okr چیست ؟ چطور به گوگل کمک کرد بدرخشد؟
okr چیست ؟ اسم آنرا تا به حال شنیده اید ؟ این واژه مخفف «Objective and Key results» به معنی «اهداف و نتایج کلیدی» است. در واقع یک روش برای هدف گذاری و دست یافتن به نتایج دلخواه است .
لری پیج، مدیر عامل آلفابت و یکی از بنیانگذاران گوگل، به OKRها در مقدمه کتاب دوئر اشاره کردهاست:
لری پیج می گوید : “OKRها به ما کمک کردهاند بارها و بارها بیشتر از رشد ۱۰ برابری برسیم. همچنین کمک کرد که مأموریت دیوانهوار و جسورانهمان که “ساماندهی اطلاعات جهان” بود قابل دستیابی شود. آنها من و بقیه شرکت را زمانی که بیشترین اهمیت وجود داشت، سر وقت و در مسیر نگه داشتند “
البته گوگل تنها شرکتی نبوده است که از اعجاز okr بهره برده است .از زمانی که OKRها در گوگل محبوب شدند، در چندین شرکت نام آشنای حوزه فناوری از جمله LinkedIn , توییترو Uber مورد توجه قرار گرفتند.
در سال ۱۹۷۵، جان دوئر که در آن زمان به عنوان فروشنده برای اینتل کار میکرد، در یک دورهٔ آموزشی اندی گروو در این شرکت شرکت کرد و با نظریه OKRها آشنا شد.
در سال ۱۹۹۹ که دوئر برای شرکت Kleiner Perkins Caufield & Byers -یک شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر– کار میکرد، ایده OKRها را به استارتاپ که Kleiner Perkins Caufield & Byers در آن سرمایهگذاری کرده بود و گوگل نام داشت، معرفی کرد.
این ایده در آن زمان اجرایی شد و OKRها بهسرعت به عنوان یک «راهکار مدیریتی که کمک میکند که شرکت اطمینان حاصل کند که تلاشهایش در سراسر سازمان، بر روی موضوعات مهم متمرکز است»، به فرهنگ مرکزی گوگل تبدیل شدند.
و بعد از موفقیت چشم گیر در گوگل به سرعت مورد توجه و استقبال سایر شرکت ها قرار گرفت .
در سخنرانی زیر جان دوئر درمورد okr می گوید و اشاره می کند که چرا راز موفقیت تعیین درست اهداف و اجرای درست آنهاست .
این سخنرانی با زیر نویس فارسی است و حتما برای شما هم می تواند بسیار مفید و جذاب باشد .
مزایای فرآیند تعیین هدف OKR با توجه به لیست شرکتهایی که از آنها استفاده می کنند مشهود است: Adobe ، Google و Netflix همگی موفقیتهای شگفت آور را انجام داده اند.
okr ، یک راه قدرتمند برای بیان اهداف هر شرکت یا فرداست .که به عنوان یک مدل اجرای یبرای دست یابی به نتایج عینی و کلیدی
okr می تواند ، به گام برداشتن در راستای به ماموریت و چشم انداز در تمام شرکت کمک کند . okr می تواند به مشارکت کارکنان کمک کند و انگیزه های فردی و سازمانی را برای همراه شدن افراد با سازمان تقویت کند .
okr ، می تواند کمک کند که اولویت های اصلی یک شرکت درست شناسایی شود و برای گام برداشتن در جهت آنها گامهای درست و اجرایی برداشته شود .
اما اگردر زمینه OKR تجربه قبلی ندارید ، شاید تعجب کرده باشید و حق هم دارید .
حتما برای شما سوال است که چه چیزی باعث می شود OKR نه تنها در تعیین بلکه دستیابی به جسورانه ترین اهداف تیم ها و افراد مفید باشد؟ چرا باید استفاده از OKR را شروع کنم؟
در مصاحبه ای با Harvard Business Review ، جان دوئر پنج مزیت اصلی OKR را شرح می دهد که می تواند پاسخ خوبی برای سوالات شما باشد .
این پنج مزیت مخفف “F.A.C.T.S.” را بیان می کند به طوری که هنگام استفاده از OKR ها می توان گفت که OKR ها “فقط F.A.C.T.S.” را به ما می دهند
این پنج مزیت اصلی OKR شامل موارد زیر هستند :
تمرکز:
تمرکز اولین مزیت OKR هاست زیرا وقتی OKR ها را تنظیم می کنید ، تعداد آنها محدود است. می تواند بیش از یک هدف باشد ، اما همیشه کمتر از هفت هدف است. کمتر بهتر است.
هر هدف باید در یک خط قرار بگیرد. در مورد نتایج کلیدی ، شما نباید بیش از 5 هدف داشته باشید. به دلیل این ضرورت ذاتی برای محدود کردن مواردی که باید روی آنها تمرکز شود ، OKR ها واقعاً مجبور به انتخاب اولیه هستند.
چرخه OKR باید با این س questionال شروع شود که برای سه ماه (یا شش یا دوازده) ماه مهمترین مورد چیست؟ این پرس و جو با محدودیت زمانی ، OKR ها را از سایر سیستم های تعیین هدف جدا می کند زیرا تعداد انگشت شماری از ابتکارات را که می تواند تفاوت فوری و واقعی ایجاد کند ، در عین حال موکول به اقدامات کمتر فوری ، به سطح زمین می آورد. رهبران با ایستادن محکم در پشت چند OKR خط بالا ، به تیم های خود یک قطب نما و یک پایه برای ارزیابی می دهند.
تراز بندی:
وقتی اهداف اصلی تعیین می شوند ، زمانی شروع می شود که کار واقعی آغاز می شود. همانطور که از برنامه ریزی OKR ها به سمت اجرا تغییر می کنند ، مدیران و همکاران به طور یکسان فعالیت های روزمره خود را به چشم انداز شرکت در کل سازمان گره می زنند. اصطلاح این پیوند هم ترازی است و ارزش آن قابل اغراق نیست. طبق گزارش هاروارد بیزینس ، شرکتهایی که دارای کارمندان بسیار همسو هستند بیش از دو برابر بیشترین عملکرد را دارند.
تعهد:
بعد از تمرکز و همسویی تعهدات به وجود می آید. تعهدات مصوباتی هستند که همه با آنها توافق کرده اند و برنامه ها و منابع برای اطمینان از تحویل آنها تنظیم می شوند. پیگیری این تعهدات به صورت شفاف انجام می شود. هر یک از اعضای تیم باید سیگنال های کاملاً واضحی را برای همه ایجاد کند که نشان می دهد آنها در حال کار بر روی OKR های خود هستند. این که آیا این کار از طریق Google Sheet یا یک ابزار ردیابی نرم افزار OKR مانند BetterWorks انجام می شود ، به اشتراک گذاری پیشرفت OKR در اسلایدهای دستی هر ماه ، یا چاپ آنها و ارسال آنها در سراسر دیوارهای دفتر برای اینکه بگویید اکنون می دانید که چه هستید تلاش برای و اگر شما آن را ضربه یا نه ، مهم نیست تا زمانی که تراز و شفافیت وجود دارد.
پیگیری:
پیگیری OKR ها از خروجی به نتیجه دلیل محبوبیت مدیریت بر اساس اهداف در بین شرکت های سطح بالا است. هر OKR باید بتواند از طریق معیارهای تعیین شده هنگام نوشتن ردیابی شود. و در حالی که OKR ها به ردیابی روزانه نیاز ندارند ، معاینات منظم – ترجیحاً هفتگی – برای جلوگیری از لغزش ضروری است. داشتن این نقاط مرجع برای درجه بندی OKR های فعلی شما جادوی طولانی مدت آنها در سطح فردی است. آیا در مسیر رسیدن به این هدف هستید یا خیر؟ چرا و چرا نه؟
کشش:
“کشش” آخرین است اما مهم نیست. همانطور که جان دوئر می گوید ، “لری پیج از گوگل کاهن اعظم 10x-ing همه چیز است ، بیشتر کشیده می شود. او خواهد گفت ، “من ترجیح می دهم هدف رفتن به مریخ باشد ، و اگر کوتاه بیاییم ، به ماه خواهیم رسید. به این ترتیب عکس های ماه می گیرید.
“” OKR ها ذاتاً سازمان ها را به تلاش بیشتر دعوت می کنند تا کمی بیشتر از آنچه که فکر می کردند ممکن است بیرون بیایند.تلاش کنند و رشد کنند. “”
F.A.C.T.S. مزیت های ساده اما در عین حال بسیار کلیدی را برای okr ایجاد کرده است .
به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها از سیستم OKR استفاده می کنند. مزایای تمرکز ، همسویی ، تعهد ، ردیابی و کشش نقش جدی در موفقیت شرکت ها بازی کرده است و این موضوع اکنون دیگر برای بسیاری ثابت شده است.
گرد آوری : تیم تولید محتوای مدیران ایران
دوره آموزشی هدف گذاری به روش okr به شما کمک می کند تا با این روش عالی و کابردی برای هدف گذاری و دست یافتن به اهداف فردی و سازمانی آشنا بشوید و بتوانید از آن استفاده بفرمایید.
مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد دوره آموزشی هدف گذاری به روش okr
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد نظرات: 19
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تفویض اختیار، راز پنهان مدیران موفق
معیارهای استخدام را چگونه بسنجیم؟
با کارمندان ناکارآمد چطور رفتار کنیم و چطورانگیزه را در آنها زنده کنیم؟
ده روش جذب نیرو که کارجویان را فراری میدهد !
چقدر و چرا باید به کارکنان از وضعیت سازمان اطلاعات بدهیم؟
چگونه کارکنان شایسته را حفظ کنیم ؟
5 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
با سلام
لطفاً ترجمه متن حداقل یکبار توسط یکی از اعضای “تیم تولید محتوای مدیران ایران” بازبینی بشود تا ایرادات ساده آن برطرف شده و متن قابل فهم تر باشد.
با تشکر
با سلام . بازبینی شده بود ولی چشم حتما پیرو فرمایش شما مجدد هم بازبینی می کنیم در اولین فرصت
درود و خدا قوت
متاسفانه فیلم بارگذاری شده فاقد زیر نویس است
درود و خدا قوت .
سمت راست دومین آیکون … است . آنرا بزنید زیر نویس های با زبان مختلف قابل انتخاب است .
پوزش میخواهیم. اگر علاقمند هستید، دورۀ OKR که در پک 1400 مدیران ایران قرار گرفته رو بهتون پیشنهاد میدیم.