چک لیست حفظ تمرکز
حفظ تمرکز
این روزها بیشترِ ما به ابزار کوچکی به اسم تلفن همراه معتاد شده ایم. اگر چند دقیقه دستمان نباشد، موبایل خون مان کم می شود و احساس اضطراب و نگرانی خواهیم کرد.
ممکن است با خودمان فکر کنیم در همین ۵ دقیقه ای که من موبایل نداشتم، اتفاق جدیدی در دنیا افتاده و من بی خبر مانده ام! وا مصیبتا !!!
در بقیه روز هم، وضع همینطور است. فقط کافیست ۲ دقیقه پشت چراغ قرمز بمانیم؛ یک دفعه همه افراد موبایلشان را در می آورند!
از آن بدتر وقتی است که در حال انجام کار مهمی هستیم،

برای رفع خستگی و به بهانه یک هواخوری کوچک، موبایل مان را در می آوریم و نگاهی به لیست پیامهایمان می کنیم.
ممکن است فکر کنیم این کار ایرادی ندارد. ولی راستش را بخواهید، خیلی هم ایراد دارد!
جدا از اینکه مغز ما عادت می کند خیلی زود خسته شود و برود دنبال سرگرمی، بزرگترین مشکلش این است که تمرکزمان را بصورت کامل از دست می دهیم.
مغز باید کلی زحمت بکشد و خودش را گرم کند تا ما بتوانیم به اوج تمرکز برسیم. بعد، با یک وقفه کوتاه، همه آن زحمت ها به باد می روند و ما تمام تمرکزمان را از دست می دهیم.
تاکیدم روی تمام تمرکز است. یعنی ما فقط ۲ دقیقه عقب نمی افتیم. بلکه برمی گردیم سر خانه اول؛ همان جایی که کار را شروع کرده بودم. همه اش هم به خاطر یک نگاه کوتاه به موبایل و دیدن پیام های بی
خاصیت آن!
مسلم است که با چنین وضعی، بهره وری به شدت پایین می آید. تا به خودمان می آییم، وقت کاری تمام شده است و آن همه کاری که در لیست انجام داشتیم، می ماند برای فردا !
اما راه حل چیست ؟
تنها راهش این است که هر طوری شده، تمرکزمان را حفظ کنیم.
در زیر، یک لیست از کارهایی که باید انجام دهید تا متمرکزتر بمانید، آورده ام.
چک لیست حفظ تمرکز :
- در ابتدای روز، لیست کارهایی که باید انجام دهید را بنویسید. می توانید این لیست را روی کاغذ و یا داخل نرم افزارهایی که برای این کار وجود دارند، یادداشت کنید.
- بعد از نوشتن لیست، کارهایتان را اولویت بندی کنید: آیا باید همه این کارها انجام شوند؟ آن هم توسط خودتان ؟ احتمالاً می توانید بعضی کارها را حذف کنید. بعضی کارها را به دیگران بسپارید و برای بعضی کارهای دیگر، وقت دیگری را تعیین کنید.
- از بین کارهایی که خودتان باید همین امروز انجام دهید، طبق اصل پارتو، ۲۰ درصد را که مهمتر هستند انتخاب کنید و از آنها شروع کنید. اینطوری نتایج بهتری کسب می کنید.
- برای انجام کارهایتان، یک زمان مشخص تعیین کنید. مثلاً یک ساعت برای کار اول.
- همه ملزومات کار را آماده کنید تا در موقع انجام کار، به چیزی نیاز پیدا نکنید.
- به دیگران بگویید که باید روی پروژه ای تمرکز کنید تا مزاحمتان نشوند.
- موبایل و هر چیز حواس پرت کن دیگر را از دسترستان دور کنید.
- یک برنامه زمان سنج در موبایل یا کامپیوترتان انتخاب کنید و آن را برای یکساعت بعد تنظیم کنید.
- بی وقفه و با سرعت زیاد خودتان را به داخل کار بیندازید و با خودتان عهد کنید تا فقط برای چند دقیقه، فقط روی همین یک پروژه متمرکز شوید.
- موقع تمرکز، ذهن تمام تلاشش را می کند که شما را از راه راست منحرف کند! پس یک کاغذ در کنار دستتان بگذارید و هر فکر، ایده و چیزی که مانع تمرکزتان می شود را یادداشت کنید تا بعداً بتوانید پیگیری کنید.
بعد از اینکه کارتان انجام شد، باید به خودتان یک جایزه و به مغزتان یک استراحت بدهید. بدون این استراحت، مغزتان برای دور بعدی ِ تمرکز، یاری تان نمی کند !

روش من برای حفظ تمرکز :
من لیست کاری ام را در نرم افزار « trello » یادداشت و همانجا هم، آنها را اولویت بندی می کنم.
وقتی کاری که باید انجام دهم را انتخاب کردم، مقدماتش را آماده می کنم و نرم افزار «پومودورو» را تنظیم می کنم. البته پومودورو، زمان را بصورت بازه های زمانی ۲۵ دقیقه ای تنظیم می کند و اگر کار من در این مدت تمام نشود، یک پومودورو ی دیگر، تمدیدش می کنم.
یک کاغذ رنگی (قرمز) بالای سرم قرار می دهم تا همکارانم متوجه شوند الان وقت تمرکز من است و بهتر است مزاحمم نشوند!
در موقع انجام کارم، پنجره «ترلو» را باز می گذارم که اگر حواسم پرت شد، یادم بیاید که دقیقاً داشتم چه کاری می کردم.
بعد از انجام کار هم حتماً یک استراحت کوتاه (مثلاً ۷ دقیقه ای) خواهم داشت.
اگر به مدیریت زمان علاقمندید، می توانید کتاب «مدیریت زمان در ۱۰ دقیقه» را بصورت رایگان دانلود کنید:
در مطلب ابزارهای حفظ تمرکز، در مورد ترلو و پومودورو بیشتر با هم صحبت می کنیم.
شاهین شاکری – مربی توسعه مهارت های فردی
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد نظرات: 2
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری ، دلایل و راهکارهای عملی آن . یک گزیده عالی از تمام آنچه بایددر مورد اهمال کاری بدانیم در این مقاله گرد آوری شده است .
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
تحول فردی چگونه می تواند بهره وری فردی و سازمانی را افزایش دهد ؟
تحول فردی، فرآیندی پویا و منحصر به فرد برای گسترش آگاهی است که به موجب آن افراد به طور انتقادی از دیدگاههای قدیمی و جدید خود آگاه میشوند و انتخاب میکنند که این دیدگاهها را در یک تعریف جدید از خود ادغام کنند.
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
روش ایجاد لیستهای کاری قابل انجام
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
دیدگاهتان را بنویسید