منوهای نصب در پنل مدیریت

پژوهش_بازار یا تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) چیست؟

پژوهش_بازار یا تحقیق بازاریابی

مصداق بارز پژوهش بازار یا تحقیق بازاریابی (Marketing Research)، آن ضرب المثل معروف است که می‌گوید: «بی گدار به آب نزن!».

بازار هدف

هر کالا یا هر خدماتی را نمی توان به هر کسی فروخت! بازار هدف شما کسانی هستند که شانس خرید آن‌ها بسیار بالاتر از بقیه افراد است. برای مثال مخاطبان لوازم خانگی می‌توانند مردها باشند، اما هدف قرار دادن خانم‌ها و به خصوص خانم‌های جوان‌تر، می‌تواند بازخورد بهتری را از فعالیت‌های بازاریابی‌مان به همراه داشته باشد.

تعریف تحقیق بازاریابی
طبق تعریف BusinessDictionary:
به مجموعه کشف و شهود و تحقیقاتی که درباره بازار، محصول و مشتری انجام می‌شود و در راستای بهبود فعالیت‌های بازاریابی قرار دارد، تحقیق بازاریابی می‌گویند.

تحقیقات بازار در برابر تحقیق بازاریابی
در دنیای بازاریابی، این دو مفهوم شاید در ظاهر شبیه هم باشند اما به شدت متفاوتند. به بیان Quickmba:

در تحقیقات بازار به طور اختصاصی به جمع آوری اطلاعات در مورد بازار هدف و اندازه این بازار می‌پردازیم؛ در حالی که تحقیقات بازاریابی بازه بزرگتری را از تحقیقات را در بر می‌گیرد که شامل تحقیقات بازار نیز می‌شود.

 

۷ ویژگی داده‌های خوب در تحقیقات بازاریابی

با ۷ معیار زیر بسنجید که چه داده‌هایی می‌تواند برای تحقیقات بازار و بازاریابی مفید باشد:

۱. منطبق بر سنجه‌های علمی و نه سلایق و حدسیات شخصی!
۲. شفافیت اطلاعات جمع‌آوری شده نه صرفا یک سری آمار مبهم
۳. میزان ضرری که ممکن است از نداشتن آن اطلاعات به ما وارد شود.
۴. .امکان به‌کارگیری این اطلاعات در عمل
۵. میزان ریسک عمل کردن به اطلاعات
۶. بازخورد رقبای شرکت درصورت عملی شدن اطلاعات
۷. هزینه جمع‌آوری اطلاعات که شامل زمان و پول می‌باشد.

۸ گام اصلی برای تحقیقات بازاریابی

برای انجام تحقیقات بازاریابی ، باید مراحل زیر را برای دستیابی به دیتای مورد نیازمان انجام دهیم:

۱. طرح مسئله، مشکل یا هدف
۲. انتخاب روش تحقیق یا پژوهش
۳. نوع و جنس دیتای مورد نیازمان
۴. طراحی پرسشنامه
۵. تعیین نمونه آماری و اندازه
۶. جمع‌آوری داده‌ها
۷. تحلیل داده ها
۸. تهیه گزارش پژوهش

منبع : مدیران ایران

۰ پاسخ به "پژوهش_بازار یا تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) چیست؟"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© کلیه حقوق برای «مدیران ایران» محفوظ است.
X