چهلنما (تحلیل مدیریتی فیلم) چیست؟
در این روش، چون از فرم مرسوم و خشک آموزش فاصله گرفته میشود، مفاهیم اصلی به کمک تسهیلگر، با ضمیر ناخودآگاه مخاطب ارتباط برقرار میکنند و کمکم، خودشان را نشان میدهند.
ما در آموزشهایمان، سعی میکنیم که از ترکیب سرگرمی و آموزش بهره ببریم و نام بخشی که از فیلم کمک میگیریم را « چهلنما » گذاشتهایم.
چهلنما ترکیبی است از «۳۰ نما» برای فیلم و «۱۰ نما» هم برای تحلیل مدیریتی آن. پس چهلنما ، همان تحلیل مدیریتی فیلم است و روشی نوین و تاثیرگذار برای آموزش.
دانشگاههای معتبر جهان و مدارس کسبوکار بزرگ دنیا، از روشهای دیگری غیر از روشهای مرسوم هم برای آموزش استفاده میکنند که ترکیبی است از سرگرمی و آموزش و به آن اجوتینمنت میگویند.
این سرگرمی، میتواند تماشای فیلم، بازیهای هدفمند و یا هرچیز جذاب دیگری باشد.
Education + Entertainment = Edutainment
فیلم + آموزش = چهلنما
چه فیلمهایی برای چهلنما مناسب است؟
ما در «چهلنما» فیلمهای سینماییای را انتخاب میکنیم که حرفی برای گفتن داشته باشند و بتوانیم مفاهیم رهبری و مدیریت کسبوکار را در آنها پیدا کرد.
بعضی از این فیلمها عبارتند از:
رستگاری در شاوشنک، 12 مرد خشمگین، ترمینال، مانیبال، سالی، سگ تازی، کارآموز، کارآموز گوگل، circle، ما سرباز بودیم، up in the air، تایتانها، مؤسس و …
و همینطور انیمیشنهایی مثل: inside-out ، روح، در جستجوی نمو، در جستجوی دوری، ماما کوکو و …
هر فیلم، به موضوعات مختلفی میپردازد.
نکته مهم ایناست که این فیلمها، آموزشی نیستند. فقط یک فیلم سینمایی معمولی هستند. ولی نکات آنها به کمک تسهیلگران ما، به زیبایی به مخاطبین منتقل شده و تاثیرگذار خواهد شد.
سازمانها بر اساس نیازشان، یکی از فیلمها را با همراهی و مشاوره ما انتخاب میکنند و با ارائه آن در سازمانشان، سطح متفاوتی از آموزش را شاهد هستند. آموزشی که بعد از فیلم و تحلیلش، تازه شروع میشود و تاثیرش کمکم هویدا میشود.
اینجا هم تعدادی از فیلمهای مدیریتی و خوب دیگر را معرفی کردهایم: معرفی چند فیلم مدیریتی
موضوعات اصلی و پیامهای غالب فیلمها:
- مهارتهای رهبری: رستگاری در شاوشنک، سالی، سگ تازی، ترمینال، ما سرباز بودیم و …
- مهارتهای نرم {ارتباط، مسئولیتپذیری، کار تیمی و …} : 12 مرد خشمگین، ترمینال، 11 یار اوشن، در جستجوی نمو، در جستجوی دوری و …
- مدیریت کسبوکار: کارآموز، مؤسس، مانیبال، up in the air، دایره و …
- تحول و خودشناسی: inside-out ، soul و هیولای دریا، نیمونا، غارنشینان، …
مخاطبین چهلنما
چهلنما روش نوینی از آموزش است و مناسب سازمانهایی است که به بلوغ سازمانی رسیدهاند و آموزشی ماندگار و موثر برایشان مهم است.
چهلنما، موضوعات مختلفی را هدف قرار میدهد و میتواند برای مدیران و یا دیگر کارکنان سازمان، مورد استفاده قرار بگیرد.
-
مدیران ارشد سازمانهای بزرگ:
مدیران ارشد بعضی از سازمانها، انواع روشهای آموزشی را تجربه کردهاند و تمایلی به حضور در کلاسهای مرسوم را ندارند؛ چهلنما بهترین پیشنهاد برای آنهاست.
-
مدیران و کارآفرینان:
مدیران و کارآفرینان، انواع کتابها و کلاسهای مختلف را برای رشد و توسعه دانش و مهارتشان تجربه میکنند. اما چهلنما با نگاهی متفاوت، دانش آنها را به تصویر میکشد و نگاهی جامعتر به دانستههایشان خواهند داشت.
لیست مهارتهای رهبری را به راحتی میتوان خواند ولی مشاهده این مهارتها در شخصیت اول داستان، این مهارتها را به عینیت میرساند.
-
نیروهای سازمانی:
گاهی مشاهده میشود که نیروها از کلاسهای آموزشی فراری هستند!
اما چهلنما آموزش مستقیم نیست. تماشای یک فیلم سینمایی با سایر همکاران است و اتفاقاً خیلی هم دلچسب است.
تجربه چهلنما در سازمانها:
نمایش یک فیلم مشخص برای مدیران و کارمندان، تحلیلها و حرفهای متفاوتی را طلب میکند.
بعنوان مثال ممکن است برای مدیران، موضوع اصلی را مهارتهای رهبری قرار دهیم ولی برای کارمندان، همان فیلم را از نگاه مسئولیتپذیری ببینیم.
پیشنهاد ما این است که اگر قرار است هر دو گروه از برنامه استفاده کنند، بهصورت جداجدا در برنامه حاضر شوند. ضمن اینکه برنامه بصورت تعاملی است و افراد همرتبه، راحتتر با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند.
همچنین پیشنهاد میکنیم نهایتاً ۵۰ نفر در این جلسات شرکت دادهشوند که امکان تعامل بین افراد، بیشتر شود.
چهلنما در سازمانهای بزرگی مانند همراه اول، شهرداری تهران، مپنا، فولاد هرمزگان، پیشخوان دولت، باشگاه مدیران ایران و … (برای مدیران و کارمندان) به تکرار برگزار شدهاست و بازخوردهای فوقالعادهای دریافت کردهاست.
چهلنما چطور جواب میدهد؟
در آموزشهای مرسوم و مستقیم:
- ما اطلاعاتی از قبل داریم و آموزههای جدید معمولاً روی آنها سوار میشوند.
- ضمیر هوشیار و خودآگاه ما مخاطب آموزش است و خیلی وقتها در حال مقایسه مطالب جدید با قبلی هاست و یا انگار به نوعی گارد دارد.
- مطالب جدید، خیلی نهادینه و ماندگار نمیشوند.
- مطالب را گاهی خشک و غیرکاربردی ارزیابی میکنیم.
در چهلنما (تحلیل مدیریتی فیلم) :
- معمولاً ذهن ناخودآگاه ما درگیر میشود. (تأثیر عمیقتر و ماندگارتر)
- گارد نمیگیریم. (آموزش مستقیم نیست و به ما کاری ندارد!)
- از بیرون (و سطحی بالاتر) به ماجرا نگاه میکنیم و نگاه جامعتری داریم.
- ناخودآگاه، خودمان را جای شخصیتهای اصلی فیلم میگذاریم؛ مقایسه میکنیم و از دل این مقایسهها، تحول ایجاد میشود.
ثأثیر مشاهده فیلم و گفتگو در مورد آن، کمکم و بعد از جلسه ایجاد میشود.
مخاطب این برنامه، در موقعیتهای واقعی قرار میگیرد و ناخودآگاهش بر اساس مشاهدات و گفتگوها، تصمیمی متفاوت و بهتر میگیرد.
دیدن فیلم مانند این است که خودمان از زاویهای دیگر ببینیم و این نگاه، باعث رشد و توسعه ما میشود.
بنابراین در حالی که ظاهراً داریم فیلم میبینیم و در موردش گفتگو میکنیم، تحولی در درون ما شکل میگیرد که تأثیراتش به مرور نمایان میشود.
تسهیلگران چهلنما
ندا مفاخری
- DBA از دانشگاه تهران
- کوچ (Coach) و مربی حرفهای توسعه فردی و سازمانی (ICF)
- کارشناس برنامههای رادیو و تلویزیون
- سخنران و مدرس در زمینه مدیریت
- همبنیانگذار باشگاه مدیران ایران
- مدیر عامل مجموعه «مدیران ایران»
- نویسنده کتابهای نقشه راه توسعه فردی، آچار فرانسه بازاریابی اینترنتی، بولتژورنال مدیران و …
شاهین شاکری
- DBA از دانشگاه تهران
- MBA بازاریابی
- مربی (Coach) توسعه مهارتهای فردی
- کارشناس برنامههای رادیو و تلویزیون
- سخنران، مدرس و مشاور کسبوکار
- مدیرعامل و همبنیانگذار باشگاه مدیران ایران
- نویسنده کتابهای: مدیریت زمان، راهنمای محرمانه بازاریابی اینترنتی، نقشه راه توسعه فردی، تیترهای فوق جذاب، بولتژورنال مدیران، آچار فرانسه بازاریابی اینترنتی
چند دقیقه از یکی از برنامههای چهلنما
آنچه میبینید، گوشهای از برنامه تحلیل فیلم مدیریتیِ فیلم «ترمینال» است:
شما هم میخواهید جزء پیشروهای چهلنمایی باشید؟
نظر بعضی از شرکتکنندگان در چهلنما:
اگر میخواهید کمی از پشتصحنه چهلنما هم بشنوید، لینک زیر را ببینید:
اگر شما هم میخواهید جزء سازمانهای پیشرو و نوآور باشید و با روشی عالی و تاثیرگذار، مدیران و نیروهایتان را آموزش دهید، چهلنما را انتخاب کنید.
با ما تماس بگیرید تا با هم در این مورد کمی گپ بزنیم. از دغدغهها یا نیازهای سازمانتان بگویید تا ما هم چند فیلم خوب پیشنهاد دهیم.
بعد از اینکه با هم به تفاهم رسیدیم، یک روز عالی را در سازمان شما، با هم میگذرانیم…
مطمئناً هم شما و هم نیروهایتان از این نوع آموزش، لذت میبرید.
هماهنگی و اطلاعات بیشتر : ۴۴۸۴۱۹۹۱
ارتباط با پشتیبان مدیران ایران با شماره 09383644531 هم امکان پذیر است. (تلفن، پیامک، تلگرام و واتساپ)
همچنین میتوانید از فرم زیر برای ارتباط با ما استفاده بفرمایید تا ما با شما تماس بگیریم.