برای فروش بیشتر چگونه بنویسیم؟
برای فروش بیشتر چگونه بنویسیم؟ این سوالی است که خیلی از کسانی که تبلیغی را طراحی می کنند، به پاسخ آن فکر می کنند.
جودیت چارلز، رییس شرکت تبلیغاتی «ارتباط خلاق» میگوید:
« یک نویسنده ی متنهای تبلیغاتی، فروشنده ای است که پشت ماشین تحریر مینشیند.»
و این بهترین تعریفی است که تا کنون به گوش من رسیده است.
بزرگترین اشتباهی که میتوانید در نقش یک نویسنده ی تبلیغات مرتکب شوید، این است که در مورد تبلیغات، همچون افراد عادی قضاوت کنید. در اینصورت شاید یک هنرمند و یا بازیگر موفقی بشوید، اما هرگز انتظار نداشته باشید که به صورت یک فروشنده موفق بدرخشید و تبلیغات شما، وقت مشتری و خودتان را به هدر خواهد داد.
کمی بیشتر توضیح میدهم. هر زمان که افراد عادی در مورد تبلیغات صحبت میکنند، به آگهی های بامزه و سرگرم کننده، غیرمعمول و یا بحث انگیز اشاره میکنند؛ برای مثال نمایش پر زرق و برق نوشیدن پپسی کولا توسط مایکل جکسون (خوانندهی معروف) که مردم با دید آن میگویند :« واقعا از آن خوشمان آمد!».
اما هدف از تبلیغ این نیست که مورد خوشایند و علاقهی مردم قرار گیرد (تنها فروش کالا مطرح است). یک نویسنده ی تبلیغاتی هوشیار، به علاقه ی مردم اهمیتی نمیدهد، البته چه بهتر که کار او از نظر مردم خوشایند باشد، اما تبلیغات وسیلهای است برای رسیدن به هدف و هدف چیزی جز افزایش میزان فروش و افزایش سود برای تبلیغ کننده نیست.
در مجله ی بازاریابی بیواسطه (می ۱۹۸۳)، لوتربراک که یک نویسنده ی تبلیغات است با ارائه نمونه شفاهی، نشان میدهد که در دنیای تبلیغات، خلاقیت در مقابل هنر فروشندگی قرار دارد.
براک به یک شرکت تبلیغاتی اشاره میکند که با صرف مبلغ گزافی سرمایه، به تهیه یک بروشور بسیار شیک و نفیس میپردازد، که از چهار رنگ شفاف ترکیب شده است و نقش برجستهای از این شرکت در میان بروشور قرار گرفته است؛ و توسط پست مستقیما به دست مخاطبان میرسد. اما براک گزارش میدهد که این تبلیغ به هیچ وجه موثر نبوده است.
مخاطبان فقط تحسین و تمجید فراوانی در مورد «منحصر به فرد بودن روش ارسال تبلیغ»، اما نه در مورد منحصر به فرد بودن کالا، نثار شرکت کردند.
فرستاده ی پستی بعدی به صورت یک نامه فروش دو صفحه ای ساده بود و یک کارت پاسخ (کارتی که نشانی کمپانی روی آن نوشته شده است و خریدار را به جواب دادن ترغیب میکند). این عمل ساده، میزان فروش را تا ۸ درصد افزایش داد.
البته رابرت بلای و جودیت چارلز، تنها کسانی نیستند که ایمان دارند تبلیغات به منظور فروش است و نه ارائه یک اثر هنری. در این جا به نظریات چند تن از افراد حرفه ای این فن در زمینه نوشتن مطالب تبلیغاتی، خلاقیت و فروش اشاره شده است:
« از نظر من، هدف تبلیغات سرگرم کردن مردم نیست؛ هدف، چیزی جز موفقیت در فروش نیست. چگونه؟ با به تصویر کشیدن دورنمایی منطقی و معقول که مخاطب را به شدت به خریدن کالای شما متقاعد سازد، و او را که در صدد خرید کالای مشابهی از کمپانی رقیب است، از این عمل منصرف کند. این اساس کار است.
برای دست یافتن به چنین هدفی، به نظر من بهتر است که شما در تصویر منطقی خود، نوعی پاداش یا امتیاز را بگنجانید. مخاطب شما که هماکنون از کالا یا خدمات کمپانی رقیب شما استفاده میکند، بدون شک به جانب شما گرایش خواهد یافت؛ زیرا که از امتیازی اضافی برخوردار میشود، امتیازی چشمگیر که مخاطب را به مسیر شما سوق میدهد».
هانک سیدن؛ معاون اجرایی کمپانی هیکز اند گریست، نیویورک
« این روزها، اغلب شرکتهای تبلیغاتی به ارائه آگهی های مضحک و خنده دار گرایش پیدا کردهاند، که اغلب روی مخاطب تاثیری معکوس میگذارد. تماشاچی از خودش سوال میکند:
به چه دلیل این افراد به مدت ۳۰ ثانیه دلقک بازی درمی آورند تا در لابه لای کلمه ها و اشعار مضحک خود، یکی دو بار به نام کالای خاصی اشاره کنن؟
آیا آنها از نمایش ساده و بی پرده ی کالای خود واهمه ای به دل راه میدهند؟ چرا؟
شاید احمقانه ترین عملی که تبلیغات نویسان انجام میدهند، اجازه ی پخش موسیقی متنی است، که به دستور کمپانی در کنار نمایش تبلیغات آنها به ترنم در میآید – که اغلب اوقات با صدایی بلند و از نوع موسیقی راک (تند) است – . درست در لحظاتی که آن شخص در صدد توصیف ویژگیهای کالای خود است، صدای موسیقی هرچه بیشتر اوج میگیرد و اغلب صدای گوینده را تحت الشعاع قرار میدهد و به طور عجیبی کالای تبلیغاتی به دست فراموشی سپرده میشود.
این روزها، اغلب مردم طرفدار آگهی های چاپ شده در جراید هستند. میزان طرفداران آگهیهای تلویزیونی کاهش روزافزونی یافته است…»
رابرت ساندل.ت
چطور می شود که یک تبلیغ می تواند در مخاطب احساسی را بر انگیزد که او را وادار به اقدام کند ؟
برای آموختن این مهارت مهم چه باید کرد ؟ در پستهای بعدی بیشتر به این سوال خواهیم پرداخت .
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بولتژورنال: ابزاری ساده و کاربردی برای مدیریت بهتر همه کارها
راهکارهای برون رفت از کاهش درآمد در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در ایران
10 نکته برای فروش اینترنتی بیشتر
معرفی انواع فروشگاه اینترنتی
فرمول طلایی فروش
گرگ وال استریت کیست؟
گرگ وال استریت، نام لقبی است که به جردن بلفورت ، یکی از فعالان سرشناس بورس در وال استریت (بازار بورس آمریکا) داده شده است . داستان پر فراز نشیب زندگی جردن بلفورت جذابیت زیادی دارد که برای اهالی کسب وکار نکته های قابل توجه زیادی دارد.
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید