بازاریابی پارتیزانی ( GuErrilla Marketing) چیست ؟

بازاریابی پارتیزانی ( GuErrilla Marketing) همانطور که توسط جی کنراد لوینسون در کتابی با عنوان “بازاریابی پارتیزانی” در سال ۱۹۸۲ تشریح شد، روشی نامنظم و غیر معمول در انجام فعالیت های ترفیعی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است. چنین ترفیعات و پیشرفت هایی گاهی اوقات به گونه ای طراحی می شوند که مخاطب هدف، حتی از وجود آنها بی اطلاع است و این ترفیعات نوعی بازاریابی پنهان یا سری است که ” بازاریابی مخفیانه ” نیز گفته می شود. بازاریابی پارتیزانی یک واژه و مفهوم تعریف شده به شکلی مبهم است که اخیراً به عنوان توصیف گر بسیاری از روش های سنتی به کار گرفته شده است.
این روش ها عبارتند از :
-
بازاریابی ویروسی ( Viral ) از طریق شبکه های اجتماعی
-
بازاریابی محیطی ( Ambient )
-
بازاریابی حضوری ( Presence )
-
بازاریابی ریشه ای (Grassroots )
-
بازاریابی گزینشی ( Alternative )
-
بازاریابی کلامی ( Buzz )
-
بازاریابی پنهان یا سری ( Undercover )
-
بازاریابی تجربی ( Expriential )
تاکتیک های بازاریابی پارتیزانی :
اگر چه تکنیک های بسیاری در بازاریابی نامنظم یا پارتیزانی وجود دارد، لیکن در اینجا به نمونه هایی از تکنیک های اشاره می شود :
اقدامات کلامی یا شفاهی
دست یابی مستقیم به مشتریان از طریق جریانات و اقدامات عادی روزمره آن ها
نظرخواهی یا نظرسنجی شخصی
تبلیغات پیشرو/اقدامات تبلیغاتی
بازاریابی تلفنی از طریق کلیه اعضا شرکت
نامه های شخصی
تبلیغات اینترنتی
جلسات و نشست های شخصی
آگهی های طبقه بندی شده
مجموعه اقدامات پست مستقیم و …
بازاریابی پارتیزانی برای کسب و کارهای کوچک طراحی شده بود، اما اکنون به طور فزاینده ای توسط کسب و کارهای بزرگ به کار گرفته می شود.