مدیریت چریکی چیست ؟
مدیریت چریکی
همیشه به دانشجویان عزیز توصیه می کنم در فراگیری علوم انسانی، توجه تان به درک فلسفه و مفهوم موضوع باشد و خودتان را اسیر کلمات و اعداد نکنید. با همین نگاه، من مدیریت چریکی را مدنظر قرار می دهم.
چریک کیست؟
چریک جنگاور چابک و دارای تن سالم و روان مسلط است. چریک، انسانی باهوش است که مدیریت زمان را بخوبی رعایت می کند. مهندسی فکر را به نحو شایسته به کار می گیرد. بر خودش مسلط است و مدیریت بر خود را بخوبی می داند و عمل می کند. استرسهایش را مدیریت می کند. فرصت یاب است و در مواقع ضروری اقدام می کند.
چریک هیچ گاه در دشت نمی جنگد ، مگر مجبور باشد بلکه، او با شناسایی دقیق از منطقه ی عملیاتی، در تنگه ها کمین کرده و ضربه را به دشمن وارد می کند.
حال اگر همین مفاهیم را وارد فضای کسب و کار کنیم، بازاریابان و فعالان بازار چابک، باهوش، سریع، تندرست و با توان مدیریت بر خود در ذهنمان نقش می بندند.
فرصتهای رهبری برای مدیران میانی فراوان است.
اگر احساس ناتوانی می کنید، نگران نشوید. احتمالا وقتی در شرکت به دوروبر خود نگاه می کنید، به موارد زیادی بر می خورید که نیاز به تغییر دارند همیشه جایی برای پیشرفت و بهبود هست. اما فقط یک مشکل کوچک وجود دارد؛ ما آموخته ایم که تغییرات برای اینکه موثر باشند، باید از بالا شروع شوند. برای اجرای مؤثر برنامه ریزی، مواد مورد نیاز، و حمایت کامل مدیران ارشد ضروری است.
همچنین آموخته ایم که مدیریت کیفیت جامع، بدون پشتیبانی کامل از سوی مدیریت ارشد امکانپذیر نیست. مدیر ارشد می تواند با آموزش و یا گاهی با در اختیار گذاشتن امکاناتی بسته به نیاز سازمان در مدت زمان مشخصی سود سازمان را بالا ببرد. و یا بسیاری کارهای دیگر را که بر عهده ی مدیر ارشد است، انجام دهد.
اما یکی دیگر از عوامل حیاتی در پیشرفت مداوم و موفقیت سازمان، مدیریت میانی است. مدیران میانی حلقه اتصال ایده آلهای مدیریت ارشد و واقعیات محیط کار اعم از کارخانه، فروشگاه، یا … هستند. بدون مدیریت مبانی و حتی با وجود حمایت مدیریت ارشد، امکان تغییرات مهم در سازمان عملی نیست مشکل زمانی پدیدار می شود که مدیریت ارشد در هدایت تیم برای بهبود عملیات تولید، مؤثر عمل نمی کند. اول اینکه ممکن است مدیریت ارشد احساس کند که کلا نیازی به تغیر در کار کارخانه وجود ندارد. حتی اگر بدانند که تغییرات مهم واجب است. این احتمال هم وجود دارد که مدیریت ارشد نتواند به طور موثر از تلاش افراد برای پیشرفت محیط کار پشتیبانی کند. ممکن است از قدرت ابتکار، زمان، با مهارت لازم برای هدایت مؤثر تغییرات برخوردار نباشد. در این صورت همانگونه که در شرکتهای امروزی معمول است، مدیریت میانی می تواند و باید تغییرات مهم را از رده ی پایین اجرا کند. مدیر میانی باید نقش حلقه ی گمشده ی میان مدیریت ارشد و محیط کار را بر عهده بگیرد که به این کار مدیریت چریکی گفته می شود. ما در زمانه ای زندگی می کنیم که جنگ اقتصادی در سطح جهانی وجود دارد و باید از هر تاکتیک و شیوه ای که در دسترس ما قرار دارد، استفاده کنیم تا بتوانیم شرکت، سازمان، کارکنان، خود و فرزندانمان را از این میدان نبرد پیروز بیرون بیاوریم.
منظور از مدیریت چریکی، مسلح کردن کارکنان یا جنگیدن با مدیریت ارشد نیست این مدیریت برابرانه است، مدیریت چریکی به معنای ساده یعنی رهبری از رده ی پایین. تلاش ریشه ای در جهت بهبود. در مدیریت چریکی ممکن است مدیر میانی ناچار باشد افراد زیر دست خود را ماهرانه آموزش دهد یا از هر ترفند دیگری استفاده کند تا افراد زیردستش در کارخانه، فروشگاه، یا.. درک کنند که می توانند تغییری به وجود آورند. او باید به آهستگی و آرامی، ارزشها و نگرشهایی را در راستای پیروز شدن به آنها القا کند تا راه تغییرات مهم هموار شود. افراد اگر جنگیدن با چالشها و پیروزیهای کوچک را درک کنند، شرکت می تواند در مسیر درست به حرکت خود ادامه دهد. مدیران چریکی نبرد را از رده ی پایین هدایت می کنند. هنگامی که نتایج مثبت به بار آمد، آنگاه مدیریت ارشد، امیدوارانه از آن در جهت هدایت تیم استفاده خواهد کرد.
مدیر چریکی راه پیشرفت را با مثال، و از طریق بهبود حوزه ی فعالیت خود نشان می دهد. مدیریت چریکی در زمان فقدان هدایت از ردهی بالا بروز می کند. نوعی اقدام پیشگیرانه برای حل مشکلات است که مستقاه سبب پیشرفت مستمر می شود.
مدیریت چریکی با صحبت کردن رسمی یا غیر رسمی با کارکنان دوروبرتان در محیط کار آغاز می شود و هدف آن کشف مشکلات موجود و تلاش برای رفع آنها است. در ابتدا مهم است که حل مسائلی در اولویت قرار گیرد که در حیطه ی نفوذ مدیر چریکی باشد و آثار بهبود آن زود دیده شود. با پیش رفتن جنبش، به حل مشکلات اساسی تر هم اقدام خواهد شد. به عنوان مثال ممکن است کنترل روند آماری یک بخش از دپارتمان یا برقراری یک سیستم انبارداری تحویل بهنگام (کانبان) برای پر نگهداشتن انبار یا سازمانبندی مجدد دپارتمان به صورت مرکز تولید سلولی، کلید حل مسأله باشد، یا ممکن است مدیر چریکی موانع را از دپارتمان خود جمع آوری کند- لوازم به دردنخور را به انبار بازگرداند، فضای خالی میان قفسه ها را پر کند، قفسه ها را شماره بندی کند و غیره استفاده از رنگ هم در ایجاد تغییر کمک می کند. می توان برای مشخص کردن خط تولید یا کدهای غیر قابل استفاده از رنگهای روشن استفاده کرد. هزاران ایده وجود دارد که با هزینه ی اندک و یا حتی بدون هیچ قیمتی قابل اجرا هستند. مهم این است که از جایی شروع کنیم و از آزمون تغییرات مختلف نهراسیم.
کلید دیگر موفقیت مدیریت چریکی، پرورش چریکهای دیگر در درون سازمان است. از مدیران خود شروع کنید. کدامیک محبوبترند؟ قوه ی ریسک پذیری کدام بیشتر است؟ کدامیک در دپارتمان خود کارهای هوشمندانه ی بیشتری انجام می دهد؟ کدام مدیر بیشترین کوشش را برای بهبود مهیا می سازد؟ چه کسی گوش شنواتری دارد؟ این افراد متحدان شما هستند. با آنها کار کنید تا دستاوردهای چشمگیر آن را به چشم ببینید. تا آنجا که ممکن است مانند یک مربی، مدیران جوان، ناظران، و رهبران را پرورش دهید. آنها را ترغیب کنید تا از فرصتهای آموزشی در هر زمان استفاده کنند و خودتان هم این کار را فراموش نکنید.
مدیران میانی با مثالهای خود می توانند مدیران ارشد را متقاعد کنند تا بر برنامه هایی که باید با مسئولیت آنها انجام شود، صحه بگذارند. حتی در صورت فقدان رهبری از بالا، مدیران میانی باید با ایمان به تواناییهای خود، از تکنیکهای مدیریت چریکی استفاده کنند. درست است که مشارکت کامل مدیریت ارشد برای تولید در سطح جهانی الزامی است، اما گاهی کم داشتن بهتر از هیچ نداشتن است. در مجموع، داشتن مدیریت کیفیت خوب بهتر از نداشتن مدیریت کیفیت جامع است. کند و آهسته رفتن، بهتر از راکد ماندن و نرفتن است. چه کسی می داند؟ شاید اگر مدیریت ارشد متوجه قدمهای مؤثر شما بشود، خودش نیز به شما بپیوندد.
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد نظرات: 3
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
هفت پیشنهاد اصلی پروفسورسعیدخزایی برای آینده اقتصادی کسب وکارها در سال ۱۴۰۳
آینده اقتصادی کسب و کار ها یکی از مواردیست که پیوسته از سوی مدیران و رهبران هوشمند پیگیری می شود تا بتوانند در سناریوها و برنامه ریزی های آینده آن آماده شوند.
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
تحلیل هزینه – فایده چیست ؟
تحلیل هزینه – فایده روشی نظام مند برای تخمین زدن نقاط قوت و ضعف گزینه های مختلف و انتخاب و تصمیم گیری بین آنها باشد .
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید