بازاریابی اخلاقی چیست ؟
رعایت اخلاق حرفه ای در مارکتینگ و بازاریابی شاید در نگاه اول چندان با کسب سود و رسیدن به نتایجی که مد نظر صاحبان کسب و کار است هم راستا نباشد. اما در بلند مدت حتما منافع سازمان را با خود به همراه خواهد داشت .
بسیاری از فعلان دنیای کسب و کار خیلی سریع نگاهی به بازار می اندازند و بداخلاقی رقبا و فضای حاکم بر بازار آنها را را متقاعد می کند که رعایت نکردن اخلاق حرفه ای در بازاریابی اشکالی ندارد و اگر چنین نکنند از رقبا عقب خواهند ماند .
بازاریابی غیر اخلاقی معمولا سودهای کوتاه مدت جذابی دارد .اما به خصوص در جامعه امروز این سودها واقعا کوتاه مدت هستند و برای کسانی که می خواهند بردی ماندگار و موفق داشته باشند اصلا قابل اتکا نیستند .
برای انتخاب روشهای بازاربی اگر کمی قضاوت را به تاخیر بیاندازیم و ببینیم که فضای آزاد امروز اطلاعاتی به مخاطبین اجازه می دهد که بببینید ، متوجه شوند و در مورد ما قضاوتی داشته باشند که شاید کاملا با اهداف بازاریابی ما متفاوت است ، شاید کمی تامل کنیم .
در نگاه بلند مدت رعایت بازاریابی اخلاقی حتما به نفع صاحب کسب و کار خواهد بود .
البته به شرط اینکه این سه موضوع را فراموش نکند :
اول ، بازاریابی درست و اخلاقی خود را به شکلی پیوسته و هدفمند دنبال کند .
دوم ، به آنچه می گوید وفادار بماند .
سوم ، در فضای اطلاعاتی رعایت اصول اخلاقی خود را با افتخار بیان کند و بدون زیر سوال بردن رقبا در مورد تعهد خود به این موضوع هم گفتگو کند.
اما بازاریابی اخلاقی چیست ؟ چه مواردی را شامل می شوند؟
من فکر می کنم که این این اصول در فرهنگ های مختلف متفاوت هستند و فرهنگهای مختلف تعبیر متفاوتی در این زمینه دارند اما حتما بخشهای مشترکی وجود دارد که در تمام فرهنگ ها به عنوان اصول اخلاقی بازاریابی شناخته می شوند .
اخلاق حرفه ای در بازاریابی و مسولیت اجتماعی شامل مواردی می شود چون :
- اصالت
- رعایت اخلاق انسانی
- مسئولیت پذیری
- راستگویی
- رفتار
- اصلی بودن
بازاریابی اخلاقی فلسفه ای است که تمرکز آن بر روی صداقت، انصاف و مسئولیت متمرکز است.
در بازاریابی اخلاقی نکات زیر به عنوان فرض های اولیه اند :
- تمایز روشن بین تبلیغات و جنجال
- امضا باید شفاف و روشن باشد
- حریم خصوصی مصرف کنندگان باید در همه زمان نگهداری و حفظ شود .
- استانداردها و مقررات دولت باید رعایت شود و تعهدی واقعی نسبت به آنچه گفته می شود وجود داشته باشد.
و تمام این موارد باید به عنوان استاندارد مشترک از اخلاق در ارتباطات بازاریابی شرکت لحاظ شود تا مشتریان بتوانند آنرا باور کنند و نمونه های متفاوتی و متناقضی را در شرکت و صاحب برند نیابند .
مربی و مشاور توسعه کسب و کار
دانش آموخته DBA
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات: 2
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
پادشکنندگی: کلید موفقیت پایدار در کسبوکارها
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
تحلیل هزینه – فایده چیست ؟
تحلیل هزینه – فایده روشی نظام مند برای تخمین زدن نقاط قوت و ضعف گزینه های مختلف و انتخاب و تصمیم گیری بین آنها باشد .
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
متاسفانه عدم رعایت اخلاق در بازاریابی به کسب و کارهای مرتبط و هم صنف نیز بطور مستقیم و غیر مستقیم ضرر وارد می نماید.