چگونه یک عنوان، توجه را به خود جلب میکند؟
در تمامی اشکال تبلیغات، نخستین چیزی که خواننده میبیند، میخواند، و یا میشنود میتواند به مفهوم ناکامی و یا موفقیت تلقی شود. اگر نخستین تاثیر یک آگهی نامربوط و یا ملالآور تلقی شود، توجه شما را به خود جلب نخواهد کرد. اگر اخبار و یا اطلاعات مفیدی در اختیارتان بگذارد و یا قول پاداشی را در قبال خواندن آن آگهی به شما بدهد، نخستین اثر آن جلب توجه شما خواهد بود، و این نخستین قدمی است که مخاطب را متقاعد میسازد که کالای شما را خریداری کند.
هر قدر هم که کلمههای شما متقاعدکننده و کالای شما ممتاز باشد، آگهی شما قادر به فروش آن نخواهد بود؛ مگر آنکه توجه مخاطب را به خود جلب کنید. اکثر متخصصان تبلیغاتی باور دارند که یک عنوان پرجاذبه، که توجه همگان را به خود جلب کند، کلید این معماست.
در این جا به نقل از اظهارات دیوید اُگیلوی، نویسنده ی «اعترافات یک نویسنده تبلیغات» در مورد عنوان میپردازیم:
« عنوان، مهمترین وتعیین کنندهترین عامل یک تبلیغ است. تلگرافی است که خواننده با مشاهدهی آن مصمم به خواندن متن میشود.
به طور متوسط، تعداد افرادی که عنوان را میخوانند، پنج برابر خوانندگان متن است.
زمانی که عنوان خود را مینویسید، در حقیقت ۸۰ سنت از یک دلار خود را خرج کردهاید و اگر با استفاده از عنوان تبلیغ خود، موفق به فروش کالا نشدهاید، ۸۰ درصد پول مشتری خود را به هدر دادهاید».
اُگیلوی میگوید که: انتخاب عنوانی جدید برای یک آگهی قدیمی – که از مدتها پیش در جراید درج شده بود- قدرت فروش کالا را تا ده برابر افزایش داد.
چگونه است که یک عنوان موجب موفقیت و عنوان دیگری موجب ناکامی میشود؟ بسیاری از نویسندگان تبلیغات بر این باور غلط، که نگارش کلمههای زیبا، متنی «بامزه» و نوشتهای پرابهام، عنوانهای جالبی را شکل خواهند داد، در تله میافتند.
اما یک لحظه فکر کنید. آیا زمانی که قصد خرید کالایی را دارید، دلتان میخواهد که فروشنده شما را سرگرم کند، و یا آن که در صدد خرید کالایی مرغوب با بهایی مناسب هستید؟
پاسخ روشن است: هر زمان که خرید میکنید، در جستجوی کالایی هستید که نیازهای شما را رفع کند و با بودجهی شما نیز هماهنگی داشته باشد. یک نویسندهی تبلیغاتِ آگاه، به این نکته التفات دارد و جاذبه فروش را بر زیبایی کلمهها و یا تفریحی بودن آنان در ارائه یک عنوان ترجیح میدهد. او به خوبی آگاه است که خوانندگان در حین بررسی این عنوان، مایل به دانستن این نکات هستند: چه نفعی برای من دارد؟ عنوان موثر به او جواب میدهد: « هی، یک لحظه صبر کن! این همان چیزی است که تو میخواهی!». همانگونه که جان کاپل اظهار میدارد: « بهترین عنوان، متوجه علایق شخصی افراد میشود و یا اخبار را به گوش آنان میرساند».
بیایید چندین نمونه را بررسی کنیم.
چگونه دوستان تازه ای را بیابیم و بر روی دیگران تاثیر بگذاریم؟
این نمونه های جالب از تاثیر یک عنوان پرجاذبه است که با علایق شخصی افراد در ارتباط است. این عنوان به کتابی از دیل کارنگی آیین دوستیابی تعلق گرفته است. این عنوان به شما نوید میدهد که با خواندن این آگهی و خرید کالا، نه تنها دوستان جدیدی خواهید یافت، بلکه از کلامی نافذ نیز برخوردرا خواهید شد. خب، مقاومت در برابر چنین عنوانی غیرممکن است. آیا کسی را میشناسید که در جستجوی یافتن دوستان بیشتری نباشد؟
به تازگی تبلیغ کمپانی غذایی کرافت به شدت مورد توجه خانمهای خانهدار قرار گرفت. عنوان آن بدین صورت بود: « چگونه میتوان با چند پنی، غذای مناسبی تهیه کرد؟» اگر شما علاقهمند به تغذیه درست خود و خانوادهتان میباشید، اما در عین حال هم نگران بودجهی ناچیز خود هستید، پیام این آگهی را بیواسطه خواهید گرفت.
و عنوان جذاب دیگری برای مایونز هِلمَن است که شما را بر جای خود میخکوب میسازد:
« آیا راز پختن یک کیک تُرد و خوشمزه را میدانید؟» در اینجا جایزهای به ماتعلق میگیرد- راز پختن یک کیک تُرد، در قبال خواندن یک متن آگهی.
هر یک از این عنوانها، امتیازی را به مصرفکننده تقدیم میکند، پاداشی برای خواندن متن تبلیغ و … هریک به شما قول میدهد که اطلاعاتی مفید و موثر را در قبال وقتی که برای خواندن آگهی صرف کردهاید و پولی را که در قبال خرید کالا پرداختهاید، در اختیارتان قرار دهد.
منبع : خلاصه ای از کتاب ادبیات تبلیغ-مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بولتژورنال: ابزاری ساده و کاربردی برای مدیریت بهتر همه کارها
راهکارهای برون رفت از کاهش درآمد در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در ایران
10 نکته برای فروش اینترنتی بیشتر
معرفی انواع فروشگاه اینترنتی
فرمول طلایی فروش
گرگ وال استریت کیست؟
گرگ وال استریت، نام لقبی است که به جردن بلفورت ، یکی از فعالان سرشناس بورس در وال استریت (بازار بورس آمریکا) داده شده است . داستان پر فراز نشیب زندگی جردن بلفورت جذابیت زیادی دارد که برای اهالی کسب وکار نکته های قابل توجه زیادی دارد.
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید