پیش بینی در اقتصاد
فروش پیش بینی در اقتصاد
پیش بینی در اقتصاد کار خوبی است. برای پیش بینی توانمندی بالایی لازم است و تا حدی نوعی شهود و بصیرت لازم دارد. بیشتر کشورها برای آینده خود پیش بینی دارند و بسیاری از شرکتها دست به پیش بینی متغیرهای مورد علاقه خود می زنند.
بعضی ها با پیش بینی پول در می آورند و بسیاری از شرکتهای مشاوره ای مزیت نسبی خود را در پیش بینی متغیرهای اقتصادی می دانند. برای موسسه بامداد هم پیش بینی یک تعهد و رسالت محسوب می شود که از این طریق شرکتها می توانند استراتژی های خود را بهتر و شفاف تر تدوین و اجرا کنند.
همه این بحث ها درست ! ولی نکته مهم این است که پیش بینی تنها یک احتمال است و بنابراین هر گونه پیش بینی که منجر به قطعیت شود و هر گونه پیش بینی که نقطه ای شود، نه تنها کمکی نمی کند بلکه خسارت زیادی برای مصرف کننده پیش بینی دارد.
متاسفانه بیشتر مدیران واحدهای اقتصادی و تجاری در ایران برای ترسیم آینده خود دل به پیش بینی های افراد یا سازمانهایی می دهند که با قطعیت آینده متغیرها را پیش بینی می کنند.
مدیران با استفاده از قطعیت پیش بینی ها اعتماد به نفس بیشتری به دست می آورند و آینده برایشان شفاف تر می شود. ولی همین چسبیدن به قطعیت مشکلات جدی برای آنها به وجود می آورد.
متاسفانه چون پیش بینی نقطه ای و قطعی خریدار دارد، بعضی از اقتصاد دانان نیز برای رفع این نیاز دست به پیش بینی های اینگونه میزنند و با جهت دهی به شرکتها و استراتژی های آنها مشکلات جدی برای آنها ایجاد می کنند.
اقتصاد دانان لازم است با قدرت پیش بینی کنند ولی هر پیش بینی را تنها یک احتمال تلقی کنند. در این صورت پیش بینی یک نقطه در آینده نخواهد بود، بلکه ابزاری برای شفاف کردن آینده به حساب می آید که با “مه زدایی” از آینده شرکتها را برای تصمیمات استراتژیک آماده تر می کند.
هم مدیران شرکتها و هم اقتصاددانانی که همانند “مردی که زیاد می دانست “ رفتار می کنند در یک دنیای متوهم زندگی می کنند که یا میدانند که دارند چکار می کنند، که در این صورت یک پوپولیست تمام عیار به حساب می آیند و یا نمی دانند، که در این صورت انسانی متوهم هستند که به دلیل قطع ارتباطشان با واقعیت بسیار مستعد شکستند.
متاسفانه در شرایط نامساعد اقتصاد کشور بازار فروش پیش بینی بسیار داغ شده است و تنها مدیرانی از این شرایط آسیب می خورند که دل به این پیش بینی های قطعی بسته اند.
یکشنبه هفدهم تیر ۹۷ -✍🏻 دکترمرتضی ایمانی راد
کانال مدیران ایران @modiriran نقل از کانال وزین موسسه بامداد
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات: 1
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
تحلیل هزینه – فایده چیست ؟
تحلیل هزینه – فایده روشی نظام مند برای تخمین زدن نقاط قوت و ضعف گزینه های مختلف و انتخاب و تصمیم گیری بین آنها باشد .
ناهماهنگی شناختی چیست؟ راههای کاهش ناهماهنگی شناختی
ناهماهنگی شناختی (تعارض شناختی) برای توصیف ناراحتی ذهنی استفاده میشود که ناشی از داشتن دو اعتقاد، ارزش یا نگرش متضاد با اعمال و واقعیت های بیرونی استفاده می شود. ناهماهنگی شناختی باعث ایجاد حس رنجش روحی درونی می شود ، تصمیم گیری های ما را ضعیف و بهره وری مان را در زندگی شخصی و حرفه ای کم می کند .
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
مقاله بسیار خوبی بود با تشکر از شما