
مدیریت کیفیت فراگیر (Total Quality Managment)چیست ؟
- محمد صفری
- بدون دیدگاه
3 (4) مدیریت کیفیت فراگیر یک فلسفه، نظریه و روشی نو در مدیریت کیفیت و نظامهای نشاٌت گرفته از آن
...مدیریت کیفیت فراگیر یک فلسفه، نظریه و روشی نو در مدیریت کیفیت و نظامهای نشاٌت گرفته از آن است.
در حقیقت، تحقیق و به کار گیری TQM یکی از ثمرات و دستاوردهای ناشی از گسترش و بین المللی سازی مدیریت کیفیت طی سالهای گذشته به حساب می آید. مقوله TQM به رغم عمومیت داشتن در کلیه زمینه ها، تا کنون فقط در کارخانه ها و برخی از مشاغل خدماتی رواج دارد. هرچند اطلاعات زیادی در مورد اجرای TQM در بعضی از زمینه ها از قبیل آموزش، تحقیقات، مشاوره و …. در دسترس نیست. لیکن با توجه به جامعیت مفاهیم و اهداف نهایی TQM در لزوم دستیابی به کیفیت برتر میتوان با بهره گیری از الگوهای کیفی به کار گرفته شده در سایر زمینه ها و تلفیق آن با شاخص های تاٌثیرگذار در بهبود فرایند آموزش به نتایج قابل قبولی در این زمینه دست یافت.
مدیریت کیفیت فراگیر روشی برای اداره یک سازمان است که اساس آن بر کیفیت و مشارکت همه اعضا سازمان استوار است و هدف آن نیل به موفقیت دراز مدت از طریق جلب رضایت مشتری و تاٌمین منافع همه افراد ذی نفع است.
به ضور کلی IT به عنوان عامل بکار گیریTQM محسوب شده و سیستم های اطلاعاتی نقش کلیدی در حصول به اهداف TQM از طریق منابع انسانی استراتژیک و حوزه های فنی ایفا می نمایند، به نحوی که استفاده از IT در اندازه گیری، درک و پیشرفت سطح کیفیت پایدار سازمانها رو به گسترش می باشد. به عبارت دیگر IT باعث تسهیل استفاده از فرایندهای کنترل آماری (SPC) ، توسعه عملکرد کیفیت (QFD) و ایجاد سیستم لحظه ای جمع آوری دیتا جهت جلب رضایت مشتریان میشود.
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات: 4
دوره جامع هوش مصنوعی برای مدیران
آموزش پیشنهادی

آموزش پیشنهادی