پنج ابزار آنلاین برتر تحقیقات بازاریابی
پژوهش_بازار یا تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) چیست؟
پژوهش_بازار یا تحقیق بازاریابی
مصداق بارز پژوهش بازار یا تحقیق بازاریابی (Marketing Research)، آن ضرب المثل معروف است که میگوید: «بی گدار به آب نزن!».
چرا به تحقیقات بازار نیاز داریم ؟
با کمک تحقیقات بازار هدف ، شرکت یا استارت آپ شما به مقادیر گسترده ای از داده های عملی از منابع مختلف دسترسی پیدا می کند. انجام روشهای مختلف تحقیقات بازار برای شرکت ها و استارت آپ ها ، داده هایی را به ارمغان می آورد که در تصمیم گیری در مراحل مختلف کسب و کار شما از اهمیت بالاتری برخوردار است.
مزایای تحقیقات بازار برای کسب و کارها :
چشم انداز صنعت و بازار: تحقیقات بازار به شما کمک می کند بینش و پیش بینی روند آینده در مورد بخش اقتصادی ، بازار هدف ، رفتار بازار سهام و رفتار مصرف کننده را پیش بینی کنید.
اندازه بازار: درک اندازه بازار یکی از مولفه های مهم برنامه ریزی استراتژیک بازار و تصمیم گیری است. شما با کمک تحقیقات بازار بزرگی بازاری که به عنوان هدف تعیین کرده است را به شکل دقیق تری بر آورد خواهید کرد .
روند بازار: شرکت های تجاری باید روند بازار را درک کنند ، تجزیه و تحلیل کنند و تصمیمات تجاری آینده را بگیرند.و تحقیقات بازار کمک می کند که درک بهتری از روند بازار ، تمایل های بازار و سلایق که اکنون در بازار وجود دارد را بهتر بشناسید .
تحقیق و درک رقبا: شناخت رقبا به شما کمک می کند تا با داشتن یک طرح تجاری مناسب ، قیمت بهتری داشته باشید و محصول خود را در بازار جای دهید.
شخصیت خریدار مشتری: درک شخصیت خریدار خود برای پیشبرد توسعه محصول ، زمینه های فروش و هر آنچه مربوط به جذب مشتری و حفظ آنها است ، امری حیاتی است.در تحقیقات بازار شما شخصیت خریدار یا پروسونایی که تعریف کرده اید را دنبال می کنید تا بتوانید یک درک اولیه از اینکه آیا پروسونای خودتان را درست انتخاب کرده اید یا خیر داشته باشید.
بخشهای بازار: مشتریان خود را بر اساس ویژگیهایی مانند جنسیت ، سن ، درآمد ، شغل و غیره به قسمتهای کوچکتر تقسیم کنید تا محصولات را برای آنها بهینه کنید.
سهم بازار رقیب: بازیکنان برجسته بازار و عملکرد آنها را در مقایسه با عملکرد خود شناسایی کنید تا اقدامات بهبودی بیشتری انجام دهید.
قیمت گذاری محصول: ارزش مشتری را نسبت به محصول درک کنید و قیمت گذاری رقابتی را تعیین کنید.
بازاریابی محصول: زمینه های انجام بازاریابی هدفمند را مشخص کرده و محصول را بر اساس الزامات آن بازار به بازار عرضه کنید.
تجربه مشتری: سطح رضایت مشتری ، دانش وی از محصول را بشناسید و تجربه مشتری بهتری را در مشتری ایجاد کنید.
رضایت مشتری: بدانید که مشتریان شما چه انتظاراتی دارند ، آنچه را که نیاز دارند برای آنها فراهم کنید و تعداد زیادی مشتری راضی تأمین کنید.
بازار هدف
هر کالا یا هر خدماتی را نمی توان به هر کسی فروخت! بازار هدف شما کسانی هستند که شانس خرید آنها بسیار بالاتر از بقیه افراد است. برای مثال مخاطبان لوازم خانگی میتوانند مردها باشند، اما هدف قرار دادن خانمها و به خصوص خانمهای جوانتر، میتواند بازخورد بهتری را از فعالیتهای بازاریابیمان به همراه داشته باشد.
تعریف تحقیق بازاریابی
طبق تعریف BusinessDictionary:
به مجموعه کشف و شهود و تحقیقاتی که درباره بازار، محصول و مشتری انجام میشود و در راستای بهبود فعالیتهای بازاریابی قرار دارد، تحقیق بازاریابی میگویند.
تحقیقات بازار در برابر تحقیق بازاریابی
در دنیای بازاریابی، این دو مفهوم شاید در ظاهر شبیه هم باشند اما به شدت متفاوتند. به بیان Quickmba:
در تحقیقات بازار به طور اختصاصی به جمع آوری اطلاعات در مورد بازار هدف و اندازه این بازار میپردازیم؛ در حالی که تحقیقات بازاریابی بازه بزرگتری را از تحقیقات را در بر میگیرد که شامل تحقیقات بازار نیز میشود.
۷ ویژگی دادههای خوب در تحقیقات بازاریابی :
با ۷ معیار زیر بسنجید که چه دادههایی میتواند برای تحقیقات بازار و بازاریابی مفید باشد:
۱. منطبق بر سنجههای علمی و نه سلایق و حدسیات شخصی!
۲. شفافیت اطلاعات جمعآوری شده نه صرفا یک سری آمار مبهم
۳. میزان ضرری که ممکن است از نداشتن آن اطلاعات به ما وارد شود.
۴. .امکان بهکارگیری این اطلاعات در عمل
۵. میزان ریسک عمل کردن به اطلاعات
۶. بازخورد رقبای شرکت درصورت عملی شدن اطلاعات
۷. هزینه جمعآوری اطلاعات که شامل زمان و پول میباشد.
۸ گام اصلی برای تحقیقات بازاریابی
برای انجام تحقیقات بازاریابی ، باید مراحل زیر را برای دستیابی به دیتای مورد نیازمان انجام دهیم:
۱. طرح مسئله، مشکل یا هدف
۲. انتخاب روش تحقیق یا پژوهش
۳. نوع و جنس دیتای مورد نیازمان
۴. طراحی پرسشنامه
۵. تعیین نمونه آماری و اندازه
۶. جمعآوری دادهها
۷. تحلیل داده ها
۸. تهیه گزارش پژوهش
تحقیقات بازاریابی باید مجموعه ای از اطلاعات از مشتریان باالفعل و باالقوه و همچنین خواسته های آنها باشد. این اطلاعات باید به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و نتیجه و خلاصه آن به صورت یک گزارش قابل فهم و ساده ارائه شود، تا بتوان دربارهی محصول یا خدمات قابل عرضه تصمیم گرفت.
زیرا هر شرکت باید رقبا ، مشتریان و بازار خود را برای کسب نتیجه بشناسد. تحقیقات بازاریابی برای موفقیت شرکت های مختلف فارغ از بزرگی و کوچکی شان یک ضرورت است .
در اثر این تحقیقات ریسک کار کاهش مییابد، از فرصت ها بیشتر استفاده می شود و نتایج حاصل از انجام کار بهتر خواهد بود.
از تحقیقات بازاریابی می شود برای نظارت بر شرایط بازار و ارزیابی آن، قضاوت درباره روندها و شرایط بازار و شناخت رقبا و همینطور در تثبیت موقعیت محصول در بازار و برنامه های تبلیغاتی موثر استفاده کرد.
کاربرد تحقیقات بازاریابی :
- محصولات
مورد پسند مشتریان است یا خیر
نقاط قوت و ضعف محصول در بازار
مقایسه محصول در بازار
- فروش
پیگیری های فروش
نظارت بر فروش محصول به صورت اختصاصی
پیشبینی فروش
- مشتریان
تفکر مشتریان در مورد شما
نظر مشتریان در مورد رقبا
انتظارات مشتریان از شما
- قیمت گذاری
قیمت محصولات مناسب است یا خیر؟
نحوهی قیمت گذاری بر اساس تاریخچه و نیاز مشتریان
- تبلیغات
تمرکز بر تبلیغات برای افراد مختلف در مکان های مختلف
رقابت با تبلیغات رقبا به صورتی که پول زیادی از دست ندهید
امکان ایجاد تبلیغاتی خلاقانهتر و فروش برنامهریزی شده
- بازارها
حجم بازار خودتان
شناخت رقبای عمده
تصمیم درباره روشهای توزیع محصولات
- توزیع
نیاز خردهفروشی ها و اینکه شما توانستید نیاز آنها را برطرف کنید.
موارد بالا در تحقیقات بازاریابی مشخص می شوند و کلیدی ترین سوالها در کسب وکار را پاسخ می دهند.
تحقیقات بازاریابی یکی از پایه های هر کسب و کار موفق است .
در دنیای کسب و کار پیوسته شاخص های مختلفی وجود دارند و در محیط اطراف شما اکثر آنها ، دائما در حال تغییر است.
برای رصد این تغییرات به اطلاعات بروز نیاز دارید تا بتوانید بفهمید چه نوع مطالبی بیشتر به اشتراک گذاشته میشوند، مردم چه چیزهایی را جستجو میکنند و چه موضوعات داغ و محبوب هستند.
این ابزارهای آنلاین تحقیق بازاریابی به ۵ دسته تقسیمبندی شدهاند:
۱- به اشتراک گذاشتن در شبکههای اجتماعی بانگاه تحقیق بازاریابی
|
۳- کلمات کلیدی تحقیق بازاریابی |
۴- ابزار پیمایش تحقیقات بازاریابی |
۵- روندهای محبوب با نگاه تحقیقات بازاریابی |
نمونه هایی از آنلاین برتر تحقیقات بازاریابی را خدمت شما معرفی کنیم .
Buzz Sumoبا جستجوی کلمات و عبارات کلیدی میتوانید بفهمید چه نوع مطالبی در شبکههای اجتماعی بیشتر از بقیه به اشتراک گذاشتهشدهاند. |
Shared Countبه شما امکان رهگیری تعداد به اشتراک گذاشته شدن، لایک ها و توئیت های URLهای خود را مشاهده کنید. |
Similar Webابزار تخمین زننده ترافیک برای اطلاع از ترافیک هر نوع سایت. همچنین اطلاع از منبع ترافیک، بازدید متوسط از وبسایت و نرخ ترک سایت. |
KISSmetricsابزاری برای رهگیری، آنالیز و بهینهسازی کارایی بازاریابی دیجیتال. |
Wordtrackerابزار جستجوی کلمات کلیدی برای کشف کلمات کلیدی با کارایی بالا |
Moz Analyticsسایت شما را بررسی میکند، رنک شما و تعداد لینکهای شما را بررسی میکند و به شما نشان میدهد رقبا مشغول به چه کاری هستند. |
Keyword Discoveryابزاری برای یافتن کلمات کلیدی که در SEO سایت به شما کمک میکند. |
سایتهایی که معرفی شدند به شکل معمول توسط تحقیقات بازار اینترنتی از سبد ابزارهایی هستند که تیم مارکتینگ آنلاین مدیران ایران مورد استفاده قرار میگیرند و استفاده درست از ابزارهای مختلف به شکلی جدی می تواند در تصمیم گیری های مدیران کسب و کارهای مختلف اثر گذار باشد .
معمولا مدیرانی که مفهوم تحقیقات بازاریابی آنلاین را برای مشورت در تصمیم گیری های خودشان در نظر دارند با هزینه ی کمتر با ریسک های بازار مواجه می شوند.
استفاده از هوش مصنوعی این روزها یکی از بهترین روشهای استفاده از اطلاعات و دانش برای استخراج بهترن تحلیل ها و پژوهش ها در مورد بازارها می باشد .
این منابع می توانند نقطه شروع خوبی برای بررسی بیشتر برای استفاده از هوش مصنوعی و کلان داده ها در تحقیقات بازار باشند :
- Amazon Web Services (AWS): aws.amazon.com
- Microsoft Azure: azure.microsoft.com
- Google Cloud Platform: cloud.google.com
- IBM Watson: www.ibm.com/watson
- RapidMiner: www.rapidminer.com
- DataRobot: www.datarobot.com
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد نظرات: 1
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بولتژورنال: ابزاری ساده و کاربردی برای مدیریت بهتر همه کارها
راهکارهای برون رفت از کاهش درآمد در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در ایران
10 نکته برای فروش اینترنتی بیشتر
معرفی انواع فروشگاه اینترنتی
فرمول طلایی فروش
گرگ وال استریت کیست؟
گرگ وال استریت، نام لقبی است که به جردن بلفورت ، یکی از فعالان سرشناس بورس در وال استریت (بازار بورس آمریکا) داده شده است . داستان پر فراز نشیب زندگی جردن بلفورت جذابیت زیادی دارد که برای اهالی کسب وکار نکته های قابل توجه زیادی دارد.
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید