جناب آقای مهندس خسرو سلجوقی
مشاور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کارآفرین برتر در زمینه فردی و اجتماعی، سلطان کرم ایران
سازمان: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات - سازمان فناوری اطلاعات ایران ( مشاور سازمان فناوری اطلاعات ایران - کارآفرین برتر اجتماعی )
دسته شغلی مرتبط: کشاورزی، دامپزشکی، شیلات و منابع طبیعی، محیط زیست، مدیریت پسماند و بازیافت
استان: تهران

سوابق و مسئولیت‌های مهندس خسرو سلجوقی

کارشناس ارشد مدیریت ، مهندس صنایع 

اولین سلطان کِرم پرورشی ایران

 

سوابق

اولین سلطان کِرم پرورشی ایران

 

مدرس کارآفرینی و کارآفرین اجتماعی

 

 

 

تألیفات

کتابهای آمادگی دفاعی آموزش و پرورش

مجموعه قوانین و مقررات اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی

مجموعه قوانین و مقررات فناوری اطلاعات و ارتباطات

گزارش چکیده پروژه‌های کلیدی: برنامه توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران

بهداشت و درمان در نظم نوین قانونی

 

 

 

 

 

 

 

 

سلطان کرم ایران! این لقبی است که روی خسرو سلجوقی گذاشته‌اند؛ مردی که به مفهوم واقعی کیمیاگری می‌کند. او از زباله‌هایی که ما آن را بی‌ارزش می‌دانیم، طلا به دست آورده و این زباله‌های به ظاهر بی‌ارزش را تبدیل به پول کرده است. 

سلجوقی تولید کرم پروتئینی می‌کند؛ کرم‌هایی که غذای‌شان همین زباله‌های به ظاهر بی‌مصرف است. این گفت‌و‌گو را که بخوانید، همه چیز دستگیرتان می‌شود.


از کرم‌های زباله خوار برای‌مان بگویید؟ 
شاید برای‌تان جالب باشد که بیش از ۴۷۰۰ گونه کرم خاکی شناسایی شده که به جز تعداد معدودی، کار بقیه صرفا شخم زدن زمین است؛ آن تعداد معدود هم علاوه بر شخم زدن زمین، پروتئین، ویتامین، آنزیم و... تولید می‌کنند، آن هم از نوع غنی شده و باارزش، البته با تغذیه آشغال و یا به قولی زباله کثیف که اینها را طلا می‌کنند، آن هم چه طلایی! بدون هزینه، سختی و مشقت برای ما! 

چه شد که به این موضوع علاقهمند شدید؟ 
در بازدیدی که از یک گاوداری داشتم، با این کرم‌ها آشنا شدم و همانجا به این فکر افتادم که وقتی این کرم فضولات حیوانی می‌خورد، آیا ممکن است زباله هم بخورد؟ سال ۱۳۸۷ بود که تعدادی کرم گرفتم و در منزل با دو سطل این آزمایش را شروع کردم. این کار من با کرم‌ها اوایل صدای اعضای خانواده را هم درآورده بود. 

آیا خود را موفق می‌دانید؟ 
موفقیت یک امر نسبی است و صفر و یکی نیست. من خودم را موفق می‌دانم البته دیگران هم این را می‌گویند ولی موفقیت خود را نسبی می‌دانم و موفقیت خودم را با پول ارزیابی نمی‌کنم بلکه با تعداد افرادی که می‌توانم برای‌شان اشتغال ایجاد کنم، ارزیابی می‌کنم. 

در تولیدات خود، روی صادرات هم کار کرده‌اید؟ 
در خصوص صادرات یک بار اقدام کردیم سفارش ۲۰۰ هزارتن محصول برای مصر و عربستان را هم گرفتیم. تازه باید تاییدیه استاندارد اخذ می‌کردیم و کیفیت محصول توسط خریدار واسط ایتالیایی تایید می‌شد و بر نوع مستندات لازم توافق می‌شد تا روی پاکتها و نحوه بسته‌بندی پیاده شود و... اما دست آخر به خاطر نداشتن محصول به اندازه کافی موفق به این اقدام نشدیم. 

درحال حاضر با چه موانعی روبرو هستید؟ 
ما مشکل فرهنگی داریم، و از این روی باید باورهای مردم در مواردی تغییر کند. طبعا این تغییر فرهنگ هزینه‌بر و زمان‌بر است و یاری دستگاه‌هایی را هم می‌طلبد که امکانات کافی دارند. متاسفانه صدا و سیما و دولت هم در این زمینه خوب همکاری نکرده‌اند. 

برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟ 
من به یک چیز فکر می‌کنم، آن هم یک اشتغال پایدار است؛ طبیعی است که اشتغال پایدار از جمله بخش‌های مهم و کلیدی یک اقتصاد سالم است و بهره‌اش هم برای همه شهروندان. 

آیا به جز این شغل در زمینه دیگری نیز کار کرده و دست به کارآفرینی و ایجاد اشتغال زده‌اید؟ 
من دست به کارهای متعددی زده‌ام. شاید باور نکنید اما من بالغ بر ۳۰ صفحه رزومه کاری دارم. 

در مورد تبلیغات و معرفی محصولات خود، کاری از پیش برده‌اید؟ 
من هیچ حمایتی از سوی دولت دریافت نکرده‌ام و هر کاری هم که کرده‌ام، با هزینه شخصی خودم انجام داده‌ام که که البته بسیار هم زیاد بوده. 

یک جوان بزرگترین مشکل خود را برای راه‌اندازی کسب خود، سرمایه می‌داند، شما چه توصیه‌ای برای رفع این مشکل دارید؟ 
چون در کشور ما سرمایه با پول تفاوتش مشخص نشده در اصل باید بگویید جوان ایرانی مشکلش را پول می‌داند نه سرمایه! 
پس باید بین پول و سرمایه تفاوت قائل شویم. سرمایه هر فردی یا سازمانی، شهری و کشوری به دو سرمایه اعتباری و مالی تقسیم می‌شود که سرمایه مالی متشکل از دو سرمایه پولی و فیزیکی است و در مجموع این سرمایه مالی در کشورهای توسعه یافته کمتر از ۳ درصد است. به عبارت دیگر، آنچه به‌ نام مشکل جوانان ایرانی نامیده می‌شود کمتر از سه درصد است و سرمایه اعتباری که خود از چهار سرمایه انسانی، اجتماعی، سازمانی و ارتباطاتی تشکیل شده است در کشورهای توسعه یافته بیش از ۸۴ درصد را تشکیل می‌دهد. مشکل جوانان ایرانی و مردم ایران همین است که نه می‌دانیم این سرمایه‌های چهارگانه چیست؟ و نه می‌توانیم آن را توسعه بدهیم؛ به همین خاطر هم هست که روی آن نیز هیچ حسابداری و نظارت و کنترلی هم نداریم. 
برای مثال همین شغل پرورش کرم پروتئینی یا همان کرمداری خودمان، باور کنید صرفا با یک مشت کرم و البته با سرمایه اعتباری، قابل انجام است. 

اگر بخواهید هم اکنون از صفر آغاز کنید، چگونه به دنبال فرصت‌ها خواهید بود؟ 
قبلا هم از صفر شروع کرده‌ام و فکر کنم تغییر مسیری را بهتر از این مسیری که پیموده‌ام شاید انتخاب نکنم. 

کدام مشاغل و فرصت‌ها را با شرایط حال حاضر کشور مناسب می‌دانید؟ 
با توجه به برآوردی که شده در سال ۲۰۴۵ میلادی ۳ درصد شاغلین دنیا در بخش کشاورزی و ۴ درصد در بخش صنعت و ۹۳ درصد در بخش خدمات خواهند بود. باید بخش خدمات یکی از بخشهای توسعه‌ای مدنظر باشد البته بازهم با توجه به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه دنیا از این زیرساخت نباید غافل شویم و با محدود کردن پهنای باند از سوی یک عده افراد ناتوان و ناآشنا به این فضا موجب شده است تا در این دریای بیکران نتوانیم حرکت کنیم. همچنین با توجه به نرخ بازگشت سرمایه در تحقیق و توسعه که ۳۰۰۰ درصد است در کنار نرخ بازگشت سرمایه در بخش کشاورزی که ۴ تا ۱۲ درصد است یا در صنعت که ۱۰ تا ۲۰ درصد است یا در بخش فناوری پیشرفته که ۴۰ درصد است باید این سه مقوله را در کنار هم دید؛ یعنی اشتغال در بخش خدمات با زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات با تحقیق و توسعه. به هر حال باید هوشمندانه وارد این عرصه شد و افزایش سرمایه اعتباری بجای تمرکز بر سرمایه مالی را در دستور کار مراکز آموزشی، صنعتی و دولتی قرار داد. 

به نظر شما الگوی مصرف و در مقابلش، تولید در ایران چگونه است؟ 
الگوی مصرف در ایران بیشتر بر مبنای حیف و میل است. از طرف دیگر نیز ما چنان اسیر بوروکراسی سنگین با قوانین دست و پاگیر و فلج‌کننده هستیم که تولیدکننده را زمینگیر و محکوم به شکست می‌کند. 

تولید کننده ایرانی همیشه از واردات بی‌رویه شکایت دارد؛ در این زمینه چه باید کرد؟ 
واردات در صورتی که برنامه‌ریزی شده باشد برای تولیدکننده خوب است، اما واردات بی‌رویه نظام تولید را مختل می‌کند. مافیاهای اقتصادی هم همیشه به دنبال سودشان هستند و به هر طریقی که شده سنگ جلوی پای تولیدکننده می‌اندازند.


مهندس خسرو سلجوقی

 

 

 

 
 

معرفی کارآفرینان برتر - خسرو سلجوقی

 نام برند : خوشه زمین سالم

 حوزه فعالیت : صنعت و کشاورزی

** سوابق اجرایی :

 پژوهشگر برتر

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران

مدیرعامل شرکت فناوري اطلاعات ناواکو (شرکت IT بانک مسکن)

کارآفرین برتر اجتماعی و محیط‌زیست (سلطان کرم ایران)

رییس هیئت‌مدیره دو شركت در بخش خصوصي و دو سال كارآفرين نمونه در دو بخش كشاورزي و صنعت كشور 

استاديار و مدرس كارآفريني در دانشگاه‌هاي كشور

مدیرکل دفتر توسعه امور کارآفرينان وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي

- معاون فني شوراي عالي اطلاع‌رسانی كشور

- عضو هیئت‌علمی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

مديركل دفتر امور پژوهشي سازمان‌ مديريت‌ و برنامه‌ريزي‌ كشور

- مديركل‌ دفتر برنامه‌ريزي‌، بودجه‌ و خدمات‌ ماشيني‌ سازمان‌ نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس‌ كشور

كارشناس،و مؤلف و مدرس كتب‌ درسي‌ و قوانين و مقررات آموزش‌وپرورش و دانشگاهها

عضو گروه کار‌ سرمایه‌گذاری‌ بانك‌ توسعه‌ اسلامي‌ سازمان‌ مديريت‌ و برنامه‌ريزي‌ كشور

عضو گروه‌ كار طرح حمايت از کسب‌وکارهای كوچك و متوسط

داراي مجوز کارشناس حقيقي پايه يک خدمات مشاوره مديريت از معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رییس‌جمهور

داراي‌ مجوز كارشناسي‌ طبقه‌بندي‌ مشاغل‌

مميز داخلي كيفيت مبتني بر سري استانداردهاي ايزو 9000  2000 RWTUV (آلمان‌)

 خسرو سلجوقی بازنشسته و عضو هیئت علمی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و کارآفرینان فردی،سازمانی و اجتماعی و هستم و با عنوان سلطان کرم ایران دررسانه ها شناخته می شوم.

 شرکت تعاونی خوشه زمین سالم حاصل پیمان جمعی از دست اندرکاران و پیشگامان عرصه تولید کرم‌پوسال و ورمی‌کالچر است و با ده سال سابقه در عرصه‌های علمی و صنعتی این کسب وکار نو پا را در ایران راه‌اندازی و در معرفی آن تلاش کرده است.

 این تعاونی با بررسی چالش‌های پیش روی این صنعت نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کرده و بر آن است با اتصال دانش، تجربه و توانمندی بزرگان این صنعت در کشور به خیل عظیم مشتاقان فعالیت در کسب‌وکاری سالم، خداپسند و با درآمد مکفی قدم موثری در افزایش تولید سالم ملی برداشته و بنیه اقتصادی اعضای خود را تقویت کند و با اتکا به خرد جمعی ومشارکت عمومی صنایع بالادستی کرم خاکی راکه در کشور‌های توسعه یافته و با روشهای پیشرفته دانش‌بنیان ایجاد شده و ارزش افزوده بالایی را نصیب صاحبان این صنعت می‌کند با استفاده از متخصصان داخلی در کشور ایجاد کند. این تعاونی در حال حاضر دانش فنی تولید پروتئین هیدرولیز شده را که یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین روشهای تغذیه پروتئین دام، طیور و آبزیان است در اختیار دارد و با ارتباط منسجم با مراکز دانشگاهی و مراکز پژوهشی درصدد است شاخه دیگر این صنعت پر برکت یعنی تولید محصولات بهداشتی و آرایشی را راه‌اندازی کند.


کد معرف برای ثبت نام دیگران: 327
نوع عضویت در باشگاه مدیران ایران: طلایی

گواهینامه عضویت در باشگاه مدیران ایران:


حضور در برنامه های :
  • همایش پایان سال 1402 باشگاه مدیران ایران
  • نشست اردیبهشت: هوش مصنوعی برای مدیران (به شکل کاملا اجرایی)
  • نشست خرداد 97 + ایده هایی برای تحول کسب و کار
  • نشست اسفند ماه - ویژه مدیران استان البرز


  • افراد معرفی شده به واسطه ایشان:
  • جناب آقای مجتبی الیاسی

  • اطلاعات بیشتر مانند رزومه یا ارسال پیام خصوصی، فقط برای اعضای طلایی قابل مشاهده است.

    همین الان طلایی شوید!
    +