ضرورت روانشناسی مهندسی در بهبود و توسعه کسب و کار
ارگونومی علمی است که سعی در درک تعاملات بین انسانها و دیگر عناصر تشکیل دهنده سیستم و نیز پیاده سازی نظریه ها و اصول مربوط به منظور بهزیستی انسان ها و کارآمدی کلی سیستم می گردد.
مطالعه علمی شرایط کار و روابط بین انسان و ماشین مهمترین ماموریت تبیین ارگونومی در یک سازمان است.
حذف حرکات غیر ضروری ، افزایش راحتی و ایمنی و همچنین بهبود کارآمدی و سازگاری بهتر نیروی کار با محیط و ابزارهایی که از آن استفاده می کند نتایج حاصل از توجه به این مهم است.
بی شک مداخله ارگونومی منحصر به اندازه گیری، مشاهده و مصاحبه نبوده و بهره گیری از روش های سازگار و اختصاصی در زمینه های مشکل ساز و نیز افراد مورد نظر را مورد بحث قرار می دهد و تغییر و تحولات عملکردی را بر روی وضعیت های کاری با رهنمود و پاسخ مناسب با افراد سازمان در میان گذاشته و همکاری آنها را جلب می نماید.
بهبود بهزیستی و بهره وری مهمترین رویکرد استفاده از ارگونومی است.
تحقق شرایط اولیه بهزیستی کارکنان ،طراحی و ترتیب توانایی کارکنان با نیازهای سازمان،کاهش خستگی های جسمی ، کاهش کارکردهای غیر ضروری جسمانی و بالا بردن انگیزه سرمایه های انسانی مهمترین عناصر اثرگذار بر افزایش کیفیت راندمان کارکنان و بهبود بهروری سیستم می باشد.
ارگونوم بایستی تحلیلی از تقاضا داشته باشد چرا که این تحلیل بیانگر چگونگی مسایل و جایگاه آنهاست. تقاضا می تواند از جانب کارمندان از جهت بهداشت ایمنی و یا بهبود شرایط کاری صورت گیرد و یا از سوی مدیران سازمان باشد که در مورد سرمایه گذاری و یا سنجش و درک وضعیت سازمان باشد که پس از پیدا کردن شناخت کامل از سازمان از جمله آگاهی از موقعیت های اقتصادی, اجتماعی و فنی سازمان و همچنین وضعیت منابع انسانی و تاریخچه و خط زمان سازمان می توان به تحلیل وظایف و فعالیت های مجموعه پرداخت.
هدف از این کار بررسی شرایط کاری فرد و روش های عملکردی و فکری که برای انجام وظایف خود به کار می برد میباشد.
در واقع شناخت برای طرز کار کردن افراد با توجه فشارهای وضعیت کاری به منظور رسیدن به اهداف تعیین شده سبب می شود ارگونوم به مسایل و مشکلات موجود برخورد کرده و آنها را ارزیابی می کند. پس از مساله شناسی و شناخت دقیق راه حل ها آماده و در سازمان اعمال خواهد شد.
تغییرات سریع و پیچیده شدن روابط اجتماعی در محیط سازمان سبب شده است بدون استفاده از ظرفیت های علمی و تخصصی مشاوران اداره کردن سازمان ها سخت باشد.
اعتبار سنجی و پایدار سازی فعالیت های روانشناسی مهندسی ضمن کاهش تعارضات درون سازمانی کمک شایانی به بهبود و توسعه کسب و کار خواهد کرد.
افزایش سرمایه اجتماعی و و همچنین ارتقاء میزان احساس تعلق پرسنل به سازمان ، اصلاح فرایندها و افزایش بهره وری کمترین مواهب توجه به روانشناسی سازمانی در سازمان ها خواهد بود.
اگرچه این دانش در ابتدای مسیر نهادینه شدن در اکوسیستم مدیریتی کشور می باشد اما با توجه بیشتر مدیران به این رویکردها شاهد اتفاقات مبارکی در ارتقاء نظام مدیریتی خواهیم بود.
احمد خیری-اعضای باشگاه مدیران ایران
مشاور بهبود و توسعه کسب و کار
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات: 3
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
تحلیل هزینه – فایده چیست ؟
تحلیل هزینه – فایده روشی نظام مند برای تخمین زدن نقاط قوت و ضعف گزینه های مختلف و انتخاب و تصمیم گیری بین آنها باشد .
ناهماهنگی شناختی چیست؟ راههای کاهش ناهماهنگی شناختی
ناهماهنگی شناختی (تعارض شناختی) برای توصیف ناراحتی ذهنی استفاده میشود که ناشی از داشتن دو اعتقاد، ارزش یا نگرش متضاد با اعمال و واقعیت های بیرونی استفاده می شود. ناهماهنگی شناختی باعث ایجاد حس رنجش روحی درونی می شود ، تصمیم گیری های ما را ضعیف و بهره وری مان را در زندگی شخصی و حرفه ای کم می کند .
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید