بازاریابی ۴ (نسل جدید مارکتینگ) چیست ؟

بازاریابی ۴ ، نسل جدید بازاریابی است.

در پی بازاریابی ۱ ، بازاریابی ۲ و بازاریابی ۳ ، اکنون فیلیپ کاتلر، پدر علم بازاریابی، بازاریابی ۴ را در کتاب اخیرش معرفی کرده است.
بازاریابی ۴ ، بازاریابی در عصری است که تحول دیجیتال، روز به روز ابعاد بیشتری از زندگی انسانها را تحت تاثیر خود قرار می دهد و چنان که فیلیپ کاتلر می گوید:

بازاریابی نسل ۴ ، سفری است از بازاریابی سنتی به بازاریابی دیجیتال.

هر چند سال شاهد ظهور جنبش بازاریابی جدیدی هستیم، اما بازاریابان باتجربه می‌دانند که این زمان، متفاوت از زمان‌های قبل است:
نه فقط قوانین، بلکه خود مشتریان تغییر کرده‌اند.
نسل چهارم بازاریابی، چارچوب گسترده‌ای را مبتنی بر چشم‌انداز دنیای واقعی از چیزی که مصرف‌کننده در حال حاضر است و آنچه فردا خواهد بود، ارائه می‌کند.
امروز، مشتریان زمان و توجه کمی را به برند شما اختصاص می‌دهند و آن‌ها در هر مرحله‌ای از مسیرشان توسط گزینه‌های زیادی احاطه می‌شوند. شما باید مقاومت کنید، توجه آن‌ها را جلب نمایید و پیامی که آن‌ها می‌خواهند گوش فرا دهند را ارسال کنید.

و این دقیقا یعنی بازاریابی ۴ !

بازاریابی ۴ ، به اثر پارادوکس‌های حاصل از ارتباطات و خرده‌فرهنگ‌های تاثیرگذار می‌پردازد و با نگاه جامعه شناختی از آنچه  مصرف‌کننده فردا را شکل خواهند داد صحبت می کند .
هنوز بسیاری شرکت ها فرصت نکرده اند از بازاریابی نسل سوم در کارهای خود بهره کافی ببرند که نسل چهارم پدید آمده است . اما چرا ؟
تحول دیجیتال مهمترین عاملی است که باعث شده است قواعد بازی عوض شود .

 

در زیر لیستی از اثر گذارهای جدی در این تغییر و تحول در قواعد حاکم در فضای کسب و کار آمده اند . همانطور که مشاهده می کنید در صنایع و بخش بندی های مختلف می شود پیشتازان تغییر و اثر گذاری در بازار و  انتظار مشتریان را بررسی نمود.

مارکتینگ ۴ - تحول دیجیتال

با الهام از نامگذاری نسل های مختلف بازاریابی می شود کسب و کار و مشتریان را هم در این چند دهه اخیر به شکل زیر طبقه بندی کرد :

 

بازاریابی4

  نسل اول بازاریابی :

در این دوره کسب و کار نگاهی مکانیکی دارد . با استفاده از دست آوردهای انقلاب صنعتی و تحولی که به وجود آورد . بازاریابی مبتنی بر محصول شکل گرفت . مشتری تقاضا داشت و  ارتباط با مشتری برای تامین تقاضای کالای مورد نیازش کسب و کار و قوانین آنرا شکل می داد .
در بازاریابی ۱.۰ ، جامعه در حال تجربه ی تازه ی تولید انبوه است .در ابتدای پیاده سازی بازاریابی در شرکت ها، تمرکز اصلی تولید و عرضه محصولات فقط به مصرف کنندگان بود که می خواستند آنها را خریداری کنند، بنابراین، محصولات و خدمات استاندارد شده اند و امکان شخصی سازی را به مصرف کنندگان ارائه نمی دهند.
شرکت هایی که عمدتا در مفاهیم فوردیسم در ارزش های شرکت خود کار می کنند نیز بر روی بازاریابی ۱.۰ کار می کردند. یعنی، بازاریابی ۱.۰ با تمرکز بر محصول، نه بر روی مشتری.

 نسل دوم بازاریابی :

در این دوره کسب و کار به سمت نو آوری رفت .
در عصر بازاریابی ۲، تمرکز دیگر بر محصول نبود. این مرحله به عنوان دوره مصرف کننده شناخته می شود، زیرا نگرانی شرکت ها به رضایت مصرف کننده تبدیل شده است.
همانطور که ما وارد عصر اطلاعات می شویم، مصرف کنندگان از طریق داده ها و اطلاعات در همه زمان ها نفوذ می کنند. بنابراین، از یک جستجوی ساده Google، آنها هزاران نتیجه و فورا پاسخ می دهند.
در این مرحله ۴p معروف بازاریابی  (قیمت، میدان، محصول و ارتقاء) ظاهر شد.
بنابراین، مصرف کنندگان به اطلاعات گوناگون در مورد شرکت های مورد علاقه خود دسترسی دارند و همه چیز در مورد آنها را می داند.
از این گذشته، محصولات توسعه یافته همچنان دارای استانداردهای کیفیت هستند. با این حال، آنها نیز شخصی و متنوع هستند، از این رو:
بهینه سازی رضایت مشتری و تجربه.

نسل سوم بازاریابی

در این عصر کسب وکارها الکترونیکی شدند و بیشتر از قبل از امکانات مدرن برای توسعه کیفیت محصولات و خدماتشان و نیز پشتیبانی از مشتری کمک گرفتند اما  نگرانی مصرف کنندگان نیز ارتقا پیدا کرد و علاوه بر خودشان به مسائلی چون توسعه پایدار و محیط زیست نیز توجه جدی نشان دادند.
کارآفرینان در این نسل متوجه شدند که  مصرف کننده فقط فرد دیگری نیست که محصول خود را خریداری کند. مصرف کننده در طول دوره مصرف جامعه تغییر چندانی کرده است. یعنی مصرف کنندگان دیگر مصرف کنندگان نیستند! و همه در مورد محصول و اثرات آن صحبت می کنند ، تعامل می کنندو از حق انتخاب خود با سطحی بالاتر استفاده می کنند . دغدغه های اجتماعی نیز در تصمیم گیری آنها نقشی جدی دارد .
به همین دلیل، شرکت ها شروع به کار با محصولات پایدار و سازگار با محیط زیست کرده اند و این را نه فقط به جهت مسولیت اجتماعی که به عنوان انجام یک خواسته ی مهم مشتریان در برنامه ی خود قرار دادند .
در مارکتینگ نسل ۳ ، بازاریابی به شدت از مفاهیم و ابزارهای دیجیتال بهره می برد و برای شخصی سازی سفارش های مشتریان پیشنهاد های جذابی دارد .

بازاریابی ۴ – نسل چهارم بازاریابی

در نسل چهارم که به تازگی و در کشورهای توسعه یافته مورد توجه جدی قرار گرفته است . مشتری یک انسان است و تمام ویژگی های انسانی او مورد توجه قرار می گیرد . بازاریابی به شدت انسانگرایانه و با استفاده از دیتای بسیار زیادی که ابزارهای متعدد در اختیار می گذارند با استفاده از هوش مصنوعی و با تلاش برای درک انسان اتفاق می افتد .

کسب و کارها و شرکت ها از حضور ماشین ها و ربات ها در کسب و کارها و زندگی شخصی افراد کاملا اثر پذیرفته اند  و مفاهیمی که در تحول دیجیتال به سرعت جای خودشان را در زندگی بشر پیدا می کنند را موردتوجه قرار می دهند .

نسل سوم بازاریابی و نسل چهارم بازاریابی با فاصله ی  کم از هم معرفی شده اند و فصل مشترک بسیاری زیادی باهم دارند .در بازاریابی نسل سوم به برند، ذهن و باور و احساس مشتری توجه جدی می شود و در نسل چهارم بازاریابی علاوه بر تمام ابزارهای آنلاین و آفلاین بازاریابی و استفاده یکپارچه از آنها از هوش مصنوعی ، ابزارها و اشیا متصل به اینترنت ، ماشین ها و ربات ها نیز استفاده میشود .

 

 

مارکتینگ 4

در فیلم زیر  با مفهوم جدید مارکتینگ ۴ (بازاریابی نسل چهارم ) آشناتر می شویم:

 

در مقاله های بعدی بیشتر در مورد بازاریابی ۴ خواهم نوشت .

    پک ۹۸ مدیران ایران هم یک دوره آموزشی کامل را به این موضوع جدید و جذاب اختصاص داده است.

همین الان، با تخفیفی استثنایی پک ۹۸ را سفارش دهید:

پک ۹۸ مدیران ایران

 

مدیران ایران 

 

۰ پاسخ به "بازاریابی ۴ (نسل جدید مارکتینگ) چیست ؟"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

© کلیه حقوق برای «مدیران ایران» محفوظ است.
X