فرایند خرید وفروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری و اینترنت را تجارت الکترونیک می نامند.
انواع تجارت الکترونیک را می توان ار حیث تراکنش ها به انواع مختلفی تقسیم نمود که بعضی از آن ها عبارتند از :
ازتباط بنگاه و بنگاه ( B2B) : به الگویی از تجارت الکترونیک گویند که طرفین معامله بنگاه ها هستند .
ارتباط بنگاه و مصرف کننده( B2C) : به الگویی از تجارت الکترونیک گویند که بسیار رایج بوده و ارتباط تجاری مستقیم بین شرکت ها و مشتریان می باشد.
ارتباط مصرف کننده ها و شرکت ها( C2B) : در این حالت اشخاص حقیقی به کمک اینترنت فراورده ها و خدمات خود را به شرکت ها می فروشند.
ارتباط مصرف کننده با مصرف کننده( C2C) : در این حالت ارتباط خرید و فروش بین مصرف کنندگان است .
ارتباط بین بنگاه ها و سازمان های دولتی( B2A) : که شامل تمام تعاملات بین شرکت ها و سازمان های دولتی می باشد. پرداخت مالیات ها و عوارض از این قبیل معاملات محسوب می شود.
ارتباط بین دولت و شهروندان( G2C) : الگویی بین دولت و توده مردم می باشد که شامل بنگاه های اقتصادی، موسسات دولتی و کلیه شهروندان می باشد. این الگو یکی از مؤلفه های دولت الکترونیک می باشد.
ارتباط بین دولت ها( G2G) : این الگو شامل الگوهای تجاری بین دولت ها در زمینه های شبیه واردات و صادرات می باشد.
البته باید گفت که انواع ارتباطات ذکر شده کاملا مستقل از هم نیستند و گاهی که تأکید بر خرید و فروش ندارند در قالب کسب و کار الکترونیک می آیند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.