استراتژی به زبان ساده – ۲

استراتژی به زبان ساده – ۲

مشخصه های بنیادین استراتژی

اگر تمرین قسمت گذشته رو انجام داده باشید ـ که پیشنهاد می‌کنم قبل از مطالعۀ این قسمت ، حتماً انجامش بدید ـ برای رفتن به مجلس سرور و پایکوبی ! به تعداد زیادی حالات ممکن رسیده‌اید که در علم مدیریت به این حالتهای ممکن سناریو می‌گیم.
تو این قسمت ، خیلی ساده بهتون خواهم گفت که فرق سناریو با  استراتژیچیه. این در واقع مشخص می‌کنه که یه استراتژی باید چه خاصیتهایی داشته باشه.

مشخصه‌های بنیادین استراتژی :

۱-      استراتژی باید منفعت‌ساز باشه :

ببینید کدومیک از سناریوهایی که نوشتید ، براتون بیشتر منفعت داره. یعنی هزینۀ کمتر و ورودی بیشتر. مثلاً اگه شما بتونین خونواده رو با یکی از فامیلا زودتر بفرستین کرج و خودتون بعداً با مترو برین ، براتون منفعت بیشتری داره !

۲-    استراتژی باید تمرکز‌دهنده باشه :

تو انتخاب استراتژی باید ببینید نقطۀ تمرکز شما چیه ؟ یکی از راههای شناخت نقطۀ تمرکز تصمیم ، شناخت مأموریت یا Mission فرد یا سازمانه که در ادامۀ بحثامون بهش اشاره خواهیم کرد. مثلاً اگر تمرکز شما بیشتر روی به موقع رسیدن به مراسم باشه ، می‌تونین مرخصی بگیرین و زودتر تشریف ببرین ! اما اگه تمرکزتون روی فقط رسیدن و حضور در مراسم باشه ، باید راهی رو انتخاب کنین که بیشتر منفعت رو براتون داشته باشه .

۳-    استراتژی باید تمایزساز باشه :

سناریویی که شما بعنوان استراتژی انتخاب می‌کنین باید منحصر به فرد باشه. یعنی اون تصمیمی که بر مبنای چشم‌انداز ، اهداف ، منابع و محدودیتهای خودِ شما گرفته شده باشه و . . . خلاصه‌اش اینکه کپی پیست نکنین !

برای همینم سندهای استراتژی در خیلی جاهای دنیا محرمانه محسوب نمیشن ! چیزهایی محرمانه هستن که قابلیتهای استراتژیک سازمانها رو می‌سازن : مثلاً روش وفادار سازی مشتری به یک محصول خاص .

۴-     استراتژی باید قابلیت‌ساز باشه :

یکی از شاخصهای انتخاب استراتژی اینه که اولاً بر اساس قابلیتهای شما انتخاب بشه و ثانیاً قابلیتهای استراتژیک شما رو افزایش بده. مثلاً اگر شما کرج رو عین کف دستتون بلدین ، برین یه فک و فامیلی رو پیدا کنین که در به در آدرس همون عروسیه و بهش بگین که : اگرچه مسئولیت و حجم کار بنده در شرکت به حدیه که حتی نمیتونم فیس‌بوکم رو چک کنم ، اما به خاطر انسانیت میتونم دو ساعت مرخصی بگیرم باهم بریم ، فقط و فقط برای اینکه شما گم نشی !

 

حالا با توجه به مطالب گفته شده ، استراتژی شما چیه ؟

کاری از : فریدا شهیدی – بهزاد مسلمی (moslemi.civil@gmail.com)

منبع : مدیران ایران

همچنین ببینید

ادهوکراسی

ادهوکراسی ( Ad – hoc ) چیست ؟

ادهوکراسی  ( Ad –  hoc ) توانمندسازی رهبری تعریف توانمندسازی رهبری، مشابه حرکت به سوی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *