همدلی و همفکری برای راهکارهای مشترک
راهکارهایی برای عبور از بحران
در پی حوادث اخیر، بعد از گرانشدن بنزین در ۲۴ آبان ۹۸، دسترسی ایرانیان به اینترنت قطع شده است و معلوم نیست تا چه زمانی، این وضعیت ادامه داشته باشد.
الان همه ما داریم از اینترنت ملی یا شبکه داخلی استفاده میکنیم. در این وضعیت، فقط به سایتهایی دسترسی داریم که سرورهایشان در ایران هستند.
چه مشکلاتی ایجاد میشود؟
بنابراین مثلاً چیزی به نام «گوگل» وجود ندارد. ولی سایتی مثل «مدیران ایران» که سرورش داخل ایران است، برای کسانی که داخل ایران هستند، قابل دسترسی است.
عملاً همه کسبوکارهایی که به اینترنت وابسته بودند، با مشکل جدی مواجه شدهاند.
- برای دسترسی به ابزارها، نرمافزارها، سایتها، و اجرای فرایندهای داخلی
- برای ارتباط با همکاران دورکار، مشتریان، تامینکنندگان و …
- برای چک کردن قیمت بازار.
- برای بازاریابی و اطلاع رسانی خدمات در فضای وب
- برای فروش خدمات و محصولات بصورت اینترنتی
- و …
بیخبری و بازگشت به عقب
وضعیت بیخبری، به گونه ایست که یکی از همکارانمان پیامک زده که «شما هم اینترنت ندارید؟»
یعنی حتی از حال و اوضاع همدیگر بیخبریم و این خودش مشکل بزرگی است.
برگشتهایم به ۱۰ سال قبل. با این تفاوت که در آن زمان، همه چیزمان به اینترنت وابسته نبود. اگر میخواستیم چیزی بفروشیم، کاتالوگ پخش میکردیم. به مشتریهای احتمالی زنگ میزدیم. اگر کسی میخواست چیزی بخرد، یا به محل ما میآمد و یا میگفتیم:
پول را از طریق بانک، کارتبهکارت کنید و رسیدش را برایمان فکس کنید. ما هم محصول را در اولین فرصت برایتان پست میکنیم.
اما این روزها، ماشینگرفتن ما هم اینترنتی است. ارتباط گرفتن با عزیزانمان، اینترنتی است. خریدهای خانه را اینترنتی انجام میدهیم و یکدفعه چشم باز میکنیم و میبینیم همه چیز خراب شده است! هرچه ساخته بودیم و به آن افتخار میکردیم!
چه کسانی بیشترین ضربه را میخورند؟
شرکتهای دولتی، خیلی متوجه این شرایط نیستند. شاید چون پولشان از منبع دیگری تامین میشود، مشتریها مجبورند از آنها خدمات بگیرند و در مورد نحوه خرجکردن منابعشان هم، خیلی نیاز به پاسخگویی ندارند.
ولی برای شرکتهای خصوصی که حساب دخل و خرجشان با خودشان است، وضعیت فرق میکند.
جدای از شرکتها، کسبوکارهای خانگی و استارتاپها هم قربانی این شرایط خواهند بود.
اما چه باید کرد؟
چون معلوم نیست که این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا میکند، کسبوکارهای خصوصی باید خودشان را برای کنار آمدن با این شرایط و بروز هر تغییر ناگهانی آماده کنند.
اما برای کنار آمدن با شرایط، به نظر میرسد باید به ۲ حالت فکر کرد:
- الان چه کنیم؟ چطور ادامه دهیم و چرخ بیزینسمان را بچرخانیم؟
- برای بعد از این وضعیت، چه فکر و برنامهای داشته باشیم؟
در بخش اول، با فرض اینکه این شرایط عجیب، ماندنی خواهد بود، به این میپردازیم که چطور از این شرایط، جان سالم بهدر ببریم؟
و در بخش دوم، با فرض و امید به تمام شدن این شرایط، ببینیم که چه کارهایی باید بکنیم؟
راهکارهایی برای زنده ماندن در بحران
۱ – آرامش خودتان را حفظ کنید.
این شرایط ماندنی نیست. پس امید، انگیزه و آرامش خودتان را حفظ کنید. اگر آرام باشید، فکرتان هم بهتر کار میکند. استرستان را مدیریت کنید تا راهکارهای بهتری به ذهنتان برسد.
۲ – مراقب حال پرسنلتان باشید.
اوضاع برای صاحبان کسبوکار خراب است. ولی تبعات آن، به پرسنل شرکتها هم کشیده میشود. پس آنها هم به اندازه کافی نگران شرایط و اوضاع هستند. در این شرایط، حال پرسنل خوب نیست و بازدهیشان به شدت کم میشود.
این وظیفه مدیران است که در این شرایط، هوای پرسنلشان را داشته باشند و به آنها امید و انگیزه بدهند.
۳ – برگزاری جلسات طوفان فکری
در این شرایط، معمولاً فکر ما کمتر کار میکند و شاید بهترین وقت است که از همفکری بقیه همکارانمان استفاده کنیم. برای عبور از بحران شاید ایدهای به ذهن آنها برسد که هیچوقت به فکر ما نمیرسید. پس از این گنج، غافل نشوید.
جلسات صمیمانهی طوفان فکری برای عبور از بحران راه بیندازید و بعد از تشریح صادقانه وضعیت موجود، از همکارانتان کمک فکری بگیرید.
انجمن گفتگوی مدیران ایران
۴ – تخممرغهایتان را پخش کنید.
اگر همه تمرکز ما تا امروز، روی بازاریابی اینترنتی بود، احتمالاً کارمان تمام است! پس باید به فکر راهکارهای موازی باشیم که اگر یکی از بین رفت، دیگری بتواند کارمان را پیش ببرد.
۵ – آمادگی برای سناریوهای مختلف
زمانی که دلار از ۱۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان رسید، خیلی از کسبوکارها ورشکسته شدند. ولی بعضیها با همان شرایط، توانستند پلن B خودشان را که از قبل به آن فکر کرده بودند، اجرا کنند و جان سالم به در ببرند.
اصلاً اینطور تصور کنید که این شرایط، یک مانور است. چه شرایطی ممکن است در آینده پیش بیاید و آیا ما برای گذر از آنها آمادهایم؟
۶ – بکاپ از اطلاعات موجود
شمارههایی که در واتساپ و تلگرام ذخیره شدهاند، بانکهای اطلاعاتی موجود و هر چیزی که الان به آن دسترسی دارید و ممکن است از بین بروند را در کامپیوتر خودتان و بصورت آفلاین، ذخیره کنید.
۷ – استفاده از ابزارهای ارتباطی جایگزین
اینترنت و ایمیل و رسانههای اجتماعی را از دست دادهایم. ولی هنوز تلفن، پیامک، فکس و نامه را داریم. آیا میتوانیم ارتباطاتمان را بر پایه اینها برنامهریزی کنیم؟
۸ – تبلیغات آفلاین
فرض کنید چیزی به نام اینترنت وجود ندارد، چطور باید به مشتریان بالقوه دسترسی داشته باشیم و در مورد خدمات و محصولاتمان به آنها اطلاعات دهیم؟
تبلیغات محیطی، بیلبورد، کاتالوگ، کارت ویزیت، تبلیغ در نشریات، پوستر، تبلیغات انبوه در رادیو و تلویزیون، دیوارنویسی (!) و … اگر با سیاستها و بودجهی سازمان هماهنگ باشند، قابل استفاده خواهند بود.
۹ – استفاده از CRM و پیگیری مشتریان قدیمی
الان اگر سایت شما هم سرپا باشد و خدماترسانیتان مثل قبل، ولی ممکن است مشتریان قدیمی، شما را فراموش کرده باشند. پس اگر سیآرام دارید و یا دیتابیسی از مشتریان قدیمی، الان بهترین وقت است که به آنها بگویید شما هستید و هنوز دارید کار میکنید.
۱۰ – انتقال سایتها و نرمافزارها به سرور ایرانی
سایتهایی که در سرورهای ایرانی مستقر هستند، فعالیتشان قطع نشدهاست. اگر امکانش را دارید، به سرورهای ایرانی نقل مکان کنید.
بعنوان راهکار موقتی، میتوانید از یک وبلاگ در فضای مشترک (مثل سایت ویرگول) استفاده کنید و اگر اپلیکیشنی دارید، در سرورهای ایرانی آپلود کنید و لینکش را انتشار دهید.
آمادگی برای بعد از بحران:
اما چون امید داریم که این بحران، موقتی و گذرا است، باید یکجور دیگر هم فکر کنیم. اینکه این شرایط تا چند روز دیگر تمام میشود و باید خودمان را برای بعد از بحران آماده کنیم. با این تفکر، راهکارهای زیر پیشنهاد میشود:
۱ – آموزش به پرسنل:
وقتی کار دیگری نمیشود کرد، بهترین وقت است که به نیروهای سازمان، آموزش دهیم. ما در این زمینه میتوانیم همراه شما باشیم. محصولات آموزشی مرتبط با کسبوکار، از لینک زیر قابل دسترس هستند.
محصولات آموزشی مرتبط با کسبوکار
https://modiriran.ir/shop
میتوانید محصولات را بصورت دانلودی سفارش دهید و یا نوع DVD آنها را سفارش دهید تا با پست پیشتاز، تقدیمتان کنیم.
همچنین اگر آموزش خاصی را مدنظر دارید، میتوانید با ما مطرح کنید تا با شرایط خوبی، هماهنگیهای لازم را برایتان انجام دهیم:
۰۲۱-۴۴۸۴۱۹۹۱
۰۲۶-۳۴۲۰۹۳۴۴
۰۲۶-۳۴۴۵۴۳۰۳
۰۹۳۸-۳۶۴۴۵۳۱
۲ – نظم دادن به کارها
روی میز همه ما شلوغ است؛ کامپیوترهایمان هم! شاید الان بهترین وقت باشد که مرتبسازیهایی را که برای یک روزی گذاشته بودیم، انجام دهیم.
پیشنهاد مرتبط:
۱ – کتاب «چرا مدیریت زمان جواب نمیدهد؟»
۲ – دوره آموزشی «معجون مدیریت زمان»
۳ – بسترسازی و آمادهکردن فرایندها
همه ما کلی کار داریم که گذاشتهایم برای یک وقت دیگر. مثلاً اینکه فرایند فروش سازمان را بازبینی و اصلاح کنیم. یا دستی به سر و روی سایتمان بکشیم و …
الان بهترین وقت برای این کارهاست.
۴ – آمادهسازی تبلیغات و محتواهای مورد نیاز
اگر از این بیکاری استفاده کنیم و محتواهایی که میخواهیم منتشر کنیم را آماده کنیم، وقتی اینترنت وصل شد، کلی محتوای آماده داریم و از بقیه جلوتر هستیم. ضمن اینکه در این مدت، روحیه بهتری هم خواهیم داشت.
پیشنهاد مرتبط: دوره آموزش تولید محتوا
شما چه راهکارهای دیگری به ذهنـتان میرسد؟ با دیگران به اشتراک بگذارید:
انجمن گفتگوی مدیران
[bbp-single-forum id=”22586″]
راهکارهایی برای عبور از بحران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات: 1
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
تحلیل هزینه – فایده چیست ؟
تحلیل هزینه – فایده روشی نظام مند برای تخمین زدن نقاط قوت و ضعف گزینه های مختلف و انتخاب و تصمیم گیری بین آنها باشد .
ناهماهنگی شناختی چیست؟ راههای کاهش ناهماهنگی شناختی
ناهماهنگی شناختی (تعارض شناختی) برای توصیف ناراحتی ذهنی استفاده میشود که ناشی از داشتن دو اعتقاد، ارزش یا نگرش متضاد با اعمال و واقعیت های بیرونی استفاده می شود. ناهماهنگی شناختی باعث ایجاد حس رنجش روحی درونی می شود ، تصمیم گیری های ما را ضعیف و بهره وری مان را در زندگی شخصی و حرفه ای کم می کند .
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
دیدگاهتان را بنویسید