تحت وب استفاده کنید تا فعالیت هایی که در تمامی شبکه های اجتماعی مختلف شرکت داشتید رو براتون جمع بزنه و یکجا اعلام کنه. اینکه هر زمان افراد برای شما چیزی بفرستند و یا کامنتی در صفحه شما بزارند شما مطلع بشید، زیاد جالب نیست.
بهتره که از تنظیمات مربوطه در سایتها ی شبکه های اجتماعی استفاده کنید تا خلاصه ای از فعالیت های مربوط به شما به صورت روزانه یا هفتگی بتون اطلاع بده. همچنین، ابزارهای آنلاین دیگه ای وجود داره که اطلاعات مربوط به شما از شبکه های اجتماعی گوناگون رو ترکیب میکنه و یک پیام خلاصه با یک جمع بندی براتون میفرسته. اینگونه ابزارها میتونند زمان بیشتری رو برای شما ذخیره کنند. برای یادگیری بیشتر درباره این ابزارها عبارات جمع کننده رسانه اجتماعی یا جمع کننده شبکه اجتماعی رو سرچ کنید.
با پیاده سازی یک رویه ساده برای حضور منظم و محافظت از زمانتون در شبکه های اجتماعی، شما میتونید تعادلی پایدار بین استفاده مفید از وقت و حفظ روابط مهمتون برقرار کنید.
برای نگارش این مطالب آموزشی از سری آموزشهای حرفه ای موسسه لیندا استفاده شده است ترجمه ودوبله ی آن توسط مدیران ایران انجام شده است .
شبکه سازی حرفه ای
در این دوره، اصول و قواعد ساختن یک شبکه کاری حرفه ای بیان می شود. این مجموعه بصورت فیلم بوده و توسط شرکت لیندا ساخته و توسط تیم «مدیران ایران» دوبله شده است.
|
|
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
چرا دیگران حرفم را نمی فهمند؟
گاهی ممکن است حرفی عادی بزنیم و به بدترین شکل ممکن تعبیر شود. بررسی میکنیم که چرا دیگران حرف ما را نمی فهمند؟
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
لیست انواع مهارتهای ارتباطی
در این نوشته به این میپردازیم که ارتباط یعنی چه و برای برقراری ارتباطاتی خوب و حرفهای، به چه مهارتهایی نیاز داریم؟
راهکارهایی برای داشتن ارتباط بهتر با دیگران
دیگه چی ، سوالی که قفل مغزمان را باز میکند!
چطور کتاب بنویسیم
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید