عوامل موثر در سخنرانی موفق
عوامل موثر در سخنرانی موفق
- منظم و منسجم بودن: سخنرانی باید منظم باشد و از منطق مشخصی پیروی کند. نکات مطرح شده باید به هم مرتبط باشند تا درک آن برای مخاطبان آسان باشد.
- پرداخت به موضوع اصلی: سخن باید صریح، واضح و موجز باشد به گونهای که در پایان سخنرانی، مخاطبان درک درستی از نکات مهم و اصلی مطرح شده داشته باشند.
- اعتماد به نفس: سخنران باید مقتدر به نظر برسد، نه مستبد. او باید دانش کاملی از موضوع داشته باشد و با صدا و رفتار خود موضوعات موردنظرش را با قظعیت و اطمینان بیان کند.
- نشان دادن صداقت: صداقت سخنران نیز مانند اعتماد به نفس او موجب جلب توجه و احترام مخاطبان میشود. در این حالت سخنران با انتقال صداقت و باورپذیری موجب میشود مخاطبان به سخنان او گوش بدهند.
- ارائهی یک پیام به مخاطب: در پایان سخنرانی، شما باید در حالتی جلسه را ترک کنید که دقیقاً بدانید نکات مهم چه بودهاند. شما باید قارد باشید ایدهها و مضمونهای اصلی را به وضوح درک کنید بدون اینکه در دام جزئیات گرفتار آیید. در حقیقت شما با پیامی به یادماندنی جلسه را ترک میکنید.
- مثبت جلوه کردن: پیامهای کلامی و غیرکلامی سخنران باید با یکدیگر هماهنگ باشند و تاثیر مثبتی بر مخاطب داشته باشندو نکات مهم باید به بهترین شیوه انتقال یابند. سخنران، حتی زمانی که دربارهی مسائل مهم و حساس سخن میگوید، باید نکات مهم را به شیوهای مثبت بیان کنید.
- برقراری ارتباط با مخاطب: کسی که مطلبی را ارئه میدهد باید مسائل شما را درک کند و دربارهی آن مسائل با زبانی که برای شما قابل درک باشد سخن بگوید. به این ترتیب شما اطلاعاتی مفید و مرتبط با موضوع دریافت میکنید.
- شور و اشتیاق داشتن: افرادی که هنگام سخنرانی شور و اشتیاق از خود نشان میدهند، زنده و پویا جلوه میکنند، علاقهمند به موضوع به نظر میرسند و موجب میشوند مخاطبان نیز به موضوع علاقهمند شوند.
بخشی از کتاب ارتباط موثر-دامیز
[button color=”green” size=”medium” url=”https://modiriran.ir/?p=11259″ icon=”” target=”false”]سخنرانی آسانسوری[/button]
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 2.5 / 5. تعداد نظرات: 2
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
چرا دیگران حرفم را نمی فهمند؟
گاهی ممکن است حرفی عادی بزنیم و به بدترین شکل ممکن تعبیر شود. بررسی میکنیم که چرا دیگران حرف ما را نمی فهمند؟
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
لیست انواع مهارتهای ارتباطی
در این نوشته به این میپردازیم که ارتباط یعنی چه و برای برقراری ارتباطاتی خوب و حرفهای، به چه مهارتهایی نیاز داریم؟
راهکارهایی برای داشتن ارتباط بهتر با دیگران
دیگه چی ، سوالی که قفل مغزمان را باز میکند!
چطور کتاب بنویسیم
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید