۴ نشانه اولیه و هشداردهنده از بین رفتن علاقه کارکنان
بسیاری از افرادی که شغل جدیدی را شروع می کنند علاقه مند به یادگیری و فعالیت هستند. بعد از چند سال، شور و هیجان اولیه از بین می رود و کارمند شما دیگر همان کارهایی که در ابتدا با علاقه و شادمانی انجام می داده است را کمتر چالشی و جذاب ببیند.
وظیفه ی شما به عنوان یک رهبر این است که اطمینان حاصل کنید انگیزه ی افرادی که برای شما کار می کنند حفظ خواهد شد. شما باید علائم از بین رفتن علاقه و انگیزه را قبل از آن که خیلی دیر شده باشد بشناسید. در ادامه ۴ نشانه ی مهم که باید به آنها توجه کنید آمده است:
۱- فاصله می گیرند.
وقتی افراد درمورد چیزی هیجان زده باشند درمورد آن حرف می زنند. ایده های جدیدی و روشهای جدیدی برای انجام کارها ارائه می دهند. تمایل دارند که اثر مثبتی بر سازمان داشته باشند. اما وقتی علاقه ی خود را از دست می دهند، دیگر خود را درگیر چنین مواردی نمی کنند. ممکن است دیر در محل کار حاضر شوند یا بیشتر از قبل به علت مریضی غیبت کنند. اگر چنین چیزهایی را مشاهده کردید یک جلسه ی خصوصی با او برگزار کنید و با طوفان فکری و گفتگو با او اهداف و وظایف جدیدی تعیین کنید تا مجددا در او انگیزه ایجاد کنید.
۲- علاقه به پیشرفت و یادگیری را از دست می دهند.
افرادی که به کار خود علاقه دارند آخرین اخبار مرتبط، روندهای صنعت، اختراعات و ابتکارها را دنبال می کنند. آنها می خواهند که بهتر شوند و تمایل به یادگیری دارند. به رفتارهای تیم خود دقت کنید. آیا روزنامه و اخبار را دنبال می کنند؟ آیا در کنفرانس ها شرکت می کنند؟ درمورد فناوریها و یافته اخیر صحبت میکنند؟ اگر نه، علت آن را بیابید. آیا تظاهر می کنند که همه چیز را می دانند؟ آیا به تمام منابع موجود دسترسی دارند؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک می کند تا راه حل را بیابید.
۳- ابتکار بخرج نمی دهند.
به کارمندانی که تمایلی به بعهده گرفتن وظایف جدید ندارند، دقت کنید. بی علاقگی آنها شاید نشانه ای از خستگی باشد. تغییر روش کار عادی روزانه ی آنها شاید راه حل مناسبی باشد. شاید نیاز به استراحت دارند. آیا در یک سال گذشته برای استراحت و تفریح مرخصی گرفته اند؟ شاید فشار کاری آنها زیاد است و نیاز به کمک دارند. بعضی افراد خودشان را وقف کارشان می کنند و قبل از اینکه شکایت کنند خودشان را از بین می برند. کلید موفقیت در این مورد، گفتگو با آن شخص است. سعی کنید میزان فشار کاری آنها را بفهمید، شاید کاری که انجام می دهند بیشتر از تحمل یک نفر باشد.
۴- ایده ها و نظرات خود را بیان نمی کنند.
وقتی افراد علاقه مند به چیزی باشند، درمورد آن نظر می دهند. به عنوان مثال سیاستمداران و افراد مذهبی. وقتی فردی به چیزی اهمیت ندهد، دیگر درمورد آن ابراز نظر نمی کند و ایده ای ارائه نمی دهد. اگر احساس می کنید شخصی بی حوصله و بی علاقه است، در جلسات به زبان بدن او به عنوان یک نشانه توجه کنید، همینطور نحوه ی برخوردشان با شما و سایر کارکنان و همکارانش. افرادی که ایده و نظری ندارند و فقط با انجام وظایف روزانه ی خود مسیر را ادامه می دهند برای کسب و کار شما خطرناک هستند زیرا ممکن است اگر بحرانی در معرض وقوع باشد، پی به آن نبرند یا اگر نشانه های آن را دیدند، اهمیتی ندهند.
اگر این نشانه ها را مشاهده کردید، قبل از وقوع مشکلی حاد از وقوع آن جلوگیری کنید. از روش ها مختلف برای ایجاد علاقه و انگیزه استفاده کنید. اگر نتوانستید، شاید وقت آن است که تغییراتی در سازمان بدهید یا آن فرد را جایگزین کنید.
منبع: entrepreneur – ترجمه محمد یوسفی – مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری ، دلایل و راهکارهای عملی آن . یک گزیده عالی از تمام آنچه بایددر مورد اهمال کاری بدانیم در این مقاله گرد آوری شده است .
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
تحول فردی چگونه می تواند بهره وری فردی و سازمانی را افزایش دهد ؟
تحول فردی، فرآیندی پویا و منحصر به فرد برای گسترش آگاهی است که به موجب آن افراد به طور انتقادی از دیدگاههای قدیمی و جدید خود آگاه میشوند و انتخاب میکنند که این دیدگاهها را در یک تعریف جدید از خود ادغام کنند.
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
روش ایجاد لیستهای کاری قابل انجام
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید