بازاریابی اینترنتی چیست ؟
بازاریابی اینترنتی چیست ؟
بازاریابی اینترنتی برای اولین بار در اوایل سال ۱۹۹۰ مطرح شد، اما ریشه و زمان پیدایش آن به اواسط ۱۹۸۰ برمیگردد. در اوایل دهه ۹۰ بنرهای کلیکی، موتورهای جستجوی کوچک مثل الکسا، هاتبات و سایتهایی مثل یاهو ایجاد شدند. اما از سال ۲۰۰۰ به بعد به دلیل گسترش دسترسی به رسانههای دیجیتال، روشهای بازاریابی نیز پیچیدهتر شدند.در گذشته بازاریابی یک محصول از طریق تبلیغات تلویزیونی ، رادیویی و روزنامه ها یا مجلات صورت می گرفت اما امروزه این رسانه های سنتی جای خود را به سایتهای اینترنتی داده اند تا همه ی افراد در هر کجا که باشند فقط با یک تلفن همراه می توانند هر چیزی که مورد نیازشان است را در هر کجای دنیا جستجو و حتی تهیه کنند .
تفاوت عمده بازاریابی سنتی و دیجیتال در این است که اولا این نوع بازاریابی یک طرفه است و مصرف کننده شنونده یا بیننده است و نمی تواند نظری را ارسال کند در صورتی که رسانه دیجیتال کاملا این امکان را برای مخاطب فراهم می کنند و مصرف کنندگان می توانند نظرشان را در مورد محصول ارائه کنند .
ثانیا اینکه بازاریابی دیجیتال این امکان را دارد که مخاطبین خاص خود را مورد هدف قرار دهدو برای گروهی خاص می تواند استراتژی فروش طراحی کند.
با گسترش دسترسی به رسانه های دیجیتال هر روز به کاربران اینترنتی افزوده می شود و بازاریابی از شکل سنتی به دیجیتال تغییر می کند و پیش بینی می شود تا چند سال آینده نقش بازاریاب های حضوری نیز بسیار کمرنگ و یا حتی منسوخ شود .
بازاریابی اینترنتی از چه کانالهایی صورت میگیرد ؟
۱- سایتهای اینترنتی و بازاریابی موتور های جست و جو
موتورهای جستجو رابط بین سایت و مصرف کنندگان هستند . طبق آمار ۵۵ درصد از ترافیک وب سایت یا بازدیدکنندگان و مصرف کنندگان از طریق موتور های جستجو به سایتها دسترسی پیدا میکنند در اصل بازاریابی موتورهای جستجو یک نیروی حیاتی برای وب سایت است . این روش سئو نام دارد .
در این روش ما از مجموعه ای از تکنیکها و ابزارها استفاده می کنیم تا بیشتر دیده شویم و شناخته شویم .
۲- شبکه های اجتماعی
بی شک همه ما تاثیر رسانه های اجتماعی ( تلگرام ، اینستاگرام ، فیسبوک و …. ) در زندگی روزمره و کسب و کار را می دانیم . همه ما روزانه حداقل یک بار این رسانه ها را چک می کنیم . امروزه بسیاری از تولید کنندگان بدون آنکه فروشگاهی ایجاد کنند و فروشنده و بازاریاب استخدام کنند مستقیما محصولات را از تولید کنندگان به دست مصرف کنندگان می رسانند.
۳- ویدیو
پیامی که یک عکس منتقل می کند برابر با ۱۰۰۰ کلمه است !! حال ویدیو را مقایسه کنید که چه تاثیری می تواند در مخاطب داشته باشد . یک ویدیو هدفمند و با معنی که در عین سادگی می تواند پیامی را منتقل کند در معرفی ما یا محصول ما به شدت تاثیر گذار خواهد بود و می تواند ما را در ذهن محاطب ماندگار کند .
تبلیغ شرکت خودرو سازی هوندا
بازاریابی اینترنتی در اصل چیزی است که چند سال آینده به آن نیاز خواهید داشت .
اگر ما چند دهه پیش را بررسی کنیم متوجه می شویم که علم با سرعت نور در حال پیشروی است و اگر ما همسو و هم قدم با این پیشرفت نباشیم بی شک زیاد دوام نخواهیم آورد .
پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ تقریبا بیش از ۸۰% کارها اینترنتی و دیجیتال انجام می شود حتی خرید روزمره منزل !!!!
پس اگر شما تا حالا به این موضوع دقت نکرده اید بهتر است از همین حالا به این فکر باشید که فعالیت خود را در دنیای اینترنت آغاز کنید .
کتاب راهنمای محرمانه بازاریابی اینترنتی می تواند یک نقطه شروع عالی برای کسانی باشد که علاقمند هستند از اینترنت و فضای دیجیتال برای بازاریابی و فروش کمک بگیرند.
سفارش کتاب راهنمای محرمانه بازاریابی اینترنتی
دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ برای مدیران هم یک دوره کوتاه مدت حدودا چهار ساعته است که به شکل بسیار کاربردی برای مدیرانی است که می خواهند با این دنیا و اصطلاحات و فضای آن آشنا شوند .
تعیین اهداف بازاریابی در اینترنت برای وب سایت
بازاریابی در اینترنت
آیا میدانید با وجود میلیونها وب سایت که برای دستیابی به بینندگان بیشتر با یکدیگر رقابت میکنند، چگونه میتوانید بینندگان سایت خود را افزایش دهید؟
اگر از مردم پرسیده شود، آیا آنها در اینترنت بازاریابی هم میکنند، پاسخ میدهند «بله ما یک وب سایت داریم». اما داشتن وب سایت و بازاریابی در اینترنت دو مقوله کاملا متفاوت هستند. وب سایت مجموعه ای از اسناد، تصاویر و فایلهای گرافیکی است که عموم مردم میتوانند بوسیله اینترنت از آن استفاده کنند. این در حالی است که برای بازاریابی در اینترنت، طراحی سایت باید به گونهای باشد که اهداف آنلاین را تأمین نموده و با درنظر گرفتن بازار هدف راه اندازی شود. علاوه بر این، بازاریابی در اینترنت، مشتمل بر تلاش برای دستیابی به بازار هدف آنلاین جلب توجه بینندگان به وب سایت، ترغیب آنها به خرید محصولات و خدمات و ایجاد انگیزه در آنان برای بازگشت مجدد است.
وجود سایت وب به خودی خود پسندیده است، اما اگر کسی از وجود چنین سایتی باخبر نباشد، وجود آن بی مفهوم خواهد بود. مثل این است که بروشور محصولات، که به طرز عالی طراحی و چاپ شده، در کشوی میز مدیر فروش قرار داشته باشد.
- تعیین اهداف آنلاین برای سایت
- تعیین بازار هدف و راه اندازی وب سایت و استراتژی بازاریابی آنلاین،
- بکارگیری راهکار بازاریابی مناسب با محصولات و خدمات در اینترنت.
اصول – اهداف، بازارهای هدف و محصولات
در طول سالهای گذشته در مسئله طراحی وب سایت و شیوه های معرفی سایت تغییرات زیادی ایجاد شده است. در روزهای اولیه یعنی دو سال پیش بازاریابی در اینترنت بدین صورت بود که شرکت ها و سازمان ها، تمامی بروشورها، آگهی های تبلیغاتی، پست الکترونیک، بیانیه خبری و سایر موارد مربوط به بازاریابی را جمع اوری کرده و در اختیار طراحان سایت قرار میداد انتظار داشتند از این کار نتیجه مطلوب را بدست آورند. با ادامه این روندسازمانها دچار نوعی بروشور گرایی شدند اما باید گفت برای موفقیت در عرصه بازاریابی در اینترنت دیگر روش بروشورگرایی مورد قبول و باصرفه نیست .سایتهای موفقی که امروزه شاهد ان هستید طراحی انها بر اساس یکی از معیارهای ذیل بوده است
- هدف سازمان از راه اندازی سایت
- تعیین نیازها، خواستها و انتظارات از بازارهای هدف
- محصولات و خدماتی که عرضه می شوند
۱۲ درس که از چک کردن ایمیل های ۶ ساله آموختم
به همین دلیل این مسائل از اهمیت بسزایی برخوردار هستند و لازم است این مسائل را به دقت تعریف کرده و با طراح سایت خود در میان بگذارید. در واقع شما در قبال این مسئله مسئولیت مستقیم داشته و طراح سایت هیچ مسئولیتی در این زمینه بر عهده ندارد. البته مسلم است که آگاهی و بینش شما از اهداف شرکت بسیار کامل تر از طراح سایت میباشد. اگر شما این اهداف را با طراح سایت در میان نگذارید وی قادر نخواهد بود سایت موفقی طرح ریزی کند که تامین کننده اهداف شما نیز باشد. اطلاعات شما درباره بازار هدف ” بسیار بیشتر و کاملتر از طراح سایت است. شما میدانید خریداران محصولات شما چه چیزی میخواهند و بر چه اساسی اقدام به خرید می نمایند و انتظارات آنها از شما چیست. بایستی این اطلاعات را در اختیار طراح سایت قرار دهید تا وی بتواند براساس تأمین این نیازها و انتظارات دست به کار شود. اجازه دهید یکبار دیگر اهمیت نکات مطرح شده در این فصل یعنی اهداف، بازارهای هدف و محصولات و خدمات را یادآوری کنم. با در نظر گرفتن این عناصر مهم، روند برنامه ریزی و طرح ریزی وب سایت تان بهتر و مؤثرتر پیش میرود.
اهداف اولیه
قبل از راه اندازی وب سایت، باید اهداف آنلاین خود را کاملاً مشخص نمایید. هدف از راه اندازی سایت چیست؟ تمامی قسمت های سازمان حتی کارمندان جزء، کادر فروش و بازاریابی، پشتیبانی از مشتریان، فرم سفارش و مدیریت را مدنظر قرار داده و درباره آنها فکر کنید. سپس فهرستی از اهدافی که در اولویت نخست و اهدافی که در اولویت ثانویه قرار دارند، تهیه کنید. هر یک از اجزا وب سایت، بایستی با اهداف شما ارتباط داشته باشند. اگر تصمیم گرفته اید سایت خود را به روز کنید و یا قسمت هایی را به آن اضافه کنید و یا قسمتهایی را تغییر دهید، ابتدا ارتباط این تغییرات با اهداف اولیه و ثانویه را مورد بررسی قرار دهید. اگر نتوانستید ارتباط این تغییرات را با اهداف خود روشن سازید، بهتر است یکبار دیگر تغییرات را مورد ملاحظه قرار دهید. جالب است بدانید سایتهای بسیاری وجود دارند که بدون طرح ریزی مناسب و ارتباط با اهداف صحیح راه اندازی شده اند. ولی مسلم است با تعیین این اهداف، دستیابی به موفقیت سریعتر و زودتر میسر می شود.
برخی از مهمترین اهداف اولیه سایت عبارتند از:
- تبلیغ آنلاین محصولات و خدمات
- فروش آنلاین محصولات و خدمات
- پشتیبانی آنلاین از محصولات و خدمات
- اطلاع رسانی درباره محصولات و همینطور شرکت
- شناساندن نام و آرم شرکت
{برگرفته از کتاب ۱۰۱ روش بازاریابی در اینترنت }
اصول فروش اینترنتی محصولات
هر بازاریاب در هر حرفه ای این سؤالات را از خود می پرسد:
- آیا حرفه من از طریق شبکه گسترده جهانی (WWW) می تواند پولساز باشد؟
- آیا سازمان غیرانتفاعی من می تواند از طریق «وب» عضوگیری کرده و افراد خیر را جذب خود کند؟
پاسخ این پرسشها مثبت است. اگر شما به حرفه ای مشغولید که با استفاده از رسانه های ارتباطی سنتی و مرسوم می تواند پولساز باشد، با استفاده از وب نیز می توانید از حرفه خود به عنوان حرفه ای پولساز بهره مند شوید.
اگر شما سازمانی غیرانتفاعی دارید که اعضا و اهدا کنندگانی را از طریق به کارگیری فنون بازاریابی سنتی جذب خویش میسازد، مطمئن باشید که اعضا و اهداکنندگان بیشتری را با استفاده از «وب» به سازمان خود جذب خواهید کرد.
بسیاری از حرفه ها و سازمانهای غیرانتفاعی، امروزه در جریان داد و ستد و خرید و فروش و دریافت پول هستند. این امر برای تولیدکنندگان نرم افزارهای وب، با استفاده از فناوری، آماده و کاملا در دسترس است.
البته، بعید است حرفهای بتواند ایده ای ناآزموده یا محصولی ساخته نشده یا خدمتی موهوم را با انجام تبلیغات از طریق شبکه وب پولساز کند. گاهی بازاریابی از طریق وب را افرادی غیر عادی با تصوراتی باطل صورت داده اند.
یک محصول نامرغوب فروش خوبی نخواهد داشت، خواه در فروشگاهی کوچک باشد، خواه در کاتالوگی نشان داده شود، یا بر روی یک سایت وب عرضه گردیده باشد. با این همه کالایی با قدرت رقابت را که درست قیمت گذاری شده و برای مشتری ارزشمند باشد می توان با اعتبار و اطمینان از طریق وب عرضه نمود و به فروش رساند.
اصول فروش اینترنتی
۱ – معاملات قرن
همه روزه مشاغل صنعتی و بازرگانی با استفاده از وب و یا مبادله اطلاعات راجع به محصولات و خدمات خود به پولسازی یا پس انداز پول مشغولند. برای اینکه امکان و احتمال موفقیت خود را از طریق شبکه وب پیش بینی کنید، موارد زیر را از خود بپرسید: .
- آیا فقط یک رسانه می تواند بسرعت محصولات تولیدی یا خدمات مرا به میلیونها مشتری معتبر در نواحی اطراف یا در سراسر جهان عرضه نماید؟
- آیا فقط یک رسانه می تواند طی ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته میلیونها نفر را از اجناس مورد بازاریابی من مطلع سازد؟
- آیا رسانه ای که همه موارد و مزایای فوق را دربر داشته باشد و در عین حال یک سازمان یا حرفه متوسط از عهده هزینه های آن برآید، وجود دارد؟ |
پاسخ این پرسشها به طور مشخص، «وب» است. وب اطلاعات را به نقاط موردنظر میرساند، معاملات را عملا راه اندازی میکند و در عین حال هزینه ای دارد که کمتر از سایر رسانه هاست. برخلاف رسانه های سنتی و مرسوم، بازاریابی از طریق وب (حداقل در زمان حاضر ) جنبه ای غیر متمرکز پیدا کرده و در عین حال از لحاظ مدیریتی ماهیتی متهورانه دارد.
این موضوع به معنای آن است که هر کسی از طریق وب می تواند بازاریابی کند، بدون آنکه متحمل هزینه های سنگین تبلیغاتی سایر رسانه های «بزرگ» (روزنامه ها، مجلات، رادیو و تلویزیون) شود..
وب به سبب طبیعت باز و مقررات محدودی که دارد، از لحاظ انتقال اطلاعات، اغلب وسیله ای تبلیغاتی با حفظ تساوی حقوق برای همه محسوب میگردد. برای دست اندرکاران حرفه های بازرگانی و صنعتی و مدیران سازمانها، این آشکاری و شفافیت، «وب» را به وسیله ای تبدیل کرده است که هرکس توان استفاده از آن را برای دستیابی به مشتریان موجود و آینده دارد.
اصول فروش اینترنتی
۲. آیا من از یک سایت وب قادر به فروش مستقیم هستم؟
در باره کسب درآمد از طریق وب، آن هم مستقیم و فوری چه پاسخی دارید؟ آیا این امر امکان پذیر است؟ آیا مردم واقعا محصولات مورد نیازشان را از سایتهای وب میخرند و خدماتی را دریافت میدارند؟
نتیجه پژوهش در این باره مثبت است. اطلاعات گردآوری شده از بررسی مؤسسه نیلسن درباره ۴۰۰۰ خانوار امریکایی میگوید تقریبا ۷ درصد از جمعیت ۳۰ میلیون نفری کاربران اینترنت محصولات خود را مستقیما از طریق وب خریداری میکنند و خدمات را نیز مستقیما دریافت میدارند. نظر دیگر راجع به سایت وب ویرچوال وینه یاردز می باشد.
این سایت که با گسترده ترین شکل تبلیغاتی از طریق شبکه وب در جامعه مطرح شد، نمونه ای است از یک واحد که به این شکل روی آن تبلیغات صورت گرفته و نتیجه بازاریابی موفقی از خود برجای گذاشته است. این سایت وب با گرایش به فعالیتهای خرده فروشی در نخستین سال عملیاتش فروش ناخالصی افزون بر ۹ میلیون دلار داشت.
کشش و انگیزه اصلی در بازرگانی الکترونیکی، مربوط به خریدهای (online) است که باعث می شود مشتریان دست به خرید بزنند. آنان درحالی که تصاویر اجناس را نظاره و شرح ویژگیهایشان را مطالعه میکنند، از مزایای آنها نیز مطلع می شوند. اگر آنان آنچه را که می بینند دوست داشته باشند و اگر یک فرم سفارش یا مکانیزم الکترونیکی که به وسیله آن بتوان پاسخ داد وجود داشته باشد، مشتریان از آن استفاده میکنند و خرید خود را به صورت online انجام خواهند داد.
شماره تلفن شرکتی که به شکلی مشخص با تقبل پرداخت هزینه مکالمه مخاطب (toll – tree) به نمایش درآمده و سایر تماسهای اطلاعاتی باعث میگردد که مشتریان سراسر جهان بیشتر ترغیب شوند و دست به خرید بزنند. این در مورد مشتریانی است که می خواهند با فرد یا نمایندگی فروش قبل از اینکه خرید خود را انجام دهند صحبتی داشته باشند.
اصول فروش اینترنتی
۳. سیر تکاملی خریدهای خانگی
سایر دلایل برای ایجاد انگیزه سفارش خرید اجناس و برخورداری از خدمات از طریق وب به شکلی تنگاتنگ، با ویژگی های آمار جوامع مصرف کننده و روانشناسی آنان مربوط میشود. بازاریابی از طریق وب مطمئن، بی خطر و راحت است، بویژه اگر به شکلی باشد که هویت خریدار حتی المقدور مجهول و ناشناخته باشد.
اصول فروش اینترنتی
۴ . مقایسه رسانه ها
محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) در مورد بازاریابی از طریق وب مستلزم مقایسه هزینه های سایت وب نسبت به هزینه های سایر رسانه های بازاریابی است. برای مثال، هزینه یک نوبت آگهی در روزنامه ای عمده ممکن است ۲۰۰۰ دلار آمریکا باشد. با چنین پولی که نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود، تقریبا هر کسب و کار و تجارت کوچکی می تواند با استفاده از وب در این شبکه حضوری چشمگیر پیدا کند و از همه مهمتر، سایت وب برای شش ماه تا یک سال فعال خواهد بود، در حالی که فرصت ظهور یک نوبت آگهی روزنامه ای، تنها یک روز است.
طول مدت در معرض دید بودن بازاریابی یک محصول یا خدمت، «مدت عرضه برای فروش» (shelf – life) نامیده می شود که با صرف هزینه ای فراهم می آید. با همین هزینه، یک سایت وب ” مدت عرضه برای فروش ” یک کالا یا خدمات را طولانی تر میکند . در حالی که در آگهی های روزنامه ای ، تویزیونی و رادیویی ” مدت عرضه برای فروش “کالا یا ارائه خدمات بسیار کوتاه است.
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
برای توسعه بازاریابی و فروش محصولات و خدمات شرکتتان به کمک بازاریابی اینترنتی می توانید از همراهی مشاورین ما در مدیران ایران کمک بگیرید .
برای تعیین وقت مشاوره با ما تماس بگیرید : 02144841991 – 09383644531
……………………………………………………………………………………………………………………………………
دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ برای مدیران هم یک دوره کوتاه مدت حدودا چهار ساعته است که به شکل بسیار کاربردی برای مدیرانی است که می خواهند با این دنیا و اصطلاحات و فضای آن آشنا شوند .
یکی از دوره های آموزشی بسیار قدرتمند در مورد بازاریابی دیجیتال توسط همکار خوبمان عادل طالبی برگزار می شود و پیشنهاد می کنیم اگرعلاقمند هستید در این زمینه حرفه ای شوید حتما نگاهی به دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال ایشان نگاهی داشته باشید.
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات: 1
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
تحلیل هزینه – فایده چیست ؟
تحلیل هزینه – فایده روشی نظام مند برای تخمین زدن نقاط قوت و ضعف گزینه های مختلف و انتخاب و تصمیم گیری بین آنها باشد .
ناهماهنگی شناختی چیست؟ راههای کاهش ناهماهنگی شناختی
ناهماهنگی شناختی (تعارض شناختی) برای توصیف ناراحتی ذهنی استفاده میشود که ناشی از داشتن دو اعتقاد، ارزش یا نگرش متضاد با اعمال و واقعیت های بیرونی استفاده می شود. ناهماهنگی شناختی باعث ایجاد حس رنجش روحی درونی می شود ، تصمیم گیری های ما را ضعیف و بهره وری مان را در زندگی شخصی و حرفه ای کم می کند .
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید