هفت راز موفقیت رستوران های کوچک پرفروش
رستوران های کوچک پرفروش
از خیابان ستارخان که رد شوید ، مخصوصاً اگر وقت ناهار یا شام هم باشد ، امکان ندارد شلوغی جلوی رستوران نشاط ، توجه شما را به خودش جلب نکند . اگر کمی اهل شکم باشید ، حتماً ساندویچی فریدون ( به کسی نگویید : همان فری کثیف خودمان ! ) را هم می شناسید .
از خودتان سوال می کنید چرا از بین این همه رستوران و کبابی و ساندویچی ، چند تاشون همیشه شلوغند؟ چرا آنها همیشه و در هر حالی مشتریانشان را حفظ کرده اند؟
شاید موقعیت مکانی خوبی دارند؟
از ستارخان رد شده اید و در کوچه پس کوچه های شهرآرا ، پیتزا ترنج را می بینید که اصلاً موقعیت خوبی ندارد، ولی باز هم همان داستان است ! صف مشتریان ، پارکبان دم در و تعجب شما! اما چرا؟ راز موفقیت؟
مزه ثابت :
همه کسانی که در این صنف هستند می دانند که باید غذا را با همان مزه ای تحویل مشتری بدهند که از روز اول داده اند . این کار واقعاً سخت است . مخصوصاً وقتی تامین کننده ها عوض شوند ، یا کیفیت کارشان تغییر کنند و یا شما آشپز جدیدی را استخدام کنید . ولی به هر حال این یکی از مهمترین رمز های پایداری و موفقیت است .
یک بار در پیتزا پاشا یکی از مشتریان به مسئول رستوران گفت « هنوز هم همون مزه ۵ سال پیش رو داره … عالیه …. »
در کسب و کار های دیگر هم همینطور است . اگر همان کیفیت خوب کارشان را که از روز اول داشته اند حفظ کنند ، یک گام به موفقیت نزدیک تر شده اند. اگر شما همان پشتیبانی از خدماتتان را که روز اول ارائه می دادید ، دنبال کنید، چرا باید مشتری راضی خود را از دست بدهید ؟
تمایز :
یک پیشنهاد منحصر به فرد : رویال برگر فریدون ، چیزبرگر ترنج ، کباب ترکی نشاط ، سس هایدا ، چلوگوشت منصور و ….
اگر یک محصول خاص داشته باشید که دیگران نتوانند مثل آن را داشته باشند ، شما احتمالاً برنده اید و گامی در جهت رسیدن به موفقیت برداشته اید!
و یا حتی شما اولین باشید و در ضمن اولین بودن ، کیفیت خوبی هم ارائه دهید .
قوانین ساده ؛ توجه به اصول :
یخچال رستوران های مورد بحث ما ، تنوع زیادی ندارد ؛ مثلاً ترنج فقط نوشابه مشکی زمزم دارد . از آن طرف کسی که به رستوران آنها آمده است ، برای غذای خوبشان آمده ، نه برای تزئینات در و دیوار ، پس تقریباً این بخش در این رستوران ها وجود ندارند . این رستوران ها معمولاً شماره نمی دهند و جالب اینکه بعضی هایشان از دستگاه های POS برای پرداخت استفاده نمی کنند .
اصل اینست که غذای خوب ( محصول خوب ) دست مشتری بدهید . اینکه ظرف غذا چطوری باشد ، تزئینات داخلی ، جای نشستن و … در مرحله بعد است .
کیفیت عالی :
آقا فریدون می گفت خودش هر روز برای تهیه مواد اولیه می رود و بهترین ها را انتخاب می کند ؛ می گفت نمی گذارد یک لکه چربی روی گوشتی که می خرد باشد .
رستورانی ها می دانند که اگر کیفیت کارشان را پایین بیاورند ، مشتری وفادار دیگر معنی پیدا نمی کند .
محتوای راضی کننده و مناسب مخاطب :
خیلی از کسانی که زیاد به رستوران ها می روند ، اهل شکم هستند . یعنی اگر شما در مقام رستوران دار باشید ، می دانید که مشتری های شکمویی دارید ! پس چگونه می توان این مشتریان عزیز را راضی کرد ؟ با غذای زیاد ! چیزی که همه برند هایی که معمولاً جای دیگری هم شعبه ندارند ، آن را رعایت می کنند . آنها می خواهند مشتری ، خوب سیر شود ؛ چون برای همین به رستوران آنها آمده است !
سرعت :
در ساندویچی فریدون ، مخصوصاً وقتی خودشان پای دخل باشند ، فاصله سفارش شما تا تحویل ساندویچ ، کمتر از ۳ دقیقه خواهد بود .
راستی چه کسی از سرعت بدش می آید ؟ مخصوصاً که این روزها همه عجله دارند و میخواهند سریع به آنچه میخواهند برسند .
نیش مارکت :
مخاطب هایدا و کباب ترکی نشاط قشر متوسط جامعه است . مخاطب فری ، کمی بالاتر و مخاطب ترنج ، افرادی با جیب پر پول تر !
صاحبان این کسب و کارها ، مخاطبانشان را می شناسند و سعی می کنند آنها را حفظ کنند و بهترین خدماتی که می توانند را به مخاطبی که نشانه گرفته اند عرضه کنند.
هایدا اگر بخواهد قیمت هایش را افزایش دهد، ممکن است مشتری های وفادارش را از دست بدهد و ترنج هم اگر بخواهد در ازای کم کردن از میزان غذایش و یا هر دلیل دیگری، ارزان تر بفروشد، شاید مشتری های جدیدی پیدا کند ولی مسلماً مشتری های وفادار قبلی اش را دیگر نخواهد داشت.
از طرفی ، رستوران های مورد بحث ما جای کافی و مناسبی برای نشستن مشتری ندارند ؛ مسلماً خیلی ها هم به رستورانی می روند که بتوانند با آرامش غذایی بخورند و با همراهشان هم صحبت شوند . اولویت آنها غذا نیست ، محلی برای آرامش است … پس نمی توانند از رستوران های مورد نظر ما لذت ببرند و البته این رستوران ها هم مخاطبشان را طیف دیگری می دانند.
همه این موارد باعث شده است که بیشتر این رستوران ها ، بدون اضافه کردن شعبه ، بدون تبلیغات ، بدون هزینه های جانبی و … به محبوبیت برسند و مشتری های مخصوص و راضی خودشان را داشته باشند. آنها مشتریان وفاداری دارند که حاضرند مسیرشان را دور کنند ولی از غذای آنها استفاده کنند .
راستی، ما در کسب و کار خودمان ، برای داشتن مشتری های وفادار ، چه کار کرده ایم؟ در کسب و کار ما چه چیزی باعث وفاداری مشتریان می شود؟ آنها دنبال چه هستند و چه چیزی آنها را راضی و خوشنود می کند ؟
منبع : مدیران ایران | دکتر شاهین شاکری مشاور و مدرس مباحث کسب و کار
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد نظرات: 48
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
مدیریت مالی در شرایط بحرانی
تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری ، دلایل و راهکارهای عملی آن . یک گزیده عالی از تمام آنچه بایددر مورد اهمال کاری بدانیم در این مقاله گرد آوری شده است .
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی این روزها جنبه های مختلف زندگی شخصی و حرفه ای همه ما را تحت تاثیر قرار داده است در این صفحه به مطالب و منابع مفیدی برای استفاده از هوش مصنوعی پرداخته ایم .
10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
5 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
سلام مرسی از مطلب کاربردی تون، با توجه به پیشرفت روزانه تکنولوژی، شخصا فکر میکنم رستوران ها و کافه ها هم باید به سمت خروج از روش های سنتی و استفاده از تکنولوژی های مدرن کنن. وقتی تلویزیون ابزار و تجهیزات بعضی از این رستوران ها رو نشون میده، بعنوان نسل جدید میگم هیچ انگیزه ای برای آدم ایجاد نمیشه که بهشون سر بزنه.
منم یه مطلب در مورد موفقیت رستوران ها خوندم که شاید مکمل مقاله خوبتون باشه
http://superfrost.ir/fa/news/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/4-5-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82.html
متشکر از مطالب خوشمزه شما خیلی تاثیر گذار بود.
عالى بود
ممنون از وقت و انرژى و سواد و دقتتون
سلام ممنونم بابت مطلب خوب و پر بارتون.یه مطلب کوتاهی هم خوندم میتونید اینم استفاده کنید فکر میکنم کوتاه و مفید باشه
http://ably.ir/Post/1461/three-major-obstacle-to-the-success-of-small-business-marketing/-1