مشتریان راغب چیزی بین مشتریان بالقوه و مشتریان قطعی است. در زبان محاوره عباراتی مثل “پاخور مغازه”، “زنگ خور آگهی” و یا ” کلیک خور یک تبلیغ آنلاین” معادل مشتری راغب است. کسانی که به نیت خرید یا کسب اطلاع از محصولات یا خدمات به شما مراجعه می کنند.

گاهی بنظر می رسد شما برای بدست آوردن مشتری راغب هر کاری کرده اید ولی کافی نیست. مطمئنا شما خوب عمل کرده اید اما باز هم می توانید فعالیتهای خود را در این زمینه بهتر کنید تا استرس شما کمتر شود، چطور؟ کافی است بدانید از کجا و بدون اتلاف وقت، انرژی و پول، مشتری پیدا کنید.

حتی اگر فکر کنید برای یافتن مشتری تمام کارهای ممکن را انجام داده اید، باز هم احتمال آن وجود دارد که از برخی استراتژی های افزایش مشتری راغب استفاده نکرده اید یا تلاشهایتان بطور منظم و پیوسته نبوده است.

۱۲ روشی که در ادامه آمده است را بکار ببرید و خواهید دید فهرست مشتریان و فروش شما افزایش خواهد یافت.

افزایش مشتریان راغب
افزایش مشتریان راغب

۱- یک لیست تهیه کنید.

همه ی ما چه بوسیله ایمیل، تلفن یا پست، با بازاریاب هایی مواجه شده ایم که اسم ما را از لیست هایی مرموز پیدا کرده اند و برای بازاریابی محصولاتشان به ما مراجعه کرده اند.

بعضی از این لیست ها را شرکت هایی تهیه می کنند و می فروشند. اما برای اغلب کسب و کارهای کوچک، بهترین لیست لیستی است که خودتان تهیه کنید؛ با ثبت اطلاعات تماس مشتریان، افرادی که از سایت شما بازدید می کنند و افرادی که در شبکه سازی با آنها آشنا می شوید.

اگر به کسب و کارهای دیگر محصول خود را می فروشید، در لینکدین فعال شوید و از آن به عنوان ابزاری برای تهیه ی لیستی از مشتریان بالقوه استفاده کنید.

۲- از مشتریانتان بخواهید افرادی را به شما یا شما را به دیگران معرفی کنند.

برای تعریف و تمجید از خدمات و محصولات عالی شما چه کسی بهتر از یک مشتری راضی؟ می توانید از مشتریان خود بخواهید کسانی را که احتمال می دهند به محصولات با خدمات شما نیاز داشته باشند به شما معرفی کنند و اطلاعات تماس آنها را در اختیار شما قرار دهند. یا از آنها بخواهید شما را به اشخاصی که می شناسند معرفی کنند.

همچینین اطمینان حاصل کنید شبکه ی موجود شما (خانواده، دوستان، همکاران سابق و…) می دانند چه کاری و برای چه کسانی انجام می دهید. می توانید با دعوت از آنها برای یک ناهار یا یک نوشیدنی، این روش را جذابتر کنید.

این مطلب رو هم از دست ندید:
  روانشناسی رنگ در بازاریابی و برند +دانلود فایل صوتی مقاله

۳- از قدرت ایمیل استفاده کنید.

ایمیل کانال بسیار خوبی برای افزایش مشتریان راغب است. دکمه های لایک و به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و همچنین ارسال برای دوستان را در ایمیل های خود قرار دهید.

همچنین می توانید با سایر کسب و کارهای مرتبط محلی همکاری کنید و بدون ایجاد مزاحمت های ایمیلی از لیست ایمیل هم برای اطلاع رسانی در مورد تخفیف ها و محصولات و خدمات رایگان خود استفاده کنید.

۴- مسابقه برگزار کنید.

برگزاری مسابقات و دادن هدیه روشی عالی برای افزایش مشتری است. همه ی ما داشتن شانس برد در یک مسابقه را دوست داریم. اگر جایزه ای که تعیین می کنید قابل توجه باشد، افراد مسابقه ی شما را در جمع دوستانشان تبلیغ خواهند کرد. (حتما انجام اینکار را به آنها یادآوری کنید.)

حتما در برگزاری مسابقات رویه ای داشته باشید که بعد از مسابقه هم بتوانید با شرکت کنندگان ارتباط داشته باشید و محصولات خود را بعد از پایان مسابقه نیز بتوانید تبلیغ کنید.

۵- Guest Blogging

در سایت ها و وبلاگ های دیگر مطالب تولیدی خود را منتشر کنید و حتما لینک سایت خود را در آن متن قرار دهید. اگر این سایت ها و وبلاگ ها معتبر باشند منجر به افزایش رنک شما در گوگل می شود و احتمال اینکه دیده شوید افزایش پیدا می کند.

۶- در رویدادهای شخصی حضور پیدا کنید.

اخیرا بیشتر صحبت از بازاریابی دیجیتالی است و خیلی از صاحبان کسب و کار ارتباطات شخصی را فراموش می کنند. از محیط کار خود خارج شوید و با چند نفر ملاقات کنید. گروه های شبکه سازی پیدا کنید و به آنها بپیوندید. اگر نمی توانید پیدا کنید خودتان رویدادهای شبکه سازی برگزار کنید.

۷- مفید باشید.

اگر مشتریان سراغ شما نمی آیند، احتمالا کمی وقت خالی دارید، از آن استفاده کنید. به هر کجا که مشتریان ایده ال شما سر میزنند بروید و سعی کنید مفید واقع شوید. در فروم ها شرکت کنید و اگر سوالی می پرسند پاسخ دهید، سخنرانی نکنید، پاسخی مفید ارائه دهید.

این مطلب رو هم از دست ندید:
  پاسخ به مهمترین سوالات شما در مورد اینترنت مارکتینگ در یکجا

۸- آموزش های چند رسانه ای ارائه دهید.

هر تلاشی که الان می کنید و مفید واقع نمی شود تنها راه یافتن مشتری نیست. کانال های بازاریابی متفاوتی را امتحان کنید. وبینار (سمینار تحت وب) برگزار کنید. اگر خجالتی باشید نمی توانید افراد زیادی را جذب وبینار خود کنید.

۹- از تعطیلات به عنوان فرصتی برای فروش استفاده کنید.

از ایده ها و تاکتیک های بازاریابی که مربوط به زمان تعطیلات است بهره بگیرید. مثلا “تخفیفات ویژه ی سال نو” یا “ویژه بازگشایی مدارس”.

۱۰- از سایر صنعت ها کمک بگیرید.

خودتان را به روش های افزایش مشتری راغب در صنعت مقید نکنید. روشهای مختلف را با هم ترکیب کنید. اگر محصولات خود را به یک کسب و کار می فروشید و تجارت B2B دارید، از روشهای B2C هم می توانید با توجه به شرایط خود کمک بگیرید. اگر همیشه از بازاریابی دیجیتال استفاده کرده اید، ارسال پستی را هم امتحان کنید.

۱۱- از مخاطبین عام برای افزایش مشتری راغب استفاده کنید.

بعضی صاحبان کسب و کار با معرفی رسمی محصولات، روابط عمومی، کنفرانس های خبری و سایر روش ها تجارت خود را گسترش داده اند. در برنامه های رادیو و تلویزیون در صورت امکان شرکت کنید.

۱۲- روشهای آنلاین و آفلاین را ترکیب کنید.

چه کسی گفته است که باید بین آنلاین یا آفلاین یکی را انتخاب کنید؟ می توانید از هر کدام یک یا دو تاکتیک را انتخاب کنید.

حال که به چند ایده ی جدید مجهز شده اید، وقت آنست که شروع کنید.

یک مداد و کاغذ بردارید و هر آنچه درمورد مشتری ایده ال خود می دانید بنویسید. بعد سایتهایی که مراجعه می کنند، مجلاتی که می خوانند و فروم هایی که به آنها مراجعه می کنند را فهرست کنید.

اکنون برای استفاده از روشهای بالا آماده هستید. وقتی فهمیدید چه روشهایی برای کسب و کار شما مفید است، خواهید توانست یک سیستم جذب مشتری پیاده سازی کنید که باعث می شود پیوسته مشتریان جدید به شما مراجعه کنند.

منبع: businessknowhow – ترجمه: محمد یوسفی – مدیران ایران

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.