• 02144841991
  • info@modiriran.ir
Telegram Whatsapp
  • عضویت در باشگاه مدیران
  • فروشگاه
  • ما چیکار میکنیم؟
مدیران ایران
  • مشاوره و کوچینگ
    • کوچینگ چیست
    • کوچینگ برای سازمان ها
    • درخواست جلسات مشاوره یا کوچینگ
  • دوره های آموزشی
  • خدمات آموزش سازمانی
  • باشگاه مدیران
  • همکاری در فروش
  • مشاوره و کوچینگ
    • کوچینگ چیست
    • کوچینگ برای سازمان ها
    • درخواست جلسات مشاوره یا کوچینگ
  • دوره های آموزشی
  • خدمات آموزش سازمانی
  • باشگاه مدیران
  • همکاری در فروش
  • مشاوره و کوچینگ
    • کوچینگ چیست
    • کوچینگ برای سازمان ها
    • درخواست جلسات مشاوره یا کوچینگ
  • دوره های آموزشی
  • خدمات آموزش سازمانی
  • باشگاه مدیران
  • همکاری در فروش
  • مشاوره و کوچینگ
    • کوچینگ چیست
    • کوچینگ برای سازمان ها
    • درخواست جلسات مشاوره یا کوچینگ
  • دوره های آموزشی
  • خدمات آموزش سازمانی
  • باشگاه مدیران
  • همکاری در فروش
ورود و ثبت نام
0 تومان 0 Cart
0 تومان 0 Cart
ورود و ثبت نام
  • مشاوره و کوچینگ
    • کوچینگ چیست
    • کوچینگ برای سازمان ها
    • درخواست جلسات مشاوره یا کوچینگ
  • دوره های آموزشی
  • خدمات آموزش سازمانی
  • باشگاه مدیران
  • همکاری در فروش
  • مشاوره و کوچینگ
    • کوچینگ چیست
    • کوچینگ برای سازمان ها
    • درخواست جلسات مشاوره یا کوچینگ
  • دوره های آموزشی
  • خدمات آموزش سازمانی
  • باشگاه مدیران
  • همکاری در فروش
مدیران ایران

مدیریت چریکی چیست ؟

3.7
(3)

مدیریت چریکی

همیشه به دانشجویان عزیز توصیه می کنم در فراگیری علوم انسانی، توجه تان به درک فلسفه و مفهوم موضوع باشد و خودتان را اسیر کلمات و اعداد نکنید. با همین نگاه، من مدیریت چریکی را مدنظر قرار می دهم.

چریک کیست؟

چریک جنگاور چابک و دارای تن سالم و روان مسلط است. چریک، انسانی باهوش است که مدیریت زمان را بخوبی رعایت می کند. مهندسی فکر را به نحو شایسته به کار می گیرد. بر خودش مسلط است و مدیریت بر خود را بخوبی می داند و عمل می کند. استرسهایش را مدیریت می کند. فرصت یاب است و در مواقع ضروری اقدام می کند.

چریک هیچ گاه در دشت نمی جنگد ، مگر مجبور باشد بلکه، او با شناسایی دقیق از منطقه ی عملیاتی، در تنگه ها کمین کرده و ضربه را به دشمن وارد می کند.

حال اگر همین مفاهیم را وارد فضای کسب و کار کنیم، بازاریابان و فعالان بازار چابک، باهوش، سریع، تندرست و با توان مدیریت بر خود در ذهنمان نقش می بندند.

مدیریت چریکی

فرصتهای رهبری برای مدیران میانی فراوان است.

اگر احساس ناتوانی می کنید، نگران نشوید. احتمالا وقتی در شرکت به دوروبر خود نگاه می کنید، به موارد زیادی بر می خورید که نیاز به تغییر دارند همیشه جایی برای پیشرفت و بهبود هست. اما فقط یک مشکل کوچک وجود دارد؛ ما آموخته ایم که تغییرات برای اینکه موثر باشند، باید از بالا شروع شوند. برای اجرای مؤثر برنامه ریزی، مواد مورد نیاز، و حمایت کامل مدیران ارشد ضروری است.

همچنین آموخته ایم که مدیریت کیفیت جامع، بدون پشتیبانی کامل از سوی مدیریت ارشد امکانپذیر نیست. مدیر ارشد می تواند با آموزش و یا گاهی با در اختیار گذاشتن امکاناتی بسته به نیاز سازمان در مدت زمان مشخصی سود سازمان را بالا ببرد. و یا بسیاری کارهای دیگر را که بر عهده ی مدیر ارشد است، انجام دهد.

اما یکی دیگر از عوامل حیاتی در پیشرفت مداوم و موفقیت سازمان، مدیریت میانی است. مدیران میانی حلقه اتصال ایده آلهای مدیریت ارشد و واقعیات محیط کار اعم از کارخانه، فروشگاه، یا … هستند. بدون مدیریت مبانی و حتی با وجود حمایت مدیریت ارشد، امکان تغییرات مهم در سازمان عملی نیست مشکل زمانی پدیدار می شود که مدیریت ارشد در هدایت تیم برای بهبود عملیات تولید، مؤثر عمل نمی کند. اول اینکه ممکن است مدیریت ارشد احساس کند که کلا نیازی به تغیر در کار کارخانه وجود ندارد. حتی اگر بدانند که تغییرات مهم واجب است. این احتمال هم وجود دارد که مدیریت ارشد نتواند به طور موثر از تلاش افراد برای پیشرفت محیط کار پشتیبانی کند. ممکن است از قدرت ابتکار، زمان، با مهارت لازم برای هدایت مؤثر تغییرات برخوردار نباشد. در این صورت همانگونه که در شرکتهای امروزی معمول است، مدیریت میانی می تواند و باید تغییرات مهم را از رده ی پایین اجرا کند. مدیر میانی باید نقش حلقه ی گمشده ی میان مدیریت ارشد و محیط کار را بر عهده بگیرد که به این کار مدیریت چریکی گفته می شود. ما در زمانه ای زندگی می کنیم که جنگ اقتصادی در سطح جهانی وجود دارد و باید از هر تاکتیک و شیوه ای که در دسترس ما قرار دارد، استفاده کنیم تا بتوانیم شرکت، سازمان، کارکنان، خود و فرزندانمان را از این میدان نبرد پیروز بیرون بیاوریم.

منظور از مدیریت چریکی، مسلح کردن کارکنان یا جنگیدن با مدیریت ارشد نیست این مدیریت برابرانه است، مدیریت چریکی به معنای ساده یعنی رهبری از رده ی پایین. تلاش ریشه ای در جهت بهبود. در مدیریت چریکی ممکن است مدیر میانی ناچار باشد افراد زیر دست خود را ماهرانه آموزش دهد یا از هر ترفند دیگری استفاده کند تا افراد زیردستش در کارخانه، فروشگاه، یا.. درک کنند که می توانند تغییری به وجود آورند. او باید به آهستگی و آرامی، ارزشها و نگرشهایی را در راستای پیروز شدن به آنها القا کند تا راه تغییرات مهم هموار شود. افراد اگر جنگیدن با چالشها و پیروزیهای کوچک را درک کنند، شرکت می تواند در مسیر درست به حرکت خود ادامه دهد. مدیران چریکی نبرد را از رده ی پایین هدایت می کنند. هنگامی که نتایج مثبت به بار آمد، آنگاه مدیریت ارشد، امیدوارانه از آن در جهت هدایت تیم استفاده خواهد کرد.

مدیر چریکی راه پیشرفت را با مثال، و از طریق بهبود حوزه ی فعالیت خود نشان می دهد. مدیریت چریکی در زمان فقدان هدایت از ردهی بالا بروز می کند. نوعی اقدام پیشگیرانه برای حل مشکلات است که مستقاه سبب پیشرفت مستمر می شود.

مدیریت چریکی با صحبت کردن رسمی یا غیر رسمی با کارکنان دوروبرتان در محیط کار آغاز می شود و هدف آن کشف مشکلات موجود و تلاش برای رفع آنها است. در ابتدا مهم است که حل مسائلی در اولویت قرار گیرد که در حیطه ی نفوذ مدیر چریکی باشد و آثار بهبود آن زود دیده شود. با پیش رفتن جنبش، به حل مشکلات اساسی تر هم اقدام خواهد شد. به عنوان مثال ممکن است کنترل روند آماری یک بخش از دپارتمان یا برقراری یک سیستم انبارداری تحویل بهنگام (کانبان) برای پر نگهداشتن انبار یا سازمانبندی مجدد دپارتمان به صورت مرکز تولید سلولی، کلید حل مسأله باشد، یا ممکن است مدیر چریکی موانع را از دپارتمان خود جمع آوری کند- لوازم به دردنخور را به انبار بازگرداند، فضای خالی میان قفسه ها را پر کند، قفسه ها را شماره بندی کند و غیره استفاده از رنگ هم در ایجاد تغییر کمک می کند. می توان برای مشخص کردن خط تولید یا کدهای غیر قابل استفاده از رنگهای روشن استفاده کرد. هزاران ایده وجود دارد که با هزینه ی اندک و یا حتی بدون هیچ قیمتی قابل اجرا هستند. مهم این است که از جایی شروع کنیم و از آزمون تغییرات مختلف نهراسیم.

کلید دیگر موفقیت مدیریت چریکی، پرورش چریکهای دیگر در درون سازمان است. از مدیران خود شروع کنید. کدامیک محبوبترند؟ قوه ی ریسک پذیری کدام بیشتر است؟ کدامیک در دپارتمان خود کارهای هوشمندانه ی بیشتری انجام می دهد؟ کدام مدیر بیشترین کوشش را برای بهبود مهیا می سازد؟ چه کسی گوش شنواتری دارد؟ این افراد متحدان شما هستند. با آنها کار کنید تا دستاوردهای چشمگیر آن را به چشم ببینید. تا آنجا که ممکن است مانند یک مربی، مدیران جوان، ناظران، و رهبران را پرورش دهید. آنها را ترغیب کنید تا از فرصتهای آموزشی در هر زمان استفاده کنند و خودتان هم این کار را فراموش نکنید.

مدیران میانی با مثالهای خود می توانند مدیران ارشد را متقاعد کنند تا بر برنامه هایی که باید با مسئولیت آنها انجام شود، صحه بگذارند. حتی در صورت فقدان رهبری از بالا، مدیران میانی باید با ایمان به تواناییهای خود، از تکنیکهای مدیریت چریکی استفاده کنند. درست است که مشارکت کامل مدیریت ارشد برای تولید در سطح جهانی الزامی است، اما گاهی کم داشتن بهتر از هیچ نداشتن است. در مجموع، داشتن مدیریت کیفیت خوب بهتر از نداشتن مدیریت کیفیت جامع است. کند و آهسته رفتن، بهتر از راکد ماندن و نرفتن است. چه کسی می داند؟ شاید اگر مدیریت ارشد متوجه قدمهای مؤثر شما بشود، خودش نیز به شما بپیوندد.

 

مدیران ایران

این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد نظرات: 3

اشتراک گذاری:
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017
در آپارات
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

یادگیری معکوس در آموزش سازمانها و آموزش حرفه ای
یادگیری معکوس
یادگیری معکوس (Flipped Learning) یک رویکرد آموزشی است که در آن، ترتیب سنتی آموزش در...
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
مدیریت مالی در شرایط بحرانی یکی از کلیدی ترین وظایف مدیران است.در شرایط بحرانی، بقا...
آینده اقتصادی کسب و کارها
هفت پیشنهاد اصلی پروفسورسعیدخزایی برای آینده اقتصادی کسب وکارها در سال ۱۴۰۳

آینده اقتصادی کسب و کار ها یکی از مواردیست که پیوسته از سوی مدیران و رهبران هوشمند پیگیری می شود تا بتوانند در سناریوها و برنامه ریزی های آینده آن آماده شوند.

بهره وری چیست
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
بهره وری سازمان، یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیران است. سازمان برای اینکه زنده بماند، باید...
کلاه برداری اینترنتی
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم

در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روش‌های کلاهبرداری و راه‌های تشخیص آن را با هم مرور می‌کنیم.

هوش مصنوعی - مدیران ایران
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی

هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .

قدیمی تر اهرم سازی چیست؟
جدیدتر همیشه راهی وجود دارد !

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

13 − 11 =

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

جستجو برای:
فرصتی برای شبکه سازی حرفه ای

آموزش جامع هوش مصنوعی برای مدیران
آموزش هوش مصنوعی
کاملترین دوره آموزشی هوش مصنوعی
دوره های آموزشی مدیران
فروشگاه محصولات مدیران ایران
دوره های آموزشی به روز و کاربردی
کانال مدیران ایران
کانال تلگرام مدیران ایران
سیستم‌سازی
سیستم سازی چیست
کوچینگ
همه چیز درباره کوچینگ
اینستاگرام
اینستاگرام مدیران ایران
کتاب مدیریت زمان



سرمایه گذاری آنلاین
Nobitex Referral Campaign Banner
خرید بیت کوین با کمترین مبلغ
Nobitex Referral Campaign Banner
دربـاره مـا

ماموریت ما، کمک به توسعه کسب‌ و کارها و رونق دادن به آنها است و این کار را با آموزش‌ها، مشاوره‌ها و جلسات کوچینگ انجام می‌دهیم.

دسترسی سریع
  • کوچینگ چیست؟
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • مقالات
تـماس بـا مـا
  • کرج- خ دوم شرقی شاهین ویلا- پلاک 15- واحد 1
  • 02634209344
  • 02144841991
  • info@modiriran.ir
مجوزها و نماد ها
Envelope Twitter Youtube Facebook Linkedin Instagram icon--white Telegram Whatsapp
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت «مدیریت اطلاعات پویا مهارت» می‌باشد. | پشتیبانی با پشتیبان وردپرس

در این سایت، از کوکی‌ها استفاده می‌شود تا بتوانیم تجربه مرتبط‌تری به شما ارائه دهیم.
لطفاً با زدن دکمه "پذیرش همه" با عملکرد کوکی‌ها و دریافت سرویس بهتر، موافقت کنید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر"تنظیمات کوکی‌ها" را بزنید.
تنظیمات کوکی‌هاپذیرش همه
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
همیشه فعال
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
کوکیمدتتوضیحات
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT