مدیریت در فرهنگ های مختلف

مدیریت در فرهنگ
شما هنگامی که کاری را بیرون از کشور خودتان انجام می دهید، غلبه و کنار آمدن با فرهنگی متفاوت خودتان، کاری چالش برانگیز است. این اختلافات ممکن است سطحی یا عمیق باشد، اما در هرحال شما باید از آنها را لحاظ کنید و در واقع آنها را مهم بشمارید.
به منظور زندگی و کار کردن در این فرهنگ های متفاوت، شما لازم است قابلیت های چند فرهنگی را گسترش دهید. یک عامل مهم آشتی سازگاری می باشد: شناخت قانونمندی اختلافات فرهنگی و تلفیق آنها در جهت داشتن روابط سودمند و چند جانبه.
در ابتدا شما باید از یک سری عواملی که باعث تنوع فرهنگ ها می شود آگاه باشید.این عوامل به طرق متفاوتی معنا می شوند و یا در گروه های مختلفی قرار می گیرند و چهار چوبی بوجود می آورند که پاسخگوی واقعیت های زندگی می باشد. با اطلاع از عادات خاص و ارزش های موجود در جوامع خاص، شما می توانید در نظر بگیرید که چقدر این اطلاعات در مراحل مختلف کار شما کاربرد دارند و شما در نقش مدیریتی تان چگونه می توانید خود را با آنها تطبیق دهید.
هنگامی که ما در فرهنگی دیگر زندگی یا کار میکنیم، اغلب از اختلاف فرهنگ آن مکان در پوشش، غذا و رفتارهای اجتماعی آگاهی داریم. اما، اختلاف عمیق تر و مهم تر در سطوحی هستند که ما از آنها آگاهی نداریم.
تحلیل ساختار فرهنگ
فرهنگ هر جامعه ای در جهان می تواند با یک پیاز مقایسه شود که لایه هایی دارد که می توانند برداشته شود.سه لایه متفاوت می توانند به این صور مشخص شوند:
- لایه خارجی
- لایه میانی
- لایه داخلی
لایه خارجی شامل مواردی می شوند که افراد با فرهنگ یک کشور سر و کار دارند.افراد در هرمکانی قرار گیرند، متوجه این تفاوت ها در مقایسه با کشور خودشان می شوند این سطح فرهنگ مطلق می باشد.
لایه میانی مربوط به عادات و ارزش های موجود در یک مجموعه است. هر جامعه آن را به افرادش تحمیل می کند و توسط مقیاس های جامعه کنترل می شود. ارزش ها بیشتر از عادات درونی هستند و اغلب جوامع نمی توانند کنترل دقیقی بر آنها داشته باشند.
عمیق ترین لایه، قسمت درونی است.سطح واقعی فرهنگ، درک هسته فرهنگ ، رمز موفقیت کاری در فرهنگ های دیگر می باشد. این روش های حل مشکلات، آنقدر طبیعی هستند که افراد مانند نفس کشیدن دیگر به روند انجام آن نمی اندیشند. اما برای فردی بیگانه، این فرائض ابتدایی می تواند بسیار با دشواری درک شود.
درک معانی مختلف
هنگامی که به مقصدی خارجی جهت آغاز یک حرفه می رسید، سریعا متوجه اختلافات فرهنگی در دو سطح خارجی و میانی می شوید. اهمیت لایه درونی فرهنگ در این است که فرهنگ های مختلف ممکن است به یک چیز واحد معانی متفاوتی اطلاق کنند.
بسیار مهم است که مرتکب این اشتباه نشوید که فکر کنید اختلافات فرهنگی به وضوح اختلافات مشهودی چون طرز لباس پوشیدن غذا خوردن و خانه ها می باشد.در این صورت ممکن است هم برای خودتان و هم فرد میهمان با اطلاق معانی مختلف به یک اصل مشکلاتی ببار آوردید.
پرداخت به دوراهی ها(معضل ها)
مشکلات عمده کاری و مدیریتی همیشه به عنوان یک معضل مطرح می شود: از یک سو این قرارداد و ازسوی دیگر آن.در کار با فرهنگ ها معظلات از هفت بعد فرهنگی نشات میگیرند.
توسعه قابلیت چند فرهنگی
جهت کار موثر در یک محیط چند فرهنگی، کلید اصلی سازگاری است. شما لازم است ارزش هایی را که به ظاهر متفاوت می آیند، باهم سازگاری دهید. این معضلات بر پایه ای مداوم بوجود می آیند.به عنوان یک مدیر، شما باید نیروی کاریتان را تشویق کنید و همچنین شنونده خوبی باشید.
شما لازم است از دستورات دفتر مرکزی در راستای استراتژی جهانی پیروی کنید و موفقیت های محلی سازگار با جریانات روز به دست آورید. شما باید تصمیم بگیرید که چه وقت خودتان عمل کنید اما باید قادر باشید در صورت لزوم نماینده تعیین کنید. شماهم باید مواظب عملکرد های روزانه تان و هم در فکر کل ماموریت محوله تان باشید.
تطابق استاندارد و تنظیم
این معظل ممکن است به اشکال متفاوتی وجود داشته باشد رهبران خوب در سازمان های چند ملیتی، راهی موثر جهت بهترین عملکرد محلی و جهانی شدن پیدا می کنند.