تکنیک جذاب جعبه نگرانی برای رییس جمهور تا خانه دار +دانلود فایل صوتی مقاله
نگرانی های متعدد باعث می شود بخش مهمی از انرژی روانی و ذهنی ما مشغول شود. ما برای این نگرانی ها خیلی وقت ها کاری نمی کنیم ولی در هر صورت آن ها همیشه گوشه ذهن ما هستند و ما را فرسوده می کنند.
فایل صوتی این مقاله را همین جا بشنوید.
حجم در حدود ۴MB و مدت زمان ۵ دقیقه
یک تکنیک جالب بود به نام جعبه نگرانی (Worry Box) که می تواند به ما در این زمینه کمک کند. گام هایش این است:
۱- یک جعبه مقوایی درست کنید که بالایش سوراخی داشته باشد که بتوانید کاغذی را داخل آن بیاندازید.
۲- هر وقت یک موضوع نگران کننده به ذهن شما رسید آن را بنویسید.
۳- اگر این نگرانی مهم نبود و یا اینکه این نگرانی در حیطه کنترل شما نبود آن را بیاندازید توی جعبه نگرانی.
۴- ولی اگر آن نگرانی مهم بود و در ضمن تحت کنترل شما هم بود در مورد آن فکر کنید و برای آن سلسله اقداماتی در نظر بگیرید. و ذهن خود را فقط روی گام اول متمرکز کنید.
۵- هر چند وقت یک بار جعبه را باز کنید و نگرانی های پیشین را مرور کنید.
فایده تکنیک جعبه نگرانی چیست؟
۱- خالی کردن ذهن از نگرانی ها. هر مقدار که آن ها را همراه خود حمل کنید باعث می شود اثر فرسایشی آن بر ذهن و انرژی شما بیشتر شود. وقتی آن ها را روی کاغذ می نویسید ذهن شما مطمئن می شود که شما این دغدغه را به رسمیت شناخته اید و دیگر آن را نگه داری نمی کند.
۲- می توانید بعد از گذشت چندماه جعبه را باز کنید و تمام نگرانیها و استرسهای گذشته خود را مجددا بخوانید. آنگاه متوجه خواهید شد که بخش بزرگی حتی گاهی تا ۹۰% نگرانی های شما بی مورد بوده و یا اصلا اتفاقی نیافتاده. به این روش ذهن خود را تعلمیم می دهید که به سادگی به مسایل کم اهمیت (غیر راهبردی) نپردازد.
۳- در مورد موضوعات مهم-کنترل پدیر (راهبردی) هم بلافاصله دست به اقدام می زنید و به جای اینکه صرفا نگران باشید فقط روی گام اول متمرکز می شوید گام اول که انجام شد روی گام دوم متمرکز می شوید.
آیا باید حتما این جعبه را همراه داشته باشیم؟ این تکنیک تبدیل به اپلیکیشن هم شده است و در اندروید و اپل هم اپلیکیشن آن وجود دارد.
تحلیل راهبردی:
چه بخواهید زندگی شخصی خود را مدیریت کنید چه اداره خود را چه یک سازمان بزرگ یا یک کشور را، شما همیشه در معرض نگرانی های شخصی و غیرشخصی، فوری و غیرفوری، مهم و غیرمهم هستید. کسانی که می توانند ذهن خود را مدیریت کنند با آرامش و طمانینه به موضوعات مختلف رسیدگی می کنند و کسانی که نتوانند چنین کنند در گرداب موضوعات مختلف، غرق می شود! تاکید می کنم غرق می شوند. چه از این تکنیک استفاده کنید چه نکنید به خاطر بسپارید: افراد موفق بر روی موضوعات مهم- کنترل پذیر متمرکز می شوند. و فراموش نکنیم فراتر از همه تکنیک ها، یاد خداوند (و اینکه او پشتیبان ماست) آرامش بخش ترین هاست.
دکتر مجتبی لشکربلوکی– از اعضای خوب باشگاه مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد نظرات: 1
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
تحلیل هزینه – فایده چیست ؟
تحلیل هزینه – فایده روشی نظام مند برای تخمین زدن نقاط قوت و ضعف گزینه های مختلف و انتخاب و تصمیم گیری بین آنها باشد .
ناهماهنگی شناختی چیست؟ راههای کاهش ناهماهنگی شناختی
ناهماهنگی شناختی (تعارض شناختی) برای توصیف ناراحتی ذهنی استفاده میشود که ناشی از داشتن دو اعتقاد، ارزش یا نگرش متضاد با اعمال و واقعیت های بیرونی استفاده می شود. ناهماهنگی شناختی باعث ایجاد حس رنجش روحی درونی می شود ، تصمیم گیری های ما را ضعیف و بهره وری مان را در زندگی شخصی و حرفه ای کم می کند .
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید