10 نکته برای تبدیل شدن به متخصص روابط عمومی موفق
در روابط عمومی، برخلاف آگهی های تبلیغاتی که در آن ها می توان فضای رسانه ای را باپول خرید، با استفاده از زمانی که صرف می کنید و قوه ی تفکرتان، به رسانه ها راه می یابید.در اینجا ده پیشنهاد برای کمک به شما جهت تبدیل شدن به بهترین متخصص روابط عمومی ممکن برای تجارتتان آورده شده است.
۱- به کاوشگر رسانه ها تبدیل شوید
اخبار را بادقت و کامل بررسی کنید. مسئول روابط عمومی که می داند در دنیا چه میگذرد، همیشه زیرک به نظر می رسد.خیال نکنید باید همه چیز را بخوانید؛ حتی نگاهی اجمالی به تیترها هم می تواند سرعت پیشروی شما را افزایش دهد.
از طریق خواندن، تماشا کردن و گوش دادن مداوم، دائما دانش خود را توسعه میدهید.این واقعیت که تقریبا هر دانشی که شما کسب میکنید، عمومی یا تخصصی، به طریقی در تلاش های روابط عمومی تان به کار خواهد آمد.
۲- در جریان گرایش ها و هیجانات زود گذر باشید
از مدهای جدید آگاهی داشته باشید. همیشه در جریان آخرین چیزهای رایج در تلویزیون، موسیقی، مد و سینما باشید. به نشریاتی مثل سرگرمی های هفتگی نگاهی بیاندازید. بچه ها رانگاه کنید و با آنها صحبت کنید.
در اینترنت هم بگردید؛ اگرمد جدیدی در حال ظهور باشد، غالبا خبر آن اول در سراسر دنیای وب پخش می شود و در آنجا خیلی سریعتر از دنیای مطبوعات یا حتی رادیو و تلویزیون منتشر می شود.
۳- بدانید چه کسی در چه مورد مطلب می نویسد
بدانید چه کسی به چه مطلبی می پردازد. اگر بدانید چقدر اتفاق می افتد که چنین افکاری به ذهن مشتریان برسد، شگفت زده می شوید. یا لااقل بفهمید چه کسی در رسانه های مهم، در زمینه صنعت شما مطلب می نویسد و نیز رساله محلی صنعت خود را هم بشناسید.
۴- در صنعت مورد نظرتان حضور داشته باشید
صنعتی را که می خواهید در آن به تبلیغ بپردازید بشناسید. هر صنعتی نشریات تخصصی خود را دارد. اشتراک همه ی آنها را داشته باشید. در کنفرانس های ملی انجمن های علمی و سالانه ی این انجمن ها شرکت کنید.معمولا در مجامع عمومی و سمینارهای تخصصی این انجمن ها و اتحادیه ها، فضایی صمیمی حاکم است و اعضا مایلند فوت و فن کارشان را باهم درمیان بگذارند.
۵- گوش دادن
گوش دادن یکی از صفاتی است که احاطه برآن بسیار دشوار است، ولی در عین حال یکی از با ارزشترین مهارت ها در روابط عمومی یا هرحرفه ی دیگری است. موفقیت بسیاری از فعالیت های تجاری، بستگی به میزان خوب گوش دادن شما دارد.
خبر خوب این است که می توانید با شناختن مراحلی که در فرآیند گوش دادن وجود دارد و از طریق پیروی از چند راهنمایی اساسی، مهارت های شنیداری خود را تقویت کنید.
شنیدن اولین مرحله این فرآیند است. در این مرحله، تنها توجه می کنید، برای اینکه مطمئن شوید پیام را شنیده اید.
مرحله دوم فهمیدن است . ناتوانی در فهمیدن درست سخنان گوینده معمولا منجر به سوتفاهم می شود . مردم گاهی به دلیل داشتن تجربیات، دانش، دامنه لغات، فرهنگ ، سابقه و طرز تلقی های متفاوت، برداشت های اشتباهی از حرف ها می کنند.
گام نهایی واکنش است به آنچه شنیده اید. پاسخی کلامی یا بصری که به گوینده این امکان را می دهد بفهمد، ایا پیام او را گرفته اید یا نه و واکنشتان نسبت به آن چیست. وقتی به فروشنده می گویید می خواهید سفارش بدهید، نشان دهید پیام وی را شنیده اید و باور کرده اید.
۶- مدیر عامل شرکت را تحت تاثیر قرار دهید
این نکته مخصوص خوانندگانی است که برای شرکت های روابط عمومی کار می کنند، چه در بخش روابط عمومی و چه در بخش خصوصی.
قبل از ملاقات مهم با مشتری،مثل مدیرعامل یا مدیران دیگری که قرار است با آن ها همکاری کنید، سعی کنید بفهمید او به چه چیزهایی علاقمند است. اگر بتوانید یکی دو جمله که شخصا برای وی جالب باشد، بگویید به شما کمک میکند روی او تاثیر بگذارید.
۷- عضو یک باشگاه روابط عمومی شوید
گروههای صنعتی یا باشگاههای روابط عمومی محلی تان به شما کمک می کنند در راس وقایع جاری در صنعت روابط عمومی قرار بگیرید. این گونه گروه ها همچنین ابزار شبکه سازی خوبی هم هستند.
اگر تازه به حرفه روابط عمومی وارد شده اید، این گونه گروه ها می توانند به منزله معدن طلا باشند.اجازه ندهید که این واقعیت که بسیاری از اعضا باتجربه تر ازشما هستند، به هیچ وجه شما را بترساند؛ مردم از نشان دادن دانش خود به دیگران و کمک آن ها به خصوص مبتدیان لذت میبرند.
انجام این کار باعث می شود احساس باهوش بودن کنند و اگر از آنها سوال بپرسید ذوق زده می شوند. رابطه سازی در جلسات توصیه های روابط عمومی ای را برای شما فراهم می آورد که در غیر اینصورت می توانست هزینه های گزافی داشته باشد.
۸- برای خودتان بوق بزنید
برای خودتان هم تبلیغ کنید نه فقط برای مشتری یا کارتان . برای اینکه به مشتریان بالقوه یا ناظران نشان دهید می توانید مطالبی در مورد شرکت تجاری آن ها در مطبوعات به چاپ برسانید، چه راهی بهتر از به چاپ رساندن مطلبی در مورد خودتان در مطبوعات؟
وقتی مشتری بالقوه شما را از طریق دیدن یا خواندن مطالبی در مورد شما در رسانه ها بشناسد امتیاز مهمی به دست آورده اید.
۹- در مورد خودتان و کسب و کارتان در جمع صحبت کنید
دفاتر سخنرانی ها همیشه به دنبال منابع با معلوماتی در زمینه های متنوع هستند و می توانند شما رامقابل بسیاری از گروه ها و صنایع مختلف قرار دهند. با تعداد کافی از مردم در مورد وقایعی بسیار صحبت کنید و حتی در زمینه کاری خودتان هم مشهور شوید.
۱۰- نگرش مثبتی داشته باشید
خودتان را باور کنید.در حرفه روابط عمومی با افراد بسیاری ملاقات خواهید کرد، که آن کارهایی را که نمیشود انجام داد به شما می گویند. اگر اجازه بدهید شک و تردید نسبت به خودتان سر راه غرایزتان قرار گیرد، طول عمر حرفه ای کوتاه یا حداقل نه چندان رضایت بخش خواهید داشت.
اجازه ندهید دیگران به جای شما درمورد این مسئله تصمیم بگیرند که آیا موفقید یا نه . وقتی آنچه می خواهید راصادقانه و بدون صدمه زدن به دیگرانبدست می آورید، پس موفقید.
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
چرا دیگران حرفم را نمی فهمند؟
گاهی ممکن است حرفی عادی بزنیم و به بدترین شکل ممکن تعبیر شود. بررسی میکنیم که چرا دیگران حرف ما را نمی فهمند؟
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
لیست انواع مهارتهای ارتباطی
در این نوشته به این میپردازیم که ارتباط یعنی چه و برای برقراری ارتباطاتی خوب و حرفهای، به چه مهارتهایی نیاز داریم؟
بولتژورنال: ابزاری ساده و کاربردی برای مدیریت بهتر همه کارها
راهکارهایی برای داشتن ارتباط بهتر با دیگران
دیگه چی ، سوالی که قفل مغزمان را باز میکند!
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید