کاربردهای تست دیسک در محیط کار
احتمالاً با ابزار دیسک و تست معروفش آشنا هستید. اگر نه، میتوانید مطلب « درباره ابزار disc بیشتر بدانیم » را ببینید یا سری به سایت دیسک یا دوره آموزشی دیسک بزنید.
در این مطلب میخواهیم کاربردهای تست دیسک را در محیط کار بررسی کنیم.
خلاصه داستان دیسک از این قرار است که بر اساس ۲ معیار اصلیِ «برونگرایی- درونگرایی» و «مردمگرایی – وظیفهگرایی» میآیند افراد را به ۴ دسته با ویژگیهای رفتاری مشترک تقسیم میکنند.
البته نه فقط ۴ دسته. که بر اساس میزان پارامترهای مختلف، ۱۵ دسته رفتار خواهیم داشت.
مثلاً تیپ رفتاری D یا DI یا high DI و …
هر تیپ و لایه رفتاری هم ویژگیهای خاص خودش را دارد.
اگر ما بتوانیم تیپ رفتاری خودمان و دیگران را تشخیص دهیم، بهتر میتوانیم ارتباطاتمان را مدیریت کنیم.
و همینطور بهتر میتوانیم مدیریت کنیم.
کاربردهای تست دیسک در محیط کار:
- استخدام افراد مناسب
- قراردادن هر فرد در جای مناسبش
- درک و ارتباط بهتر با همکاران
- مدیریت و رهبری افراد
- برنامه توسعه فردی
- کوچینگ
- مدیریت جلسات
- مذاکره
- تیمسازی
- حل تعارضات
- فروش
- ارتباط با مشتریان
- و …
استخدام فرد مناسب
یکی از کاربردهای تست دیسک ایناست که فردی را استخدام کنیم که با جایگاه شغلی مورد نظر ما، بیشترین همخوانی را داشته باشد.
چطور؟
فکر کنید احتیاج به یک نیروی تازه برای روابط عمومی سازمانتان میگردید. از رزومهها تا حدی میتوان برداشت کرد ولی این ویژگیهای رفتاری افراد است که حرف آخر را میزند. اگر فردی را استخدام کنیم که درونگرا است و یا تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارد، کارمان تمام است و باید به فکر نیروی بهتری بگردیم.
قراردادن افراد در جای مناسب خودشان
اما با نیروهایی که داریم و از کارشان راضی نیستیم، چه کنیم؟
حتماً مشکلی هست دیگه. شاید یکی از مشکلات این است که روحیه افراد با کاری که به عهدهشان گذاشتیم، تناسب کافی ندارد. مثلاً فردی که نیازمند ارتباط با دیگران است را گذاشتهایم مسئول انبار.
خب. راهکارش چیست؟
اینکه هر کسی را در جایگاهی قرار دهیم که هم توانایی انجامش را داشته باشد و هم با روحیهاش هماهنگ باشد.
دیسک (disc) این کار را برای ما میکند.
درک و ارتباط بهتر با همکاران
یکی از دلایلی که همکاران یک مجموعه با هم به مشکل میخورند، ناتوانی آنها در درک متقابل از یکدیگر است.
ولی اگر من بدانم که خودم و همکارم، هرکدام چه ویژگیهای رفتاریای داریم، بهتر میتوانیم با هم کنار بیاییم.
مدیریت و رهبری افراد
به عنوان مدیر یا رهبر سازمانی، باید کارهای مهم را به کسی واگذار کنیم که توانایی انجامش را داشته باشد.
تصور کنید چه افتضاحی به بار میآید اگر یک مذاکره مهم را به فردی ترسو واگذار کنیم.
توسط دیسک میتوانیم ویژگی افراد را شناسایی کرده و بر حسب آنها، مسئولیتهای مهم را به ایشان واگذار کنیم.
برنامه توسعه فردی + کوچینگ افراد
برنامه توسعه فردی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. اگر قرار است بهعنوان یک رهبر یا مدیر منابع انسانی، به فکر توسعه افراد سازمان باشیم، باید بدانیم که هرکدام در چه حال و هوایی هستند و چه نیازی دارند. نمیتوان به کسی که خوش ارتباط است، پیشنهاد دهیم ارتباطاتش را بیشتر کند. خودش بلد است! ولی احتمالاً در مدیریت زمان مشکل دارد و از این بخش ضربه میخورد. پس با شناخت خوبی که از او داریم، برنامه منحصر به فردش را پیشنهاد میدهیم.
مذاکره و مدیریت جلسات
اگر در جلسات شما، همه فقط اهل حرفزدن و پرزنت کردن باشند، پس چه کسی باید کار را جمع کند؟ اگر همه اهل ریزبینی و محاسبات جزئیترین چیزها هستند، پس چه کسی باید کار را جلو ببرد؟
دیسک کمک میکند با شناختی که از افراد به دست میآید، افراد مناسبی را در تیم مذاکره داشته باشیم.
تیمسازی
تیم خوب، تیمی است که افرادی با ویژگیهای مختلف در خودش داشته باشد. همانطور که به مدیری قاطع در تیم نیاز داریم، به کسی هم نیاز داریم که ایدهها را به خوبی با دیگران در میان بگذارد. به کسی نیاز داریم که کارهای تدارکاتی را انجام دهد و همینطور کسی که جزئیات را به دقت بررسی کند.
دیسک، ابزاری حرفهای است که به کمک آن میتوان تیمهایی حرفهای و کاملتر ساخت.
حل تعارضات
در تعارضاتی که بین افراد سازمانی به وجود میآید، دیسک به ما کمک میکند نیازها، طرز فکر و شیوه بیان طرفین را بهتر متوجه شویم و به همین خاطر، بهتر بتوانیم تعارضات بین افراد را برطرف کنیم.
فروش
هر شخص، سبک رفتاری خودش را دارد. اگر به یک فرد ریزبین و دقیق، از زیبایی ظاهری محصول بگویید، قانع نمیشود. او به دنبال ویژگیهای فنی و دقیق محصول است.
به کسی هم که دنبال یک محصول زیباست، نباید زیاد از ویژگیهای فنی گفت.
دیسک میتواند کمک کند تا فروش بهتری داشته باشیم.
ارتباط با مشتریان
بعد از فروش هم باید هوای مشتریان را داشت. یکی دوست دارد با او بصورت رودررو صحبت شود. یکی تلفنی. یکی بصورت ایمیلی. اگر بخواهیم با همه به یک شکل برخورد کنیم، همه را از خودمان ناراضی خواهیم کرد.
یکی از کاربردهای دیسک این است که متوجه شویم هرکدام از مشتریهایمان چه ویژگیهایی دارند و بر همان اساس، با آنها برخورد میکنیم.
دیسک چیز خوبی است!
و دو بخش دارد:
- تست دیسک
- درک ویژگیهای رفتاری بر اساس مدل دیسک
برای تست دیسک میتوانید به بخش دیسک و یا صفحه تستهای رفتاری مراجعه فرمایید.
و برای آشنایی با ویژگیها و تمایلات رفتاری و تشخیص تیپهای رفتاری، میتوانید دوره آموزشی دیسک را تهیه نمایید.
در یک دوره دو ساعته، با نکاتی آشنا خواهید شد که زندگیتان را زیر و رو خواهد کرد.
دوره آموزشی دیسک
پیشنهاد دیگرمان، تهیه پک ۹۹ مدیران ایران است که هم تست دیسک را دارد. هم دوره آموزشی دیسک را و هم چند دوره و محصول آموزشی و ارزشمند دیگر + تخفیفی فوقالعاده.
پک ۹۹ مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد نظرات: 9
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری ، دلایل و راهکارهای عملی آن . یک گزیده عالی از تمام آنچه بایددر مورد اهمال کاری بدانیم در این مقاله گرد آوری شده است .
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید