چگونه به مشتری تخفیف ندهیم !
چگونه به مشتری تخفیف ندهیم
مشتری از شما تخفیف می خواهد !! چطور به مشتری تخفیف ندهیم!
اخیرا برای خرید لباس به فروشگاه لباسی رفتم که قیمت اجناسش نه ارزان بود و نه بی دلیل گران. پول لباسم را پرداخت کردم بدون اینکه وقتم را سر چانه زنی و درخواست تخفیف هدر بدم.
من هم به عنوان یک سخنران حرفه برای سخنرانی قیمت های خودم را دارم، نه ارزان است و نه بی دلیل گران. همیشه سعی کرده ام در قیمت گذاری شفافیت داشته باشم و وقتم را برای مذاکره بر سر قیمت هدر ندهم.
گاهی مشتریان بالقوه با من تماس می گیرند و از من می پرسند که در صورتی که از من برای سخنرانی دعوت کنند، تخفیف می دهم یا نه؟ من روشی عالی برای برخورد با چنین مشتریانی یافته ام. آن هم اینکه از او می پرسم: “چرا؟” چرا باید تـخفیف بدم؟
در نتیجه نیازی نیست مستقیما به مشتری نه بگویم و تخفیف ندم یا درخواست او برای تـخفیف را قبول کنم. با این کار من توپ را در زمین مشتری می اندازم و آنها را وادار می کنم به درخواستشان فکر کنند و شاید در پاسخ چیزی بگویند که برای من مفید باشد.
گاهی اوقات مشتری به دلیل اینکه نمی تواند تمام هزینه ی سخنرانی من را بپردازد درخواست تخفیف می کند. حتی گاهی درخواست می کنند تا برای آنها مجانی سخنرانی کنم. مثلا می گویند: ” فرصت خوبی خواهد بود که بتوانی کتابت را معرفی کنی!” مطمئنا وقتی من برای خرید لباس به یک فروشگاه می روم، نمی توانم به فروشنده بگویم، این لباس را به من مجانی بده، در عوض وقتی من آن لباس را بپوشم همه آن را می بینند، تبلیغی برای محصولات فرشگاه شما خواهد بود!!!
اگر قیمت محصولات یک فروشگاه خیلی گران باشد و نتوانم پول آن را بپردازم، اصلا از آن فروشگاه خرید نمی کنم. بنابراین وقتی به این دلیل از من تخفیف می خواهند با خوشحالی به آنها سخنرانهایی با قیمت های پایین تر معرفی می کنم.
گاهی اوقات مشتریان من شرکت ها یا موسسات خیلی بزرگ و معروف هستند و خودشان را خیلی مهم می دانند، دلیلی برای تخفیف گرفتن ندارند جز اینکه می گویند: ” اگر تخفیف بدهی و برای ما سخنرانی کنی می توانی نام شرکت ما را به لیست مشتریانت اضافه کنی!”
خوشبختانه از آنجا که من هم یک سخنران حرفه ای و معروف هستم، در پاسخ به این سوال می گویم: “اگر شما هم همان پولی که دیگران می پردازند را بپردازید می توانید به همه بگویید که من به شرکت شما آمده ام و برای شما سخنرانی کرده ام.”
گاهی اوقات مشتریان فقط دوست دارند چانه بزنند! آن هم به این دلیل که فرض می کنند همیشه امکان تخفیف گرفتن و کاهش قیمت وجود دارد. مشکل من با این مشتریان این است که فکر می کنند من عمدا قیمت ها را بالا برده ام که بعدا بتوانم به مشتری تخفیف بدهم بدون آنکه ضرر کنم. به عبارت دیگر آنها فکر می کنند من فرد درستکاری نیستم و پولی بیشتر از ارزش کارم طلب می کنم.
گاهی نیز آنها فکر می کنند من شدیدا نیاز به فروش و افزایش درآمد دارم و به این دلیل حاضرم زیر قیمت کار کنم. گاهی به من می گویند: ” حتما برای دوستان و آشنایان قیمت های ویژه ای دارید.” و من پاسخ می دهم:” من دوستان زیادی دارم که همگی همین قیمت ها را می پردازند، مطمئنا شما هم انتظار ندارید که با دوستانم منصفانه برخورد نکنم و به یک نفر بیشتر از دیگری تـخفیف بدم؟
و آخرین مورد این که وقتی از آنها می پرسم: “چرا؟” حرفی برای گفتن ندارند و مثلا می گویند”گفتم شاید جای تخفیف داشته باشد” و بعد پول را پرداخت می کنند بدون هیچ اعتراضی!
دقت کنید که من به افرادی که تخفیف می خواهند ” نه ” نمی گویم. فقط می پرسم “چرا؟” چون به احتمال زیاد برای این کار دلیلی دارند.
البته به مشتریانم تـخفیف می دهم، اما با دلیل. مثلا به مشتری که چند بار برای او سخنرانی کرده باشم، در مراجعات بعدی چون تبدیل به مشتری همیشگی شده است تخفیف می دهم. همچنین مشتریانی که کتاب های مرا به تعداد بالا می خرند تخفیف خریده عمده می گیرند. همچنین چون از کاغذبازی خوشم نمی آید، وقتی مشتری بدون قرارداد، فاکتور، استعلام بانک و… درخواست نکند، تخفیف شامل حالش می شود!
همچنین باید بخاطر داشته باشید، که اگر به دلیل خاصی به یک مشتری تخفیف دادید، حتما هر مشتری دیگری که آن شرایط را داشت تخفیف بدهید، حتی اگر نمی دانست یا تقاضای تخفیف نکرد. شرایط تخفیف خود را به مشتری اعلام کنید. در این صورت هم خودتان و هم مشتری احساس خوبی از خرید از شما خواهد داشت.
منبع:
Entrepreneur | When Clients Ask for Discount
ترجمه: مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد نظرات: 40
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
چرا دیگران حرفم را نمی فهمند؟
گاهی ممکن است حرفی عادی بزنیم و به بدترین شکل ممکن تعبیر شود. بررسی میکنیم که چرا دیگران حرف ما را نمی فهمند؟
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
لیست انواع مهارتهای ارتباطی
در این نوشته به این میپردازیم که ارتباط یعنی چه و برای برقراری ارتباطاتی خوب و حرفهای، به چه مهارتهایی نیاز داریم؟
بولتژورنال: ابزاری ساده و کاربردی برای مدیریت بهتر همه کارها
راهکارهایی برای داشتن ارتباط بهتر با دیگران
دیگه چی ، سوالی که قفل مغزمان را باز میکند!
5 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
سلام خیلی اموزش خوبی بود من همیشه این مشکل رو داشتم البته به مشتریای اینترنتی تخفیف زیاد نمیدم چون کار من ارزش داره و وقتم و میخوام بهترین خدمت رو ارائه کنم نه ارزونترین رو
ولی تو حضوری اصن نمیتونم نه بگم باید رو خودم کار کنم.
من فروشگاه اینترنتی دارم من قیمتمو نسبت به محصولاتم معقولانه میزارم نه گرون نه ارزون ولی بعضی همکارا هستن متاسفانه به هر قیمتی میخوان بفروشن و هم خودشون هم مارو اذیت میکنن
در این موقع من چجوری میتونم مشتری رو ترغیب کنم از من بخره؟؟
سلام مخاطبین گرامی مجله تخصصی مدیرایران …
مجموعه دستیافت آماده همکاری و دریافت نظرات و انقادات شما برای شکل گیری یک هم افزایی منسجم و مداوم است …
لطفا از طریق راه های ارتباطی با ما تماس گرفته و یا اطلاعات تماس خودتون رو برای ما ارسال فرمایید.
با تشکر از مدیریت مدیرایران
با سلام
لینک مربوط به تلگرام اکسپایر شده است لطفا به روز رسانی کنید
با تشکر
رحیمیان
سلام بر شما ببخشید متوجه نشدیم کدام لینک اکسپایر شده راهنمایی می فرمایید ؟
مثل همیشه مطلب بسیار خوبی بود . سپاس از زحماتی که می کشید