• 02144841991
  • info@modiriran.ir
Telegram Whatsapp
  • عضویت در باشگاه مدیران
  • فروشگاه
  • ما چیکار میکنیم؟
مدیران ایران
  • مشاوره و کوچینگ
    • کوچینگ چیست
    • کوچینگ برای سازمان ها
    • درخواست جلسات مشاوره یا کوچینگ
  • دوره های آموزشی
  • خدمات آموزش سازمانی
  • باشگاه مدیران
  • همکاری در فروش
  • مشاوره و کوچینگ
    • کوچینگ چیست
    • کوچینگ برای سازمان ها
    • درخواست جلسات مشاوره یا کوچینگ
  • دوره های آموزشی
  • خدمات آموزش سازمانی
  • باشگاه مدیران
  • همکاری در فروش
  • مشاوره و کوچینگ
    • کوچینگ چیست
    • کوچینگ برای سازمان ها
    • درخواست جلسات مشاوره یا کوچینگ
  • دوره های آموزشی
  • خدمات آموزش سازمانی
  • باشگاه مدیران
  • همکاری در فروش
  • مشاوره و کوچینگ
    • کوچینگ چیست
    • کوچینگ برای سازمان ها
    • درخواست جلسات مشاوره یا کوچینگ
  • دوره های آموزشی
  • خدمات آموزش سازمانی
  • باشگاه مدیران
  • همکاری در فروش
ورود و ثبت نام
0 تومان 0 Cart
0 تومان 0 Cart
ورود و ثبت نام
  • مشاوره و کوچینگ
    • کوچینگ چیست
    • کوچینگ برای سازمان ها
    • درخواست جلسات مشاوره یا کوچینگ
  • دوره های آموزشی
  • خدمات آموزش سازمانی
  • باشگاه مدیران
  • همکاری در فروش
  • مشاوره و کوچینگ
    • کوچینگ چیست
    • کوچینگ برای سازمان ها
    • درخواست جلسات مشاوره یا کوچینگ
  • دوره های آموزشی
  • خدمات آموزش سازمانی
  • باشگاه مدیران
  • همکاری در فروش
مدیران ایران

دوقطبی شدن برند ها چیست؟

5
(2)

دوقطبی شدن برند های بزرگ

پیتر فیسک، فیزیکدان هسته ای، پس از سالها مطالعه و کار در حوزه ی مارکتینگ، کتاب پرورش نبوغ بازاریابی را نوشت. این اندیشمند بزرگ کوشیده است مفاهیم و استعاره های فیزیک را در ادبیات بازاریابی وارد سازد و به این طریق درک بهتری از واقعیتهای دنیای کسب و کار و بازاریابی را برای مخاطبان هدف سبب شود.

یکی از این استعاره ها، دوقطبی شدن برندهای بزرگ است.

فیسک با نگاهی عمیق به رفتار بشر در دنیای مدرن و با رویکرد ساده سازی و ساده گویی، نحوه ی برخورد انسانها با برندها را نشان می دهد.

دوقطبی شدن برند ها چیست؟

فیسک می گوید: وقتی برندی مشهور می شود، عده ای شیفته و طرفدار سینه چاک آن می شوند و عده ای در سر دیگر طیف قرار می گیرند و از آن برند متنفر می شوند. برای مثال، طرفداران دو تیم بارسلونا و رئال مادرید، و در کشور خودمانپرسپولیس  و استقلال مثالهای خوبی از دوقطبی شدن برند در دنیای ورزشی هستند.

یا طرفداران کوکاکولا و پپسی در صنعت نوشابه و یا علاقه مندان به سبک خاصی از موسیقی و… از جمله مثالها هستند.

دوقطبی شدن برند

  •  در دنیای غرب، شیفتگان موتورسیکلت هارلی دیویدسون چنان وابسته به این برند شده اند که نشان آن شرکت را بر روی بدن خود خالکوبی می کنند اما در مقابل افرادی که در سوی دیگر طیف قرار دارند، آن شیفتگان را انسانهایی خشماگین، ترسناک، و… می دانند و از آن برند اصلا خوششان نمی آید.
  • و چهره های سیاسی در تمام دنیا از نظر مردم، دچار پدیده ی دو قطبی شدن برندها می شوند.
  • فردی زندگینامه ی خود را می نویسد و در آن به دلایل موفقیت خویش می پردازد؛ عده ای او را خودشیفته می پندارند، اما در سوی دیگر طیف، عده ای با رعایت اصول گفته شده در آن کتاب، ضمن قدردانی از نویسنده سعی دارند الگوبرداری آگاهانه داشته باشند. بعضی از پیامها حاکی از تشکر فراوان و بعضی (معمولا در ایران ناشناس) حاکی از جملات ناشایست است.

دوقطبی شدن برندها و اصول ادراک

اصل ادراک می گوید انسانهای متفاوت که دارای تجربیات، تحصیلات، باورها و اعتقادات متفاوت هستند، در مقابل یک پدیده ی یکسان برداشتهای متفاوتی را نشان می دهند که از نظر روانشناسان، ریشه در ضمیر ناخوداگاه و گذشته ی آنها دارد.

به نظرم باید از این پس موضوع را در وادی تئوریهای جامعه شناسی یا روانشناسی اجتماعی جستجو کرد. به گفته ی زیمل، جامعه شناس برجسته ی شهری، انبوه ارتباطات متنوع در شهر آنچنان زیاد است که مردم به محرکها پاسخ می دهند یا آن را طرد می کنند. به این طریق می توانند زندگی خود

را تداوم بخشند. در غیر این صورت، تداوم زندگی مرگبار خواهد شد و آدمی حیات خویش را از دست می دهد.

مثالهای فراوانی در این باره می توان زد. در آغاز صبح شما با مجموعه ای از ارتباطات درون خانه می خواهید به محل کار یا محل تحصیل بروید. پس از آن، مجموعه ای از ارتباطات فزاینده پیش روی شما است. اگر قرار باشد به همه ی آن ارتباطات و محرکها پاسخ دهید، تمام توان و قوای شما صرف چیزهایی خواهد شد که فراتر از قدرت پردازش شما است. به مرور، انسان شهری می آموزد که به بسیاری از محرکها پاسخ ندهد. بسیاری از محرکها را طرد کند تا سریعا خود را از فشار و تنش آزاد سازد. رهاسازی از فشار و تنش نیز اجازه می دهد که انسانها در شهر بتوانند زندگی خود را تداوم بخشند.

جامعه شناسان رسانه و پژوهشگران تبلیغات تأکید می ورزند انبوهی از پیامهای تبلیغاتی از آغاز صبح تا پایان شب، آدمی را مورد خطاب قرار می دهند. در اینجا نیز آدمها می کوشند به سرعت پیامی را بشنوند و سایر پیامها را حذف کنند؛ برندی را بپذیرند، و سایر برندها را طرد کنند.

دوقطبی شدن برند

روانشناسان اجتماعی از زاویه ی دید نگرش به موضوعات می نگرند. نگرش افراد نیز دوقطبی است. از چیزی خوششان می آید، یا به آن تمایل ندارند. به کاندیدایی رأی می دهند، سایر کاندیدها را طرد می کنند. از حزبی خوششان می آید، سایر احزاب را مورد توجه قرار نمی دهند. بویژه احزاب و رسانه ها با تمام قدرت می کوشند تا انسان شهری را از انواع ارتباطات او محرکها نجات دهند. برای آنها تعیین می کنند که چه برنامه هایی خوب نیست. کدام لوایح درباره ی بهداشت و سلامت به سود آنان است، کدام لوایح، تبعات و مخاطرات فراوانی در زندگی آنان دارد. رسانه ها نیز چنین اند. رسانه ها به شهروندان می گویند به چه موضوعاتی توجه کنند، چه موضوعاتی را از دایره ی تصمیم گیری خودشان خارج کنند.

به این ترتیب می بینیم که بشر دنیای مدرن، در بسیاری از موارد همچنان با نگاهی تعصب وار و قبیله ای به موضوعات می اندیشد. گو آنکه دانش و اطلاعات فراوانی درباره ی بسیاری از موضوعات دارد، اما به هنگام تصمیم گیری ترجیح می دهد که به جای فکر کردن، به سراغ کسانی برود که برای او می توانند تعیین کنند که بهتر است کدام را برگزیند، کدام را طرد کند.

از این رو است که شما می بینید هواداران سینه چاک برندها همچنان بیش از پیش همان تفکر قدیمی خود را اجرا می کنند. چرا که اینگونه آسانتر زندگی می کنند. هواداران سینه چاک اگر بخواهند تصمیم شان را تغییر دهند، باید فشار و تنش روانی زیادی را متحمل شوند که عصر کنونی به آنان می گوید بهتر است همچنان همان راه پیشین طی شود.

فراموش نکنیم که برندها نیز با آگاهی فراوان از این تئوریهای متنوع، متفرق و گاه متضاد با هم، برآنند تا در روح و قلب و احساسات آدمها نفوذ کنند. به این ترتیب تا سالهای متمادی می توانند به حیات خویش تداوم بخشند، چرا که می دانند انسان مدرن به رغم آزادیهای فراوان، خیلی از موارد از آزادی انتخاب خود استفاده نمی کند. اندک تغییری در انتخابهای پیشین، آنچنان فشار سهمگینی را از خود شخص و اطرافیان نصیبش خواهد ساخت که ترجیح می دهد عطایش را به لقایش ببخشد. بدین رو است که برندهای برتر امیدوارند که از آغاز تولد تا پایان مرگ همراه و قرین هواداران باقی بمانند.

اهمیت دوقطبی شدن برند برای صاحبان برندها

دوقطبی شدن برند برای صاحبان برندها فوق العاده سودآور است. صاحبان برندها می توانند با تبلیغات جهت دار همچنان انگیزه های وفاداران و هواداران خود را افزون کنند.

آنها می دانند که از اردوگاه رقیب کمتر کسی ممکن است تمایل داشته باشد که این برندها را برای یکبار آزمون کند و یا حتی به تبلیغات و گفته های صادقانه ی آنها گوش کند.

پس توصیه می شود برای دوقطبی شدن برندها، اهتمام خود را برای تبلیغات هواداران و هواخواهان خود صرف کنید.

این همان بازار هدفی است که شما توانسته اید موقعیت گذاری خوبی در ذهن و دل مشتریانتان داشته باشید و آنان را با نشان دادن وجوه تمایزتان، شیفته ی خود سازید. پس انرژیتان را درست مصرف کنید و به جای تلاش برای متقاعدسازی مشتری بالقوه ای که در سوی دیگر طیف است، تلاشتان را برای خدمت رسانی بیشتر به افرادی که هنوز تصمیم نگرفته اند، و بیشتر از آن برای جذب مشتریان شیفته ی خودتان به عمل آورید؛ و بدانید که وقتی شما برند مشهور و بزرگی می شوید، پس باید انتظار پیاده سازی اصل دوقطبی شدن برندها را برای خودتان داشته باشید.

پس با سعه ی صدر فراوان و با قدرت و با رعایت اصول انسانی در خدمت رسانی به مشتریان اقدام کنید.

خلاصه ی کلام اینکه با پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک، آثار نیکی از خودتان باقی بگذارید. قرار نیست تمامی آثار شما مورد پسند تمام افراد باشد.

دوقطبی شدن برند

مدیران ایران

این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات: 2

اشتراک گذاری:
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017
در آپارات
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

یادگیری معکوس در آموزش سازمانها و آموزش حرفه ای
یادگیری معکوس
یادگیری معکوس (Flipped Learning) یک رویکرد آموزشی است که در آن، ترتیب سنتی آموزش در...
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
مدیریت مالی در شرایط بحرانی یکی از کلیدی ترین وظایف مدیران است.در شرایط بحرانی، بقا...
آینده اقتصادی کسب و کارها
هفت پیشنهاد اصلی پروفسورسعیدخزایی برای آینده اقتصادی کسب وکارها در سال ۱۴۰۳

آینده اقتصادی کسب و کار ها یکی از مواردیست که پیوسته از سوی مدیران و رهبران هوشمند پیگیری می شود تا بتوانند در سناریوها و برنامه ریزی های آینده آن آماده شوند.

بهره وری چیست
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
بهره وری سازمان، یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیران است. سازمان برای اینکه زنده بماند، باید...
کلاه برداری اینترنتی
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم

در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روش‌های کلاهبرداری و راه‌های تشخیص آن را با هم مرور می‌کنیم.

هوش مصنوعی - مدیران ایران
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی

هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .

قدیمی تر هوش هیجانی یک رهبر فوق العاده !
جدیدتر چگونه برنامه بازاریابی فوق العاده ای طراحی کنیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

5 × سه =

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

جستجو برای:
فرصتی برای شبکه سازی حرفه ای

آموزش جامع هوش مصنوعی برای مدیران
آموزش هوش مصنوعی
کاملترین دوره آموزشی هوش مصنوعی
دوره های آموزشی مدیران
فروشگاه محصولات مدیران ایران
دوره های آموزشی به روز و کاربردی
کانال مدیران ایران
کانال تلگرام مدیران ایران
سیستم‌سازی
سیستم سازی چیست
کوچینگ
همه چیز درباره کوچینگ
اینستاگرام
اینستاگرام مدیران ایران
کتاب مدیریت زمان



سرمایه گذاری آنلاین
Nobitex Referral Campaign Banner
خرید بیت کوین با کمترین مبلغ
Nobitex Referral Campaign Banner
دربـاره مـا

ماموریت ما، کمک به توسعه کسب‌ و کارها و رونق دادن به آنها است و این کار را با آموزش‌ها، مشاوره‌ها و جلسات کوچینگ انجام می‌دهیم.

دسترسی سریع
  • کوچینگ چیست؟
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • مقالات
تـماس بـا مـا
  • کرج- خ دوم شرقی شاهین ویلا- پلاک 15- واحد 1
  • 02634209344
  • 02144841991
  • info@modiriran.ir
مجوزها و نماد ها
Envelope Twitter Youtube Facebook Linkedin Instagram icon--white Telegram Whatsapp
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت «مدیریت اطلاعات پویا مهارت» می‌باشد. | پشتیبانی با پشتیبان وردپرس

در این سایت، از کوکی‌ها استفاده می‌شود تا بتوانیم تجربه مرتبط‌تری به شما ارائه دهیم.
لطفاً با زدن دکمه "پذیرش همه" با عملکرد کوکی‌ها و دریافت سرویس بهتر، موافقت کنید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر"تنظیمات کوکی‌ها" را بزنید.
تنظیمات کوکی‌هاپذیرش همه
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
همیشه فعال
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
کوکیمدتتوضیحات
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT