بازاریابی شبکه ای چیست ؟
رابرت کیوساکی می گوید : یکی از دلایلی که برای بازاریابی شبکه ای احترام خاصی قائل هستم این است که فرصت های همپا و برابری را برای کسب و کار واقعی ایجاد می کند. در بازاریابی شبکه ای، وسعت فعالیت ها بیشتر می شود و شما با شبکه ای در ارتباط هستید. هنگامی که شما خوب نگاه کنید بیش از شصت میلیون نفر را می بینید که هر کدام در کسب و کاری مشغول هستند، افرادی از هر رنگ و نژاد، هر گروه سنی و هر زمینه کاری، تجربه و مهارت دیده می شود. این نگاه کسب و کار شما را برای آینده شکل می دهد. در قرن حاضر، تجارت بازی با حاصل جمع صفر نیست. قبلا هم گفته ام برای موفقیت در این حوزه لازم نیست که دیگران افت کنند تا ما بتوانیم موفق شویم و این نکته ای است که خیلی از افراد متوجه آن نیستند. موفقیت در آینده و داشتن ثروت واقعی در آینده با بالا بردن رفاه عمومی و ارزش قائل شدن برای بشریت میسر می شود. ارزش کسب و کار موضوعی شخصی نیست و بازاریابی شبکه ای منجر به سهیم نمودن دیگران در این ارزش ها می شود. چنین شراکتی نه تنها منجر به تجارت بهتر و موثرتری می شود بلکه حال و اوضاع ما را نیز بهبود می بخشد و بیشتر احساس می کنیم که حالمان خوب است.
بازاریابی شبکه ای – ثروت اندوزی دموکراتیک
یکی از دلایل اصلی من برای توجه و انرژی گذاشتن و حمایت از ترویج بازاریابی شبکه ای این است که: سیستم های بازاریابی شبکه ای عادلانه تر از سیستم های قبلی ما را در به دست آوردن ثروت کمک می کنند.
یک سیستم بازاریابی شبکه ای سهیم شدن افراد را در ثروت میسر می سازد و کمک می کند همه و همه در ثروت اندوزی سهیم و شریک شوند. دروازه ورود به این سیستم به روی همه باز است و میتواند به آن وارد شود. برای این سیستم فرقی نمیکند شما به کدام دانشگاه می روید و یا قرار است به کدام دانشگاه بروید. برای این سیستم فرقی نمی کند شما امروز چقدر درآمد داشته اید و چطور فکر میکنید و یا چقدر زیبا یا زشت هستید ، والدین شما چه کسانی هستند و شما چقدر معروف هستید. اکثر شرکت های بازاریابی شبکه ای در درجه اول به این توجه دارند که شما چقدر تمایل دارید یاد بگیرید تا رشد و پیشرفت کنید. مهم این است که شما هر که هستید می خواهید در کسب و کار پیشرفت کنید و مالک تجارت خودتان بشوید. بازاریابی شبکه ای چیزی بیشتر و فراتر از یک ایده خوب است. از بسیاری از جهات، مدل کسب و کار آینده است. می دانید چرا؟ از آنجایی که جهان در نهایت باید کم کم بیدار شود و متوجه این واقعیت بشود که عصر صنعتی تغییر کرده است.
امنیت جهان هر روز کمتر و کمتر می شود و بازاریابی شبکه ای به عنوان سیستمی جدید برای موفقیت و امنیت فردی در حال ظهور است. بازاریابی شبکه ای به میلیونها نفر از مردم در سراسر جهان این فرصت را می دهد تا کنترل زندگی شان و آینده مالی شان را در دست بگیرند. به همین دلیل حتی اگر متفکران دنیای قدیم هم آن را نادیده بگیرند ، صنعت بازاریابی شبکه ای کماکان به رشد خودش ادامه خواهد داد. در سالهای پیش رو، انتظار دیدن یک انفجار یانفوذ یا بلوغ را در شرکتهای بازاریابی شبکه دارم. پیش تر من در مورد توماس ادیسون و چگونگی ثروتمند شدن وی نوشتم. او لامپ بهتری تولید نکرد بلکه شبکه ای برای پشتیبانی از لامپ خودش ایجاد نمود. ادیسون کارمند جوانی به نام هنری داشت. هنری نیز به اختراعات مشابهی دست پیدا کرد که البته هیچ کدام در عمل و واقعیت همانند اختراع ادیسون نبودند.
هنری فورد نیز مانند ادیسون اختراعی داشت ولی رفتار رادیکالی او باعث شد که مسیر سرنوشتی اختراعش تغییر کند و به همین شکل سرنوشت میلیونها نفر از مردم نیز تغییر کرد. در آغاز قرن، خودرو وسیله ای در خدمت ثروتمندان بود و در واقع، آنها قیمت های بسیار بالایی برای اتومبیل ها تعیین می کردند که فقط افراد ثروتمند می توانستند اتومبیل داشته باشند و مردم عادی توان خرید آنرا نداشتند. این دیدگاه رادیکالی هنری فورد باعث شد همه مردم بتوانند سوار اتومبیل شوند. با در نظر گرفتن هزینه های تولید و خط مونتاژ برای تولید انبوه اتومبیل های ارزان قیمت استاندارد، کمپانی فورد به بزرگترین خط تولید خودرو در جهان تبدیل شد. نه تنها توانست خودرویی مقرون به صرفه تولید کند بلکه توانست بالاترین دستمزد را پرداخت کند و حتی سود شرکت را با سهامداران و کارگرانش نیز تقسیم نمود. (بیش از ۳۰ میلیون دلار در سال). ۳۰ میلیون دلار ارزش بسیار بالایی در دهه ۱۹۰۰ محسوب می شد و از آن به بعد هم این روال ادامه داشت!
شعار فورد “دسترسی همگانی به خودرو” بود و و برای تحقق شعار خودش تلاش کرد و با همین دیدگاه به فردی غنی تبدیل شد. بازاریابی شبکه ای هم شکل انقلابی کسب و کار است: برای اولین بار در تاریخ، در حال حاضر این امکان برای هر کسی و واقعا هر کسی فراهم شده تا بتواند وارد حوزه ثروت اندوزی شود و بهترین انتخاب ها را داشته باشد. هر کسب و کاری مخالفان و مزاحمان خودش را دارد. افرادی که به صورتی هنرمندانه و غیراخلاقی مانع تراشی میکنند اینها کسانی هستند که در مسیر حرکت زیر پایی میگیرند و یا به عبارتی جفتک می اندازند.
باید بدانیم طبیعت واقعی بازاریابی شبکه ای عادلانه، مسئولیت پذیری و وضعیتی منطقی دارد. به رغم آنچه مخالفان می گویند، بازاریابی شبکه ای کسب و کار بسیارخوبی برای مردم حریص نیست. در واقع، تنها راهی که شما میتوانید غنى شوید بازاریابی شبکه ای است که با کمک به دیگران خودتان هم در روند غنی شدن قرار می گیرید. چنین رویکردی شبیه به انقلابی است که برای توماس ادیسون و هنری فورد در روزگار خودشان رخ داد، با چنین طراحی، می توانیم با کمک دیگران در کسب و کار خود موفق شویم. من لزوما حرص و طمع را محکوم نمی کنم.
کمی حرص و طمع و تا حدی توجه به علایق شخصی زیاد هم بد نیست. وقتی پای منافع شخصی به میان می آید و رشد و توسعه منافع شخصی مطرح می شود گاهی افراد ستیزه جو می شوند و اهداف گم می شوند. به نظر من همه مردم تا حدی چنین حالتی را در خود دارند و با چنین رویکردهایی اغنا می شوند و به رضایت می رسند. این حالت طبیعی است که بخواهند همه چیز را برای خودشان بخواهند و تصور کنند که دیگران باید در نقطه ای پایین تر از آنها قرار بگیرند.
بازاریابی شبکه ای می تواند این وضعیت را تا حدی تعدیل کند و مسیرهایی را برای موفقیت شخصی باز میکند و به فرد کمک میکند ثروت و آزادی و استقلال را توأم با هم داشته باشد. در چنین شبکه ای فرد هم به خودش کمک می کند و هم به سایرین می تواند کمک کند. شما می توانید ثروتمند شوید و همچنین سخاوتمند هم باشید. می توانید ببخشید ولی داشته باشید. چنین رویکردی به تقویت ارزش های درونی شما نیز کمک می کند و شما را از درون تقویت میکند و منجر به تقویت ارزش های شما می شود.
تعجبی ندارد که افراد نه چندان زیادی درباره ارزش بازاریابی شبکه ای اطلاعی نداشته باشند، خیلی از مردم حتی زمانی که در بطن بازاریابی شبکه ای هم هستند اطلاعی از ارزش های آن ندارند.
اکثرمردم وقتی در سخنرانی های بازاریابی شبکه ای شرکت می کنند یک سوال اصلی دارند”اگر من به کسب و کار بپیوندم چقدر درآمد خواهم داشت؟” و جای تعجب نیست هنگامی که با افرادی که در گیر بازاریابی شبکه ای هستند هم صحبت می شویم اولین چیزی که درباره آن صحبت می کنن این است که در ماه چقدر دریافتی خواهید داشت.
مشکل کسب در آمد از کار به روش سنتی شدیدا محدود است . یکساعت کارکنید و یک دلار بدست بیاورید . دوساعت کار کنیددودلار بدست آورید . این به شما بستگی دارد این بدین معناست که شما هرگز نمی توانید متوقف شوید .این یک تله است. اکثر مردم به طور غریزی آن را حس می کنند .
این مطلب را ازدست ندهید.
بازاریابی همهمه ای (BUZZ Marketing)
آن ها فرض می کنند که راهی برای خروج از تله کسب در آمد وجود دارد .اما در آمد بیشتر واقعیت های اساسی را در مورد درامد شما تغییر نمی دهد. در واقع اغلب با کسب در آمد بیشتر تنها در خدمت طناب دارهای تنگ تر و بیشتر قرار دارند.
حقیقت درباره خانه شما
چیزهایی که اکثر مردم به عنوان دارایی درنظر نمی گیرند دارایی نیستند، این ها در واقع بدهی و قرض هستند.
برای اینکه متوجه بشویم که دارایی دارم یا بدهی باید به جریان مالی توجه کنیم و نه به وضعیت مالی وو ارزش ها. به عبارت دیگر آیا آن پول تولید پول دیگری می کند که به جیب شما می رود یا پول را از جیب شما بیرون می کشد؟ هرچیزی ممکن است برای پول شما بسازد یا برای شما هزینه ایجاد کند. اگر برای شما پول نمی سازد باور کنید دارایی نیست بدهی است .
خانه شما چقدر درآمد ماهیانه برایتان به ارمغان می اورد؟
احتمالا پاسخ می دهید هیچ درامدی .دقیقا دلیلش این است که خانه شما دارایی نیست بلکه مسئولیت و بدهی شما است.از آنجا که داشتن کسب و کار دارایی است ، هنگامی که شما کسب و کار بازاریابی شبکه ای را شکل می دهید نه تنها مهارت های زندگی در شرایط مختلف و شرایط بحرانی را یادمیگیرید بلکه دارایی واقعی برای خودتان می سازید. درچنین کاری شما کسب درآمد می کنید. دربازاریابی شبکه ای به جای کسب درآمد شما دارایی و سرمایه خودتان را هم بیشتر می کنید.
برای افرادی که این موضوع را درک می کنند دارایی شماره ۱ دارایی است که معمولا از طریق کسب و کار بدست می اید، ولی دارایی شماره ۲ دارایی است که به طور معمول مربوط به املاک و مستغلات است.در مورد املاک و مستغلات شما باید به درک تفاوت بین جریان های نقدی پولی و افزایش سرمایه توجه داشته باشید.
شغل شما دارایی شما نیست .شما نمی توانید سود سهام از آن بدست بیاورید . نمی توانید آن را اجاره بدهید.اشتباه نکنید . هنگامی که شما در یک شغل کار می کنید شما در حال ایجاد دارایی هستید ولی این دارایی متعلق به شما نیست.
ایده ای به ما می گوید که وقتی شغل خوبی داریم ذاتا ارزشی را در آن کارخوب بدست می اوریم ولی گاهی واقعا ارزشی در آن کار وجود ندارد و ارزش آن صفر است.
بازاریابی شبکه ای در مورد فروش محصولات و یا کسب درآمد نیست !
اشتباه ترین تصور غلط و رایج در مورد بازاریابی شبکه ای این است که بازاریابی شبکه ای کسب و کار فروش است . اما فروش تنها کسب و درآمد بیشتر است. مشکل این است که اگر شما فعالیتتان را متوقف کنید درآمدتان هم متوقف می شود.
مدل فروشندگی کارمندی شما را ثروتمند نمی کند و شما آزادی عمل زیادی ندارید .در چنین شرایطی لازم نیست شغل خودتان را تغییر بدهید، شما به آدرس پستی دیگری نیاز ندارید شما باید خوتان را تغییر دهید.
دربازاریابی شبکه ای تمام هدف ما فروش محصول نیست ، بلکه ایجاد شبکه ای است که شامل ارتش مردمی می شود و نمایندگان فروش محصولات و خدمات را تشکیل
می دهند.
هدف نهایی فقط مختص شما و یا سایر افراد نیست ، آنها هم مثل شما هدفشان تنها فروش محصول نیست. شما محصولات متعددی را به افراد مختلفی می فروشید و محصول را به افراد زیادی نشان می دهید.
دربازاریابی شبکه ای ممکن است شما تنها یکساعت در روز یا هفته کار کنید ولی شبکه ی ایجاد شده شما به صورت مداوم در حال کار و کسب درآمد برای شماست.
منبع: بخشی ار کتاب تجارت در عصرجدید- رابرت کیوساکی -مدیران ایران
چطور در بازاریابی شبکه ای موفق شویم؟
بازاریابی شبکه ای یا چند سطحی مدل کسب و کاری است که پیمانکاران مستقلی از یک شرکت خرید می کنند و برای فروش آن محصولات کمیسیون می گیرند. این حرفه افراد زیادی را جذب خود می کند، چون آنها می توانند با این شغل رئیس خودشان باشند، در ساعات کاری که خودشان می خواهند کار کنند و برای موفقیت خودشان تلاش کنند. نیاز به تعهد بالایی دارد اما می تواند یک شغل پردرآمد باشد.
بخش یک – یافتن شرکت مناسب
۱- درمورد شرکت ها تحقیق کنید.
انتخاب شرکت مناسب کلید موفقیت شما است. معمولا با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانیدپاسخ بسیاری از سوالاتی را که دارید پیدا کنید. تحقیق کنید ببنید کدام شرکت برای شخص شما بهترین است. بعضی سوالاتی که باید حین تحقیق درمورد شرکت مناسب بپرسید اینها هستند:
– شرکت چند ساله است؟ آیا جا افتاده است یا به تازگی راه افتاده؟
– فروش شرکت چطور است؟ رو به افزایش است یا کاهش؟
– اعتبار عمومی شرکت چطور است؟ وبلاگ ها و نقدهایی که در مورد این شرکت ها در اینترنت نوشته می شوند به شما درمورد معتبر یا مشکوک بودن آن کمک خواهند کرد.
۲- درمورد مدیران عامل و سایر مدیران ارشد شرکت تحقیق کنید.
همان مواردی که حین تحقیق درمورد شرکت مد نظر قرار دادید درمورد مدیران ارشد نیز در ذهن داشته باشید. آیا مدیریت شرکت معتبر و قانون مدار است؟ اگر تا بحال متهم به کلاه برداری شده بودند یا مسائل قانونی داشتند، بهتر است از شرکت دوری کنید.
شاید این مطلب برای شما مفید باشد!
بازاریابی شبکه ای با رابرت کیوساکی
۳- درمورد محصولات یا خدماتی که شرکت می فروشد تحقیق کنید.
از آنجا که شما قرار است مسولیت کالاهایی که می فروشید را به عهده داشته باشید، درمورد کیفیت آن محصولات اطمینان حاصل کنید. موارد زیر را مدنظر قرار دهید:
– آیا آن محصولات بی خطرند؟
– آیا عوارض استفاده از آن محصولات بیان شده اند؟
– آیا خودم حاضرم از آن محصول استفاده کنم؟
– آیا قیمت محصول مناسب است؟
۴- از کسی که میخواهد شما را وارد آن شرکت کند سوال بپرسید.
حین فرآیند جذب بدبینانه و کنجکاوانه عمل کنید. بیاد داشته باشید فردی که می خواهد شما را وارد شرکت کند، اگر موفق به این کار شود، درآمد بیشتری خواهد داشت و به همین دلیل ممکن است آنطور که باید و شاید با شما صادق نباشد و تمام موارد را به شما نگوید. حواستان با وعده هایی که درمورد درآمد بالا ممکن است به شما داده شود پرت نشود و درمورد کاری که واقعا باید انجام دهید فکر کنید.
– سوالات صریح و مشخص بپرسید. اگر پاسخ برایتان مبهم بود، از او بخواهید بیشتر برایتان توضیح دهد.
– بپرسید شرکت دقیقا چه انتظاری از شما دارد؟ انتظار دارد چقدر فروش داشته باشید و چند نفر جذب کنید؟ آیا نیاز است در برنامه های آموزشی شرکت کنید؟
۵- قراردادتان را به دقت بخوانید.
قورا هی چیزی را امضا نکنید. قرار داد را کامل بخوانید و تمام موارد آن را بفهمید. می توانید با یک وکیل یا حسابدار مشورت کنید تا مطمئن شوید آیا معامله، معامله ای منصفانه است و شرکت از لحاظ قانونی مسئله ای ندارد.
۶- یک طرح کسب و کار بنویسید.
وقتی هنوز چند شرکت در ذهن دارید و رسما عضو هیچ شرکت بازاریابی شبکه ای نشده اید، یک طرح کسب و کار بنویسید. این کار به شما کمک می کند وقتی رسما به یک شرکت پیوستید به سرعت کار خود را شروع کنید. حین نوشتن طرح کسب و کار موارد زیر را مد نظر قرار دهید:
– می خواهید چه کالا یا خدمتی بفروشید؟
– بازار هدف شما چه کسانی هستند؟
– چقدر وقت به این کار اختصاص خواهید داد؟ آیا میخواهید به صورت پاره وقت کار کنید یا هفت روزه هفته تمام وقت؟
– هدف شما چیست؟ آیا می خواهید با استفاده از بازاریابی شبکه ای پولدار شوید یا فقط درآمد بیشتری داشته باشید؟
– به بلندمدت فکر کنید. ۵ سال آینده کجا خواهید بود؟ ده سال آینده چی؟
– استراتژی بازاریابی شما چیست؟ آیا تماس تلفنی خواهید داشت؟ از اینترنت استفاده می کنید؟ به منزل مشتریان خواهید رفت؟
– می توانید هر وقت لازم شد این طرح را تغییر دهید یا بروز کند، این طرح راهنمای شما برای شروع خواهد بود.
بخش دوم – شروع فعالیت در یک شرکت
۱- یک مربی خوب انتخاب کنید.
در بیشتر شرکت های بازاریابی شبکه ای یا چند سطحی، فردی که بوسیله ی آن وارد شرکت می شوید، مربی شما خواهد بود و شما را در مراحل اول کارتان راهنمایی خواهد کرد. در واقع هر چه شما موفق تر عمل کنید، او نیز پول بیشتری بدست می آورد، بنابراین او علاقه مند خواهد بود به شما کمک کند. مربی شما باید ویژگی های زیر را دارا باشد:
– هر وقت نیاز به کمک داشتید در دسترس باشد.
– کسی که بتوانید با او کار کنید.
– اگر بتوانید کاری را بهتر انجام دهید، صادقانه به شما بگوید.
۲- محصولاتی که قرار است بفروشید را به خوبی بشناسید و درموردشان اطلاعات کامل داشته باشید.
کار شما فروش آن محصولات است، پس باید اطلاعات کاملی درمورد آنها کسب کنید. شما باید درمورد آن محصول برای مشتریان صحبت کنید، پس باید خودتان را برای این کار آماده کنید، چطور به سوالات آنها پاسخ دهید؟ چطور شک آنها را برطرف کنید؟
۳- در جلسات آموزشی شرکت کنید.
این جلسات به شما کمک می کنند با افراد جدیدی آشنا شوید و مهارت های جدیدی یاد بگیرید.
۴- مشتریان بالقوه پیدا کنید.
برای درآمد بیشتر باید مشتریان بالقوه پیدا کنید. روش های مختلفی وجود دارد که مشتریان بالقوه ی جدید پیدا کنید و بدین منظور باید از چندین استراتژی استفاده کنید تا بزرگتری بازار ممکن را بسازید.
– شبکه های اجتماعی، مکانی ارزان و راحت برای تبلیغ محصولات شما است.
– می توانید در روزنامه ها و وب سایت ها درمورد محصولات خود تبلیغ کنید.
– تماس سرد یک روش محبوب و قدیمی است که می توانید از آن برای یافتن مشتریان بالقوه استفاده کنید.
– ارتباطات رو در روی فردی نیز مفید است. هر لحظه ممکن است با فردی آشنا شوید که به محصولات یا خدمات شما علاقه مند باشد.
۵- پیگیر مشتریان بالقوه باشید.
به منظور تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی و کسب درآمد باید به طور منظم با آنها تماس بگیرید و درمورد محصولات خود برای آنها توضیح دهید.
– وب سایتی طراحی کنید که این قابلیت را داشته باشد به طور خودکار پاسخ افرادی که به سایت شما سر می زنند را بدهد.
– اطلاعات تماس مشتریان بالقوه خود را در یک فایل ذخیره کنید به طوریکه بتوانید به راحتی به همه ی آنها دسترسی داشته باشید.
– آمادگی صحبت کردن برای مشتریان بالقوه در هر لحظه را داشته باشید.
– بیشتر از یکبار برای تبدیل مشتیان بالقوه به مشتریان واقعی تلاش کنید. اینکه یک نفر فقط یکبار به محصول شما علاقه نشان نداده است، دلیل نمی شود که دفعات بعد نیز بی علاقه باشد. اما مراقب باشید که زیاده روی نکنید وگرنه به عنوان یک مزاحم دیده خواهید شد و اعتبارتان را از دست می دهید.
بخش سوم – راه اندازی و توسعه کسب و کار
۱- افراد جدید جذب کنید.
اگر می خواهید در بازاریابی شبکه ای موفق باشید، باید افراد جدیدی برای شرکت و تیم خود جذب کنید. همیشه به دنبال افرادی باشید که فکر می کنید برای تیم شما ارزشمند خواهند بود. افرادی که مسئولیت پذیر باشند، فروشنده ی خوبی باشند و متعهد به همکاری با شما.
۲- افرادی را که جذب می کنید به طور اثربخش آموزش دهید و راهنمایی کنید.
اگر افراد زیرشاخه ی شما موفق باشند، شما هم پول بیشتری بدست می آورید، پس باید آمادگی آموزش دادن به آنها را داشته باشید. ممکن است لازم باشد چندین هفته زمان خود را به این کار اختصاص دهید، اما باید بدانید در حال ساختین یک تیم هستید و به نفع شما است که زمان کافی به آموزش آنها اختصاص دهید به طوریکه بتوانند به تنهای راه خود را ادامه دهند.
۳- درمورد کار خود با افراد حرفه ای مشورت کنید.
به یاد داشته باشید شما مسئولیت تمام امور مرتبط با کسب و کار خود را به عهده دارید.شاید لازم باشد یک وکیل یا حسابدار استخدام کنید تا به شما کمک کنند به روشی اثربخش کسب و کار خود را مدیریت کنید.
منبع: WikiHow -| ترجمه مدیران ایران www.modiriran.ir
(انتشار این مطلب صرفا جنبه ی آموزشی دارد و به معنی تایید انواع سو استفاده ها از بازاریابی شبکه ای نیست.)
۶ نکته برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای
حتما تا به الان تصویر کاملی از بازاریابی شبکه ای (چند سطحی یا فروش مستقیم) در ذهن شما شکل گرفته است. زنان خانه داری که دور هم جمع شده اند و محصولات این شرکت ها را خرید و فروش می کنند یا یک فروشنده ی سمج که سعی می کند شما را قانع کند اگر وارد بازاریابی شبکه ای شوید به راحتی می توانید میلیونر شوید.هر کدام از این تصورات واقعیت بازاریابی شبکه ای نیستند. نه یک سرگرمی است و نه طرحی برای پولدار شدن، اما فرصتی است که می توانید در کنار کار تمام وقت خود، درآمدی دیگر نیز داشته باشید. در ادامه برای شما از ۶ نکته ای گفته ایم که می تواند به شما در موفقیت در بازاریابی شبکه ای کمک کند.
۱- آگاهانه انتخاب کنید.
۶ عنصر اساسی هستند که حین انتخاب شرکت باید مد نظر قرار دهید.
اول: ثبات. شرکت چند ساله است؟ دوم، کیفیت محصولات یا خدماتی که مصرف کنندگان استفاده می کنند. سوم، نحوه پرداخت، آیا پورسانتی که به شما پرداخت می شود منصفانه است؟ شماره چهار، درستکار بودن شرکت و مدیریت است. درمورد تجربه و سابقه مدیرعامل در بازاریابی شبکه ای تحقیق کنید. آیا امدیران ارشد افراد معتبری هستند؟ شماره پنج، سرعت پیشرفت و برنامه ریزی زمانی شرکت است. ببینید شرکت کجاست و چه وضعیتی دارد و آیا در حال رشد و پیشرفت است؟ شماره شش، سیستم های کاری و آموزشی است. ممکن است یک شرکت عالی با مدیریتی عالی انتخاب کرده باشید، اما اگر سیستم آموزشی و کاری درستی نداشته باشند، نمی توانید در آن شرکت موفق شوید.
شاید این مطلب برای شما مفید باشد!
چطور در بازاریابی شبکه ای موفق شویم؟
۲- آنچه آموزش می دهند را تمرین کنید.
برای موفقیت لازم است خودتان بخواهید که به صحبت های مربی تان گوش دهید و یاد بگیرید. به علت ساختار بازاریابی شبکه ای یا چند سطحی، موفقیت شما به نفع افراد قدیمی شرکت است، بنابراین آنها مشتاقانه حاضرند به شما کل سیستم را آموزش دهند. هر کاری که مربی شما برای موفقیت انجام داده است را شما نیز میتواند انجام دهید و موفق شوید.
۳- از حمایت بالادستی ها اطمینان حاصل کنید.
افراد بالادستی شما در شبکه چقدر از شما حمایت می کنند؟ با شما تماس می گیرند؟ به شما کمک می کنند برنامه ریزی کنید؟ آیا به موفقیت شما و خودشان متعهدند؟ باید بتوانید هر وقت کمک لازم داشتید با آنها تماس بگیرید. اینکه افراد بالادستی شما تا چه اندازه شما را حمایت کنند خیلی مهم است.
۴- افراد زیرشاخه خود را پشتیبانی کنید.
باید آمادگی این را داشته باشید که حداقل ۳۰ روز وقت خود را صرف کمک به افراد تازه وارد کنید، به آنها آموزش دهید، پشتتیبانی کنید و تا زمانی که بتوانند خودشان راهشان را ادامه دهند دستشان را بگیرید. از خودتان بپرسید آیا واقعا تمایلی به این کار دارید؟ آیا توان این کار را دارید؟ موفقیت شما در گروی موفقیت آنها است پس باید با آنها کار کنید و کمکشان کنید رابطه های جدید ایجاد کنند.
۵- از اینترنت کمک بگیرید.
افراد از اینترنت به عنوان ابزار اصلی بازاریابی خود استفاده می کنند. می توانید سایتی با قابلیت پاسخگویی خودکار ایجاد کنید و اطلاعات تماس مشتریان راغبی که به سایت سر می زنند را بگیرید و بعد با آنها تماس بگیرید. یکی از مهمترین موارد کلیدی در موفقیت بازاریابی شبکه ای، پیگیری است. اگر افرادی را می شناسید که به محصولات شما علاقه نشان داده اند، باید به طور منظم با آنها تماس بگیرید و محصولات یا خدماتتان را معرفی کنید. به یاد داشته باشید نباید طوری رفتار کنید که شما را یک مزاحم قلمداد کنند، چون در این صورت اعتبار خودتان و شرکت زیر سوال می رود.
۶- فورا از شغل تمام وقت خود خارج نشوید.
هیچوقت تا زمانیکه از درآمد حاصل از بازارایابی شبکه ای مطمئن نشده اید از کار تمام وقت خود خارج نشوید. مدتی با شرکت بازاریابی شبکه ای که وارد آن شده اید بمانید و ببینید آیا همیشگی خواهد بود یا می توانید درآمدی حداقل برابر درآمد شغل فعلی خود داشته باشید.
منبع: Entrepreneur– ترجمه: مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد نظرات: 5
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بولتژورنال: ابزاری ساده و کاربردی برای مدیریت بهتر همه کارها
راهکارهای برون رفت از کاهش درآمد در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در ایران
10 نکته برای فروش اینترنتی بیشتر
معرفی انواع فروشگاه اینترنتی
فرمول طلایی فروش
گرگ وال استریت کیست؟
گرگ وال استریت، نام لقبی است که به جردن بلفورت ، یکی از فعالان سرشناس بورس در وال استریت (بازار بورس آمریکا) داده شده است . داستان پر فراز نشیب زندگی جردن بلفورت جذابیت زیادی دارد که برای اهالی کسب وکار نکته های قابل توجه زیادی دارد.
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
ممنون، مطلب آموزش بسیار خوبی در مورد نتوورک مارکتینگ بود.