ملزومات راهاندازی سیستم یادگیری الکترونیکی
برای راه اندازی سیستم یادگیری الکترونیکی ، به موارد زیر نیاز است:
- سیستم مدیریت محتوای آموزشی (LMS = Learning Management System)
- طراح محتوای آموزشی
- محتوای آموزشیِ مناسب برای LMS
- مدیر یا اپراتور سیستم
سیستم مدیریت محتوای آموزشی:
برای مورد اول، نیاز به نرمافزار آنلاینی است که امکانات پایهی زیر را دارد:
- تعریف دورهها و درسهای مختلف
- ثبتنام کاربران در دورههای مختلف
- بارگذاری انواع محتوای آموزشی در سیستم
- تعریف تکلیف و تمرین برای دانشجویان + امکان ارسال فایل تکالیف
- تعریف آزمونهای میانی و پایانی برای دروس + امکان نمرهدهی آنلاین
- انجمن گفتگو : امکان بحث و تبادل نظر بین دانشجویان
- پاسخگویی به سوالات دانشجویان
- تعریف نقشهای مختلف (مدیر، استاد، دستیار، دانشجو، مهمان و …)
- و …
طراح محتوای آموزشی:
شخصی است که با شناخت از فرایندهای یادگیری، خط سیر دورههای آموزشی را برای اثربخشی بیشتر، تعریف میکند. او تعریف میکند که بهتر است از چه نوع محتواهای آموزشی و به چه شکلی، در چه زمانی، استفاده شود.
محتوای آموزشی مناسب برای LMS :
در سیستم مدیریت محتوای آموزشی و در راستای تلاش برای یادگیری بهتر دانشجویان، میتوان از یکی از انواع محتوای آموزشی زیر و یا ترکیبی از آنها استفاده کرد:
- متن
- صدا
- تصویر
- فیلم، کلیپ، انیمیشن
- فایلهای مختلف ( pdf، ppt و …)
- و …
مثلاً میتوان صدای مدرس را به همراه فایل پاورپوینت او در سایت قرار داد.
و یا متن به همراه یک فیلم. همینطور صدای مدرس + عکس او + فایل پاورپوینت. و …
تصویر زیر، بخشی از یک دوره است که شامل فیلم (صدا و پاورپوینت) و متن است:
اپراتور سیستم یادگیری الکترونیکی :
به فردی نیاز است که بتواند:
- دورهها را در سایت تعریف کند.
- درسها و محتواهای مربوطه را بارگذاری نماید.
- پاسخگوی مشکلات فنی دانشجویان با LMS باشد.
- رابط بین استاد و سازمان (سیستم) باشد و در صورت نیاز، با استاد، هماهنگیهای مربوطه را انجام دهد.
- در صورت نیاز و عدم توانایی اساتید، تمارین انجام شده و پاسخهای مربوط به امتحانات را به استاد مربوطه برساند و نتیجه را در سایت، اعلام نماید.
- و …
موارد مهم دیگر:
اما قبل از همه این موارد، باید به این مسائل هم فکر کرد:
- آیا سازمان، واقعاً قصد راهاندازی سیستم یادگیری الکترونیکی را دارد؟
اگر بله، پس باید یک بخش جداگانه را برای آن در نظر بگیرد تا پروژه، به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.
- آیا امکانات لازم فراهم است؟
بسته به تعریف سایز پروژه، ممکن است به استودیو، دوربین فیلمبرداری، میکروفون، کامپیوتر مناسب، نرمافزارهای تدوین فیلم، تدوینگر (ویرایشگر) و … نیاز بشود.
- آیا اساتید، برای اجرای این پروژه آمادگی داشته و همکاری خواهند کرد؟
مثلاً شاید لازم باشد اساتید، در زمان مشخصی در استودیو حاضر شده و جلوی دوربین، درس بدهند.
و یا اینکه صدایشان در استودیو ضبط شده و به همراه فایل پاورپوینت، تحویل بخش ساخت محتوای آموزشی شود.
همچنین اساتید باید قانع شده و قبول کنند که محتوای آموزشی خود را تحت شرایطی، بصورت کامل، در سیستم آموزشی سازمان قرار دهند.
- آیا همکاران اجرایی، به خوبی توجیه شده و همکاری خواهند کرد؟
همه افراد درگیر در امر آموزش باید بدانند که سیستم یادگیری الکترونیکی در چه مرحلهای است و چطور قرار است کار کند. آنها باید بدانند که این سیستم، در عین اینکه روال کار را بسیار سریعتر و راحتتر خواهد کرد، اما مانند یک موجود زنده، نیاز به پشتیبانی و رسیدگی دارد.
ما چه کمکی میتوانیم بکنیم؟
شرکت مدیریت اطلاعات پویا مهارت (شرکتِ مادر مجموعۀ مدیران ایران) از سال ۱۳۸۵ در امر آموزش و یادگیری الکترونیکی، با مراکز بزرگ و مهمی مانند دانشگاه علموصنعت، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران، مرکز آموزش مدیران صداوسیما، آکادمی مدیران ایران و … همکاری داشته و بسته به شرایط و نیازهای سازمان، در همه بخشهای فوق، بصورت مشاور یا پیمانکار، میتواند همراه سازمان شما باشد.
هماکنون سایت آکادمی یادگیری مدیران ایران ، توسط همین مجموعه طراحی و پیادهسازی شدهاست.
این مجموعه میتواند در انتخاب و راهاندازی سیستم مناسب، و یا در پیادهسازی دورههای آموزشی سازمانی، شما راه همراهی کنید.
برای هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر، خواهشمند است با تلفن ۴۴۸۴۱۹۹۱ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید و یا به شماره 09383644531 در تلگرام یا واتساپ، پیام دهید.
دیدگاهتان را بنویسید