چگونه حرفهایمان را جذاب کنیم تا در همکار، مدیر و مشتری اثرگذار باشد؟
هنگامی که قصد دارید چیزی به دیگران اعم از همکار، مدیر و یا مشتری ، خریدار و یا کارکنانتان بگویید انتظار دارید که آنها گوش بدهند و شمار را درک کنند. با این حال کم پیش می آید که افراد حقیقتا به شیوه ای موثر به دیگران گوش فرا دهند. بنابراین نمی توانید انتظار داشته باشد که مخاطبان شما با علاقه و توجه به سخنان شما گوش بدهند.
برای اینکه توجه شنوندگان را جلب کنید باید پیامتان را به شیوه ای مثبت و با اعتماد به نفس منتقل کنید. اگر خود شما در ارائه ی پیامتان علاقه و قطعیت نشان ندهید، چگونه انتظار دارید که دیگران به آن گوش بدهند؟
شما نیاز دارید که شنونده به پیام شما توجه نشان دهد. زمانی که شنونده به پیام شما توجه می کند ، احتمال اینکه پیام شما را به درستی درک کند افزایش می یابد.
هنگامی که افراد به شما و پیامتان توجه نمی کنند ارتباط شما با آن ها دچار اختلال می شود. شنوندگان ممکن است به دلایل متعددی به شما توجه نکنند اما این اتفاق اغلب بعه دلیل حسی که از شما دریافت می کنند رخ می دهد. مثلا حس بی علاقگی ، انزجار، بی احترامی، و سرحوردگی . شما می توانید با انتقال حس هیجان ، مطلع بودن از موضوع و علاقه به شنونده واکنش های حاکی از بی توجهی را به حداقل برسانید.

وقتی شنونده به پیام شما علاقمند باشد و به ان توجه کند، ارتباط مطلوب دوجانبه برقرار می شود.
تعدادی از ابزارهای غیرکلامی سخن گفتن قاطعانه نیز به شما کمک می کنند . پیام خود را با اعتماد به نفس منتقل کنید. به علاوه گفتار شما می تواند شنوندگان را به گونه ای تحت تاثیر قرار دهد که پیامتان را به درستی درک کنند. صریح، صادق و سازنده بودن به هنگام سخن گفتن عواملی هستند که به درک شدن صحیح پیام شما کمک می کنند.
آغاز تاثیر گذار
مهم ترین بخش شروع صحبت است. پیام های مهم شما باید به شیوه ای واضح و منسجم از همان ابتدا که زبان به سخن می گشایید بیان شوند.
به منظور آغاز پیام به شیوه ای قاطعانه این موارد را انجام دهید:
- موضوع اصلی را بیان کنید
موضوع اصلی پیام را به شنونده بگویید. صحبت درباره چیست؟ با بیان موضوع اصلی در آغاز پیام فرد شنونده آماده استمطالبی را که در ادامه می آیند به خوبی درک کند، مانند قابی که تصویر در ان جای می گیرد. - مضمون سخن خود را مشخص و بیان کنید.
مضمون سخن شما ایده ی اصلی سخن شماست که می خواهید شنونده به ان بیندیشد. در حقیقت مضمون همان نکته ی اصلی است که قصد دارید بگویید. - فراهم کردن زمینه ای مناسب
فراهم کردن زمینه ای مناسب برای پیام موجب می شود که شنونده بتواند آن را به خوبی درک کند. - هدف خود را بیان کنید.
این کار موجب می شود شنونده بداند هدف شما از طرح این موضوع چیست. - ساختار را مشخص کنید.
برای متمرکز نمودن بحث ساختار جلسه را از همان آغز مشخص کنید. ساختار جلسه در حقیقت دستور جلسه ای است که قصد دارید اجرا کنید. - لحن سخن گفتن خود را مشخص کنید.
وقتی درباره ی موضوع مهم و حساسی سخن می گویید لحن موردنظر خود را متناسب با موضوع مورد بحث مشخص کنید. لحن شماست که احساس و رفتار شما نسبت به فرد مقابل را مشخص می کند . اگر می خواهید سخنانتان موثر واقع شوند، باید لحن مثبتی برگزینید.برای مثال دریک بحث جدی لازم است که گفتگوی سازنده ای داشته باشید تبادلی پذیرا و صادق . همچنین شروع صحبت شما باید این لحن را به شیوه ی مثبتی منعکس کند.
راستی، اگر به موضوع ارتباطات علاقمند هستید، شاید دوست داشته باشید این محصول ما را هم ببینید :
[button color=”red” size=”medium” url=”https://modiriran.ir/?p=11253″ icon=”” target=”true”]هنر برقراری ارتباطات حرفه ای و موثر[/button]
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد نظرات: 1
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
چرا دیگران حرفم را نمی فهمند؟
گاهی ممکن است حرفی عادی بزنیم و به بدترین شکل ممکن تعبیر شود. بررسی میکنیم که چرا دیگران حرف ما را نمی فهمند؟
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
لیست انواع مهارتهای ارتباطی
در این نوشته به این میپردازیم که ارتباط یعنی چه و برای برقراری ارتباطاتی خوب و حرفهای، به چه مهارتهایی نیاز داریم؟
راهکارهایی برای داشتن ارتباط بهتر با دیگران
دیگه چی ، سوالی که قفل مغزمان را باز میکند!
چطور کتاب بنویسیم
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
دیدگاهتان را بنویسید