پیکان چگونه برای تولید انتخاب شد و چهل سال در خط ت

 

در ادامه بیان خاطراتی از کارآفرین برتر جهان ، بنیان گذار ایران خودرو ، آقای محمود خیامی ، از زمستان سال 1344به شرح ماجرایی می پردازم ،     در این سال تولید اصلی ایران ناسیونال ، اتوبوس هاس بنز موتور جلو معروف به OP بود که برای مسافر بری استفاده می شد و اتوبوس های بنز موتور عقب 321 که معروف به اتوبوس های شهری بود و بیشتر برای شرکت واحد اتوبوسرانی و نیروی هوایی ارتش تولید می گردید.

البته اتاق و بدنه اتوبوس ها تولید می شد و لوازم موتوری و محوری و شاسی از آلمان وارد می شد.

اگر به اینترنت سری بزنید و زندگینامه برادران خیامی را مطالعه کنید ، ماجرای سفر دور دنیای آقای احمد خیامی را برای انتخاب اتومبیل سواری جهت نولید در ایران ، می توانید مطالعه بفرمایید.

آن چه که در بیان این خاطره صنعتی دارای اهمیت است ، کار تحقیقاتی است که برای انتخاب اتومبیل مورد نظر در آن سال ها انجام گرفت و در طول این همه سال ثابت شد که تحقیقات میدانی نتیجه بخشی هم بوده است.

دی یا بهمن 1344 بود که تعدادی خودرو سواری از گمرک وارد کارخانه شد و در محوطه جلو سالنی که من در آن کارمی کردم پارک کردند. خودروها انگلیسی و جمعا بیست دستگاه بودند ، مدل های سواری " واکسال" ، " سینگر" ، " سیمکا " و "هیلمن" و از هر کدام پنج دستگاه.

چند روز بعد حدود پانزده نفر مهندس انگلیسی نیز وارد کشور شده و به کارخانه آمدند ، همان تعداد یا بیشتر نیز مهندسین ایرانی به این جمع پیوستند ( این گونه شایع بود که آقای خیامی مهندسین ایرانی را از کارخانجات آلمان و انگلیس و فرانسه به ایران آورده بودند) تا در این تحقیقات شرکت کنند.

تا این که یک روز صبح دو دستگاه اتوبوس و یک کامیونت و این بیست دستگاه سواری و حدود شصت نفر مهندس و راننده و خدمه و تجهیزات سفر ، به مسافرت دور ایران حرکت کردند.

من از گروه بدرغه کنندگان بودم و آن ها را که به سمت قزوین راه افتادند ، بدرود گفتیم و سفر طولانی این گروه به سمت جاده های شوسه و ناهموار آن زمان آغاز شد.

قراربراین بود که مقاومت و توان این خودروها در جاده های پر پیچ و خم و پر از گردنه های خطرناک آن زمان ، تست شوند و آزمایش پس بدهند. نمی دانم به جغرافیای طبیعی و وضعیت راه های آن زمان کشور چه اندازه آشنایی دارید؟

این کاروان باید همه جاده های کشور را در می نوردید. مخصوصا زمستان حرکت کردند که برف و یخبندان زمستانی و باران ها و سیلاب های بهاری را با این خودروها تجربه کنند.

آب و هوای متنوع استان های کشور و کوهستان و کویر را طی چند ماه عبورکردند و اواخر خردادماه به کارخانه برگشتند و من باز عضو تیم استقبال کنندگان بودم ، چندین گوسفند قربانی کردند و چون اکثر مهندسین و رانندگان در این سفر طولانی سر و صورت خود را اصلاح نکرده بودند ، چهره ها و قیافه ها بسیار دیدنی بودند.

فکر می کنید ماشین های سواری چگونه امتحان پس دادند ؟ چه بر سر آن ها آمده بود ؟

از بیست ماشین سواری مدل های سینگر و سیمکا و واکسال و هیلمن ، فقط سه دستگاه هیلمن با کاروان برگشت و بقیه به علت های گوناگون از مسیر جا ماندند و به علت خرابی و معیوب شدن نتوانستند به سفر ادامه دهند.

هیلمن در این امتحان قبول شد و با نام پیکان در خط تولید قرارگرفت و شد اتومبیل محبوب زمان خود و من این خاطره را یادآور شدم تا شما عزیزان را با تاریخ صنعت خودرو کشور بیشتر آشنا کنم.

خوب زندگی کنیم.


نوشته شده توسط احمد پاکزاد در يكشنبه 1395/09/21 .

+