۱۰ ویژگی بازاریاب جاذبه ای (درونگرا)
برایان هالیگان در سال ۲۰۰۵ اولین کسی بود که در مورد بازاریابی جاذبه ای (inbound marketing) مطلبی نوشت . او در آن زمان این نوع بازاریابی را مناسب کسب و کارهای کوچک و متوسط می دانست اما اکنون در سال ۲۰۱۶ بسیاری از اندیشمندان دنیای مدیریت، inbound marketing را نسل جدید بازاریابی می دانند و آنرا یک ضرورت برای کسب وکارهای مختلف در سطوح مختلف می دانند .
چه چیزهایی برای تبدیل شدن به یک بازاریاب جاذبه ای (درونگرا) لازم است؟
در ادامه ۱۰ ویژگی بسیار مهمی که ما معتقدیم هر بازاریاب جاذبه ای باید داشته باشد را بیان می کنیم.
۱- مدل ذهنی تحلیل گر
اگر می خواهید یک بازاریاب جاذبه ای موفق شوید، اولین موردی که لازم است ایجاد یک مدل ذهنی تحلیل گر قوی است.
از نظر ما این ویژگی مهمترین ویژگی است چون یک فرد برای تبدیل شدن به یک بازاریاب جاذبه ای قوی باید بتواند تمام اطلاعات مهم را بخواند و بفهمد و سپس داده هایی که می تواند از Google Analytics بدست آورد را تجزیه و تحلیل کند و نتایج را تبدیل به استراتژی های عملی تبدیل کند که بتوان از آنها برای بهبود فوری استفاده کرد.
با استفاده از Google Analytics و ثبت ورودی های موتورهای جستجو برای تمامی مطالب سایت یا وبلاگ در پایان هر ماه قادر خواهیم بود اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنیم تا ببینیم آیا می توان وضعیت مطالبی که ورودی خوبی از گوگل نداشته اند را بهتر کرد یا نه.
باید در پایان روز با استفاده از Google Analytics کارایی وب سایت خود را بررسی کنید. الگوهای رفتاری آنها در سایت خود را مشاهده کنید تا بتوانید بفهمید برای بهبود تجربه کاربری مخاطب خود چه کارهایی می توانید بکنید.
همچنین باید رنک مطالب خود را برای هر کدام از کلیدواژه ها در نتایج جستجو بدانید.
در نهایت نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری را مد نظر قرار دهید و ببینید از چه طریق می توانید این نرخ را افزایش دهید.
۲- داستان سرایی
دومین ویژگی که لازم است مهارت در داستان سرایی است. این دومین ویژگی مهمی است که هر بازاریاب جاذبه ای باید داشته باشد. قصه گویی تنها راهی است که می توانید احساسات مخاطبین خود را برانگیزید و کاری کنید تا بعدا شما را فورا بیاد بیاورند.
می توانید با خواندن و یادگرفتن از نوشته های متخصصین این حوزه این ویژگی را تقویت کنید.
۳- صداقت و بی ریا بودن
برای ایجاد یک رابطه ی محکم با مخاطب باید همیشه صادقانه و بی ریا عمل کنیم. ما باید صادقانه به مخاطبین خود کمک کنیم تا مشکلاتشان را حل کنند.
به عبارت دیگر وقتی می خواهید مطلبی بنویسید، بجای اینکه فقط از محصولات و خدمات خود حرف بزنید و آنها را تبلیغ کنید و فقط به فکر منافع خود باشید، از دید مخاطب به موضوع نگاه کنید و ببینید چه چیزهای می توانید بنویسید که الهام بخش مشتریان باشد، برای آنها آموزنده باشد و مشکل آنها را حل کند. اگر اینگونه عمل کنید مخاطبین شما را به عنوان یک فرد حرفه ای در صنعت خود می دانند.
قبل از اینکه مطلبی بنویسید، به سوالات و نگرانی هایی که ممکن است در ذهن مخاطب باشد فکر کنید و چیزی بنویسید که پاسخگوی آن سوالات و نگرانی ها باشد.
اولین کاری که باید بکنید این است که درمورد کلیدواژه ی مطلبی که می خواهید مطلب بنویسید جستجو کنید. ۱۰ نتیجه اول جستجو را بخوانید. بعد از خواندن سریع آن مطالب تصویر شفافتری ازآنچه می خواهید بنویسید بدست خواهید آورد و خواهید فهمید باید از چه چیزهایی بنویسید و چه چیزهایی ننویسد تا یک مطلب قوی تهیه کنید.
مساله ی مهم دیگر پاسخ دادن به نظرات خوانندگان است. حتی اگر فردی ادعای اشتباه دارد یا ایرادی از محصولات یا مطلب شما گرفته است، بهتر است در پاسخ اگر اشتباه کرده اید صادقانه به آن اعتراف کنید. افرادی که برای شما کامنت می گذراند و نظر خود را اعلام می کنند معمولا افرادی هستند که به برند شما اهمیت می دهند. این کار باعث بهبود وضعیت شما و افزایش اعتبارتان خواهد شد.
۴- کاردان
کاردان بودن ویژگی مهم دیگری است که یک بازاریاب جاذبه ای باید داشته باشد. او باید بتواند برای مسائل مختلف راه حل پیدا کند. همچنین باید بتواند با دقت وب سایت های رقیب را بررسی کند.
بدین منظور می توان از ابزارهای زیر استفاده کرد:
– وب سایت Alexa یا Similar Web برای بررسی و مقایسه رتبه خود با رقبا
– Buzzsumo برای ایده گرفتن جهت تولید محتوا
Blog Title Generator برای نوشتن عناوین جذاب برای مطلب (انگلیسی)
Grammarly: بررسی گرامر و غلط های املایی (انگلیسی)
Semrush: ابزاری برای جستجو و بررسی کلید واژه ها
Inbound.org: ترویج محتوا و یادگیری از دیگران
۵- بروز و مرتبط بودن
بسیار مهم است که مطلبی که منتشر می کنید بروز باشد و محتوای آن همان چیزی باشد که مخاطب به دنبال آن است. بهتر است همیشه مطالبی که قبلا منتشر کرده اید و بازدهی خوبی نداشته اند را مجددا بررسی کنید و آنها را بروز رسانی کنید تا بتوانند رنک بهتری در موتورهای جستجو بدست آورند. همچنین اگر محتوایی دارای مطالب نامرتبط با موضوع است آنها را حذف کنید. محتوایی که می نویسید باید مرتبط با عبارتی باشد که مخاطب جستجو می کند. اگر مخاطب عبارتی را سرچ کند و به سایت شما برسد و با محتوایی نامربوط مواجه شود فورا سایت شما را ترک خواهد کرد.
۶- هدف گرا
وقتی می خواهید مطلبی بنویسید خیلی مهم است که هدف خود از نوشتن آن مطلب را مشخص کنید. مطلب شما در مورد هر موضوعی که باشد باید طوری بنویسید که وقتی مخاطب مطلب شما را تا آخر خواند بتوانید به آن هدف برسید. این هدف می تواند عضویت در خبرنامه ی ایمیلی باشد که در این صورت باید در پایان مطلب مخاطب شما را در صنعت خودتان مرجعی دارای صلاحیت ببینید. و یا اگر هدف خرید محصول است باید متنی الهام بخش بنویسد و توضیح دهید که چگونه خرید آن محصول باعث حل مشکلات خواننده می شود یا زندگی آنها را سریعا راحتتر خواهد کرد.
۷- پشتکار
خوب بودن حد و اندازه ندارد و همیشه امکان بهتر شدن وجود دارد. اینکه فقط خوب باشید و برای بهتر شدن تلاش نکنید شما را در یک سطح متوسط نگه می دارد. برای درخشیدن باید تلاش کنید و باور داشته باشید که به هدف می رسید. و فقط با داشتن ذهنیت مثبت … امکان پذیر است.
بهتر است تمام مطالب وب سایت یا وبلاگ خود را بررسی کنید و آنهایی که بعد از شش ماه ورودی گوگل قابل قبولی نداشتند را پیدا کنید و ببینید چطور می توانید با تغییر و بروزرسانی آنها رنک خوبی بدست آورید.
برخی مواردی که در مورد یک مطلب می توانید بررسی کنید و آنها را تغییر دهید تا به نتیجه مطلوب برسید اینها هستند:
– توضیحات متا (Meta description)
– بررسی سرعت بارگذاری صفحه
– افزایش محتوا با افزودن محتوای مرتبط و بروز
– استفاده از alt tag برای تمام عکس ها
– منتشر کردن مجدد مطلب در شبکه های اجتماعی
۸- فروتن و روشنفکر
بارها شنیده ایم که “هیچکس کامل نیست” اما واقعا چقدر این جمله را درک کرده ایم؟ در واقع برای تبدیل شدن به یک بازاریاب جاذبه ای موفق فرد باید فروتن و روشن فکر باشد. یادگیری خیلی مهم است و اهمیت ندارد که از چه کسی یاد می گیرید. چه مبتدی باشید چه یک فرد حرفه ای، همیشه یکی هست که از شما بهتر باشد. متواضع بودن هیچ هزینه ای برای شما ندارد. اطلاعاتی که از دیگران می آموزیم و به اشتراک می گذاریم روزی مشخص خواهند کرد ما چه کسی هستیم.
سعی کنید از نظرات خوانندگان چیزهای جدید یاد بگیرید.
۹- با در نظر گرفتن مخاطب بنویسید.
قبل از نوشتن هر مطلبی مخاطب را در ذهن خود تصور کنید. این یکی از قوانین طلایی موفقیت در بازاریابی جاذبه است که باید برای شما تبدیل به یک عادت شود.
باید بدانید مخاطب شما چه کلمات و عباراتی را جستجو می کند و بعد محتوایی تولید کنید که پاسخی به نیاز او باشد.
۱۰- آشنایی با SEO
اگر با SEO آشنایی نداشته باشید و مفید بودن آن را باور نداشته باشید هیچوقت در بازاریابی جاذبه ای موفق نخواهید بود. باید بدانید که SEO و بازاریابی جاذبه ای دو مفهوم جدایی ناپذیرند.
هر چقدر که محتوای شما عالی باشد، اگر برای موتورهای جستجو بهینه سازی نشده باشد، مخاطبین هیچوقت آن را در نتایج جستجو نخواهند دید. باید مهارت کافی در On-Page SEO داشته باشید.
منبع: Seopressor – ترجمه: مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بولتژورنال: ابزاری ساده و کاربردی برای مدیریت بهتر همه کارها
راهکارهای برون رفت از کاهش درآمد در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در ایران
10 نکته برای فروش اینترنتی بیشتر
معرفی انواع فروشگاه اینترنتی
فرمول طلایی فروش
گرگ وال استریت کیست؟
گرگ وال استریت، نام لقبی است که به جردن بلفورت ، یکی از فعالان سرشناس بورس در وال استریت (بازار بورس آمریکا) داده شده است . داستان پر فراز نشیب زندگی جردن بلفورت جذابیت زیادی دارد که برای اهالی کسب وکار نکته های قابل توجه زیادی دارد.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
درود بر شما
ممنونم بابت مقاله ارزشمند شما.
کتاب آموزش گام به گام بازاریابی ربایشی بنده از لینک زیر به رایگان قابل دانلود است:
https://artacloud.com/step-by-step-inbound-marketing
با تشکر