مدیریت بازاریابی، تبلیغات و فروش, مقالات بازاریابی و فروش

مراحل فرآیند بازاریابی

مراحل فرآیند بازاریابی
1.6
(5)

بازاریابی بخشی از فعالیت های موسسه است که دربرگیرنده عملیاتهایی مثل برنامه ریزی، ترفیع، توزیع، قیمت گذاری و ارائه کالاها یا خدمات مطلوب به مشتریان می باشد.

مراحل فرآیند بازاریابی

مراحل فرآیند بازاریابی

مراحل بازاریابی

  1. درک رسالت سیستم و نقش بازاریابی در تحقق آن
  2. تعیین اهداف بازاریابی
  3. جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به نقاط قوت و ضعف سیستم و فرصت ها و تهدیدات محیطی
  4. تدوین راهبردهای بازاریابی با توجه به این نکته که سیستم به دنبال ارضای چه نوع نیازهایی است و این نیازها متعلق به چه افرادی می باشند.
  5. اجرای راهبردهای بازاریابی
  6. تعیین معیارهای اندازه گیری عملکرد
  7. ارزیابی فعالیت های بازاریابی در فواصل زمانی معین و ایجاد تغییر در آنها

طرح بازاریابی

طراحی فرآیند پیش بینی وقایع و تعیین راهبردها برای دستیابی به اهداف آتی سیستم می باشد . برنامه ریزی بازاریابی شامل طراحی فعالیت های مربوط به اهداف بازاریابی  و محیط متغیر آن است .

برنامه ریزی بازاریابی مبنای همه تصمیمات و راهبردهای بازاریابی است.موضوعاتی مانند ایجاد خطوط تولید ، کانالهای توزیع ارتباطات بازاریابی و قیمت گذاری ، همگی در طرح بازاریابی مطرح می شوند .

طرح بازاریابی یک سند مکتوب است که برای مدیر بازاریابی مانند کتاب راهنمای فالیت های بازاریابی می باشد.

نوشتن طرح بازاریابی

یک طرح بازاریابی با مشخص کردن اهداف و تعریف فعالیت های لازم برای رسیدن به آنها مبنایی را برای مقایسه عملکرد واقعی با عملکرد مورد انتظار به دست می دهد.

طرح بازاریابی با ارائه برنامه های واضح و قابل درک کارکنان را در جهت درک اهداف مشترک سیستم و فعالیت در جهت دستیابی به ان هدایت می کند.

نوشتن طرح بازاریابی به ما امکان می دهد تا محیط بازاریابی را همراه فعالیت های درونی سیستم بررسی کنیم . طرح بازاریابی به مدیر اجازه می دهد تا با آگاهی از فرصت ها و تهدیدات محیط وارد محیط بازار شود.

اجرای طرح بازاریابی

مراحل فرآیند بازاریابی

مراحل فرآیند بازاریابی

تعریف رسالت سازمانی

اساس هر طرح بازاریابی ابتدا پاسخ به این سوال است که در چه صنعتی فعالیت می کنیم و بازار هدف سیستم چه می باشد؟

تعریف رسالت سازمان تاثیر به سزایی در تخصیص درازمدت منابع سود و بقای سیستم دارد. به طوری که بیانیه رسالت سیستم براساس یک تحلیل دقیق از منافعی که مشتریان غعلی و بالقوه دنبال می کنند و نیز تحلیل شرایط محیطی موجود و مورد انتظار استوار می باشد .

از طرف دیگر نگرش بلند مدت سیستم که در بیانیه رسالت آن منعکس می شود حدودی را برای کلیه تصمیمات آتی اهداف و راهبردها معین می کند و هر بیانیه رسالت سیستم باید به جای کالا یا خدمتی که عرضه می کند بر بازارهایی که سعی بر نفوذ در آنها داردتمرکز داشته باشد.

تعیین اهداف برنامه بازاریابی

بدون داشتن اهداف مشخص هیچ معیاری برای اندازه گیری موفقیت برنامه های طرح بازاریابی وجود ندارد.

برای مثال شرکت مایکروسافت در اواسط سال ۱۹۹۶ سهم بازاری معادل ۱۰% در صنعت نرم افزار وب بروزر داشت ، آیا این مقدار خوب است؟بدون اهداف از پیش تعیین شده امکان قضاوت وجود ندارد.

هدف شرکت رسیدن به سهم بازار ۳۰% بوده است . بنابراین ۱۰% مقدار مطلوبی نمی باشد.

در تعیین اهداف قابل دسترسی باید به نکات زیر توجه داشت :

  1. اهداف باید واقعی قابل اندازه گیری و زمانبندی شده باشد.
  2. اهداف باید منطقی و با ثبات بوده و بیانگر اولویت های سیستم باشند.
  3. رسالت سیستم تا پایان اجرای طرح بازاریابی سیستم حفظ شود.

تعریف دقیق اهداف نتایج مثبتی درپی خواهد داشت که به شرح زیر است:

  1. ارتباط فلسفه های مختلف مدیریت بازاریابی و ادامه خط مشی برای سطمح پایین مدیریت بازارایبی که به این ترتیب کوشش های بازاریابی در هم ادغام شده و دریک مسیر منطقی نشان داده می شوند.
  2. این اهداف مبنایی را برای نظارت به دست می دهند. اثربخشی یک برنامه می تواند با توجه به اهداف تدوین شده اندازه گیری شود.
  3. این اهداف به عنوان محرک هایی برای ایجاد رقابت بین کارکنان عمل می کنند.

بخشی از کتاب بازاریابی و تجارت الکترونیکی

مدیران ایران

این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1.6 / 5. تعداد نظرات: 5

1 نظر در “مراحل فرآیند بازاریابی

  1. Asnaa گفت:

    خوب بود اما مختصر نبود کمی گیج کننده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.