ایده ای خلاقانه برای فروش ماهی – تبدیل تجارت به تفریح
دراکر، پدر علم مدیریت ، معتقد است دو کارکرد اساسی برای مدیریت وجود دارد: نوآوری و بازاریابی
با وجود تمام جایگاهی که دراکر در علم مدیریت دارد بسیاری از دانش آموختگان مدیریت پرداختن به این دو موضوع اساسی را در شمار کارهای اصلی خود نمی دانند.
نو آوری معمولا از کارکنان دانشی سازمان و بازاریابی از کارکنان بخش بازاریابی انتظار می رود حال آنکه حضور و اهمیت بازاریابی در استراتژی های کلان یک شرکت یکی از مهمترین وظایف مدیران ارشد سازمان هاست.
نوآوری سیستماتیک و هدفمند با تحلیل فرصتها آغاز می شود و شبیه به شکار هوشمند و به وقت فرصت هاست .
نوآوران به همه چیز توجه می کنند و گاهی در چیزهایی که ظاهراً هیچ ربطی به کسب و کار آنها ندارد ، چیزهای ساده ای می یابند که با استفاده از آن همه را شگفت زده می کنند .
انتظارات، ارزشها و نیازهای مصرف کنندگان و استفاده کنندگان با نگاهی که به شکل توام هم نوآوری و هم بازاریابی را مد نظر قرار دهد ، می تواند سرنوشت یک سازمان را در روزهای آینده رقم بزند .
همه ما دیده ایم که اکثر افراد و سازمان ها بعد از مدتی ، نوآوری شان را از دست می دهند و حتی در مواقعی که به فکر خلق آن نیز هستند گاهی به این نتیجه می رسند که تمام راه های ممکن قبلاً طی شده است و راهی برای خلاقیت و نوآوری باقی نمانده است .
گرچه در کارهایی که کمتر رقابتی است این طرز فکر به نابودی سازمان یا کسب وکار منجر نمی شود اما قطعاً جلوی رشد سازمان را خواهد گرفت.
به مثالی جالب و عینی در این مورد توجه کنید:
به نظر اکثر افراد، آخرین اقدام در جهت نوآوری در فروش ماهی ، ابداع حوضچه های پرورش ماهی و فروش ماهی زنده بوده است و دیگر جایی برای نوآوری وجود ندارد. بر خلاف این فرض، حتی در کاری تکراری و سنتی مانند ماهی فروشی می توان به سنت شکنی و خلاقیتی تحسین برانگیز دست زد.
ماهی خریدن، یک عمل تجاری ساده محسوب می شود که فروشندگان زیادی در این زمینه رقابت می کنند. اما با تبدیل “خرید و فروش ماهی” که امری عادی و بدون جذابیت است به “ماهیگیری” که تفریح دلچسبی محسوب می شود، می توان این روند را تغییر داد.
نوآوری مورد نظر ما و راز چند برابر شدن فروش ماهی ها همین است: تبدیل یک عمل تجاری به یک تفریح و بازی سرگرم کننده
که این بازی، قواعد خاص خودش را هم دارد:
- برای ورود به بازی ( ماهیگیری ) باید قلاب ماهیگیری اجاره کنید که هزینه دارد.
- بعد از ورود ، تا هر ساعتی که بخواهید می توانید هر تعدادی که می توانید ماهی بگیرید.
- هر ماهی که شما گرفته اید ، به قیمتی کمی بالاتر از مقدار متعارف به خود شما فروخته می شود.
- در صورتی که نخواهید ماهی گرفته شده را خریداری کنید ، باید جریمه بپردازید!
- اگر حال ماهیگیری نداشته باشید و بخواهید ماهی را بدون زحمت تهیه فرمائید، باید مبلغ بیشتری بپردازید!
- اگر هم ۱۵ ماهی را از آب بگیرید ، بعنوان جایزه ، یک ماهی را رایگان دریافت می کنید.
با این قوانین، خرید ماهی به عملی لذت بخش و گاه نیز به مسابقه ای بین اعضای خانواده تبدیل می شود که نتیجه آن فروش بیشتر ماهی و گرفتن پول بیشتر بعنوان جریمه از خانواده هاست.
البته این امر، برای همگان خوشایند است و از آن بعنوان یک تفریح یاد می کنند، نه خرید.
شاید بتوان نکات قابل تامل در این داستان را بطور خلاصه، به شرح زیر دانست:
- تبدیل فروش به بازی
- ایجاد قواعد متنوع برای خلق بازی پر هیجان تر
- ارزش گذاری برای هر اقدام به ظاهر کوچک
- قرار دادن جایزه برای انگیزه خرید بیشتر
- وضع قوانینی جهت ترغیب به شرکت در بازی
نویسندگان: شاهین شاکری – ندا مفاخری
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد نظرات: 13
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری ، دلایل و راهکارهای عملی آن . یک گزیده عالی از تمام آنچه بایددر مورد اهمال کاری بدانیم در این مقاله گرد آوری شده است .
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
تحول فردی چگونه می تواند بهره وری فردی و سازمانی را افزایش دهد ؟
تحول فردی، فرآیندی پویا و منحصر به فرد برای گسترش آگاهی است که به موجب آن افراد به طور انتقادی از دیدگاههای قدیمی و جدید خود آگاه میشوند و انتخاب میکنند که این دیدگاهها را در یک تعریف جدید از خود ادغام کنند.
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
روش ایجاد لیستهای کاری قابل انجام
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
خیلی خوبه ، ایده هم بزارید