بازاریابی ۴ (نسل جدید مارکتینگ) چیست ؟
مارکتینگ نسل چهار ، نسل جدید بازاریابی است.
در پی بازاریابی ۱ ، بازاریابی ۲ و بازاریابی ۳ ، اکنون فیلیپ کاتلر، پدر علم بازاریابی، بازاریابی ۴ را در کتاب اخیرش معرفی کرده است.
بازاریابی ۴ ، بازاریابی در عصری است که تحول دیجیتال، روز به روز ابعاد بیشتری از زندگی انسانها را تحت تاثیر خود قرار می دهد و چنان که فیلیپ کاتلر می گوید:
بازاریابی نسل ۴ ، سفری است از بازاریابی سنتی به بازاریابی دیجیتال.
نه فقط قوانین، بلکه خود مشتریان تغییر کردهاند.
و این دقیقا یعنی بازاریابی ۴ !
تحول دیجیتال مهمترین عاملی است که باعث شده است قواعد بازی عوض شود .
در زیر لیستی از اثر گذارهای جدی در این تغییر و تحول در قواعد حاکم در فضای کسب و کار آمده اند . همانطور که مشاهده می کنید در صنایع و بخش بندی های مختلف می شود پیشتازان تغییر و اثر گذاری در بازار و انتظار مشتریان را بررسی نمود.
با الهام از نامگذاری نسل های مختلف بازاریابی می شود کسب و کار و مشتریان را هم در این چند دهه اخیر به شکل زیر طبقه بندی کرد :
نسل اول بازاریابی :
نسل دوم بازاریابی :
نسل سوم بازاریابی
مارکتینگ نسل چهار – نسل چهارم بازاریابی
در بازاریابی نسل ۴ که به تازگی و در کشورهای توسعه یافته مورد توجه جدی قرار گرفته است . مشتری یک انسان است و تمام ویژگی های انسانی او مورد توجه قرار می گیرد . بازاریابی به شدت انسانگرایانه و با استفاده از دیتای بسیار زیادی که ابزارهای متعدد در اختیار می گذارند با استفاده از هوش مصنوعی و با تلاش برای درک انسان اتفاق می افتد .
کسب و کارها و شرکت ها از حضور ماشین ها و ربات ها در کسب و کارها و زندگی شخصی افراد کاملا اثر پذیرفته اند و مفاهیمی که در تحول دیجیتال به سرعت جای خودشان را در زندگی بشر پیدا می کنند را موردتوجه قرار می دهند .

در فیلم زیر با مفهوم جدید مارکتینگ ۴ (بازاریابی نسل چهارم ) آشناتر می شویم:
در مقاله های بعدی بیشتر در مورد مارکتینگ نسل چهار خواهم نوشت .
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد نظرات: 14
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید