چگونه یک مشاور سازمانی ماهر شوید؟
چرا سازمان ها و مدیران از مشاوران استفاده می کنند؟
- جهت نصب و راه اندازی تجهیزات و تولید محصول جدید
- معرفی محصول یا خدمات جدید
- شناسایی و تعریف مسائل و معضلات سازمان
- حل یک مشکل
- بررسی امکان پذیر بودن تغییراتی که باید صورت گیرد
- انجام مهندسی مجدد، سازماندهی دوباره، بازسازی مجدد، کوچک سازی، فروش، ادغام و تعطیلی
- ایجاد و حمایت از انجام عملکردی جدید بر پایه بینشی روشن و انگیزه ای صحیح
چالش های خاص مشاوران
مشاوران به طور معمول به عنوان عوامل تغییر و یا گاهی به عنوان مربیان تغییر دیده می شوند. به ندرت از مشاوران برای چیزهایی که ثابت و بدون تغییر می مانند برای پیشنهاد دادن کمک خواسته می شود. اگر چنین جریانی رخ دهد، مشاور باید در جریان شرایط سیاسی بازار باشد، زیرا ممکن است از او به عنوان یک مهره پیاده شطرنج بین آغاز کنندگان تغییر و کسانی که در برابر تغییر مقاومت می کنند استفاده شود.
شاید این مطلب برای شما مفید باشد!
مدیریت تحول سازمانی چیست؟
مشتریان از شما چه می خواهند ؟
برای اینکه مورد توجه مشتریان قرار بگیرید، بهترین نقطه شروع این است که بدانید اهداف مشتریان تان، استراتژی ها، نیازها و علایق آنها چیست.
مدیران زندگی تناقض آمیزی را می گذرانند. آنها می خواهند بدانند در سازمان چه اتفاقی می خواهد روی دهد اما به افراد واقعی دسترسی ندارند. در خلال چند دهه گذشته، مشاوران، مسائل حساسی را در سازمان به عنوان شنوندگان و ایجاد کنندگان صداقت و بازخورد هدفمند به عهده گرفته اند.
مراحل هشت گانه مشاوره
اگر بخواهیم به صورت خیلی خلاصه و فهرست وار فازهای مختلف و متوالی فرآیند مشاوره را ارائه کنیم به صورت زیر خواهد بود.
۲. Out come
۳. Negotiate needs
۴. Searching For Data
۵. Understanding And Data Feed Back
۶. presentation Action Plan
۷. Results path
۸. Continuing motion
مرحله یک – ارتباط
کارفرما (مشتری) و مشاور نیاز به تغییر و ایجاد ارتباط با دیگران را برای یک گردهمایی تشخیص دهند.
تاحد ممکن درمورد کارفرما و محل کارش قبل از اولین دیدار، شناخت پیدا کنید.
مشکلات، ترس ها، غرض ورزی ها و نا امنی ها را پشت در جا بگذارید.
با کارفرما ارتباطی بی غل و غش ایجاد کنید. ارتباطات چشمی، مهارت های شنیداری و توانایی همدردی را تمرین کنید.
به مشاهده ها، دریافت ها و عکس العمل های غریزی توجه کنید.
مفهوم مشتری و کارفرما را در ذهن خود واضح سازید.
سعی نکنید که بخشی از مراحل را کنار بگذارید. همه را قدم به قدم انجام دهید.
مرحله دوم – بازده
کارفرما را تشویق کنید تا نتایج و بازدهی را که خواهان آن است به صورت روشن بیان کند.
به کارفرما کمک کنید که از تصاویر ذهنی، استعاره ها، سمبل ها و مثال ها برای به دست آوردن این وضوح و روشنی استفاده کند.
از خودتان بپرسید در مورد آن بازده چه حسی دارید؟ آیا این همان چیزی است که شما به راحتی می توانید از آن حمایت کنید؟
از کارفرما بپرسید تا توصیف کند بازده او از همه جنبه های مربوط چگونه دیده می شود.
توقعات، خواسته ها و نیازها را روشن و شفاف سازید.
در مورد یک قرارداد رسمی یا غیررسمی بحث کنید و به توافق برسید.
تصمیم های اولیه برای اینکه، چه کاری را چه هنگام انجام دهید بگیرید.
اگر حس می کنید علایم مقاومت و کشمکش در حال بروز است روی نتیجه تمرکز کنید و آن را جمع و جور کنید.
همه توافق ها و مباحث قبلی را خلاصه کنید.
توافقنامه یا قرارداد پیش نویس را همانگونه که توافق شده است تهیه کنید.
مرحله چهارم – جستجوی اطلاعات
سعی کنید برای بهترین روش جمع آوری اطلاعات، تصمیم بگیرید.
در مورد فرهنگ کاری، قبل از مصاحبه جست جو کنید.
مصاحبه ها، نظر سنجی ها و بازدید از واحدها را رهبری کنید.
به کار به اندازه مسائل ارتباطی توجه کنید.
اطلاعات را به روشی واضح وخوانا گردآوری کنید.
اطلاعات را به شکل مناسبی برای ارائه به کارفرما آماده کنید.
بازخورد یافته هایتان را برای کارفرما فراهم کنید.
عقاید و پیشنهاد های کارفرما را بگیرید.
همان قدر که از فن راهکار دادن استفاده می کنید از راهکار گرفتن هم استفاده کنید.
بدون قضاوت، برای گوش دادن زمان زیادی را صرف کنید.
بین بازخوردهایتان نسبت به اخبار خوب و نه چندان خوب تعادل برقرار کنید.
با همه کسانی که در قضیه درگیرند روابط مداوم و پایدار را حفظ کنید.
برای عملکرد های مناسب به طور مشترک نقشه بکشید. این عملکرد بیان می کند چگونه در هر سطح وظایف تقسیم می شود. نقش ها را برای مرحله اجرا مشخص کنید.
مکانیسمی را طراحی کنید که بتوانید موفقیت ها و مشکلات را اندازه بگیرد.
بازخوردهای سازنده را با آغوشی باز بپذیرید.
موفقیت های موقت را جشن بگیرید.
برای پروژه هایی که با شکست مواجه می شود کلاس های آموزشی بگذارید.
مداخله را در سطح کوچکی قبل از آنکه فرآیند کامل شود انجام دهید.
حمایت ها و منابع در دست اقدام را معرفی کنید.
برای کارهای بعدی، درها را باز بگذارید و موقعیت ایجاد کنید.
راه های ارتباطی ایجاد کنید. زیرا صحبت های راحت و غیر تدافعی می تواند از به وجود آمدن مشکل جلوگیری کند.
معماران تغییر باید قادر باشند که علایم مقاومت و حرف های مخفیانه یا طرح هایی برای خرابکاری را از نفرات مختلف بشنوند و دریافت کنند.
مدیریت از راه سرکشی به اندازه همیشه مهم است. با گشتن و نظارت در محیط کار اگر چیزی نا آگاهانه از طرح حذف شود یا با موضوعاتی ناخواسته مواجه شوید به راحتی در جریان قرار می گیرید.
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد نظرات: 1
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
نجات کسب و کار – دوره کاربردی رایگان
دوره رایگان نجات کسب و کار با بررسی و ارائه چک لیستی از عوامل موثر در کسبوکارها، کمک میکند تا به راهکارهایی برسیم که میتوان به کمک آنها، شرایط کسبوکار را بهتر کرد.
وبینار جلسه مشاوره گروهی – چالش های بازاریابی و فروش
بهترین MBA مجازی کجاست
برترین شرکت های مشاوره مدیریت در سال ۲۰۱۵
چگونه به عنوان مشاور انتخاب نشدم
مشاوره – راه اندازی کسب و کار جدید
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید