10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
رویدادهای سال 2020 و همهگیری جهانی باعث تغییرات گسترده در بخشهای مختلف در سراسر جهان شده است. از کسبوکارهای کوچک مستقل گرفته تا غولهای بینالمللی، هر سازمانی در سرتاسر جهان تأثیر تغییرات سریع و عدم اطمینان را احساس کرده است. در واقع، تا سال 2025، ساعتهای کار انسان و ماشینها برابر خواهد بود که نشاندهنده تاثیر عظیم اتوماسیون است.
ربات ها و هوش مصنوعی با سرعت در حال پیشرفت هستند ، انواع نوسان ها و هیجان ها دنیا و فعالیت های اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد و همه این ها به این معنا است که برای موفقیت راهی جز مسلح شدن به مهارتهای لازم نداریم.
اتوماسیون، دیجیتالی شدن و تغییر سریع مجموعه ای از نقش های شغلی جدید را با خود به همراه خواهد داشت – به ویژه در مورد تجزیه و تحلیل داده ها، اتوماسیون فرآیند و امنیت اطلاعات. در مقابل، شاهد کاهش نقشهای متمرکز بر ورود دادهها، مونتاژ و کار در کارخانه و انبارداری خواهیم بود که بسیاری از آنها با فرآیندهای خودکار جایگزین خواهند شد.
در حالی که از دست دادن برخی از نقش های شغلی ممکن است نگران کننده به نظر برسد، اما همه اینها عذاب و غم نیست. در واقع، اگر در نقشی کار میکنید که احتمالاً تحت تأثیر اتوماسیون، دیجیتالی شدن و دنیای در حال تغییر کار قرار میگیرد، مهارتهای زیادی وجود دارد که میتوانید در حال حاضر روی آنها کار کنید تا به شما در مهارتهای مجدد و مرتبط ماندن کمک کنند.
اکنون بیشتر از هر زمان دیگری باید به شکل هوشمندانه برای پرورش مهارت های فنی برای حل مسئله و مهارت های نرم خودمان و سازمانمان برنامه های اجرایی داشته باشیم .
لیست 10 مهارت برتر از نگاه مجمع جهانی اقتصاد عبارتست از :
- تفکر تحلیلی و نوآوری
Analytical thinking and innovation ، توجه زیادی به پرورش مهارت های تفکر در افراد دارد .چرا که در دنیای پیچیدهتر، توانایی تفکر تحلیلی بسیار مهم است. برای افراد شما هرگز زود نیست که یاد بگیرند چگونه چالشهای ناشی از نقشهایشان، زمینه تجاری گستردهتر و نحوه مبارزه با آنها را تجزیه و تحلیل کنند. تفکر تحلیلی به طور طبیعی برای همه به وجود نمی آید، اما خبر خوب این است که می توانید آن را در برنامه یادگیری خود قرار دهید تا تقریباً برای همه افراد نیروی کار مفید باشد.
تفکر تحلیلی فرایندی است که برای شکستن مسائل پیچیده به اجزای کوچکتر و قابل فهمتر استفاده میشود. در واقع، شما با استفاده از منطق و استدلال، اطلاعات را به دقت بررسی کرده و ارتباطات بین آنها را شناسایی میکنید تا بتوانید به یک راه حل یا نتیجهگیری قابل قبول برسید.
این فرایند شامل مراحل مختلفی مانند:
شناسایی و تعریف مساله: اولین قدم در تفکر تحلیلی، تشخیص دقیق مساله و تعریف شفاف آن است
جمعآوری اطلاعات: در این مرحله، شما باید اطلاعات مرتبط با مساله را از منابع معتبر جمع آوری کنید.
تجزیه و تحلیل اطلاعات: پس از جمعآوری اطلاعات، باید آنها را به دقت تجزیه و تحلیل کنید تا الگوها، روندها و ارتباطات بین آنها را شناسایی کنید.
ارزیابی و تفسیر اطلاعات: در این مرحله باید اطلاعات تجزیه و تحلیل شده را ارزیابی کرده و تفسیر کنید تا بتوانید به یک نتیجهگیری منطقی برسید.
ارائه راه حل یا نتیجهگیری: آخرین مرحله در فرایند تفکر تحلیلی، ارائه راه حل برای مساله یا نتیجهگیری از اطلاعات تجزیه و تحلیل شده است
مزایای تفکر تحلیلی:
تصمیمگیری بهتر: با تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات، میتوانید تصمیمات آگاهانهتری بگیرید.
حل موثرتر مسائل: با شناسایی ریشه مشکلات، میتوانید راه حلهای موثرتری برای آنها پیدا کنید.
تفکر انتقادی: تفکر تحلیلی به شما کمک میکند تا بتوانید اطلاعات را به طور انتقادی ارزیابی کرده و سو biases خود را شناسایی کنید.
ارتباطات موثرتر: با توانایی ارائه منطقی و ساختار یافته اطلاعات، میتوانید ارتباطات موثرتری برقرار کنید.
در کل، تفکر تحلیلی یک مهارت ضروری برای موفقیت در زندگی شخصی و حرفهای است که به شما در درک بهتر دنیای اطرافتان و حل چالشهای پیچیده کمک میکند. - یادگیری فعال و راهبردهای یادگیری
Active learning and learning strategies، داشتن استراتژی یادگیری و آموختن چگونه یاد گرفتن و به تعبیر الوین تافلر فراموش کردن آموخته های قبلی یکی از مهارتهای کلیدی انسانها در سالهای پیش رو خواهد بود . در ابتدا ممکن است تعجب آور به نظر برسد که “یادگیری چگونه یاد بگیریم” در لیست قرار می گیرد، اما هر متخصص منابع انسانی می داند که ارائه یک برنامه یادگیری برای اطمینان از اینکه مردم واقعاً یاد می گیرند کافی نیست. پذیرش یادگیری غیررسمی از طریق پلتفرم تجربه یادگیری (LXP) مکانی عالی برای شروع تشویق کارمندان خود به پرسیدن سوالات، به اشتراک گذاری دانش و همکاری در پروژه ها است.
روشهای یادگیری فعال از یادگیرندگان میخواهد که با تفکر، بحث، تحقیق و ایجاد در یادگیری خود مشارکت کنند. در کلاس، دانش پذیران مهارتها را تمرین میکنند، مسائل را حل میکنند، با سؤالات پیچیده مبارزه میکنند، تصمیم میگیرند، راهحلهایی را پیشنهاد میکنند و ایدهها را از طریق نوشتن و بحث به زبان خودشان توضیح میدهند.
وقتی به افراد فرصت داده می شود تا فعالانه با اطلاعاتی که می آموزند درگیر شوند، عملکرد بهتری دارند. مغز را پرورش می دهد و به آن فرصتی گسترده برای اتصال اطلاعات جدید و قدیمی، تصحیح باورهای غلط قبلی و تجدید نظر در افکار یا نظرات موجود می دهد. - حل مسئله پیچیده
Complex Problem Solving مهارت حل مساله
شامل: شناسایی مساله، ساختن تصویری واقعی از آن، پیدا کردن راه حل مناسب، تصمیم گیری، پیاده سازی و مانیتور کردن فیدبک ها می شود.این که مشکلاتی که در محل کار با آن روبرو هستیم در حال پیچیده تر شدن روزافزون هستند، نباید باعث شوک شود. توانایی تشخیص آن چالشهای سخت تنها در سالهای آینده مهمتر میشود. گیمیفیکیشن یک راه عالی برای کمک به افرادتان است که مهارتهای حل مسئله خود را توسعه دهند و در مورد چالشهایی که هر روز با آنها روبرو میشوند متفاوت فکر کنند.
اتناتن - تفکر انتقادی و تحلیل
Critical Thinking
تفکر انتقادی ، تفکر سنجشگرانه (سنجشگرانه اندیشی )
فرد با این نوع مهارت توانایی این را خواهد داشت که ارتباط منطقی بین ایده ها را بفهمد و قدرت تشخیص و ارزیابی را داشته باشد.مهارت های تفکر انتقادی برای افراد در هر نقشی ارزشمند است. تفکر انتقادی در مورد “به هم وصل کردن نقاط” و تفکر واضح و منطقی در مورد مشکلاتی است که ممکن است با آن روبرو شوید. یک کامپیوتر فقط میتواند تا این حد پیش برود – اغلب اوقات برای رسیدن به عمق چالشهای خود به لمس انسانی تفکر انتقادی و تجزیه و تحلیل نیاز دارید. - خلاقیت، اصالت و ابتکار
Creativity & Innovation:خلاقیت و نوآوری:
خلاقیت و نوآوری در واقع تبدیل یک ایده یا تصویر جدید به یک واقعیت است( توانایی دید و درک جهان به روشی جدید برای پیدا کردن الگوهای مخفی و نادیده شده)!خودکارسازی خلاقیت بسیار دشوار است، اگر در حال حاضر غیرممکن نباشد. رایانهها میتوانند تا حدودی «خلاق» باشند (حتی میتوانند مقالات قابل قبولی بنویسند)، اما نمیتوانند تفاوتهای ظریف یا ارزشهای ناملموس مانند نام تجاری، لحن یا رویکردهای خاص را درک کنند. خلاقیت و اصالت همیشه برای کارگران ارزشمند خواهد بود، بنابراین این مهارت ها باید تقویت شوند تا در سال های آینده مرتبط باقی بمانند. - رهبری و نفوذ اجتماعی
Leadership and social influence رهبری و نفوذ اجتماعی ، یکی از مهارت های مهم و کلیدی برای سال های آینده است . نفوذ اجتماعی و توان رهبری و اثر گذاری مقوله بسیار مهمی برای موفقیت خواهد بود و البته این به معنای خرید فالوئر در رسانههای اجتماعی نیست. نفوذ اجتماعی واقعی از ایجاد شهرت و روابط در طول زمان ناشی می شود. این آسان نیست، اما هنگامی که آن تأثیر را به دست آوردید، به ابزاری ارزشمند در جعبه ابزار شما تبدیل می شود.
همین امر در مورد رهبری نیز صدق می کند – احترام به عنوان یک رهبر با صرف زمان و تلاش و همچنین مقدار زیادی کاریزما و مهارت های مردمی به دست می آید. این بخش را در نسخه های قبلی مهارتهای مجمع جهانی اقتصاد با نام مدیریت افراد هم مورد اشاره قرار گرفته بود .
مدیریت افراد به معنای نقش پذیری به عنوان یک رویه در تربیت افراد یا انگیزه مند کردن آنها برای بهبود و اجرای بهتر است که سخت ترین و مهم ترین نقش در بحث های مدیریتی است. اکنون با ذکر مفهوم رهبری معنای بزرگتری مورد توجه قرار گرفته است . در واقع می توان گفت این مهارت در بر گیرنده یک مهارت دیگر که پیشتر با نام مهارت هماهنگ شدن با دیگران ذکر شده بود نیز می باشد .
این مهارت شامل توانایی سازماندهی کار خود و لینک آن با دیگران است و توجه به فعالیت های مختلف به طور همزمان دارد.
رهبری در عصر ما با رهبری در عصر گذشته مفهوم متفاوتی پیدا کرده است و عملا برای تقویت برای تقویت مهارت رهبری باید نگاهی متفاوت و به روز را در خودمان تقویت کنیم.
در دنیای امروز ، ارزشیابی های عملکرد قدیمی دیگر جواب نمی دهد . دنیا با سرعت در حال تغییر است . رهبری در قرن 21 به ما می گوید که نگاه ما به آینده چگونه است و چطور برای رهبری و هدایت دیگران خودمان را آماده کرده ایم .
شیوه مواجه شدن با اطلاعات ، روندها و اتفاق های جدید برای رهبران بزرگ کاملا با رهبران در سالهای گذشته متفاوت است
تنوع افرادی که با آنها ارتباط داریم مهم است . بنابر این ظرفیت ارتباط با افراد متفاوت برای رهبران در عصر جدید کلیدی است . - استفاده از فناوری، نظارت و کنترل
جای تعجب نیست که مهارت های فناوری برای کارگران آینده حیاتی خواهد بود. دستیابی سریع به فناوری، درک نحوه استفاده از آن و توانایی انتقال این حکمت به دیگران، به زودی در هر بخش حیاتی خواهد بود، اگر قبلاً اینطور نبوده است، و همچنین توانایی نظارت بر استفاده از فناوری در سازمان شما. - طراحی و برنامه نویسی فناوری
میزان فناوری در دسترس شما به طور تصاعدی در حال افزایش است و بسیار مهم است که افراد شما بدانند چگونه آن را برای شما کارساز کنند. مهارت های طراحی و برنامه نویسی فناوری تضمین می کند که می توانید راه حل های فناوری خود را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید یا حتی راه حل های خود را ایجاد کنید. - انعطاف پذیری، تحمل استرس و انعطاف پذیری
Cognitive Flexibility، انعطاف پذیری شناختی، توانایی ذهن برای سوئیچ کردن بین تفکر در دو مفهوم متفاوت یا به عبارتی تفکر در مورد مفاهیم متعدد به طور همزمان با در نظر گرفتن جنبه های مختلف فکری.
resilience, flexibility and agility ، انعطاف پذیری ، تاب آوری و چابک بودن نیاز دنیای پر شتاب امروز است . دنیایی که با سرعت شگفت انگیز در حال تغییر و تحول های بسیار مهم و کلیدی است.
رویدادهای سال 2020 نیاز به انعطاف پذیری و انعطاف پذیری در محیط کار را آشکار کرد. آرام ماندن تحت فشار، غلت زدن با مشت و اجازه ندادن به استرس بر شما غلبه کند، هرگز حیاتی تر از این نبوده است. برنامه های رفاه کارکنان باید در استراتژی مشارکت کارکنان شما گنجانده شود تا به افراد شما کمک کند تا انعطاف پذیری لازم را برای پیشرفت در سال های آینده ایجاد کنند.
مواردی همچون گسترش رباتها و هوش مصنوعی ، تغییر اقلیم و صدها عامل دیگر ممکن است بیشتر از همیشه باعث شود که مهارت داشتن انعطاف پذیری ، چابکی و تاب آوری را برای تک تک افراد جامعه حیاتی جلوه کند . - استدلال، حل مسئله و ایده پردازی
Reasoning, problem-solving and ideation ،مهارت های استدلال برای حل موثر و راهبردی مشکلات ضروری است. آنها به شما در تجزیه و تحلیل اطلاعات، شناسایی مفروضات، ارزیابی شواهد و نتیجه گیری منطقی کمک می کنند.
داشتن مهارت اینکه چگونه می توان از مهارت های استدلال برای شناسایی علت اصلی یک مشکل به جای درمان علائم یا پرش به راه حل های عجولانه استفاده کنیم یکی از مهارتهای کلیدی در سالهای پیش رو است
هنگامی که محیط کار به سرعت در حال تغییر است، افراد شما به مهارت هایی برای ایجاد ایده و ارزیابی چگونگی پیشرفت در شرایط سخت نیاز دارند. یکی از راههای بهبود مهارتهای ایدهپردازی، کارگاههای طوفان فکری زنده یا فضاهای کاری آنلاین اختصاصی برای ارائه ایدههایی برای بهبود فرآیندها و رویکردها است. سپس سایر کارمندان میتوانند ایدههای همکاران خود را بسازند و به آنها اشاره کنند که چه چیزی کار میکند، چه چیزی مفید نیست و چگونه ایدهها را اصلاح کنند تا آنها را قابل اجرا کنند.
بر اساس گزارش آینده مشاغل مجمع جهانی اقتصاد، تا سال 2025 با افزایش پذیرش فناوری، حداقل 50 درصد از همه کارکنان به مهارت مجدد نیاز خواهند داشت.
تفکر انتقادی و حل مسئله در صدر فهرست مهارت هایی است که کارفرمایان معتقدند در پنج سال آینده برجسته خواهند شد.
در این سال مهارت هایی در خود مدیریتی مانند یادگیری فعال، تاب آوری، تحمل استرس و انعطاف پذیری به تازگی در حال ظهور هستند.
پاسخ دهندگان به نظرسنجی آینده مشاغل تخمین می زنند که بخش عمده ای از کارکنان نیاز به باز آموزی و تقویت مهارتهای خود دارند .
مدیران ایران، همچون همیشه در قالب برنامه های مختلف آموزشی همچون کارگاه های آموزشی ، دوره های سازمانی ، همایش و فیلم ها و وبینارهای آموزشی برای به اشتراک گذاشتن جدیدترین مباحث کاربردی – آموزشی در زمینه مهارتهای برتر در خدمت جامعه مدیریتی کشور می باشد .
برای دریافت دوره آموزشی اختصاصی در سازمان خودتان با ما تماس بگیرید : 02444841991
در اینجا هم می توانید به برخی از برنامه های آموزشی عمومی برای پرورش مهارتهای نرم (در حال تکمیل) :
وبینار تفکر انتقادی برای مدیران
معرفی کتاب های خوب برای پرورش 10 مهارت برتر (در حال تکمیل):
کتاب 66 خطای شناختی در تصمیم گیری
…………
لطفا شما هم در بخش کامنت کتابهای خوبی که برای پروش مهارتهای ذکر شده می شناسید به ما و سایرین معرفی بفرمایید .
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات: 2
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری ، دلایل و راهکارهای عملی آن . یک گزیده عالی از تمام آنچه بایددر مورد اهمال کاری بدانیم در این مقاله گرد آوری شده است .
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
چطور در دام کلاهبرداری های جدید نیفتیم
در شرایط خاص فعلی، شرایط برای کلاهبرداری بسیار مهیا است!
در این مطلب و وبینار، روشهای کلاهبرداری و راههای تشخیص آن را با هم مرور میکنیم.
تحول فردی چگونه می تواند بهره وری فردی و سازمانی را افزایش دهد ؟
تحول فردی، فرآیندی پویا و منحصر به فرد برای گسترش آگاهی است که به موجب آن افراد به طور انتقادی از دیدگاههای قدیمی و جدید خود آگاه میشوند و انتخاب میکنند که این دیدگاهها را در یک تعریف جدید از خود ادغام کنند.
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
روش ایجاد لیستهای کاری قابل انجام
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید