فرآیندهای اصلی شبکه سازی
فرآیندهای اصلی شبکه سازی ساده اما بسیار کلیدی و رهگشا هستند.فرایند های اصلی شبکه سازی برای مدیران
شبکه سازی برای مدیران، مفهومی فراتر از جمع آوری کارت ویزیت در یک رویداد است. این یک فرایند استراتژیک برای ایجاد و حفظ روابط با ارزش است که میتواند به پیشرفت شغلی و رشد سازمان کمک کند.
در اینجا به فرایندهای اصلی شبکه سازی برای مدیران میپردازیم:
1. تعیین اهداف:
- اهداف خود را از شبکه سازی مشخص کنید. آیا به دنبال یافتن مشتریان جدید، استخدام افراد با استعداد، کسب اطلاعات از صنعت، یا یافتن مربی و راهنما هستید؟
- مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. با چه کسانی میخواهید ارتباط برقرار کنید؟ در کدام صنعتها و موقعیتهای شغلی فعالیت میکنند؟
2. ایجاد حضور:
- در شبکههای اجتماعی حرفهای مانند لینکدین فعال باشید. پروفایل خود را به طور کامل و حرفهای تکمیل کنید و با افراد مرتبط در صنعت خود ارتباط برقرار کنید.
- در رویدادهای صنعتی و حرفهای شرکت کنید. در کنفرانسها، سمینارها، کارگاههای آموزشی، و رویدادهای شبکهسازی شرکت کنید و با افراد جدید آشنا شوید.
- به سازمانهای حرفهای و انجمنهای مرتبط بپیوندید. عضویت در این سازمانها فرصتی برای تعامل با همکاران، مشتریان و رقبا فراهم میکند.
3. برقراری ارتباط موثر:
- مهارتهای ارتباطی خود را تقویت کنید. گوش دادن فعال، پرسیدن سوالات مناسب، و بیان مختصر و مفید نقاط قوت خود را تمرین کنید.
- به دنبال منافع مشترک باشید. در مکالمات خود به جای تمرکز بر خودتان، به دنبال یافتن موضوعات و علایق مشترک با طرف مقابل باشید.
- ارزش آفرینی کنید. به دنبال راههایی برای کمک به افراد دیگر در شبکهتان باشید و از به اشتراک گذاری دانش، تجربه و ارتباطات خود دریغ نکنید.
4. حفظ ارتباط:
- ارتباط خود را با افراد حفظ کنید. بعد از هر رویداد یا ملاقات، با افراد جدید در تماس بمانید و ارتباط خود را با ارسال ایمیل، پیام در لینکدین، یا دعوت به ناهار یا قهوه تقویت کنید.
- روابط خود را مدیریت کنید. از ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) برای سازماندهی اطلاعات تماس و پیگیری ارتباطات خود استفاده کنید.
- صبور و پیگیر باشید. ایجاد روابط قوی زمان میبرد. صبور باشید و به طور مداوم برای حفظ و گسترش شبکه خود تلاش کنید.
5. ارزیابی نتایج:
- موفقیت خود را ارزیابی کنید. آیا به اهدافی که برای شبکه سازی تعیین کرده بودید دست یافتید؟ چه درسهایی از تجربیات خود آموختهاید؟
- استراتژی خود را بهبود بخشید. بر اساس نتایج خود، استراتژی شبکه سازی خود را تنظیم کنید تا بتوانید به طور موثرتر به اهداف خود دست یابید.
شبکه سازی یک فرآیند مستمر است که نیازمند تلاش، تعهد و صبر است. با این حال، با رعایت این فرایندها و نکات، مدیران میتوانند یک شبکه حرفهای قوی و موثر برای خود ایجاد کنند که مسیری برای موفقیت آنان در سطح فردی و سازمانی فراهم میکند.
اگر بخواهید سیاست اهدا و به اشتراک گذاردن منابع را در خود تقویت نمایید نیاز به تمرین و زمان دارید. در کتاب “چگونه میتوان شبکه سازی را تحت کنترل در آورد” نوشته شده است که این سیاست “فرآیند تقاضا و درخواست کمک از دیگران و یا ارائه ی آن به دیگران ،بدون انتظار پاداش است “. این عبارت به دو فرآیند هم زمان (ارائه و درخواست) اشاره میکنند که ترتیب آنها معلوم و ثابت نیست.
دونوع ارائه کمک به دیگران :
- ارائه اطلاعات مفید
- آماده بودن برای هر نوع کمکی که ممکن است مورد نیاز باشد
حال به نوبت نگاهی به این دو مورد می اندازیم و در آخر فرایند دو طرفه را تعریف خواهیم کرد .
ارائه اطلاعات مفید
یک فرد مفید برای شبکه ، در بحث گفتگو با سایرین ، دانش، اطلاعات ،مهارت ها ،ایده ها ،منابع و رهنمود هایش را به راحتی ارائه مینماید بدون اینکه انتظاری برای جبران آن به هر شکلی داشته باشد. این بحث و گفتگوها ممکن است برنامه ریزی شده یا بدون برنامه ریزی ، رسمی و یا غیر رسمی انجام شوند. در حقیقت تنها منفعت آن لذتی است که شما از کمک و ارائه اطلاعات مفید و ارزشمند به دیگران کسب می نمایید.اگر چه شما توقعی برای جبران کمک خود ندارید اما خواه ناخواه یک ذهنیت مثبت از شما در ذهن دریافت کننده اطلاعات ایجاد می گردد به گونه ای که او تلاش خواهد داشت در آینده به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم ، این کمک شما را جبران نماید.
آماده بودن برای هر گونه کمک
آمادگی و داوطلب بودن برای ارائه هر گونه کمک و حمایت احتمالی ، از طرف یک فرد موثر در شبکه هیچ گاه به عنوان یاریگر یک طرفه بودن ، شخص برتر و یا یک فرشته نجات که خودش هر گز به کمک احتیاج ندارد ، مطرح نیست . او به صورت واقع بینانه درباره اهداف و برنامه های شخصی ،چالش ها ، مسائل و مشکلات خود نیز صحبت میکند(این احساس را که به تنهایی قادر به انجام همه کارهایش نخواهد بود را بیان می نماید) آماده بودن برای کمک ، بدین معناست که آماده ارائه هر کمکی که در خواست میشود باشیم و در صورت نیاز نیز از شبکه درخواست کمک برای ارائه راهکار و رهنمو د برای حل مشکلات خود داشته باشیم.
فرآیند دوطرفه
این فرآیند چرخه ای را ایجاد میکند که در آن کمک ها پیوسته شامل همه اعضا شبکه میگردد. این ماعدت ها هم ارائه و هم گرفته میشود تا شبکه را مستحکم تر و قوی تر نموده و توانایی رشد و افزایش تعداد اعضای شبکه را فراهم سازد. این فرآیند که میتوان آن را “بده و بستان” نامید ، صرفا بدین معناست که شبکه موثر مثل سکه ای است که دورو دارد. بنابراین شما نمیتوانید یکی از این دورا بدون دیگری داشته باشید. یک شبکه موفق همزمان به موارد ذیل توجه دارد:
- ارائه و دریافت خدمات
- ارائه و پذیرش حمایت ها
- ارتقاء نیاز سایرین و خود
- اعتماد کردن و تسلیم ناپذیری
منبع مدیران ایران (www.Modiriran.ir)
در باشگاه مدیران ایران ، فرصت و فضایی برای ارتباط حرفه ای مدیران کسب و کار مختلف فراهم می شود و ما در آنجا علاوه بر توسعه مهارت شبکه سازی حرفه ای فرصتی بی نظیر برای توسعه شبکه حرفه ای خود خواهیم یافت.
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات: 2
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
چرا دیگران حرفم را نمی فهمند؟
گاهی ممکن است حرفی عادی بزنیم و به بدترین شکل ممکن تعبیر شود. بررسی میکنیم که چرا دیگران حرف ما را نمی فهمند؟
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
لیست انواع مهارتهای ارتباطی
در این نوشته به این میپردازیم که ارتباط یعنی چه و برای برقراری ارتباطاتی خوب و حرفهای، به چه مهارتهایی نیاز داریم؟
تفویض اختیار، راز پنهان مدیران موفق
راهکارهایی برای داشتن ارتباط بهتر با دیگران
دیگه چی ، سوالی که قفل مغزمان را باز میکند!
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید