تکنیکهای خلاقیت
تکنیک خلاقیت
محور اصلی همه ی این روش ها و تکنیک خلاقیت ، شکستن قالبهای ذهنی است. در زیر به این روشها خواهیم پرداخت.
- تکنیک «چرا؟». تکنیک «چرا» همانند چراهای مکرر کودکی است که کودکان برای گسترش فهم خود از دنیای اطرافشان از والدین میپرسند، اما با این تفاوت که در بزرگسالی باید آنچه یاد گرفته ایم را زیر سوال ببریم. این تکنیک برای ایده یابی و ایده پردازی به کار میرود.
- تکنیک توهم خلاق. هدف این تکنیک خلاقیت این است که شما بتوانید با قدرت توهم گاهی با خطاهای عمدی، طور دیگری به مسایل نگاه کرده تا بدین وسیله اصل موضوع را دریابید. این باعث میشود بسیاری از کدهای بسته شده ی ذهنی باز شده و با پیوند خوردن با اطلاعات پیشین، الگوی ذهنی جدیدی ساخته شود
- تکنیک پی.ام. آی (PM.I)”. نام این تکنیک برگرفته از حروف اول سه کلمه به معنی افزودن، کاستن، و جالب است. روش کار چنین است که نخست فرد توجهش را به نکات مثبت موضوع یا پیشنهاد و سپس به نکات منفی و بعد به نکات جالب و تازه ی آن که نه مثبت اند و نه منفی، جلب می کند و در پایان لیستی از نکات مثبت یا مزایای موضوع، لیست موانع، محدودیتها و نکات منفی موضوع، و فهرستی از نکات جالب و تازه ی موضوع در می آورد.
- تکنیک شکوفه ی نیلوفر آبی. این تکنیک خلاقیت این گونه است که گلبرگ های شکوفه نیلوفر آبی به دور یک هسته ی مرکزی خوشه میزنند، و از آن نقطه گسترش مییابند. با ایجاد پنجره هایی مشابه با پنجره های برنامه رایانه ای، بخشهایی از یک تابلوی ایده را میتوان به گونه ای تقسیم بندی کرد که موضوع اصلی برای استخراج ایده در پنجرههای جانبی، استفاده می شود که به نوبه خود مراکز مجموعه های جدید پنجره را میسازد.
- تکنیک اسکمپر. هدف اصلی این تکنیک خلاقیت قدرت تصور است تا آن را در جهات و ابعاد گوناگون و ضروری به حرکت در آورد. این تحریک با یک سری پرسش های نوعی و ایده برانگیز، انجام می شود که شخصی در رابطه با مساله ی مورد نظرش از خود میپرسد، و در پایان با افزایش ایده ها، کیفیت ایده ها تضمین شده و بهبود مییابد. واژه ی SCAMPER از حروف آغازین واژه های پرسش برانگیز گرفته شده که در دستیابی ایده های نو بسیار موثرند.
S برگرفته از Substitution به معنی جایگزینی.
C برگرفته از Combine به معنی آمیختن.
A برگرفته از Adapt به معنی سازگاری.
M برگرفته ازy Maginf به معنی بزرگ نمایی.
P برگرفته Put to other use به معنی کاربردهای دیگر.
E برگرفته از Elllimination به معنی کنارگذاشتن۔
R برگرفته از Reverse به معنی معکوس أست.
تکنیک تحلیل مورفولوژیک
تکنیک تحلیل مورفولوژیک فنی است که بر پایه ی آن پدیده ی مورد بررسی از جهت ساختار کلی و ابعاد گوناگون تحلیل می شود. برای نمونه اگر بخواهیم در مورد بازاریابی یک کالا، راه های جدید و نوینی بیابیم ابتدا باید ابعاد گوناگون کالا همچون شکل ظاهری، کاربردهای آن، خواص و فواید آن، وضعیت مشتریان کالا را شناسایی کنیم. سپس باید ابعاد یک موضوع و اجزای متشکله (متغیرهای) آن را با یکدیگر مقایسه و مرتبط کنیم. میتوان ابعاد اصلی و اجزای آنها را روی دایرهای با یک مرکز نوشته و با چرخاندن دایره های گوناگون، ابعاد و اجزای آنها را با هم مقایسه و ارتباط آنها را تحلیل کرد.
تکنیک تحلیل سینکتیکس
واژه سینکتیکس از ریشه یونانی synetiko به معنی فشار دادن دو چیز به یکدیگر و یا متصل کردن چند چیز گوناگون گرفته شده است. این واژه به این دلیل برگزیده شده است که خلاقیت نیز نوعی هماهنگ کردن چیزهای گوناگون در یک قالب یا ساختار جدید است. این روش به اینگونه است که پس از شناسایی مساله، تلاش می شود تا این موضوع با هر موضوع نامرتبطی ارتباط داده شود، این امر موجب کشف راه حلهای نوین و خلاقانه خواهد شد.
تکنیک شش کلاه تفکر:
در این تکنیک با شش سبک فکری، موضوع یا مساله مورد نظر، بررسی می شود. هر سبک فکری با یک کلاه رنگی مشخص می شود. کلاه ها تحلیل گر طرز تفکر و نگرش افراد است. این تکنیک تلاش می کند به افراد بیاموزد که اندیشه خود را گسترش دهند، به راههای خلاق بیاندیشند و با هماهنگی مدبرانه نتایج را طبقه بندی کرده و در تصمیم گیری از آن استفاده کنند. سبک فکری هر کدام از کلاه های رنگی به شرح زیر است:
- کلاه سفید. کلاه سفید با شکل های انفعالی سر و کار دارد. کسی که این کلاه را بر سر گذاشته، واقعیتها را بدون هیچ قضاوتی مورد کنکاش قرار می دهد.
- کلاه قرمز. کلاه قرمز بینش هیجانی، جنبه های احساسی، و غیر استدلالی را نشان می دهد. این رنگ کلاه، ابزار مناسبی برای بیرون ریختن احساسات است.
- کلاه سیاه. فردی که با این رنگ کلاه در جلسه حضور پیدا می کند، جنبه های منفی و بدبینانه موضوع را ابراز می کند.
- کلاه زرد. این کلاه جنبه های مثبت و خوش بینانه را بررسی می کند.
- کلاه سبز. رنگ سبز نشانه رویش و باروری است. به همین جهت از کلاه سبز برای ابراز ایده ها و راه حل های جدید و خلاقانه سود میجویند.
- کلاه آبی. این کلاه کنترل کننده و سازمان دهنده ی اندیشه ها است. کسی که این کلاه را بر سر گذاشته، نظرات کلاه های دیگر را ارزیابی و سازماندهی میکند.
تکنیک های ایده پردازی و خلاقیت دیگری هم وجود دارند. اگر نمی خواهید وقت تان را بابت جستجو تلف کنید، شاید بد نباشد همه آنها را در یک محصول ویدیویی کامل ببینید و بشنوید:
تکنیک های کاربردی ایده پردازی
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد نظرات: 7
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری ، دلایل و راهکارهای عملی آن . یک گزیده عالی از تمام آنچه بایددر مورد اهمال کاری بدانیم در این مقاله گرد آوری شده است .
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
تحول فردی چگونه می تواند بهره وری فردی و سازمانی را افزایش دهد ؟
تحول فردی، فرآیندی پویا و منحصر به فرد برای گسترش آگاهی است که به موجب آن افراد به طور انتقادی از دیدگاههای قدیمی و جدید خود آگاه میشوند و انتخاب میکنند که این دیدگاهها را در یک تعریف جدید از خود ادغام کنند.
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
روش ایجاد لیستهای کاری قابل انجام
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید