خطری به نام شهوت خرید
خطری به نام شهوت خریدبرای پدران و مادران، چه چیزی مهمتر از فرزندان و آینده آنها میتواند باشد؟ حتی فکرِ اندوه فرزندان، آسایش را از آنها میگیرد و آشفتگی و دلهره را جایگزین آن میکند. اما شاید شگفتزده شوید اگر بگویم که امروزه بسیاری از پدران و مادران ایرانزمین با دستان خود، فرزندانشان را بهنوعی اندوه پایدار مبتلا میکنند! این پدیده آنچنان در این سرزمین همهگیر شده که آینده کشور را با تهدیدی جدی روبهرو کرده است. متأسفانه مبتلایان به این اندوه پایدار بهسادگی قابلدرمان هم نخواهند بود. این اندوه، نتیجه “شهوت خرید” است! مبتلایان به شهوت خرید بهجای اشتیاق به آفریدن و لذت بردن از آفرینش و آفریدههای خود، از خریدِ آفریدههای دیگران سرمست میشوند. اینیک بیماری کشنده است زیرا روح خلاقیت و نوآوری یا همان جلوهی بارز انسانیت را در مبتلایان خود میکشد. آنانی که اهل آفرینش هستند، مدام میکوشند که بهتر بیافرینند و این توالی آفرینش، تعالی انسان را در پی دارد. آنها برای آفرینشِ بهتر، به دنبال کسب دانش و مهارتهای جدید میروند تا خود را توانمند کنند. این چرخهی آفرینش و توانمندی، رو به کمال و با ذات خلقت انسان هماهنگ است. به همین روی، آفرینندهها در این چرخه تکاملی، همواره نوعی خشنودی درونی و پایدار را تجربه میکنند. ازقضا، آفریدههای نوآورانه آنها بهسرعت از دیگران متمایزشان میکند و جایگاه قابلاحترامی برای آنها در جامعه به ارمغان میآورند. این جایگاه اجتماعی هم بهنوبه خود باعث تقویت و پایدارسازی احساس خوب درونی میشود. کودکانی که با اشتیاق به آفرینش بزرگ میشوند، بعدها کارآفرینان و نوآورانی میشوند که در قالب بنگاههای تجاری، محصولات و خدمات نوآورانه و متمایز به بازار میبرند و موفقیت تجاری را هم به سبد افتخارات خود میافزایند. نسلی ازاینگونه کودکان آفریننده، کشوری را نوآور و اقتصادش را شکوفا میکنند. البته دامنه این قدرت آفرینندگی بسیار فراتر از اقتصاد است. کشوری که شهروندان آفریننده دارد، کشوری سالمتر و انسانیتر است، چراکه افراد احساس خشنودی درونی دارند و به آفرینندگی دیگر هموطنان نیز احترام میگذارند. چنین کشوری به پشتوانه توان آفرینندگی، در حوزههای فرهنگی، هنری، سیاسی و حتی نظامی هم متمایز و برتر خواهد بود. اما کودکانی که اهل آفرینش نباشند، بهناچار بر داشتههای مادی کنونی خود متمرکز میشوند و به آنها مینازند. اما این داشتههای مادی و بیرونی، همگی موقت هستند؛ یا عمر مفیدشان میگذرد یا از سکه میافتند و کنار گذاشته میشوند. بنابراین باید همواره برای به چنگ آوردن داراییهای جدید تقلا کنند. برای اینان که توان آفرینش ندارند، چارهای جز به دست آوردن آفریدههای دیگران نمیماند. این به دست آوردن در بهترین حالت از راه خرید انجام میشود. خریده خشنودی به همراه میآورد. اما خشنودیِ خرید دیری نمیپاید، زیرا داشتههای خریدنی در ذات خود تمایز آفرین نیستند. دیگرانی هم هستند که میتوانند دست به خریدهای مشابه بزنند. پس از مدتی هم، نسلی جدید از آن محصولاتِ خواستنی از راه میرسد و “اندوه نداشتن” را جایگزین خشنودی پیشین میکند. اینگونه است که یک چرخه تشدید شونده از خرید و خشنودیهای زودگذر شکل میگیرد که من آن را “شهوت خرید” مینامم. بدا به حال کشوری که نسلی چنین از فرزندان را بپروراند. این افراد بهجای ورود به چرخه توانمندشان و خشنودی پایدار، همواره مبتلابه “اندوه نداشتن” هستند و برای ارضایِ شهوتِ خرید، به رقابتی بیانتها وارد میشوند. خیلی از آنها برای خریدِ بیشتر و بیشتر، خطوط قرمز اخلاقی را هم زیر پا میگذارند و به این کار خو میکنند. چون این افراد ارزش را در داشتههای مادی میدانند، احترامی برای ندارها قائل نیستند. در یککلام، کشوری آکنده از بداخلاقیها شکل میگیرد. متأسفانه اقتصاد چنین کشوری نیز در چرخه سستی و نابودی میافتد. محصول جدیدی در این کشور آفریده نمیشود که قابلعرضه به دیگر کشورها باشد. در عوض همان اقلام خریدنی که لازمه ارضای شهوتِ خرید هستند، بیشتر و بیشتر از ورای مرزها وارد میشوند. وقتی کشوری تحفهای برای عرضه نداشته باشد و در بازار جهانی فقط خریدار باشد، دیری نمیپاید که به وابستگی و فقر تن دهد. وابستگیِ اقتصادی، فرهنگی، نظامی و …. دانهدرشتان اقتصاد چنین کشوری هم آنهایی هستند که آفریدههای خارجی را ارزان میخرند و به ترفندهای مختلف گرانتر از دیگران به هموطنان خود میفروشند! اما کدام پدر و مادری میتواند فرزند دلبند خود را در دام “شهوت خرید” و “اندوه نداشتن” گرفتار کند؟ شاید شگفتزده شوید اگر بگویم که بسیاری از پدر و مادرهای ایرانی با رفتار روزانه خود فرزندانشان را به چنین آینده شومی هدایت میکنند! بیایید در باب رفتار روزمره خود با فرزندانمان بیشتر بی اندیشیم. آیا با رفتارمان آنها را بهسوی آفرینش و لذت پایدار آن رهنمود میکنیم یا بهسوی شهوت خرید و اندوه پایدار؟ |
نویسنده :
این نوشته در تاریخ ۱۲ مهرماه ۱۳۹۵ در صفحه نخست روزنامه شرق منتشر شد.
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
تحلیل هزینه – فایده چیست ؟
تحلیل هزینه – فایده روشی نظام مند برای تخمین زدن نقاط قوت و ضعف گزینه های مختلف و انتخاب و تصمیم گیری بین آنها باشد .
ناهماهنگی شناختی چیست؟ راههای کاهش ناهماهنگی شناختی
ناهماهنگی شناختی (تعارض شناختی) برای توصیف ناراحتی ذهنی استفاده میشود که ناشی از داشتن دو اعتقاد، ارزش یا نگرش متضاد با اعمال و واقعیت های بیرونی استفاده می شود. ناهماهنگی شناختی باعث ایجاد حس رنجش روحی درونی می شود ، تصمیم گیری های ما را ضعیف و بهره وری مان را در زندگی شخصی و حرفه ای کم می کند .
چرا اشتیاق سازمانی مهم است ؟ + فیلم
اشتیاق سازمانی یا دلبستگی کارکنان یکی از مهمترین مواردی است که می تواند بر روی عملکرد و بهره وری سازمانی و نیز نشاط سازمانی اثر گذار باشد .
چطور می توانیم اشتیاق سازمانی را بیشتر کنیم؟ چرا دلبستگی کارکنان کم می شود ؟
مدیریت منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک
مدیریت منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک یکی از مباحثی است که معمولا مورد غفلت قرار میگیرد . در حالی که اتفاقا شرکت ها و کسب و کارهای کوچک اتکای بیشتری به سرمایه های انسانی شان دارند.
بررسی تاثیرات اختلال و کندی دسترسی به اینترنت بر کسب و کارها
فیلترینگ و کسب و کارهای اینستاگرامی موضوعی است که این روزها دغدغه های بسیاری را ایجاد کرده است . بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی از فیلترینگ به شکلی جدی آسیب دیده اند . در این شریط چه باید کرد؟
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید