تکنیک خلاقیت

تکنیک خلاقیت محور اصلی همه ی این روش ها و تکنیک خلاقیت ، شکستن قالبهای ذهنی است. در زیر به این روشها خواهیم پرداخت.

  • تکنیک «چرا؟». تکنیک «چرا» همانند چراهای مکرر کودکی است که کودکان برای گسترش فهم خود از دنیای اطرافشان از والدین میپرسند، اما با این تفاوت که در بزرگسالی باید آنچه یاد گرفته ایم را زیر سوال ببریم. این تکنیک برای ایده یابی و ایده پردازی به کار میرود.
  • تکنیک توهم خلاق. هدف این تکنیک خلاقیت  این است که شما بتوانید با قدرت توهم گاهی با خطاهای عمدی، طور دیگری به مسایل نگاه کرده تا بدین وسیله اصل موضوع را دریابید. این باعث میشود بسیاری از کدهای بسته شده ی ذهنی باز شده و با پیوند خوردن با اطلاعات پیشین، الگوی ذهنی جدیدی ساخته شود
  • تکنیک پی.ام. آی (PM.I)”. نام این تکنیک برگرفته از حروف اول سه کلمه به معنی افزودن، کاستن، و جالب است. روش کار چنین است که نخست فرد توجهش را به نکات مثبت موضوع یا پیشنهاد و سپس به نکات منفی و بعد به نکات جالب و تازه ی آن که نه مثبت اند و نه منفی، جلب می کند و در پایان لیستی از نکات مثبت یا مزایای موضوع، لیست موانع، محدودیتها و نکات منفی موضوع، و فهرستی از نکات جالب و تازه ی موضوع در می آورد.
  •  تکنیک شکوفه ی نیلوفر آبی. این تکنیک خلاقیت این گونه است که گلبرگ های شکوفه نیلوفر آبی به دور یک هسته ی مرکزی خوشه میزنند، و از آن نقطه گسترش مییابند. با ایجاد پنجره هایی مشابه با پنجره های برنامه رایانه ای، بخشهایی از یک تابلوی ایده را میتوان به گونه ای تقسیم بندی کرد که موضوع اصلی برای استخراج ایده در پنجرههای جانبی، استفاده می شود که به نوبه خود مراکز مجموعه های جدید پنجره را میسازد.
  • تکنیک اسکمپر. هدف اصلی این تکنیک خلاقیت قدرت تصور است تا آن را در جهات و ابعاد گوناگون و ضروری به حرکت در آورد. این تحریک با یک سری پرسش های نوعی و ایده برانگیز، انجام می شود که شخصی در رابطه با مساله ی مورد نظرش از خود میپرسد، و در پایان با افزایش ایده ها، کیفیت ایده ها تضمین شده و بهبود مییابد. واژه ی  SCAMPER از حروف آغازین واژه های پرسش برانگیز گرفته شده که در دستیابی ایده های نو بسیار موثرند.
این مطلب رو هم از دست ندید:
  برای ما هم نان تازه بگیر! - داستان موفقیت

تکنیک خلاقیتS برگرفته از Substitution به معنی جایگزینی.

C برگرفته از Combine به معنی آمیختن.

A  برگرفته از Adapt به معنی سازگاری.

M برگرفته ازy Maginf به معنی بزرگ نمایی.

P برگرفته  Put to other use به معنی کاربردهای دیگر.

E برگرفته از Elllimination به معنی کنارگذاشتن۔

R برگرفته از Reverse به معنی معکوس أست.

 

 تکنیک تحلیل مورفولوژیک

تکنیک تحلیل مورفولوژیک فنی است که بر پایه ی آن پدیده ی مورد بررسی  از جهت ساختار کلی و ابعاد گوناگون تحلیل می شود. برای نمونه اگر بخواهیم در مورد بازاریابی یک کالا، راه های جدید و نوینی بیابیم ابتدا باید ابعاد گوناگون کالا همچون شکل ظاهری، کاربردهای آن، خواص و فواید آن، وضعیت مشتریان کالا را شناسایی کنیم. سپس باید ابعاد یک موضوع و اجزای متشکله (متغیرهای) آن را با یکدیگر مقایسه و مرتبط کنیم. میتوان ابعاد اصلی و اجزای آنها را روی دایرهای با یک مرکز نوشته و با چرخاندن دایره های گوناگون، ابعاد و اجزای آنها را با هم مقایسه و ارتباط آنها را تحلیل کرد. تحلیل

 تکنیک تحلیل سینکتیکس

واژه سینکتیکس از ریشه یونانی synetiko به معنی فشار دادن دو چیز به یکدیگر و یا متصل کردن چند چیز گوناگون گرفته شده است. این واژه به این دلیل برگزیده شده است که خلاقیت نیز نوعی هماهنگ کردن چیزهای گوناگون در یک قالب یا ساختار جدید است. این روش به اینگونه است که پس از شناسایی مساله، تلاش می شود تا این موضوع با هر موضوع نامرتبطی ارتباط داده شود، این امر موجب کشف راه حلهای نوین و خلاقانه خواهد شد.

تکنیک شش کلاه تفکر:

در این تکنیک با شش سبک فکری، موضوع یا مساله مورد نظر، بررسی می شود. هر سبک فکری با یک کلاه رنگی مشخص می شود. کلاه ها تحلیل گر طرز تفکر و نگرش افراد است. این تکنیک تلاش می کند به افراد بیاموزد که اندیشه خود را گسترش دهند، به راههای خلاق بیاندیشند و با هماهنگی مدبرانه نتایج را طبقه بندی کرده و در تصمیم گیری از آن استفاده کنند. سبک فکری هر کدام از کلاه های رنگی به شرح زیر است:

این مطلب رو هم از دست ندید:
  تجربه زندگی در گود معرکه

تحلیل

  • کلاه سفید. کلاه سفید با شکل های انفعالی سر و کار دارد. کسی که این کلاه را بر سر گذاشته، واقعیتها را بدون هیچ قضاوتی مورد کنکاش قرار می دهد.
  • کلاه قرمز. کلاه قرمز بینش هیجانی، جنبه های احساسی، و غیر استدلالی را نشان می دهد. این رنگ کلاه، ابزار مناسبی برای بیرون ریختن احساسات است.
  • کلاه سیاه. فردی که با این رنگ کلاه در جلسه حضور پیدا می کند، جنبه های منفی و بدبینانه موضوع را ابراز می کند.
  •  کلاه زرد. این کلاه جنبه های مثبت و خوش بینانه را بررسی می کند.
  • کلاه سبز. رنگ سبز نشانه رویش و باروری است. به همین جهت از کلاه سبز برای ابراز ایده ها و راه حل های جدید و خلاقانه سود میجویند.
  • کلاه آبی. این کلاه کنترل کننده و سازمان دهنده ی اندیشه ها است. کسی که این کلاه را بر سر گذاشته، نظرات کلاه های دیگر را ارزیابی و سازماندهی میکند.

مدیران ایران

تکنیک های ایده پردازی و خلاقیت دیگری هم وجود دارند. اگر نمی خواهید وقت تان را بابت جستجو تلف کنید، شاید بد نباشد همه آنها را در یک محصول ویدیویی کامل ببینید و بشنوید:

تکنیک های کاربردی ایده پردازی

 

و البته این محصول، در پک ۹۸ مدیران ایران هم آمده است و به صرفه تر است که آن را تهیه بفرمایید:

پک ۹۸ مدیران ایران

 

۰ پاسخ به "تکنیکهای خلاقیت"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

© کلیه حقوق برای «مدیران ایران» محفوظ است.
X