شنونده بهتری باشید !
یک جمله قدیمی یادتان هست که می گوید: چرا خدا به ما دو تا گوش داده و یک دهان ؟ درسته . شنیدن یک کار اصلی برای ارتباطاتِ موثر است ولی ما هنوز هم به جای خوب گوش دادن، بیشتر حرف می زنیم. یک راز کوچک آشنا در مورد ارتباطات هست : افراد خبره در ارتباطات، بیشتر شنونده هستند تا حرف بزنند . پس چرا برای بعضیها این کار خیلی سخت است ؟ اگر شنونده ی خوبی باشید، فایده های زیادی نصیبتان می شود. دیگران را بهتر می فهمید. وقتتان را در ارتباطات اشتباه ،کمتر هدر می دهید و چون مردم دوست دارند که حرفشان شنیده شود، رابطه های قویتری را شکل می دهید.
اگر یاد بگیرید که چطور به صورت موثر شنونده باشید، سود زیادی می کنید و در ضمن خرجی هم برایتان ندارد ! همه ی شنونده های حرفه ای، این قوانین را رعایت می کنند.
اول : چند کار را به صورت همزمان انجام ندهید. کلاً انجام همزمان کارها خوب نیست. این گونه توجه شما به چند چیز مختلف پرت می شود. اگر کسی مشغول حرف زدن با شماست و شما مشغول این هستید که ایمیلها یا پیامکهایتان را چک میکنید، برای آن شخص مثل این می ماند که انگار شما اصلاً آنجا نیستید. قانون درست این است که هرچه دستتان هست بگذارید زمین و همه حواستان را به کسی که مشغول صحبت با او هستید بدهید. کاملاً به او توجه کنید و حواستان را پرت نکنید.
قانون بعدی این است که از زبان بدنتان به خوبی استفاده کنید که شامل نگاه مستقیم به صورت طرف مقابل، تماس چشمی، نشان دادن علاقه با تکان دادن سر و همینطور تکان دادن اجزای صورتتان می شود و اینکه از دستها و بازوهایتان بعنوان یه حالت خشک و دفاعی استفاده نکنید. همه این ها در کنار هم به طرف مقابل نشان می دهد که شما به او گوش سپرده اید.
همچنین سعی کنید به چیزی که می گویند، بدون قضاوت سریع و بیان نظری که در ذهن دارید، فکر کنید. ما معمولاً اینطور برداشت می کنیم که می دانیم دیگران چی می خواهند بگویند، بنابر این شروع میکنیم به فکر کردن و قضاوت کردن در مورد چیزی که آن ها می خواهند بگویند.
به جای اینکه دائماً با چیزایی که در ذهنمان میگذرد بخواهیم پیش پیش جواب طرف مقابل را بدهیم، بهتر است بیشتر به حرکات و تغییرات ظریف صدا و لحن صحبتها و کلماتی که طرف مقابل استفاده می کند توجه کنیم.
نکته مهم بعدی یادداشت برداری است. نوشتن سری کلمات کلیدی ساده در اینباره کافی است. با این کار هم جلوی فراموشی را می گیریم و هم به طرف مقابل این پیام مهم را میدهیم که با دقت و فعالانه به حرفهایش گوش می دهیم.
و نکته آخر اینکه، وقتی صحبت طرف مقابلتان تمام شد، خلاصه ای از حرفهایش را مرور کنید. بعد یک سری سوال از او بپرسید و خلاصه حرفهایش را تکرار کنید که مشخص شود کاملاً منظورش رو متوجه شده اید.
بعضی وقتها باید بگویید اوهوم ، اگر درست متوجه شده باشم، شما دارید می گویید این، این و این. درست است ؟ بعد اگر لازم باشد،گوینده می تواند برداشت شما را از حرفهایش اصلاح کند یا خیلی ساده تایید کند که بله. هنر ارتباطات به این است که چطور از کلمات به خوبی استفاده شود اما این هم هست که چطور کلمات دیگران شنیده شود. این نکات یادتان باشد تا این بار که با اطرافیانتان به صحبت نشستید، آن ها ببینند که حرف هایشان به خوبی شنیده می شود.
منبع : مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری ، دلایل و راهکارهای عملی آن . یک گزیده عالی از تمام آنچه بایددر مورد اهمال کاری بدانیم در این مقاله گرد آوری شده است .
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید