بازاریابی ۴ (نسل جدید مارکتینگ) چیست ؟
مارکتینگ نسل چهار ، نسل جدید بازاریابی است.
در پی بازاریابی ۱ ، بازاریابی ۲ و بازاریابی ۳ ، اکنون فیلیپ کاتلر، پدر علم بازاریابی، بازاریابی ۴ را در کتاب اخیرش معرفی کرده است.
بازاریابی ۴ ، بازاریابی در عصری است که تحول دیجیتال، روز به روز ابعاد بیشتری از زندگی انسانها را تحت تاثیر خود قرار می دهد و چنان که فیلیپ کاتلر می گوید:
بازاریابی نسل ۴ ، سفری است از بازاریابی سنتی به بازاریابی دیجیتال.
نه فقط قوانین، بلکه خود مشتریان تغییر کردهاند.
و این دقیقا یعنی بازاریابی ۴ !
تحول دیجیتال مهمترین عاملی است که باعث شده است قواعد بازی عوض شود .
در زیر لیستی از اثر گذارهای جدی در این تغییر و تحول در قواعد حاکم در فضای کسب و کار آمده اند . همانطور که مشاهده می کنید در صنایع و بخش بندی های مختلف می شود پیشتازان تغییر و اثر گذاری در بازار و انتظار مشتریان را بررسی نمود.
با الهام از نامگذاری نسل های مختلف بازاریابی می شود کسب و کار و مشتریان را هم در این چند دهه اخیر به شکل زیر طبقه بندی کرد :
نسل اول بازاریابی :
نسل دوم بازاریابی :
نسل سوم بازاریابی
مارکتینگ نسل چهار – نسل چهارم بازاریابی
در بازاریابی نسل ۴ که به تازگی و در کشورهای توسعه یافته مورد توجه جدی قرار گرفته است . مشتری یک انسان است و تمام ویژگی های انسانی او مورد توجه قرار می گیرد . بازاریابی به شدت انسانگرایانه و با استفاده از دیتای بسیار زیادی که ابزارهای متعدد در اختیار می گذارند با استفاده از هوش مصنوعی و با تلاش برای درک انسان اتفاق می افتد .
کسب و کارها و شرکت ها از حضور ماشین ها و ربات ها در کسب و کارها و زندگی شخصی افراد کاملا اثر پذیرفته اند و مفاهیمی که در تحول دیجیتال به سرعت جای خودشان را در زندگی بشر پیدا می کنند را موردتوجه قرار می دهند .
در فیلم زیر با مفهوم جدید مارکتینگ ۴ (بازاریابی نسل چهارم ) آشناتر می شویم:
در مقاله های بعدی بیشتر در مورد مارکتینگ نسل چهار خواهم نوشت .
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد نظرات: 23
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بولتژورنال: ابزاری ساده و کاربردی برای مدیریت بهتر همه کارها
راهکارهای برون رفت از کاهش درآمد در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در ایران
10 نکته برای فروش اینترنتی بیشتر
معرفی انواع فروشگاه اینترنتی
فرمول طلایی فروش
گرگ وال استریت کیست؟
گرگ وال استریت، نام لقبی است که به جردن بلفورت ، یکی از فعالان سرشناس بورس در وال استریت (بازار بورس آمریکا) داده شده است . داستان پر فراز نشیب زندگی جردن بلفورت جذابیت زیادی دارد که برای اهالی کسب وکار نکته های قابل توجه زیادی دارد.
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید