دکتری
دکتری

با تصویب مجلس؛ شیوه های پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز یک شنبه شیوه‌های پذیرش دانشجو در مقطع دکتری را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح سنجش پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی ماده ۵ این طرح را به تصویب رساندند که بر اساس آن سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکترای ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوه‌های” آموزشی و پژوهشی” و “پژوهش محور” انجام می‌شود.

دکتری
دکتری

بر اساس این مصوبه سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی وپژوهشی بر اساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:

۱- آزمون های متمرکز (۵۰ درصد )

۲- سوابق آمزوشی و پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)

۳- مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ درصد)

همچنین به موجب این مصوبه سنجش و پذیرش برای دوره دکترای ناپیوسته پژوهش محور بر اساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:

۱- آزمون‌های متمرکز (۳۰ درصد)

۲- سوابق آموزشی و پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)

۳- مصاحبه علمی و بخش عملی (۳۰ درصد )

۴- تهیه طرح واره (۲۰ درصد )

نمایندگان مجلس در تبصره یک ماده نیز مصوبه کردند برگزاری آزمونهای متمرکز زیر نظر هر یک از وزارتین و از طریق سازمان سنجش و مرکز سنجش وزارت بهداشت برگزار می‌شود.

همچنین شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی می‌تواند با لحاظ بند ت ماده ۱ از ظرفیت دانشگاههای کشور اعم از دولتی و غیر دولتی در برگزاری آزمون متمرکز استفاده کند . طبق تبصره ۲ این ماده هر یک از وزارتین مکلفند در چارچوب آمایش آموزش عالی کشور سالانه نسبت به تعیین سقف ظرفیت مجاز پذیرش دانشجو برای تمامی رشته محل‌های مورد تایید شورای گسترش خود اقدام کنند. به موجب تبصره ۳ این ماده که به تصویب مجلس رسید نیز مقرر شد طرح واره موضوع بند ۴ دکتری پژوهش محور باید در جهت رفع یکی از مشکلات ملی باشد و به تصویب دستگاه اجرایی ذی ربط رسیده باشد.

مجلس در تبصره ۴ این ماده نیز مصوب کرد که شورای سنجش و پذیرش دانشجو می‌تواند هر سه سال یکبار نسبت به اضافه نمودن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر ده درصد معیارهای موجود اقدام نماید.زمان اعمال این تغییرات حداقل یک سال پس از اعلام عمومی آن است.در جریان بررسی این طرح ماده الحاقی مربوط به سهمیه‌های مصوب مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز به تشخیص رئیس مجلس به کمیسیون آموزش ارجاع شد تا مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین ببینید

توسعه عدالت کیفیت آموزشی کودکان

از توسعه عدالت و کیفیت آموزشی کودکان حمایت کنیم

عدالت در آموزش از مقوله‌هایی است که صاحبان اندیشه کمتر به آن توجه داشته‌اند در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *