۵ گام برای بازاریابی کسب و کار جدید شما
فارغ از اینکه محصول یا بازار شما چیست، تنها چیزی که تمامی کسب و کارها نیازمند آن هستند، بازاریابی است. به نظر من بازاریابی اساسیترین حوزه تخصصی برای اداره یک کسبوکار موفق است. اما اگر شما یک متخصص در این حوزه نیستید چه باید بکنید؟ چه اقداماتی را میبایست انجام دهید تا برای محصول خود مشتری جذب کنید؟ درادامه ۵ گام برای بازاریابی کسب و کار را برای شما توضیح می دهم:
۵ گام مطرح شده در این مقاله، مثالی ساده از بازاریابی یک فروشگاه تازه راهاندازی شده در زمینه تجهیزات “ورزش دو” را برای شما بازگو میکند. اگرچه این موارد کامل نیستند، ولی در عوض به شما کمک میکنند تا کارتان را شروع کرده و یا حداقل چند نکته بازاریابی را به شما میآموزد.
گام اول: مخاطبین خود را تعریف کنید
سریعاً یک پروفایل برای مخاطبین خود بنویسید. برای مثال:
مردان، زنان و بچههایی که از دویدن به عنوان یک ورزش لذت میبرند. آنها در بازه سنی ۱۵ تا ۸۰ ساله قرار دارند، عموماً در فاصله ۲۰ مایلی از فروشگاه زندگی کرده و ورزش دویدن را به تازگی و برای مدت چند سال است که آغاز کردهاند.
در مرحله بعد، ارزشی که شما برای آنها به ارمغان میآورید را توصیف کنید. برای نمونه: چرا آنها باید از شما خرید کنند.
ما تجهیزات و پوشاکی را ارانه میدهیم که به آنها کمک میکند تا بازدهی دویدن خود را بهبود بخشند. ما با سایر فروشگاههای فعال در این حوزه فرق میکنیم چراکه ما متناسب با تازهکار یا حرفهای بودن هر فرد، برنامه آموزشی ارائه میدهیم.
نوشتن این دو مورد، شما را در تمرکز و داشتن دیدگاهی صریح و واضح بر روی اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند و به دنبال چه چیز میگردند کمک میکند.
گام دوم: یک برنامه بازاریابی مقدماتی بنویسید
نیازی نیست که حتماً یک برنامه بازاریابی جامع و رسمی باشد، همینکه شما صریحاً بدانید به کجا میخواهید بروید و چگونه میخواهید به هدف خود برسید کفایت میکند. لیستی از چند هدف واضح و ساده خود را تهیه کنید. من استفاده از SMART framework را پیشنهاد میکنم.
وقتیکه اهداف خود را لیست کردید، برای هر یک چندین نکته که بیان میکنند چگونه میخواهید به هر یک از اهداف برسید یادداشت کنید. به عنوان نمونه:
هدف: گردش مالی حداقل ۵ هزار یورو در نخستین ماه از تجارت.
– گفتن به دوستان و خانواده و درخواست از آنها برای در جریان گذاشتن سایر افراد
– نصب پوستر و بنر در ورزشگاههای محلی، باشگاههای دو، مطب دکترها و …
– ورود و قبول حمایت مالی از یک تیم در دو ماراتن بعدی در محله
– راهاندازی یک کمپین تبلیغاتی با هدف اینکه ۱۰ مشتری اول محصول ما را رایگان دریافت میکنند
– اهدای پوشاک تبلیغاتی رایگان به چند دونده محلی وقتیکه در محله در حال آموزش هستند
گام سوم: نام خود را بر سر زبانها بیاندازید
اکثر استارتآپها (و کسبوکارهای تازه) بر اساس انتقال نام دهان به دهان و معارفهها توسعه مییابند. بنابراین در مورد صحبت درباره کسب و کار جدید خود در میان مردم خجالت نکشید، به خانواده و دوستان خود بگویید و از آنها بخواهید که به دیگران هم بگویند. اینکه یک تجربه خوب را برای مشتریان جدید خود بیان کنید واقعاً مهم است، چراکه آنها نیز در توسعه نام شما بسیار مؤثرند.
گام چهارم: اینترنتی شوید
من فکر نمیکنم هیج کسب و کاری بتواند بدون حضور در اینترنت، ادامه بقاء دهد. اگر در این زمینه نیار به کمک دارید، مقاله ما در مورد اینکه “چگونه وب سایت خودتان را راهاندازی کنید” بخوانید. شما در این مورد میتوانید انتخاب کنید، وبسایت شما میتواند تنها بهمنظور اطلاعرسانی باشد و یا اینکه مشتریان بتوانند از آنجا خرید کنند. من همیشه پیشنهاد میکنم که شما یک وبلاگ در رابطه با موضوع انتخابی خود بنویسید، این مورد به شما کمک میکند تا یک اقبال عمومی پیدا کرده و تصویری فراتر از یک فروشگاه از شما میسازد.
گام پنجم: انعطافپذیر و خلاق باشید
در بازاریابی میبایست انعطافپذیر باشید و برای وقوع هر اتفاقی که آنرا پیشبینی نمیکردید آماده باشید، بنابراین مخاطبین خود را همیشه در ذهن داشته باشید، همانند آنان فکر کنید و در امور بازاریابی خود خلاق باشید.
در اینجا چندین ایده که ممکن است منجر به بروز خلاقیت در کسبوکار شما شود، آورده شده است!
– به خریداران خود کارت وفاداری اهدا کنید
– در فروشگاههای محلی، مراکز رفاهی و حتی درب منازل افراد، بروشورهای تبلیغاتی خود را توزیع کنید!
– برای محصولات خود تخفیف قائل شوید مثلاً خرید برخی از اقلام با نصف قیمت
– میزهای فروش در بیرون فروشگاه برپا کنید
– حمایت مالی یک رویداد محلی را قبول کنید
– از خود و ماشین خود به عنوان بیلبورد استفاده کنید، با پوشیدن یک تیشرت تبلیغاتی در بیرون ظاهر شوید
– چالشهایی را بپذیرید که شما را در معرض رسانههای محلی قرار میدهد
– رقابتی را ترتیب دهید تا مواد اولیه برای محصول یک ماه خود را برنده شوید
– خبرنامههای الکترونیکی بصورت ماهانه ارسال کنید
– در شبکههای اجتماعی مانند Twitter، Facebook و LinkedIn عضو شوید و شروع به تبلیغ کسب و کار خود کنید
– برگزاری یک پرش از ارتفاع را حمایت مالی کنید و درآمد آنرا به امور خیریه اختصاص دهید
– در مجلات مربوط به حوزه خود تبلیغ کنید
– در سایتهایی همچون گوگل تبلیغ کنید
شروع یک کسبوکار برای خود، امری بسیار ارزشمند است. از اینکه برای محصول کار شما تقاضایی وجود دارد مطمئن شوید و سخت تلاش کنید تا نام شما بر سر زبانها جاری شود. نیازی نیست که بودجه زیادی داشته باشید، امٌا همچنان که کسب و کار شما توسعه مییابد، مدام در بازاریابی سرمایهگذاری کنید. این موضوع نباید از لیست کارهای اجرایی شما حذف شود.
موفق باشید.
درباره نویسنده
من در طول ۸ سال گذشته در حوزه کسب و کار و بازاریابی مشغول بودهام و شور و اشتیاق واقعی برای آن داشتهام. خلاقیت و رشد پایدار مرا هیجان زده میکند. در اویل سال ۲۰۱۱، “بازاریابی دیجیتالی ساده” را بعد از شروع پذیرش CIM خود تأسیس کردم. من به دنبال منبعی برای تأمین هزینه تحصیل خود بودم و نیز به دنبال مکانی برای به اشتراک گذاشتن تجربیاتم با سایر دانشگاهیان و افراد حرفهای میگشتم تا به آنها کمک کنم به اهداف بازاریابی خود برسند. امروز ” بازاریابی دیجیتالی ساده ” بیشتر از آنچه تصور میکردم توسعه یافته و من مشتاق به اشتراک گذاشتن یافتههای خود با همهی شما هستم. امیدوارم شما هم به اندازهی من از آن لذت ببرید.
نویسنده : الکس اشلی-رابرتز ، مترجم : حمید حسن آبادی | مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات: 3
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
تحلیل هزینه – فایده چیست ؟
تحلیل هزینه – فایده روشی نظام مند برای تخمین زدن نقاط قوت و ضعف گزینه های مختلف و انتخاب و تصمیم گیری بین آنها باشد .
ناهماهنگی شناختی چیست؟ راههای کاهش ناهماهنگی شناختی
ناهماهنگی شناختی (تعارض شناختی) برای توصیف ناراحتی ذهنی استفاده میشود که ناشی از داشتن دو اعتقاد، ارزش یا نگرش متضاد با اعمال و واقعیت های بیرونی استفاده می شود. ناهماهنگی شناختی باعث ایجاد حس رنجش روحی درونی می شود ، تصمیم گیری های ما را ضعیف و بهره وری مان را در زندگی شخصی و حرفه ای کم می کند .
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.